четвер, 5 лютого 2015 р.

Виконання випускних творчих робіт слухачами

І.2. Виконання випускних творчих робіт слухачами курсів підвищення кваліфікації
Виконання випускних творчих робіт самостійний вид навчальної діяльності слухачів, який виконуються згідно з навчальним планом курсів підвищення кваліфікації і базується на принципах: самостійності, активності, професійно-кваліфікаційної диференціації, індивідуалізації, систематичності, врахування вимог психології навчання дорослих.
Метою виконання випускної творчої роботи є підвищення рівня теоретичної та методичної підготовки слухачів курсів підвищення кваліфікації; систематизація та поглиблення теоретичних і практичних знань з обраної теми за проблематикою курсів; удосконалення або набуття досвіду самостійної творчої роботи; стимулювання креативності та творчості освітян; розвиток навичок самоосвіти.
Виконання випускних творчих робіт дають змогу оцінити:
v готовність слухача до оновленої професійної діяльності;
v ступінь сформованих навичок слухачів до самостійної роботи з урахуванням сучасних інформаційних технологій;
v ступінь розуміння сучасного стану науки, передових тенденцій психології, дидактики, теорії та методики навчання та виховання;
v вміння застосовувати набуті знання на практиці;
v вміння і навички до наукового дослідження;
v наукову новизну або практичну значущість досвіду;
v актуальність тематики та використання передового педагогічного досвіду;
v узагальнення й аналіз матеріалів літературних джерел, монографій, наукових і методичних журналів, періодичних видань, архівних документів;
v уміння  працювати з первинними текстами й створювати тексти вторинні.
  У результаті виконання випускної роботи слухач поглиблює і розвиває вміння та навички:
v самостійної роботи з науково-методичною літературою та науковою інформацією;
v оволодіння методами аналізу стану справ з обраної проблеми, її основних складових;
v систематизації та узагальнення знань, здобутих в результаті вивчення проблеми;
v формування теоретичних висновків та розробки практичних рекомендацій щодо їх впровадження в роботу навчальних закладів та установ освіти;
v практичного володіння технологією експериментального дослідження;
v наукового стилю виконання роботи та її відповідного оформлення.
У період виконання випускної творчої роботи слухачу курсів необхідно:
v обрати тему та форму випускної творчої роботи та узгодити її з науковим керівником;
v обговорити з науковим керівником обсяг і глибину розробки проблеми, визначити мету, завдання і структуру роботи, скласти її план, дібрати та вивчити літературу з даної проблеми;
v до встановленого терміну оформити випускну роботу згідно рекомендацій і подати її науковому керівникові на перевірку;
v підготуватися до захисту і захистити випускну роботу у встановлений термін.
Випускна творча робота не є переказом вивченого матеріалу, а являє собою його творчу переробку на основі ознайомлення зі станом досліджень з обраної теми і самостійному писемному застосуванні понятійного і методологічного апарата науки. Вона не є і власною інтерпретацією проблеми, що нагадує шкільний твір на вільну тему з літератури або публіцистичну статтю, тому що випускна творча робота завжди засновується або на науковій проблемі, або (частіше усього) на навчальній і спирається на джерела і періодичну наукову літературу.
Випускна творча робота не може бути цілком простою компіляцією і складатися з фрагментів статей і книг. Вона повинна мати структуру, що наповнена однорідним науковим змістом: фактами, даними, що розкривають взаємозв'язок між явищами, аргументами і т.д. і, разом з тим, містити щось нове: узагальнення наукової літератури, матеріалів емпіричних досліджень, при цьому виявляється авторське бачення проблеми і її розв’язання. Означений принцип є непорушним: структура випускної творчої роботи залишається незмінною, але в міру навчання на курсах підвищення кваліфікації змінюється її зміст: поглиблюється фундаментальність дослідження проблеми, що   виявляється в рості кількості першоджерел і подовження списку літератури.  
Випускні творчі роботи виконуються на завершальному етапі навчання усіма слухачами курсів підвищення кваліфікації всіх форм навчання з обов’язковим дотриманням наступних вимог:
v випускна творча робота слухачами очної форми навчання повинна бути виконана не пізніше як за три дні, а для слухачів інших форм навчання – не пізніше як за два тижні до її захисту;
v за прийняті у роботі рішення та за правильність усіх даних відповідає слухач – автор випускної творчої роботи;
v випускна творча робота виконується українською мовою, у т. ч. роботи з іноземних мов (крім робіт з мов національних меншин України). Як виняток, за розпорядженням проректора з навчально-методичної роботи дозволяється написання випускної творчої роботи російською мовою, якщо наукової та методичної літератури з цієї проблематики українською мовою недостатня кількість;
v кожен керівник роботи перевіряє виконану роботу і разом із коротким друкованим відгуком передає завідувачу кафедри, який направляє її на рецензію;
v слухач може ознайомитися з відгуками і рецензіями не пізніше, ніж за день до початку захисту.
Науковому керівникові (керівникам, консультантам) випускних творчих робіт слухачів очної та заочної форм навчання  надається 3 години на одного слухача до навчального навантаження.
Керівництво випускними творчими  роботами здійснюють професори, доценти, старші викладачі, викладачі, асистенти, які мають досвід науково-педагогічної і практичної роботи. Їх визначають завідувачі кафедрами згідно навчального навантаження. За одним керівником закріплюється не більше восьми випускних робіт.
У процесі керівництва виконанням слухачем випускної творчої  роботи науковий керівник повинен:
v надавати допомогу слухачеві в осмисленні проблеми і теми випускної творчої роботи;
v довести до слухача алгоритм роботи над вибраною формою випускної творчої роботи;
v надати допомогу слухачеві у формуванні мети, завдань роботи, розробити її структуру і план виконання;
v визначити перелік рекомендованої літератури;
v скоригувати обсяг випускної роботи та термін її виконання;
v консультувати слухача з питань методики роботи над проблемою відповідності висновків поставленим завданням, оформлення випускної роботи та підготовки її до захисту;
v забезпечити самостійне і творче виконання роботи слухачем;
v здійснювати поетапний контроль за виконанням слухачем випускної роботи;
У висновках керівника  зазначається ступінь самостійності слухача при виконанні ним роботи, позитивні сторони роботи та недоліки, наявність елементів дослідження й узагальнення передового досвіду, використання власного творчого доробку, містяться висновки про можливість допуску роботи до захисту.
Пам’ятка рецензенту випускної творчої  роботи
Рецензія на випускну роботу починається з констатування освітньо-кваліфікаційного рівня, її складових частин, обсягу та її спрямованості на розкриття кола питань за визначеною темою.
При перевірці роботи викладачем оцінюються:
v знання й уміння на рівні вимог стандарту конкретної дисципліни: знання фактичного матеріалу, засвоєння загальних положень, понять, ідей.
v характеристика реалізації мети й завдань дослідження (новизна й актуальність поставлених у роботі проблем, правильність формулювання мети, визначення завдань дослідження, правильність вибору методів розв’язання завдань і реалізації мети; відповідність висновків розв'язуваним завданням, поставленій меті, переконливість висновків).
v ступінь обґрунтованості аргументів й узагальнень (повнота, глибина, всебічність розкриття теми, логічність і послідовність викладу матеріалу, коректність аргументації й системи доказів, характер і вірогідність прикладів, ілюстративного матеріалу, широта кругозору автора, наявність знань інтегрованого характеру, здатність до узагальнення)
v наявність елементів дослідження й узагальнення передового педагогічного досвіду;
v якість і цінність отриманих результатів (ступінь завершеності реферативного дослідження, спірність або однозначність висновків);
v використання літературних джерел;
v культура писемного викладу матеріалу.
v культура оформлення матеріалів та відповідність обраній формі випускної творчої роботи;
v позитивні якості та конкретний аналіз недоліків за змістом та оформленням роботи;
v висновки про відповідність професійному рівню та можливість допуску роботи до захисту.
Отже, рецензент надає критичні зауваження по роботі, оцінює, в якій мірі вона відповідає вимогам, що пред’являються до структури та оформлення, пропонує її оцінку. Об'єктивність оцінки передбачає відображення як позитивних, так і негативних сторін роботи. Рецензент оцінює роботу традиційно, проте можуть бути окремо оцінені різні компоненти роботи, однак завершується відкликання рецензента однією підсумковою оцінкою. Крім того, відгук рецензента не повинен носити формального характеру. Зміст відгуку повинен підтверджувати й обґрунтовувати правильність виставленої оцінки.
Структура рецензії на роботу:


РЕЦЕНЗІЯ  
НА ВИПУСКНУ ТВОРЧУ РОБОТУ
Слухача 
Курсів підвищення кваліфікації
Тема роботи


Обґрунтування актуальності і значимості обраної теми


Аналіз  стану її творчі розробки


Впровадження розробок (об’єкт, результати,  доцільність тощо)


 Характеристика науково-методичного рівня роботи (практична спрямованість, вірогідність результатів та ін.)    


Загальна характеристика роботи (оформлення, відповідність вибраній формі)


Зауваження та рекомендації щодо вдосконалення роботи


Загальна оцінка

Рецензент:
(підпис рецензента)                            (прізвище, ім’я, по батькові)

(наукове звання, посада)

(назва закладу освіти)
“__”____________ 200  р.                 

І.3. Порядок захисту, зберігання та списання
випускних творчих робіт
Написання випускної творчої роботи є ключовим завершальним підсумком навчання, а захист - необхідною умовою для отримання посвідчення про підвищення кваліфікації слухачів курсів.
До захисту випускних робіт допускаються слухачі, які виконали весь обсяг робіт, визначених науковим керівником, подали випускні роботи в установлені строки і отримали позитивний відгук від керівника та рецензента.
Випускна творча робота, яка несвоєчасно потрапила до наукового керівника, рецензента та не відповідає встановленим вимогам, до захисту не допускається.
Для проведення захисту випускних робіт створюється комісія.
Комісія створюється єдина для очної, заочної (дистанційної), очно-заочної форм навчання з кожної спеціальності. При наявності великої кількості слухачів  створюється декілька комісій з однієї і тієї  ж спеціальності. При малій кількості слухачів може бути організована об'єднана комісія для споріднених спеціальностей.
Комісія організовується  щорічно і діє протягом календарного року.  До складу комісії  входять  голова  і члени   комісії -  не менше трьох осіб: представник адміністрації; керівник курсів; викладач кафедри.
Персональний склад  членів комісії затверджується відповідним розпорядженням проректора з навчально-методичної роботи. Проект розпорядження «Про захист випускних творчих робіт слухачів курсів підвищення кваліфікації» готує завідувач навчальним відділом не пізніше як за три дні до захисту. В ньому вказується склад комісії, дата та місце проведення захисту. А також заміна складання комплексного діагностування та захист «автоматом» випускної творчої роботи  для слухачів, які:
v є призерами обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсів;
v мають звання заслуженого вчителя, майстра спорту, заслуженого майстра спорту;    
Розпорядження доводиться до відома членів комісії та слухачів.
Порядок захисту випускних творчих робіт.
Захист відбувається згідно розкладу на відкритому засіданні випускної комісії за таким алгоритмом:
v комісії подається випускна творча робота слухача з відгуком наукового керівника та рецензією відповідного спеціаліста;
v автор випускної творчої роботи стисло (до 5 хвилин) доповідає про наслідки свого дослідження: актуальність теми, мета, структура, зміст, висновки та рекомендації);
v оголошується відгук наукового керівника і рецензія на випускну творчу роботу слухача;
v після цього відбувається обговорення роботи, під час якого слухач відповідає на запитання, зауваження, пропозиції членів комісії та присутніх;
v  результат  захисту випускної творчої роботи визначаються оцінками “відмінно”, “добре”, “задовільно”, “незадовільно”, оголошуються й заноситься до протоколу.
Протокол захисту робіт ведеться в кожній комісії окремо, в журналі обліку роботи. У ньому фіксується: п.і.б. студента та його наукового керівника, тема, питання під час захисту, оцінка. Протокол підписує після виставлення оцінки кожен член комісії.
Зі спеціальностей «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», «Трудове навчання», «Фізична культура», «Виховна робота», «Гурткова робота» випускні роботи освітньо-кваліфікаційних рівнів можуть виконуватися як творчі. Наприклад, концерт, танок, малюнок, виріб, постанова тощо.  
У випадках,   коли   захист   випускної творчої роботи визнається  незадовільним,  комісія встановлює, чи може слухач подати на повторний захист ту саму роботу з доопрацюванням, чи він зобов'язаний опрацювати  нову тему, визначену відповідною кафедрою.
Слухач, який  не захистив випускну творчу роботу (також і з поважних причин), допускається до повторного захисту після закінчення курсів підвищення кваліфікації за індивідуальним графіком.
Порядок зберігання та списання випускних творчих робіт.
Випускні творчі роботи зберігаються в відповідних кабінетах, відділах чи кафедрах до початку наступного навчального року і списуються наприкінці року по акту в встановленому порядку.
Акти зберігаються в навчальній частині разом з журналами обліку роботи, протоколами захисту випускних робіт п’ять років. 

АКТ
м. Вінниця                                                            «___» «_________» 200_ р.

Цей акт складено про те, що навчально-методичний відділ (кабінет)_________ Вінницького обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників (завідувач навчально-методичного відділу (кабінету)……...) передав, а архів (завідувач архіву…...) прийняв  ____  випускних творчих робіт слухачів курсів підвищення кваліфікації ___________________    ________ форми навчання 200__- 200__ років.
Список додається.
Передав:                                                                ПІБ
Прийняв:                                                               ПІБ

Кращі роботи комісія може рекомендувати до видання, а також запрошувати авторів до участі у науково-практичних конференціях, конкурсах науково-творчих робіт тощо.
Успішно захищені роботи, які містять елементи перспективного педагогічного досвіду можуть бути передані до відділу педагогічних інновацій.
Без письмового дозволу автора матеріали випускної творчої роботи не можуть бути використані іншими людьми (подані до друку, скопійовані, використані в роботі, тощо)

Автор має право також забрати свою випускну творчу роботу за заявою, яку погоджує проректор з навчально-методичної роботи. 

Немає коментарів:

Дописати коментар