пʼятниця, 3 квітня 2015 р.

Карти визначення рівнів готовності до інноваційної діяльності в педагогіці

Діагностична карта оцінки рівнів готовності
педагогів до інноваційної діяльності
Компоненти
Показники
Ознаки прояву показників готовності
педагога до інноваційної діяльності
Високий
Середній
Низький
Мотиваційно-орієнтаційний
1. Потреба в творчій діяльності
  1. стійка творча активність і продуктивність;
  2. прагнення творчо оволодіти професійними методами, прийомами, засобами інноваційної діяльності;
  3. утвердження цінності творчості в педагогічному колективі.
  1. установка на творчу взаємодію з колегами;
  2. бажання брати участь в пошуковій діяльності не завжди приносить усвідомленого задоволення;
  3. знання та уміння з пошукової діяльності використовуються епізодично.
  1. відсутність чи слабка вираженість творчої активності;
  2. відсутність особистісно значимого ставлення до пошукової діяльності.

2. Цільова направленість педагога
  1. уміння ставити цілі інноваційної педагогічної діяльності;
  2. цілі ґрунтуються на базових цінностях школи, її філософії.
  1. прагнення визначити цілі і задачі власної пошукової роботи.
  1. несформованість цілей власної діяльності.

Змістовно-операційний
1. Технологічність
  1. володіння технікою організації і проведення дослідно-експериментальної роботи щодо апробації та впровадження педагогічних інновацій;
  2. творче використання наявних педагогічних досягнень і моделювання нового педагогічного досвіду;
  3. використання власних оригінальних прийомів і методик.
  1. Орієнтація на оволодіння новими професійними технологіями, але використання творчих завдань часто носить епізодичний характер.
  1. володіння переважно набором традиційних прийомів і методів;
  2. знання про організацію і проведення інноваційної діяльності не використовуються;
  3. перевага надається завданням репродуктивного характеру;
  4. відсутність прагнення до досліджень проблем на науковому рівні.

2. Особистісно орієнтована взаємодія в освітньому середовищі
  1. творче перетворення середовища розвитку учнів на основі власних інноваційних методик;
  2. використання в педагогічній практиці засобів діагностики і корекції індивідуальних особистостей школяра, реалізація різнорівневого підходу.
  1. знання засобів експериментальної діагностики рівнів готовності до навчання, спроба реалізації диференційованого підходу;
  2. здатність до співпраці в спільній творчій діяльності в повній мірі.
·  низька здатність в різних ділових ситуаціях займати адекватну рольову позицію, оперативно знаходити аргументи, щоб наблизити опонента до власної позиції.

3. Інформаційна культура вчителя
  1. сформованість педагогічної свідомості, яка проявляється в пошуково-перетворювальному стилі мислення; креативність педагога, його творче уявлення і інтелектуальна активність, яка дозволяє робити висновок про професійну компетентність учителя;
  2. самостійний пошук нової інформації з метою саморозвитку.
  1. психолого-педагогічні знання, уміння і навички про засвоєння інновацій використовуються епізодично, не яскраво виражений творчий підхід до вирішення задач навчання і виховання, недостатньо розвинута педагогічна інтуїція;
  2. орієнтація на пошук нової інформації при додатковому зовнішньому стимулюванні.
  1. несформованість професійно значимих особистісних якостей педагога, нездатність формувати індивідуальний стиль діяльності;
  2. низька здатність до висування суб’єктивних ідей чи їх відсутність;
  3. відсутність прагнення до нової інформації.
Оцінно-рефлексивний компонент
1. Педагогічний самоаналіз
  1. вміння оцінити свій індивідуальний стиль і побудувати план діяльності; здатність до проектування;
  2. здатність осмислювати свою діяльність у світлі науково-теоретичних педагогічних знань;
  3. здатність до рефлексії власного досвіду.
  1. прагнення до самоосвіти і самовиховання творчих здібностей не відповідає їх реалізації;
  2. реальна оцінка себе і своїх можливостей, але з тенденцією завищення чи заниження.
  1. відсутня об’єктивність у оцінних судженнях процесу і результатів діяльності;
  2. завищена чи занижена оцінка себе та інших.

2. Ієрархія уявлень про інноваційну діяльність
  1. усвідомлення педагогом творчої спрямованості пошукової діяльності;
  2. обґрунтування і усвідомленість критеріїв конкретних інновацій і їх цільового призначення;
  3. вміння передбачити майбутні потреби і проблеми інноваційної діяльності;
  4. усвідомленість нової ролі вчителя-новатора.
  1. розуміння сутності педагогічних інновацій не завжди приводить до усвідомлення позитивного впливу інноваційної діяльності на успіх у професійній діяльності вчителя.
  1. до участі в інноваційній діяльності педагога спонукають лише мотиви обов’язковості;
  2. педагог заперечує можливість впливу даної роботи на подальшу свою діяльність.
Додаток 2
Показники оцінки
готовності вчителя до інноваційної діяльності
(О.Г. Козлова)
Показники
оцінки
Параметри
оцінки
Ознаки виявлення параметрів
Мотиваційна готовність
Готовність до змін
  1. Творчо-перетворююче ставлення до дійсності; відхід від нормативів.
  2. Усвідомлення необхідності в інноваційній діяльності.
  3. Позитивне сприйняття власного минулого досвіду в контексті інноваційної діяльності.
  4. Узгодженість власних цілей з проблемами інноваційної діяльності.
  5. Готовність до участі в проектуванні нових освітніх систем.
Сприйнятливість до нововведень
  1. Відкритість внутрішнього світу вчителя культурі, суспільству.
  2. Здатність до подолання стереотипів у педагогічній діяльності.
  3. Готовність до подолання творчих невдач.
  4. Рівень включеності в інноваційні рішення. Самостійність у прийнятті рішень.
  5. Подолання психологічних бар’єрів.
Технолого-педагогічна підготовленість
Теоретико-методологічна обізнаність
  1. Наявність глибоких теоретичних знань і вмінь з предмета.
  2. Уміння співвідносити з базовими знаннями свою практику, вдосконалювати на основі базових знань власну практичну діяльність.
  3. Наукова обґрунтованість, включення нових ідей у практику.
  4. Концептуальність, можливість розповсюдження і використання розроблених ідей.
  5. Органічне поєднання інноваційної діяльності та особистої культури.
Технологія прийняття рішення
  1. Уміння використовувати способи вирішення аналітико-рефлексивних, конструктивно-прогностичних, організаційно-діяльнісних, оцінювально-інформаційних, корекційно-регулюючих педагогічних завдань.
  2. Уміння здійснювати вибір інноваційної проблеми і теми.
  3. Володіння евристичними методами розв’язання проблеми.
  4. Володіння методикою складання авторських програм, навчальних планів, моделювання та конструювання елементів уроку.
  5. Володіння способами модернізації, систематизації засобів навчання.

Технологія пошукової діяльності
  1. Уміння оперувати категоріями: мета, завдання, проблема, задум, гіпотеза, інструментарій дослідження.
  2. Уміння складати розгорнуту програму експерименту.
  3. Застосування засобів діагностики, корекції просування учнів у навчанні та розвитку.
  4. Володіння методикою педагогічного експерименту.
Ставлення до педагогічної діяльності
Ціннісне ставлення до педагогічної діяльності
  1. Розуміння й оцінка цілей та завдань педагогічної діяльності.
  2. Усвідомлення цінностей педагогічних знань.
  3. Визнання цінності суб’єкт-суб’єктних стосунків.
  4. Задоволення педагогічною працею.
Професійне самовдосконалення
  1. Прагнення до самореалізації, до втілення в професійну діяльність намірів та способу життя.
  2. Інтегративність видів педагогічної культури.
  3. Усвідомлення свого індивідуального стилю з позицій педагогічної культури.
  4. Творче перетворення середовища розвитку учнів.
  5. Ступінь узагальнення результатів роботи (на рівні школи, району, регіону, країни).
Комунікативна культура
  1. Уміння встановлювати гуманістичні особистісно орієнтовані стосунки з учнями, батьками, колегами.
  2. Уміння терпляче ставитися до інших точок зору, вести діалог.
  3. Уміння застосовувати компромісні рішення.
  4. Орієнтація на визначення позитивних якостей, сильних сторін, значущості іншого.
  5. Уміння контролювати власний емоційний стан.
  6. Наявність установки на реалізацію здібностей кожного учня, на встановлення комфортного мікроклімату в педагогічному процесі.
  7. Повага до самого себе, вміння використовувати власні сильні сторони в організації і реалізації педагогічного процесу.
Додаток 3
Рівні сформованості інноваційної діяльності
(О.Г. Козлова)
Адаптивно-нормативний
(репродуктивний):
  • нестійке ставлення до інновацій;
  • відсутність яскраво виявленого педагогічного таланту;
  • відсутність чіткої наявності творчих дослідницьких здібностей;
  • технологічна готовність пов’язується з власним досвідом;
  • професійно-педагогічна діяльність учителя будується за раніше відпрацьованою схемою, алгоритмом;
  • учитель адаптує нові варіанти освітніх програм, не вдаючись до педагогічного коментарю;
  • узагальнює досвід колег, що працюють над проблемою, яка його цікавить;
  • свій досвід відображає у доповідях та виступах на рівні школи;
  • використання авторських ідей не передбачає широкого застосування;
  • бере фрагментарну участь у пошуковій, дослідницькій діяльності.
Ситуативно-моделюючий:
  • усвідомлення необхідності реалізації нововведень;
  • виокремлює провідну ідею, мету, вказує джерела інновацій;
  • експериментально апробує окремі ідеї та методичні рішення;
  • модернізує відомі освітні проекти, здійснює їх аналіз і порівняння;
  • вирішує проблеми інтеграції знань, має гуманістичну орієнтацію;
  • активно і цілеспрямовано веде пошук нових педагогічних технологій, нових навчальних курсів, підручників;
  • свій досвід відображає у доповідях, публікаціях на рівні району/міста;
  • результати інноваційної діяльності знаходять відображення у роботі методичних формувань школи, району/міста.
Системно-моделюючий:
  • висока сприйнятливість до нового, готовність до участі в проектуванні нових освітніх систем;
  • позитивна емоційна спрямованість до перетворюючої діяльності;
  • цілісна, методологічна і технологічна готовність до інноваційної діяльності;
  • аналітико-рефлексивні вміння;
  • розробка нових варіантів програм;
  • пошук оптимальних технологій і систем навчання;
  • творчий підхід, постійний пошук нових, резервних можливостей для підвищення якості педагогічної праці;
  • авторське конструювання нового навчального матеріалу;
  • моделювання нового педагогічного досвіду;
  • глибокі теоретичні психолого-педагогічні знання, високий рівень педагогічної рефлексії;
  • застосування засобів діагностики і корекції успіхів учнів, осмислення та обґрунтування авторських ідей і розробок;
  • перевірка авторської системи при проведенні довготривалого педагогічного експерименту;
  • наявність публікацій, громадське визнання інноваційного досвіду.
Додаток 4
Перелік основних прогностичних умінь,
необхідних учителю для здійснення інноваційної діяльності
(О.Г. Козлова)
  1. Володіти варіативним педагогічним мислення, знаходити декілька способів вирішення однієї задачі.
  2. Виробляти особисту стратегію саморозвитку.
  3. Приймати оптимальні педагогічні рішення в умовах невизначеності.
  4. Передбачати близькі та віддалені результати вирішення педагогічних задач.
  5. Глибоко перебудовувати педагогічні цілі у зв’язку зі змінами педагогічної ситуації.
  6. Вивчати і перетворювати педагогічну ситуацію.
  7. Конкретизувати педагогічні задачі в поетапні та оперативні.
  8. Рефлексувати всі компоненти інноваційної діяльності.
  9. Здійснювати вибір проблеми і теми дослідження.
  10. Вибудовувати педагогічні задачі з орієнтацією на учня як на активного співучасника навчально-виховного процесу.
  11. Переносити педагогічні прийоми в інші педагогічні ситуації і комбінувати їх.
  12. Виділяти ключові ідеї навчального предмета.
  13. Оцінювати навчальний предмет за рахунок використання понять, термінів, дискусій у відповідній галузі наук.
  14. Виявляти не лише наявний рівень розвитку учнів, але й зону найближчого розвитку учнів, передбачати можливі і враховувати типові утруднення учнів.
  15. Виходити з мотивації учнів при плануванні та організації навчально-виховного процесу.
  16. Проектувати та формувати в учнів відсутні в них рівні творчої діяльності.
  17. Розширяти поле для самоорганізації учнів.
  18. Орієнтуватися на розвиток учня і його саморозвиток.
  19. Здійснювати творчий пошук.
  20. Інтерпретувати інформацію, що надходить з відповідних педагогічних та інформаційних джерел.
  21. Визначати особливості свого індивідуального стилю.
  22. Бути відкритим до пошуку нового.
  23. Усвідомлювати перспективу власного професійного розвитку.
  24. Переходити з репродуктивного рівня майстерності до власного творчого, новаторського рівня.
  25. Прогнозувати результати навчання стосовно до учнів з різними інтересами і здібностями.
  26. Проектувати завдання з розвитку творчого потенціалу учнів.
  27. Обґрунтувати критерії ефективності педагогічних впливів.
  28. Формувати гіпотезу як засіб вирішення протиріч, планувати методи її перевірки, відібрати критерії оцінки результатів.
  29. Рефлексувати власний досвід у контексті загальнолюдських цінностей.
  30. Розробляти зміст планів і програм реалізації ідеї в інноваційну педагогічну діяльність.
Додаток 5
Опитувальний лист
для оцінки якостей, необхідних для
інноваційної педагогічної діяльності
(Є.В. Макагон)
  1. Усвідомлення мети власної діяльності і своєї ролі в дослідно-експериментальній роботі.
  2. Творча спрямованість особистості педагога (рівень креативності).
  3. Володіння методикою організації і проведення  дослідно-експериментальної роботи.
  4. Знання педагогічних технологій.
  5. Моделювання нового педагогічного досвіду шляхом проведення самостійного дослідження.
  6. Володіння навичками особистісно орієнтованої взаємодії в навчальному середовищі.
  7. Вміння оцінити свій індивідуальний стиль і побудувати план розвитку своєї інноваційної діяльності.
  8. Усвідомлення творчої спрямованості інноваційної діяльності.
  9. Прогностичні здібності педагога.
Додаток 6
Карта вивчення та оцінки
рівня інноваційної культури
педагогічного працівника
(за Макагон Є.В.)
Параметри оцінки
Самооцінка
Експертна
оцінка
1. Знання правових норм та уміння оперувати ними стосовно до організації дослідно-експериментальної роботи.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
2. Вміння науково обґрунтувати інноваційну діяльність.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
3. Прагнення до пошуку нової інформації.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
4. Уміння аналізувати, інтегрувати і синтезувати інформацію.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
5. Уміння використовувати комп’ютерну, аудіо-, відео- та копіювальну техніку.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
6. Здатність до продукування гіпотез, оригінальних ідей.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
7. Розвинута уява, фантазія.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
8. Пошуково-перетворювальний стиль мислення.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
9. Позитивна Я-концепція.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
10. Здатність до дослідницької діяльності.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
11. Прогностичність педагога.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
12. Уміння довести розпочату справу до кінця.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
Додаток 7
Карта експертизи та оцінки
вмінь творчої та дослідно-пошукової діяльності
(за Макагон Є.В.)
Параметри оцінки
Самооцінка
Експертна
оцінка
1. Розуміння сутності педагогічних інновацій та рівнів творчої діяльності вчителя.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
2. Уміння аналізувати наявні педагогічні інновації, зіставляти їх із власними інтересами і досягненнями, використовувати у власній педагогічній діяльності.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
3. Уміння формулювати мету та завдання власної дослідно-експериментальної діяльності.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
4. Володіння методикою організації та проведення дослідно-експериментальної роботи в школі.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
5. Уміння розробляти показники та критерії ефективності педагогічного експерименту.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
6. Рівні участі педагога в творчій діяльності:


6.1. Участь у колективному педагогічному дослідженні.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
6.2. Створення власних інноваційних розробок.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
6.3. Організація роботи проблемно-пошукової групи.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
6.4. Участь у роботі школи педагогічної майстерності, творчих групах тощо.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
6.5. Проведення відкритих заходів, участь у роботі семінарів, практикумів тощо.
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
Додаток 8
Карта експертизи та оцінки
професійної готовності вчителів
до експериментальної роботи
(за Макагон Є.В.)
Параметри оцінки
Прошу допомоги
Знаю теорію питання
Можу використовувати за взірцем
Можу використовувати творчо
Можу узагальнити свій досвід
Можу поділитися досвідом
1. Знання свого предмета.
1
2
3
4
5
6
2. Знання основ дидактики.
1
2
3
4
5
6
3. Знання методики викладання предмета.
1
2
3
4
5
6
4. Знання дитячої вікової психології.
1
2
3
4
5
6
5. Вміння формулювати цілі і задачі педагогічного експерименту.
1
2
3
4
5
6
6. Володіння теоретичними основами експериментальної педагогічної діяльності.
1
2
3
4
5
6
7. Знання досягнень педагогічної науки в галузі експериментальної діяльності.
1
2
3
4
5
6
8. Знання передової педагогічної практики в галузі інноваційної діяльності.
1
2
3
4
5
6
9. Вміння складати програму експериментальної діяльності.
1
2
3
4
5
6
10. Вміння передбачати результати експериментальної діяльності.
1
2
3
4
5
6
11. Вміння вивчати та оцінювати ефективність експериментальної інноваційної діяльності.
1
2
3
4
5
6
12. Знання та вміння використовувати методи проведення педагогічних досліджень:
1
2
3
4
5
6
1) вивчати психолого-педагогічну літературу і шкільну документацію;
1
2
3
4
5
6
2) проводити педагогічні спостереження;
1
2
3
4
5
6
3) використовувати соціометричні методи;
1
2
3
4
5
6
4) використовувати методи опитування;






5) використовувати методи збору та оцінки результатів дослідження;
1
2
3
4
5
6
Додаток 9
Орієнтовна програма
підготовки педагогічних працівників
до інноваційної діяльності
  1. Запровадити систему заходів щодо мотивації пошуково-дослідницької, інноваційної діяльності педагогічних працівників (пропаганда новаторського досвіду, творчі портрети вчителів-новаторів, інформація про хід реалізації обласної науково-методичної програми „Запровадження інноваційних педагогічних технологій в навчально-виховний процес” у районі тощо).
  2. Організувати інформаційний супровід пошукової, інноваційної діяльності педагогів (створення банку педагогічних ідей, освітніх інновацій, кращого досвіду).
  3. Здійснити систему заходів (семінари-практикуми, методичні рекомендації тощо) щодо вироблення вмінь педагогічної рефлексії власного досвіду (описати свій досвід, виділивши в ньому основні педагогічні ідеї, творчу новизну, результативність, особливості технології).
  4. Розвивати діагностико-прогностичну діяльність з виявлення творчо працюючих учителів, схильних до продукування нових ідей та технологій.
  5. Спрямувати підвищення кваліфікації на розвиток методологічних знань, інноваційних, дослідницьких умінь педагогічних працівників.
  6. Запровадити моніторинг готовності вчителів до інноваційної діяльності, стимулювати самооцінку та самокорекцію даного виду діяльності (виявлення особливостей власної технології, можливостей підвищення інноваційного потенціалу власної професійної діяльності).
  7. Включити у зміст підвищення кваліфікації проблематику з нормативно-правової бази інноваційної діяльності та організації педагогічних досліджень, підготувати відповідні рекомендації.
  8. Проводити методичне навчання на обласному, районному та шкільному рівнях з проблем педагогіки інновацій та методології і методики інноваційної діяльності.
  9. Створити та організувати роботу диференційованих творчих груп учителів, що володіють різною мірою знань з педагогічної інноватики.
  10. Забезпечити консультативну допомогу окремим учителям, педагогічним колективам на етапі вибору проблеми та конструювання плану індивідуальної чи колективної пошукової діяльності.
  11. Надати допомогу вчителям у розробці планів-проспектів, програм, моделей інноваційної пошукової діяльності.
  12. Створити сприятливий психолого-педагогічний клімат для діяльності педагогів-новаторів, інноваційне освітнє середовище в закладах освіти.
  13. Забезпечити стимулювання інноваційного пошуку, його науково-методичну підтримку, репрезентацію досвіду, висвітлення проміжних результатів у методичних виданнях.
  14. Створити управлінські умови для закріплення пошукової діяльності педагогів-новаторів: робота з керівниками шкіл за темою „Програма підготовки вчителя-новатора”, забезпечення зв’язків між творчими колективами педагогів та науковцями, координація науково-дослідницької та експериментальної роботи в області, районі, місті.
  15. Забезпечити експертизу матеріалів, за якими педагог-новатор (колектив навчального закладу) здійснюватиме інноваційну освітньо-виховну діяльність; експертизу практичних результатів інноваційної діяльності та окремих новацій, що виникають як результат діяльності педагога-дослідника.
Додаток 10
Програма спецкурсу
”Методологія та логіка педагогічного
дослідження, його організація”
(12 годин)
   Мета: сприяти формуванню методологічної культури педагога-дослідника.
   Завдання:
  • ознайомити слухачів з методологією та технологією педагогічних досліджень;
  • вироблення вмінь проектувати педагогічне дослідження;
  • попередження можливих недоліків в організації експериментальної та дослідницької діяльності педагога.
План
   1. Актуалізація теми. Роль методологічних знань у підготовці педагога-дослідника. Основні рівні методології: філософський, загальнонауковий, конкретно-науковий. Принципи педагогічного дослідження: від абстрактного до конкретного; перехід від емпіричного пізнання до теоретичного.
   (Лекція, 2 години)
   2. Алгоритм організації педагогічного дослідження. Характеристика методів педагогічного дослідження. Призначення педагогічного експерименту.
   (Практичне заняття, 2 години)
   3. Специфіка дидактичного дослідження. Творча лабораторія вчителя: тактичні і стратегічні фактори, особливості та протиріччя створення.
   („Круглий стіл”, 2 години)
   4. Логічна структура дослідження: вибір об’єктивної галузі дослідження; визначення проблеми і теми дослідження; визначення об’єкта і предмета дослідження; постановка мети, завдань дослідження; формулювання гіпотези (робочої, наукової, системи гіпотез).
   (Лекція, 2 години)
  1. Зміст практичної діяльності педагога при проведенні педагогічного дослідження.
(Практичне заняття, 4 години)
Додаток 11
Орієнтовний тематичний план
спецкурсу „Основи педагогічних досліджень”
Зміст спецкурсу
Годин
Лекц
Практ
Розділ 1. Підготовка педагогічних досліджень
1. Вибір та обґрунтування теми педагогічного дослідження.
2
2. Експертиза теми та методика її проведення.
2
4
3. Вихідна документація дослідження та вимоги до неї.
2
2
4. Організація попереднього етапу дослідження.
4
5. Методика проведення конкретного педагогічного дослідження.
2
6. Розробка критеріального апарата дослідження.
2
4
Розділ 2. Проведення педагогічного дослідження
7. Методи педагогічних досліджень, їх зміст і характеристика.
2
8. Основи планування педагогічного експерименту.
2
4
9. Констатуючий експеримент та методика його проведення.
2
4
10. Формуючий експеримент, його зміст, етапи і методика проведення.
2
4
11. Організація і методика збору та обробки даних експерименту.
2
2
12. Використання математичних методів в обробці результатів експерименту.
2
2
Розділ 3. Підведення підсумків педагогічного дослідження
13. Основи аналізу результатів педагогічного дослідження.
2
2
14. Забезпечення валідності результатів дослідження.
2
2
15. Підсумкова документація та вимоги до неї.
2
4
16. Визначення ефективності проведеного дослідження та його впровадження в широку практику.
2
4
Всього: 72 год.
30
42
Додаток 12
Програма курсу
”Розвиток дослідницької культури вчителя”
   Педагогічна практика вчителя-дослідника пов’язана з багатосторонньою мисленнєвою діяльністю: застосування понять, оцінка істинності суджень, формулювання запитань і відповідей на них, різноманітні умовиводи. У сфері цієї діяльності, як свідчить практика, досить часто педагоги стикаються з труднощами методологічного характеру. Означене впливає і на якість пошукової експериментально-дослідної роботи вчителя.
   Запропонована програма дає змогу удосконалити методологічні знання, показати шляхи розв’язання методологічних проблемних ситуацій, з якими стикається вчитель на практиці.
   Програма складається з трьох блоків: „Методологічні проблеми дослідницької діяльності вчителя”; „Пошуково-експериментальна робота вчителя”; „Методологічні вимоги до оформлення педагогічних ідей”. Така структура обумовлена компонентами дослідницької культури педагога.
   Окремі теми програми варіюються, залежно від емпіричної і теоретичної міри володіння вчителем дослідницькою культурою.
І. Методологічні проблеми дослідницької
культури вчителя
   Методологічна проблемна ситуація як проблемна ситуація в мисленні, що потребує для свого розв’язання застосування правил  науки методології. Методологічні й логічні проблемні ситуації.
   Методологічні правила розв’язання проблемних методологічних ситуацій мислення. Ситуації, пов’язані з визначенням понять (семантична невизначеність; невідповідність явного визначення; неправомірне ототожнення судження з явним визначенням; заміна реального визначення номінальним; неправомірна розбіжність термінів; необґрунтований вибір визначення; удавана класифікація).
   Ситуації, пов’язані з оцінкою істинності суджень.
   Ситуації прагматично некоректного запитання, некоректної побудови плану, некоректної організації наукової роботи.
   Ситуації, пов’язані з умовиводами (заміна тези; „бездоказовість висновку”, „апеляція до особистості”, „упередження основи”).
ІІ. Пошуково-експериментальна
робота вчителя
   Наукова проблема як запитання, на яке існуючі на сьогодні знання не дають готової відповіді. Тема і проблема педагогічного дослідження. педагогічне явище і педагогічний факт. Обробка факторів як процес формування теорії.
   Функції гіпотези в розвитку наукового пізнання в педагогіці. Вимоги до формулювання гіпотези. Гіпотеза як форма наукового пізнання, що характеризується такими властивостями: 1) існує система наукового пізнання, що складається з різних суджень; 2) об’єднуючим елементом або ідеєю в цих судженнях є припущення. Умови відповідності гіпотези (ставлення до фактів, до відомих законів науки, існуючих наукових теорій; відповідність загальним принципам діалектики). Обґрунтування і перевірка правильності гіпотези.
   Методи педагогічного дослідження. Емпіричний і теоретичний рівень наукового пізнання. Емпіричні методи педагогічного дослідження. Метод спостереження: його характеристика, предмет і види спостереження; засоби спостереження; протоколювання спостереження; узагальнення педагогічного досвіду.
   Метод експерименту: характер і завдання педагогічного експерименту; планування експерименту; труднощі експериментування в педагогіці; природний і лабораторний експеримент у педагогічних дослідженнях; інтерпретація експерименту, достовірність його результатів.
   Метод анкетування: характеристика методу; види анкет, їх розробка.
   Метод бесіди: характеристика; хід бесіди і запис.
   Аналіз змісту педагогічних документів: якісно-кількісний аналіз документів; проективні методи.
   Деякі способи вимірювання в педагогічних дослідженнях: усні, письмові контрольні роботи; тести; шкали вимірювання.
   Теоретичні методи педагогічного дослідження. Аналіз і синтез у науковому пізнанні. Індукція й дедукція в науковому пізнанні. Методи моделювання. Мисленнєвий експеримент.
   Порівнювально-історичні методи педагогічного дослідження. генетичний метод. Порівняльний і порівняльно-історичний метод. Історичний метод.
   Види педагогічних досліджень. Описові і діагностичні; експликативні й пояснюючі; експлоративні (евристичні).
ІІІ. Методологічні вимоги до оформлення
педагогічних ідей
   Наукова робота як правильно організоване обґрунтування деякого твердження (положення, тези), науковий результат. Вимоги до результату наукової роботи: конкретність суджень, основні поняття у формулюванні результату чітко визначені; істинність результату обґрунтована, визначено особистий внесок актора, новизну.
   Вимоги до основних частин наукової роботи. назва роботи і її залежність від ключового слова. Терміни у назві. Мета наукової роботи як конкретизація назви. Вимоги до змісту наукової роботи. висновки наукової роботи як перелік найбільш цікавих і важливих висновків, загального змісту роботи.
   Стаття як наукова робота; алгоритм роботи над статтею.
   Науково-методичні вимоги до навчальних видань. Методичні рекомендації, навчально-методичний посібник (характеристика, особливості підготовки).
   Аналіз типових помилок у навчально-методичних виданнях.
   Рецензування, загальні вимоги до рецензування.
Додаток 13
Реєстраційна картка
закладу освіти, що веде
експериментальну роботу
1. Назва закладу:

2. Адреса закладу, телефон/факс

3. Директор:

4. Статус закладу
 ким надано:
 № наказу:

5. Назва (тема) експериментальної роботи

6. План роботи:
1)
2)
(...)
7. Організація(ї), яка забезпечує наукове керівництво роботою:

8. Ким затверджені програми експерименту:

9. Мета експерименту:

10. Задачі експерименту:
1)
2)
(...)
11. Початок експерименту:
  Завершення експерименту:

12. Короткий зміст експериментальної роботи та очікувані результати:

13. Фінансування експерименту:

Додаток 14
Орієнтовний план-проспект
експериментальної інноваційної діяльності в школі
  1. Тема експерименту.
  2. Актуальність.
  3. Об’єкт дослідження.
  4. Предмет дослідження.
  5. Мета експерименту.
  6. Завдання експерименту.
  7. Гіпотеза.
  8. Методи і конкретні методики дослідження.
  9. Терміни експерименту.
  10. Етапи:
Етап
Термін
Зміст і організаційно-методична база
1. Підготовчий

Виявлення проблеми та обґрунтування її актуальності.
Розробка розгорнутої програми дослідження.
2. Організаційний

Забезпечення умов для реалізації програми:
− підготовка матеріальної бази;
− розподіл управлінських функцій;
− підготовка кадрів;
− методичне забезпечення;
пошук, вибір наукового керівника;
(...)
3. Практичний етап

Проведення констатуючих зрізів.
Реалізація інноваційної технології.
Моніторинг процесу впровадження інновації.
4. Узагальнюючий етап

Обробка даних.
Аналіз результатів.
Корегування гіпотези.
Оформлення та опис результатів експерименту.
  1. База експерименту (експериментальні і контрольні класи; контингент учнів; педагоги-експериментатори).
  2. Критерії оцінки очікуваних результатів експерименту.
  3. Пропоновані результати (позитивні, можливі негативні та шляхи їх компенсації).
  4. Форма підведення підсумків і терміни.
  5. Науковий керівник.
  6. Рецензент.
Додаток 15
Картка обліку
об’єктів перспективного педагогічного досвіду*
Інформація про актора
Прізвище, ім’я, по батькові: ________________________________________
Рік народження: ________ Освіта: ____________ Фах:___________________
Звання, нагороди: _________________________________________________
Посада ________________________ Педагогічний стаж: ________________
Адреса досвіду: ___________________________________________________
_________________________________________________________________
Інформація про досвід
Тема: ___________________________________________________________
Мета: ___________________________________________________________
Короткий зміст (до 1 стор.): ________________________________________
_________________________________________________________________
Форма відбору:
  • Всеукраїнський професійний конкурс
  • Регіональний професійний конкурс
  • Інші професійні конкурси
  • Всеукраїнська виставка з освітніх досягнень
  • Міжнародна виставка з освітніх досягнень
  • Науково-методичне видання
  • Інше
Основні показники результативності: ________________________________
_________________________________________________________________
Форма узагальнення: ______________________________________________
Схвалено (ким? коли?): ____________________________________________
Місце збереження: ________________________________________________
_________________________________________________________________
Шляхи розповсюдження в системі
післядипломної педагогічної освіти області
Інформація про використання досвіду: _______________________________
_________________________________________________________________
Додаток 16
Орієнтовна тематика
”круглих столів” з актуальних  проблем
розвитку інноваційної діяльності
  1. Пріоритетні напрямки інноваційного розвитку регіональної  системи освіти.
  2. Організація процесу моніторингу інноваційних проектів і система критеріїв їх оцінки.
  3. Інноваційна політика і законодавче забезпечення інноваційної діяльності в Україні та за рубежем.
  4. Роль методичної служби в розвитку інноваційної діяльності.
  5. Впровадження інформаційних технологій в закладах освіти: досвід, проблеми та перспективи.
  6. Управління інноваційною діяльністю в закладах освіти.
  7. Оцінка ефективності інновацій в освіті.
  8. Інноваційні здоров’язберігаючі технології в освіті.
  9. Взаємодія закладів освіти з освітніми міжнародними проектами та програмами.
  10. Підготовка педагогів до інноваційної діяльності: моделі, досвід, проблеми та перспективи.
  11. Охорона та захист прав на об’єкти інтелектуальної власності.
  12. Науково-методичне забезпечення інноваційної діяльності в закладах освіти.
  13. проблеми впровадження, моніторингу, оцінки ефективності інноваційних технологій в освіті.
  14. Педагогічні технології: теорія і практика.
  15. Проблеми співвідношення норми та новації в освітньо-виховному процесі.
  16. Проблеми сприйняття, освоєння й оцінки нового педагогічним співтовариством.
  17. Розвиток навчального закладу на інноваційній основі: від теорії до практики.
  18. Координація діяльності суб’єктів інноваційного процесу на регіональному, районному рівнях.
  19. Проблеми управління розвитком навчального закладу на інноваційній основі.
  20. Проблеми технологізації навчально-виховного процесу в школі.
  21. Закономірності процесів становлення та розвитку педагогічних технологій.
  22. Педагог в інноваційному педагогічному режимі: проблеми формування позитивної „Я”-концепції.
  23. Шляхи подолання антиінноваційних бар’єрів у педагогічному співтоваристві.
  24. Проблеми створення інноваційного освітнього середовища в закладі освіти.
  25. Проблеми розробка та експертизи авторських  освітньо-виховних концепцій.
Додаток 17
Карта діагностика рівня готовності
вчителя до інновації
Прізвище, ім’я, по батькові _________________________________________
Фах _____________________________________________________________
Стаж роботи _____________________________________________________
Категорія ________________________________________________________
Заклад, де працює _________________________________________________
Критерії оцінювання:
 4 бали − показник наявний завжди;
 3 бали − часто наявний;
 2 бали − зрідка наявний;
 1 бал − наявний інколи;
 0 балів − відсутній.
Компоненти
Показники інноваційної діяльності
Оцінка
експертів
Мотиваційно-цільовий
Критичність мислення



Визначення цілей власної дослідницької роботи



Здатність відмовитися від стереотипів педагогічного мислення



Творча діяльність



Змістовно-операційний
Творче використання результатів педагогічних досліджень і моделювання нового педагогічного досвіду



Варіативність інноваційної діяльності



Володіння методами педагогічних досліджень



Застосування в педагогічній практиці засобів діагностики та корекції індивідуальних особливостей школярів, реалізація різнорівневого підходу



Розроблення авторської ідеї навчання та виховання



Регулятивно-корекційний
Постійне здійснення самоаналізу й самооцінки діяльності




Систематичне коригування навчально-виховного процесу




Самостійний пошук нової інформації з метою саморозвитку




Прогностичність, здатність до проектування




Вміння оцінки корекції інновації та визначення їх цільового призначення



Загальна кількість балів



Рівень готовності до інноваційної діяльності*



* 100% готовності до інноваційної діяльності відповідають максимальній загальній кількості балів − 56.
Рівень готовності до інноваційної діяльності високий − від 75% до 100%.
Рівень готовності до інноваційної діяльності середній − від 50% до 74%.
Інновації використовуються у діяльності епізодично − від 25% до 49%.

Інноваційна діяльність вчителя фрагментарна − менше 24%.

Немає коментарів:

Дописати коментар