Програма нового курсу «Математична
лінгвістика» є профільним навчальним пошуково-дослідницьким проектом в освітньому середовищі старшої ланки
загальноосвітніх шкіл-гімназій, гімназій, ліцей з фізико-математичним та
гуманітарним профілем навчання. Програма
курсу створена у співробітництві з освітніми організаціями різних країн Росії,
Польщі, Угорщини, Германії, США. Програму адаптовано до Державних освітніх
стандартів України та навчальних програм, до вимог та основних положень
«Концепції профільного навчання» та «Галузевої програми впровадження
профільного навчання на 2008-2010 роки».
Навчальний курс «Математична лінгвістика»
за програмою призначений для роботи з учнями 10-11 класів школи
загальноосвітніх навчальних закладів за рахунок варіативної частини навчальних
планів (факультативи, курси за вибором, спецкурси). Можливе впровадження
програми за рахунок годин, відведених в школі на гурткову роботу, а також для
позашкільних навчальних закладів та під час навчальної практики.
Завдання курсу:
·
формування в старшокласників знань
та уявлень про інформаційний світ,
кваліфікаційні характеристики інформації, про ринок праці та можливості
використання інформаційно-комунікаційних технологій в різних професіях;
·
формування знань та початкових
навичок з самодіагностики, вміння ідентифікувати та визначати за допомогою
тестів свої інтереси, нахили,
використовуючи для цього різноманітні ресурси (друковані та
веб-матеріали);
·
формування життєвих та прикладних
особистісно-життєтворчих, соціалізуючих, комунікативних,
інтелектуально-інформаційних навичок;
·
розвиток в учнів уміння самостійно
за допомогою використання різноманітних ресурсів (Інтернет, друкований словник
та електронний довідники, інші учасники курсу) опановувати комп’ютерні
технології для вирішення конкретних завдань;
·
формування в учнів умінь
застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для розв’язання проектних
завдань з дослідження проблем та
виконання проектів, пов’язаних з професійним розвитком особистості та
соціальних проблем;
·
формування навичок оцінювання,
само та взаємоперевірки згідно визначених та наданих критеріїв оцінювання
виконаної роботи та діяльності;
Основне завдання курсу «Математична
лінгвістика» полягає в розширенні навчального та творчого досвіду учнів й
поглибленні відомостей про складну організацію та інформаційну технологію
пошуково-дослідницької діяльності, підвищити загальну математичну та
лінгвістичну культуру, сформувати уміння та навики, необхідні для успішного
навчання протягом усього життя. Після вивчення курсу «Математична лінгвістика»
учень отримує досвід:
·
проектної
діяльності та самоосвіти;
·
користування
основними прийомами та методами розв’язування дослідницьких проблем;
·
зрозуміння
сутність математичних методів в мовознавстві та їхнє значення для творчих
спільнот;
·
прогнозування
власних завдань на перспективу продуктивного дослідження;
·
правильної,
технологічної організації власної дослідницької діяльності;
·
творчості
в спільнотах.
Особливу увагу в програмі курсу
«Математична лінгвістика» приділено розвитку задатків та здатностей учнів до
дослідницької діяльності. –
розпізнаванню, визначенню своїх навчальних потреб, знаходження потрібних для саморозвитку
ресурсів, вмінню визначати пріоритети та ставити навчальні завдання без
сторонньої допомоги, що формує бажання і
здатність навчатися протягом всього життя. Самоусвідомлення учня під час курсу
відбувається за такою ієрархією власних знань:
·
те,
що я знаю про себе і це те, що про мене знає моє оточення;
·
те,
що я знаю про себе, але це те, що про мене не знає моє оточення;
·
те,
що я не знаю про себе, але це те, що про мене знає моє оточення;
·
те,
що я не знаю про себе але це те, що про мене не знає моє оточення.
Комп’ютерні технології в програмі
використані як засіб розвитку і формування життєво необхідних навичок
самовизначення, самоаналізу, самооцінки, саморозвитку. Комплексність та
системність підходу є характерною рисою програми курсу, оскільки в учнів не тільки
формуються комп’ютерні навички, а також відбувається цілеспрямований
розвиток навичок, пов’язаних з успішною
адаптацією в суспільстві, навичок роботи з дослідницькими проектами. Програма
сприяє самовизначенню учнів при виборі профілю подальшого навчання та щодо
вибору майбутньої професії.
Особливістю програми курсу «Математична
лінгвістика» є те, що вона орієнтована перш за все на дітей, що раніше не
систематично використовували в самонавчанні персональний комп’ютер, у яких
доступ до комп’ютерів був обмежений, що відповідає умовам навчання та розвитку
дітей сіл та малих міст України.
Програма курсу «Математична лінгвістика»
ставить за мету формування ініціативної дослідницької та винахідницької
продуктивної діяльності старшокласника, належного розвитку компетентної
індивідуальності учня в його саморозвитку та самовираженні у власних
інтелектуальних здобутках. Навчальна дослідницька діяльність є однією з
складових навчанню групової творчості, коли дитина використовує не тільки свої
природні задатки і самодіяльність, а й груповий інтелект, свідомо відкриває для
себе «нововідкриті» знання, пунктуально перевіряє їх достовірність, демонструє
їх якість, старанно дотримується умов та меж
застосування на практиці. які
раніше їй були для неї невідомі, хоча для суспільства ці «відкриття» зробили
відомі вчені минулого. Власна
дослідницька діяльність за програмою курсу «Математична лінгвістика» допомагає дітям краще запам’ятовувати знання
та вирішує проблему мотивації, тому що робити щось самим набагато цікавіше, ніж
заучувати те, що пропонується. Сама можливість досліджень, і наявність
реального вибору серед декількох альтернатив стимулює розвиток різних видів
мислення, площинної, просторової, абстрактної уяву, інтелектуальної інтуїції
дитини. Не останнім чинником є і те, що різноманітна дослідницька та пошукова
діяльність веде до виробленню в учнів власної виграшної стратегії поведінки,
коли аналітична робота мислення здійснюється
над явищами, об’єктами, процесами, структурами, які не діють
безпосередньо на органи відчуттів у даний момент. При аналізі результатів
пошуку та дослідів здійснюється вихід за межі наявної майстерності в простір
двозначностей, невизначеностей, відбувається зміна критеріїв, пріоритетів.
Розширюється не тільки поле розумової
діяльності учнів, а й досвід використання комунікаційних мереж, досвід
використання інформаційних баз даних для успішного виконання і створення
продукту, як результату діяльності.
Програма курсу «Математична лінгвістика»
складається з двох частин: «Комп’ютерні технології для пошукової та
дослідницької діяльності» (І семестр) та «Комп’ютерні технології для творчості»
(ІІ семестр).
У першій частині основна увага
приділяється:
·
використанню
комп’ютерних технологій як інструменту для накопичення матеріальної та інформаційної
бази дослідницької діяльності;
·
належної
організації і технології проведення пошуків та дослідів;
·
виробленню
якісних критеріїв оцінювання отриманих знань, етичних та правових питань та їх
розбіжностей при конфліктах;
·
правильному
використання відомостей про обрану дослідницьку проблему в інших навчальних
мережах(середовищах);
·
визначенню
основних навчальних завдань, цілей, результатів проекту(пошуку, дослідження);
·
виділенню
головних складових етапів дослідницького проекту;
·
укладання
творчих контрактів між учасниками дослідницького проекту;
·
укладання
планів діяльності, визначенню та розподілу термінів та шляхів ефективного
виконання проекту;
У другій частині основна увага звертається
на:
·
різні
способи організації творчих спільнот або сукупного інтелекту групи учнів;
·
використання
комп’ютерних технологій як інструменту для створення творчих спільнот, які
працюють над дослідницькими проектами з відповідних тем;
·
використання
навичок і умінь кожного учня для вирішення різних проблем, для позитивного впливу
на інших учасників спільноти;
·
використання
учасниками спільнот лідерських якостей та сильних сторін інших для досягнення
спільної мети дослідницького проекту;
·
виявлення
здатності до порозуміння на базі широких інтересів творчої спільноти;
·
вироблення
соціальних навиків співіснування в різних культурних та мовних середовищах
глобальних мереж;
·
розуміння
потреби навчатися протягом усього життя;
·
встановлення
позитивної творчої атмосфери в учнівській мережі;
·
пристосування
учасників спільнот до різних ролей та рівнів відповідальності за отриманий
результат.
Програма курсу передбачає диференційоване
та дистанційне навчання за курсом. Для кожного дослідницького завдання та
пошуку передбачений базовий рівень виконання завдань та додаткові практичні
завдання для учнів, які мають кращі комп’ютерні навички.
Для викладання кожного курсу педагоги
мають володіти методикою моделювання творчої мережі учнівських спільнот і бути
вправними фасилітаторами.
Дослідницька діяльність
– вища форма самоосвітньої діяльності
старшокласника. Формування науково-дослідницьких умінь у школярів – процес складний й тривалий. Він не
виникає на порожньому місці і не розвивається сам по собі. А тому завдання вчителя-керівника:
·
поступово й
методично правильно формувати пошуково-дослідницькі
навички;
·
здійснювати постійний контроль за підготовкою учнями пошуково-дослідних робіт;
·
аналізувати і
виправляти помилки;
·
визначати найкращі, найефективніші шляхи виконання роботи,
·
розчленовувати її
на певні складові та розділи, навчаючи
учнів поєднувати дослідницьку діяльність з науковою;
·
з'ясовувати
можливості подальшого застосування результатів
роботи.
Досліджувати – означає бачити
багате і унікальне явлення властивостей
речей ( матеріального і
нематеріального) бачити це так, як його не бачать і не бачили попередні живі
організми, граючись творчими думками про живий ефект чи чудо та його компоненти, при цьому мислили так, як творець при
створенні цього чуда, і при цьому розуміли свій досвід так, як розуміє його
жива природа речей, не боячись навіть
повністю програти свою «вічність» з новоутвореною саморегулюючою системою пізнання.
Закон поступу дослідження. Перехід
від предмету ілюзій, надій, віри до досліду.
Початкова невизначеність серед відомого нам знання, і при цьому можливість серед «шуму» в
«чорному ящику» виявити повідомлення і
довести його до чітко установленого явища знакового сигналу(до встановлення
матеріального носія). Дослід - як явлене «чудо»
веде до предмету розуміння, до знань, інтерпретації засобами науки. Дослід – це шлях через моделювання і
виявлення вхідної та вихідної інформації
отримати «ефект», що в дійсності є перетворенням «чуда». Через
потрактовання здібностей «ефекту», через осягнення прихованого в його задатках з багатством розумних інтерпретацій, уявлень та
аспектів(їх маніпуляцій), треба перейти
до їх чіткої організації за допомогою
математичних формул та критеріїв існування реального життя, а потім до влади
над «чудом» через моделювання нових уявлень і передбачень «непізнаванного»
ефекту в чорному ящику заради існування в майбутньому подібних чудес в житті.
А вже згодом цілеспрямоване управління
наслідками та результатами передбачень
своєрідності «чудес» і до
можливостей їх самонавчання, координації, удосконалення, самовідтворенню
через подібні феномени серед природи, живих організмів та систем.
Закон застереження «чуда». В
неживій природі саморегуляція «ефектів» та підвищення складності неорганічної
системи веде до пониження її стійкості, а в живій природі дуже складні
організми мають хорошу саморегуляцію і високу стійкість до умов існування.
Закон виживання «чуда». Стійкість
саморегулюючого організму в цілому вища стійкості окремого елемента поза
організмом, адже організм в цілому одягається в «шубу», тобто створює різні
рівні взаємозв’язаних
полів: від інформаційного, фізичного, хімічного, до біологічного, психічного, духовного, тощо.
Однією з умов успішного виконання
пошуково-дослідної роботи учнів є
дослідження методами навчання з
елементами наукових методів
пізнання, а також відповідність віковим та розумовим особливостям розвитку школяра. Занадто складні та довготривалі для розуміння проблеми юним дослідником
або ж зовсім недоступні, або їх методи розв'язання настільки проблемні, що
можуть спричинити втрату в нього інтересу до виконання пошуково-дослідної діяльності (ПДЦ).
Одним із перших кроків учителя-керівника ПДД є вивчення науково-пізнавальних
інтересів учнів, що впливає як на вибір теми дослідження, так і на саму роботу. Не секрет, що навіть надзвичайно цікава тема, зумовлена лише потребами часу або нав'язана учневі
вчителем, не сприятиме успішному виконанню роботи. Пріоритетним, визначальним фактором у виборі теми є
стійкий пізнавальний інтерес до неї дослідника і його бажання внести щось нове в її розкриття.
В організації пошуково-дослідної
роботи учнів слід дотримуватися
кількох принципів:
· дослідницька діяльність учнів
наближена до науково-дослідницької діяльності, є її початком і, як
правило, має продовження в подальшій
науковій діяльності;
·
зміст дослідження
обов'язково має поєднуватися з навчальною
метою, загальними потребами
суспільства та проблемами сьогодення;
·
наукове дослідження – неперервний процес,
його не можна виконати за декілька днів;
·
науково-дослідницька
діяльність – обов'язково керований
процес.
Учитель-наставник:
·
навчає методики
дослідження;
·
консультує учня в
процесі пошукової та дослідницької роботи;
·
визначає методику, шляхи розв'язання поставлених проблем, враховуючи інтелектуальні та психологічні особливості дитини;
·
оцінює здобуті результати.
У здійсненні продуктивного учнівського дослідження обов'язкове
поєднання керованої дослідницької діяльності
із самостійною, самоосвітньою діяльністю учня, яка є основою інтелектуального зростання дитини, формування її творчої
особистості.
Велике значення у вивченні навчального матеріалу і
проблематики курсів за вибором має самостійна робота учнів, що є однією з форм навчально-дослідницької
діяльності. Вона ґрунтується на вивченні
навчальної, наукової, науково-популярної
літератури, мемуаристики, публікацій у газетах, журналах, архівних, музейних матеріалів.
Завдання дослідницької роботи – не лише дати
учням певні знання, а й навчити їх використовувати, а в разі
необхідності – творчо опрацьовувати, аналізувати
отриману інформацію. У зв'язку з цим здійснення пошукових досліджень у
творчій мережі доцільно поєднувати з
розвитком творчої особистості.
Пошуково-дослідницька діяльність учнів у гімназії здійснюється за трьома основними напрямами.
Перший – це розвиток наукового та інтелектуального мислення учня і майбутнього спеціаліста, що досягається низкою спеціальних заходів, методів і
дій під час навчального процесу: відповідні
завдання, різноманітні формати творчої співпраці учнів і вчителів в
гімназії тощо.
Другим напрямом розвитку наукової
роботи слід вважати позаурочну діяльність: олімпіади, інтелектуальні ігри, конкурси,
екскурсії тощо. Так здійснюється постійний
розвиток колективного наукового мислення, який значною реалізує творчий потенціал обдарованих дітей гімназії.
Третім самостійним напрямом пошуково-діяльності школярів, є їхня участь у конференціях та роботі МАНу. Тут ідеться вже про індивідуальну наукову діяльність,
яку треба вважати найвищим рівнем
вияву творчості для гімназистів. Вона регламентована спеціальними вимогами.
Четвертий – це дослідження в галузі педагогічного процесу моделювання лабораторій та
інформаційно-дослідницького середовища, де об'єктами вивчення є креативні
якості вчителя і творчий потенціал обдарованої дитини. Створення портфоліо
дитини і учителем за результами досліджень.
Отже, концептуально пошуково-дослідницьку діяльність слід
розглядати як цілісну гнучку індивідуальну педагогічно-виховну систему,
в процесі функціонування якої здійснюється
розвиток творчих здібностей, самостійного
здобування знань, реалізація особистістю права на становлення, значущість і вплив.
Педагогічне керівництво організацією
пошуково-дослідної роботи в гімназії визначене Положенням про індивідуальну пошуково-дослідницьку
діяльність учнів гімназії і побудоване на принципах:
·
мотиваційно-цільовому, що ґрунтується на
важливості вияву бажання пізнавати нове
самими вчителями та учнями. Для цього
необхідно спиратися на їхні потреби
та інтереси;
·
гуманізації та рівноправності у спілкуванні педагогів та гімназистів – «іду на Ви», виховання взаємоповаги, взаємо-довіри, віри в значущість пошуково-дослідницької діяльності, довіри
особистості, прийняття її особистих поглядів, запитів та інтересів, створення
максимально сприятливих умов для розкриття та реалізації здібностей кожної
дитини;
·
самореалізації та самовизначення особистості – зосередження зусиль на мобілізації самостійної активності
гімназистів, здатності визначати мету та завдання найбільше відповідають її внутрішній сутності,
реалізувати свої здібності, таланти та
індивідуальність;
·
розвивальної зорієнтованості – спрямованості всіх компонентів освітнього процесу на досягнення найефективнішого розвитку пізнавальних,
пошукових і дослідницьких можливостей дитини з урахуванням рівня її особистісного розвитку
та особливостей;
· зустрічних зусиль учителя та учня в процесі пошуково-дослідницької діяльності – перетворення вчителя (наукового керівника) на партнера, який допомагає і навчає дитину
пошуково-дослідницької діяльності: визначати мету і зміст діяльності, способи досягнення мети, напрями
пошуку необхідної інформації з теми та шляхів її отримання;
·
індивідуалізації та персоніфікації — навчання й набуття необхідних знань за індивідуальною програмою відносно особистісних
успіхів учнів, орієнтованої на мету,
поставлену перед дослідником, його індивідуальні
потреби, яка враховує досвід та рівень підготовки дитини, її здібності
та інші осо-бистісні чинники;
·
розвитку творчого потенціалу особистості — становлення та
розвитку цілісної особистості, для якої
творче ставлення до обраної справи є
органічною складовою, що поєднує
процес навчання й самостійного набуття
знань з розвитком пошуково-дослідницьких
умінь, емоційної сфери, вихованням
та виявом почуттів, абсолютною свободою
творчих дій, рішень тощо;
·
розвитку морально-вольової сфери особистості — здатності самостійно вирішувати поставлені завдання, визначати
проблему, бачити найоптимальніші шляхи її
реалізації, брати на себе
відповідальність за обрану справу, її кінцевий результат, володіти
своїми почуттями як у разі перемоги, так і в разі невдачі.
Психологічний аспект керівництва науково-дослідницькою
діяльністю полягає у вихованні особистості, становленні її самоствердження. Саме в основі психологічного аспекту виявляється розвиток індивідуальних
особливостей дитини, які формуються протягом
пошуково-дослідницької діяльності учня.
Інтелектуальний аспект становлення юного дослідника визначається через такі цінності, як уява, аналітичність, критичність, уміння порівнювати і робити особисті висновки й т. ін.,
що, безперечно, впливає на результати всіх етапів дослідження.
Емоційно-мотиваційний аспект перетворює пізнавальний дослідницький інтерес на стимул, який допомагає гімназистові свідомо та емоційно залучатися в
процес пошукового дослідження.
З метою визначення та аналізу інтересів
та захоплення гімназистів, мотивації й стимулювання їхньої пошуково-дослідницької діяльності на початку і
наприкінці навчального року здійснюється психолого-педагогічне спостереження та
аналіз, що передбачає:
·
Анкетування (тестування).
·
Визначення
інтересів та захоплень гімназистів.
·
Діагностику.
·
Мотивацію
діяльності та обраної теми.
·
Прогнозування
результатів.
·
Спостереження за
процесом дослідження.
·
Консультативну
допомогу.
·
Корекцію процесу та основних моментів дослідження.
Формування пошуково-дослідницьких умінь учнів 10 – 11-х класів
гімназії – процес копіткий, складний і тривалий, тому його
успіх значною мірою залежить від самоорганізації школярів.
Зазначимо, що завдання вчителя
– підготувати дитину до значущої
процесуальності дослідження. Зрозуміло, педагог-керівник, повинен не тільки
володіти сукупністю сучасних знань, добре
орієнтуватися в сучасних методиках і технологіях, знати
історію й нинішні тенденції розвитку предмета дослідження, а й передусім бути
вправним соціальним психологом, що вміло вибудовує свої стосунки з школярами.
Від стосунків, які складаються між керівником та дослідником, залежить емоційне самопочуття,
психофізіологічна адаптація до нового виду діяльності – пошуково-дослідницької, формування працездатності,
самостійності, пізнавальних інтересів, прагнення дитини до досягнення
найкращого результату, що активізує вибір напряму дослідної роботи.
З метою підготовки до організації та якісного керівництва індивідуальною
пошуково-дослідницькою діяльністю старшокласників проводять першочергові
вхідні тести або колективне обговорення з таких психофізіологічних питань:
·
рівень розвитку
ключових компетентностей старшокласників;
·
задатки та особливості
мислення старшокласників;
·
з'ясування
науково-пізнавальних інтересів старшокласників;
·
можливість
створення умов для самовияву, самореалізації, самовизначення й саморозвитку
старшокласників протягом пошуково-дослідницької діяльності;
·
шляхи і форми
організації пошуково-дослідницької діяльності, її мотивація тощо.
Однією з основних функцій учителя-керівника
є стимулювання позитивної
«Я-концепції» старшокласників.
Аналіз вхідного анкетування і спостереження обґрунтовують напрями вибору
предмету і мети дослідження старшокласників, схильними до пошукової роботи.
Залучати до дослідницької діяльності бажано тих старшокласників, які виявляють:
• гнучку розумову активність, рухливість,
• логіку мислення, передбачення, фантазування;
•
підвищення пізнавального рівня, що виходить за рамки шкільної програми;
•
інтерес
до певного предмета;
•
яскраво виражену
спрямованість на здобуття наукових знань,
•
генерування нових
ідей;
• володіння значним обсягом інформації, критичне мислення,
відчуття нового;
• оригінальність і незалежність думок, суджень,
• уміння поєднувати об'єктивний і суб'єктивний підходи до
проблеми;
• велику допитливість, високий рівень самодостатності,
емоційну стабільність;
• здатність до сприйняття оригінального, незвичайного;
• нестандартне бачення подій, фактів, явищ,
• уміння визначати перспективу і встановлювати
причинно-наслідкові зв'язки.
Зрозуміло, що викликати в старшокласників інтерес, спонукати її до
відкриттів, пошуків, знахідок, роздумів може лише обізнаний, високоорганізований
та інтелектуально активний педагог. Не забуваймо, що головним чинником виховання
дослідника виступає особистість керівника.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
ДО
КУРСУ «МАТЕМАТИЧНА ЛІНГВІСТИКА»
Основна
1.
Фердінанд
де Соссюр. Труды по языкознанию. М.: «Прогресс», 1997,
700 с.
2.
Вяч.
Вс. Иванов. Очерки по истории семиотики
в СССР, М.., 1976, с. 251-267.
3.
Баранов А.Н. Введение в прикладную лингвистику.
- М: Едиториал УРСС, 2003. -360 с.
4.
Белецкий А.А. Семиотический аспект
языковой системы // Структурная и математическая лингвистика. - К., 1979. - Вып. 7. -
С. 11-18.
5.
Волошин В.Г. Комп'ютерна лінгвістика: Навч. посіб, - Суми: ВТД «Університет. кн.», 2004, - 382 с.
6.
Городецкий Б.Ю. Компьютерная
лингвистика: моделирование языкового общения // Новое в зарубежной лингвистике,
- Вып. 24: Компьютерная лингвистика. - М., 1989. - С. 5-29.
7.
Грязнухіна Т.О. Система багатомовного машинного перекладу // Мовознавство.
- - 2001. - №
5.
8.
Дедова О.В. Лингвистическая концепция
гипертекста: основные понятия
и терминологическая парадигма // Вестн. МГУ - 2001 № 2,
и терминологическая парадигма // Вестн. МГУ - 2001 № 2,
9.
Демська-Кульчицька О. Корпуси мов і один із можливих підходів до про-
10.
ектування корпусу текста української мови
// Лінгвістичні студії. Вип.
13. -
11.
Донецьк, 2005. - С. 8-16.
12.
Загнітко А., Данилюк І., Ситар Г. Українські прийменники:
інвентар і
структура // Лінгвістичні студії": 3бірн. наук. пр. - - Випуск 12 / Уклад.: А.Загнітко
(наук, ред.)та ін. - Донецьк: Донец, нац. ун-т, 2004. - С. 41 -47.
структура // Лінгвістичні студії": 3бірн. наук. пр. - - Випуск 12 / Уклад.: А.Загнітко
(наук, ред.)та ін. - Донецьк: Донец, нац. ун-т, 2004. - С. 41 -47.
13.
Зубов А.В., Зубова И.И. Основы
компьютерных телекоммуникаций //
Зубов А.В., Зубова И.И. Информационные технологии в лингвистике, - М,:
Академия, 2004. - С. 176 - 189,
Зубов А.В., Зубова И.И. Информационные технологии в лингвистике, - М,:
Академия, 2004. - С. 176 - 189,
14.
Использование ЭВМ в лингвистических
исследованиях, -
К.: Наук, думка, 1990. 286
с.
15.
Карпіловсъка Є.А. Вступ до прикладної лінгвістики: Комп'ютерна лінгвістика. - Донцьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2006, - 188 с.
16.
Карпіловсъка Є.А. Машинні версії традиційних словників як основа для
17.
укладання комп'ютерних словників і тезаурусов // Мовознавство, 1996. - №4- 5.
18.
Клименко Н.Ф. Нові підходи
до укладання комп'ютерних словників»
// Мовознавство,-
1996. - № 4-5.
19.
Клименко Н.Ф., Карпіловська
Є.А., Комарова Л. І. та ін. Морфемно-словотвірний фонд української мови як дослідницька та
інформаційно-довідкова система // Мовознавство,- 1990. - № 6. С.
41-50,
20.
Клименко
Н.Ф., Карпіловська Є.А. Передмова // Клименко Н.Ф., Карпіловська
Є.А. , Карпіловський В.С., Недозим Т.І. Словник афіксальних морфем української мови, — К., 1998.
21.
Ковтуненко Л.С. Комп'ютерні аспекти лексикографічних систем // Мовознавство. — 1996. № 4-5.
22.
Колодяжная
Л.И. Структура словарного текста в аспекте машинной лексикографии; Автореф.
дис, канд. филол. наук. ., 1986.
23.
Лавошникова Э.К. Компьютерная проверка
орфографии: вчера, сегодня, завтра // Вестн, МГУ, - Серия 9. Филология. -2003. - № 5.
24.
Марчук ЮН. Основы компьютерной
лингвистики. -
М.: Народный учитель, 2000. -
226 с.
25.
Пеебийніс В.С., Муравицька М.П., Дарчук Н.Л. Частотні словники та їх використання. - К.: Наук, думка, 1985. - 147 с.
26.
Пещак М.М. Стан і перспективи комп'ютерної лексикографії в Україні // Мовознавство. - 1996. - № 4—5.
27.
Рахилина Е.В. О лексических базах данных /
Вопр. языкознания. -
1994.- .№ 4.
28.
Русанівський В.М., Широков В.А. Інформаційно-лшгвістичні основи сучасної тлумачної! лексикографії // Мовознавство. - 2002, - № 6. -С. 7-48.
29.
Русанівський В.М., Тараненко О.О., Широков В.А, Теоретико-лінгвістичні засади та інформаційно-комп'ютерне забезпечення україномовних лінгвістичних інтелектуальних систем // Мовознавство. -1996. - № 4-5.
Додаткова література
1.
Анисимов А. В Компьютерная лингвистика для всех:
Мифы. Алгоритмы. Язык. –
К. 1991.
2.
Гвишиани
Н.Б., Герви О.Ю. Корпусная лингвистика и грамматика речи // Вестн. МГУ, - 2001, - М 2,
3.
Дедова О.В. О гипертекстах: книжных и электронных // Вестн, МГУ. - 2003, -№ 3.
4.
Демська-Кульчицька О. Базові поняття корпусної лінгвістики//Укр, мова.— 2003. -№1. С. 40-45.
5.
Демська-Кульчицька О.Основи Національного корпусу української мови.--К.: Інст. укр. мови, 2005. - 218 с,
6.
Дубічинський В.В. Українська лексикографія: історія, сучасність та комп'ютерні технології: Навч, посіб. / Національний технічний університет «Харківський
політехнічний інститут», -
X,; НТУ «ХПІ»,
2004. - 164 с.
7.
Зубов А.В„ Зубов И.И. Информационные технологии в
лингвистике, -
М.: Академия, 2004. - 206 с.
8.
Клименко
Н.Ф., Карпіловська Є.А., Морфемні структури слів
у сучасній
українській мові // Мовознавство. - 1991. -№ 4. – С.10-21.
9.
Клименко
Н.Ф, Пещак М. М, Савченко I. Ф. Формалізовані
основи семантичної класифікації лексики. - К.: Наук, думка, 1982. -312 с,
10.
Комп'ютерна лшгвістика та викладання чужооземних мов у вищих навчальних закладах: Тези доповідей 3-ї М1жнар. наук, конф., квітень 27-30, Львів / Державний університет «Львівська політехніка» / Б.І. Шуневич (ред.). - Л., 1998, - 296 с,
11.
Кублій Л.І. Програмні засоби комп'ютерного перекладу і правопису: Розробки для практики
студентів
/ Міжнародний ін-т лінгвістики і права. Кафедра Паблік Рилейшнз. - К., 2001. 31 с.
Основні вимоги до учасників
індивідуальної
пошуково-дослідної роботи
1. Наявність мовної
культури, творчого світогляду, потреби в постійному самовдосконаленні. Грамотність, знання особливостей предмету дослідження, що передбачає абстрагований погляд на предмет,
його сутність та місце в природі, суспільстві, виокремлення особливостей, спрямованих
на розкриття природних відмінностей і індивідуальних
ознак.
2. Уміння розуміти, відчувати свій внутрішній
емоційний стан. Уміння організувати продуктивне
навчально-дослідницьке та комфортне загальнолюдське спілкування, формуючи ґрунтовний
загальнокультурний розвиток спільноти;
3. Уникання будь-якого тиску на товаришів, цілковита відмова від
авторитарних методів впливу на них,
невтручання без необхідності в процес пошуково-дослідницької та творчої діяльності дитини, надання юному досліднику самостійності пошуку.
4. Уміла та правильна організація дослідницької діяльності старшокласників заснована
на співпраці та партнерських стосунках,
цілеспрямованості, здатності до самовизначення, самоаналізу, самооцінки
і саморозвитку.
5. Оволодіння новітніми технологіями і методиками дослідження, тактовна їх пропозиція, вміле формулювання та постановка мети співпраці в
спільноті, прогнозування кінцевих
результатів роботи.
6. Прогнозування нових завдань, під час виконання яких старшокласник виходитиме на нову значущу перспективу продуктивного дослідження, вивчення результатів і планування нових напрямів пошукової роботи.
7. Пошуково-дослідницька
діяльність – неперервний свідомо керований процес, зміст якого слід поєднувати з метою, нагальними
потребами суспільства та проблемами сьогодення.
8. Починаючи дослідницьку роботу, старшокласник має
необхідну інформаційну та матеріальну базу, загальне уявлення про методику
її ведення.
9. У здійсненні продуктивного пошукового дослідження обов'язково
поєднувати керовану пошуково-дослідницьку діяльність з самостійною, самоосвітньою діяльністю, спрямовуючи його
на опрацювання великої кількості літератури, документів та інших джерел.
10. Для якісного здійснення продуктивної пошуково-дослідницької діяльності слід враховувати поступове ускладнення роботи.
Етапи пошуково-дослідницької діяльності старшокласників
Успіх дослідницької діяльності прямо залежить від чіткості та ефективної організації діяльності учня. Правильна організація
забезпечує впорядкованість усіх дій у майбутній роботі старшокласників.
Дослідницька діяльність старшокласників здійснюється
поетапно.
1 етап – загальноознайомлювальний
1. Обрання напряму майбутньої роботи:
•
ознайомлення з
досвідом пошукової роботи гімназії попередніх років (робота з матеріалами науково-практичних конференцій);
•
консультування фахівців, керівників;
•
робота в Інтернеті.
Вивчення методики складання різного типу конспектів (простий, цитатний, вільний тощо), уміння правильно робити виписки.
Опанування вмінь здійснювати аналіз, синтез, порівняння, узагальнення,
інші види мисленнєвих операцій.
Самостійна робота з науковою та науково-популярною літературою.
На першому етапі гімназисти, спілкуючись з учителями, намагаються визначитися з напрямами
майбутньої роботи. Для багатьох із них – це альтернатива вибору між улюбленими предметами. Тут важливо правильно оцінити свої реальні можливості,
виважено підійти до цього питання.
Далі розпочинається теоретична робота.
Учні ознайомлюються з актуальними проблемами теорії та практики обраної науки, з методами наукових досліджень. Учителі спонукають своїх вихованців до самостійної роботи з
науково-популярною та науковою літературою. З цією метою керівники прагнуть
навчити гімназистів правильно працювати з першоджерелами, складати різні тили
планів, робити виписки, аналізувати і критично
оцінювати прочитане, визначити
найважливіші наукові напрями та ідеї, бачити різні підходи до
розв'язання наукових проблем.
Під час консультації відбувається активне обговорення опрацьованої
літератури, інших джерел інформації.
Це дає змогу побачити, як у науковій літературі визначають проблему та
тему дослідження, об'єкт та предмет, як
моделюють явища і процеси, які
конкретні методики дослідження
використовують.
2 етап – підготовчий
•
Визначення об'єкта і предмета дослідження. Вибір теми.
•
Формулювання мети і завдань дослідження.
•
Вибір методики
дослідження.
•
Збирання наукових даних, їх опрацювання,
узагальнення та систематизація.
У багатьох випадках гімназист самостійно формулює тему майбутнього дослідження. Під керівництвом учителя-консультанта він визначає
завдання консультанта і визначає завдання дослідження.
Далі в робочому варіанті складає
орієнтовний план, у який згодом
можуть бути внесені певні корективи. Цей етап також передбачає збирання
та систематизацію наукових даних. Це етап пошуку і консультацій.
Педагог-керівник допомагає старшокласникам згідно з темою знайти відповідну
літературу, учень вивчає різні джерела
інформації: довідники, енциклопедії, наукові та науково-популярні журнали,
підручники вищої школи тощо. Доцільно робити відповідні виписки, не забуваючи
при цьому посилатися на літературні джерела. Самостійна робота учня з літературою є одним з найефективніших засобів розвитку потреби в майбутній
самоосвіті. Зібрані дані учень аналізує самостійно або разом з учителем.
Необхідну контрольну інформацію про
методику статистичної обробки результатів дослідів.
3 етап — дослідна робота
•
Дослідна частина
роботи.
•
Оформлення роботи
відповідно до вимог.
•
Підготовка презентації дослідження.
У пошуковій роботі гімназистів найвагоміше місце має безпосередньо дослідна робота, що становить
третій етап. Основна роль цього етапу
полягає в розвитку логічного
мислення, умінь інтелектуального
проникнення в суть досліджуваного явища,
в пробудженні інтересу до науки, в залученні до пошукової роботи. На
цьому етапі реалізуються експериментальні
навички, формується культура експериментування.
І роль педагога-консультанта тут
полягає в наданні допомоги під час
планування роботи, в розробці гіпотези дослідження, в проведенні експериментальної роботи.
Під час роботи над експериментальною частиною важливо передбачити величезну варіативність способів виконання експерименту.
Учень має продумати план виконання експериментальної частини так, щоб з мінімальними витратами сил
і часу отримати максимальну інформацію для обробки і осмислення.
4 етап — конкурс пошуково-дослідних робіт
Рецензування підготовленої роботи вчителем-керівником та науковим
консультантом.
Захист-презентація пошукових робіт.
5 етап
— заключний
Він передбачає наявність дослідження та підготовку до презентації роботи на науково-практичній конференції гімназії. Під час захисту-презентації учень називає тему і мету дослідження, план роботи і стисло викладає зміст роботи, звертаючи особливу увагу на практичну частину роботи. Наприкінці свого виступу гімназист формулює висновки.
Він передбачає наявність дослідження та підготовку до презентації роботи на науково-практичній конференції гімназії. Під час захисту-презентації учень називає тему і мету дослідження, план роботи і стисло викладає зміст роботи, звертаючи особливу увагу на практичну частину роботи. Наприкінці свого виступу гімназист формулює висновки.
ЦИКЛОГРАМА ПОШУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ
Місяць
|
Зміст роботи
|
Термін виконання
|
Позначка про виконання
|
Вересень
|
1. Обрання теми майбутнього дослідження.
2. Визначення матеріалу і напряму дослідження.
3. Конкретизація теми і затвердження її
робочого варіанта.
4. Визначення мети та завдань дослідження
5. Створення робочого
портфоліо учня з теми
дослідження.
|
||
Жовтень
|
1. Організація
пошуків потрібної літератури.
2. Робота з
літературою та документальними джерелами (у бібліотеці, (пошук даних у
системі Інтернат тощо).
3. Складання плану роботи.
4. Постановка мети та обґрунтування
актуальності теми.
5. Складання плану експериментальної частини.
|
||
Листопад
|
1. Створення картотеки літератури.
2. Обробка здобутих відомостей з аналізу
використаних джерел.
3. Опис процесу вирішення завдань, постановка
експериментів, накопичення та опрацювання отриманих даних.
|
||
Грудень
|
1. Оформлення списку використаних джерел.
2. Оформлення робочого варіанта основної
частини роботи (огляд та аналіз використаної літератури).
|
||
Січень
|
1. Завершення роботи над дослідженням.
2. Підготовка до оформлення робочого варіанта
практичної частини.
3. Підготовка до друку теоретичної частини.
4. Формулювання висновків.
5. Остаточне редагування написаного.
|
||
Лютий
|
1. Оформлення основної частини (практичний
розділ) в друкованому вигляді.
2. Написання вступу.
3. Оформлення роботи в друкованому вигляді.
|
||
Березень
|
1. Оформлення додатків до роботи.
2. Складання тез до роботи.
3. Рецензування роботи науковим керівником.
|
||
Квітень
|
1. Підготовка презентації.
2. Підготовка до захисту.
3. Конференція
4. Створення остаточного портфоліо теми
дослідження.
|
ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ
З
КУРСУ «МАТЕМАТИЧНА ЛІНГВІСТИКА»
Досліджувати –
означає бачити багате і унікальне явлення властивостей речей( матеріального і нематеріального)
бачити це так, як його не бачать і не бачили попередні живі організми, граючись
творчими думками про живий ефект чи чудо та його компоненти, при
цьому мислили так, як творець при створенні цього чуда, і при цьому розуміли свій
досвід так, як розуміє його жива природа речей, не боячись навіть повністю програти свою «вічність» з
новоутвореною саморегулюючою системою
пізнання.
Закон поступу
дослідження. Перехід від предмету ілюзій, надій, віри до досліду.
Початкова невизначеність серед відомого нам знання, і при цьому можливість серед «шуму» в «чорному
ящику» виявити повідомлення і довести його
до чітко установленого явища знакового сигналу(до встановлення матеріального
носія). Дослід - як явлене «чудо» веде до предмету розуміння, до знань, інтерпретації
засобами науки. Дослід – це шлях через моделювання і виявлення
вхідної та вихідної інформації отримати «ефект», що в дійсності є перетворенням «чуда». Через
потрактовання здібностей «ефекту», через осягнення прихованого в його задатках з багатством розумних інтерпретацій, уявлень та
аспектів(їх маніпуляцій), треба перейти до
їх чіткої організації за допомогою математичних
формул та критеріїв існування реального життя, а потім до влади над «чудом»
через моделювання нових уявлень і передбачень «непізнаванного» ефекту в чорному
ящику заради існування в майбутньому подібних чудес в житті. А
вже згодом цілеспрямоване управління наслідками
та результатами передбачень своєрідності «чудес» і до можливостей їх самонавчання, координації,
удосконалення, самовідтворенню через подібні феномени серед природи, живих організмів
та систем.
Закон
застереження «чуда». В неживій природі саморегуляція «ефектів» та підвищення
складності неорганічної системи веде до пониження її стійкості, а в живій
природі дуже складні організми мають хорошу саморегуляцію і високу стійкість до
умов існування.
Закон виживання
«чуда». Стійкість саморегулюючого організму в цілому вища стійкості окремого
елемента поза організмом, адже організм в цілому одягається в «шубу», тобто
створює різні рівні взаємозв’язаних
полів: від інформаційного, фізичного, хімічного, до біологічного, психічного, духовного, тощо.
1.
Мовна діяльність як розумова
діяльність старшокласника. Поєднання мови і мовлення, як відносна маніфестація
мислення старшокласника. Процес перетворення (на аналізі спотворень
сутнісного) смислу в текст, як
проблема моделювання штучного інтелекту
пересічного старшокласника .
2. Мова
як конкретна система знаків - об’єкт лінгвістики. Теорія мови та теорія
мовлення. Вибірка параметрів якісних досліджень
мови та мовлення старшокласника. Дослідження багатозначності функції зв’язності
«смисл-текст»(синонімія, омонімія, тощо) в мові однокласників, як проблема моделювання штучного інтелекту пересічного старшокласника.
3. Властивість
знаків математичних моделей. Подвійність ефекту розуміння знаку: образ та
прообраз , лінійність і довільність
знаку, місце положення та ієрархія.
Дослідження анаграм знаків в
математиці, тобто принципи зв’язків
знаків в магічних та латинських квадратах, судоку, цікаві числові фігури, формули.
Проблема моделювання штучним інтелектом
числових анаграм .
4. Доцільність
трактування як сигналізація математичного
знаку. Логіка ігнорування якісного змісту
математичного знаку. Смислоутворення кількісної характерності і структура зв’язності математичних знаків. Проблема тотожності вимог мовлення(лексичний багаж) і вимог логіки мислення старшокласника як
проблема моделювання штучного інтелекту пересічного старшокласника.
5. Конкретні
одиниці різних рівнів знакових математичних систем. Фонематика. Морфематика. Лексематика. Дослідження логічних принципів зв’язування математичних знаків в математичних
моделях. Дослідження множинності потрактувань семантичних зв’язків у мові
старшокласників, як проблема
моделювання штучного інтелекту пересічного старшокласника.
6. Конкретні
одиниці різних рівнів знакових систем. Математична лексикологія. Поняття –термін
та значення-знак. Математичний словотвір. Логічні висловлювання. Синтагматика. Дослідження властивості тексту і контексту математичних моделей в шкільній фізиці.
7. Абстрактні
сутності мовних знаків. Від’ємний, прямо
опозитивний характер знаку, значимість смислу. Утворення множини контекстів з
одиниць різних рівнів. Потрактування тексту.
Дослідження способів лексичного вибору серед реальних
альтернатив у старшокласників, як
проблема моделювання штучного
інтелекту пересічного старшокласника.
8. Байдужість
мовного знаку до способу його реалізації. Проблема машинного перекладу. Різні рівні аналізу тексту як кінцева
кількість означених об’єктів, на якому задано кінцева кількість якісних
відношень. Дослідження джерел
духовного росту і збагачення знань,
уявлень старшокласників, як проблема
моделювання штучного інтелекту пересічного старшокласника.
9. Бінарні
відношення між математичними знаками. Граф як структура бінарних відношення між
знаками. Принципи породження бінарних відношень між мовними знаками. Математична
фразеологія. Дослідження фразеології
старшокласників, як проблема моделювання
штучного інтелекту пересічного
старшокласника.
10.
Неодномірна граматика знаків. Мережеві
відношення між математичними знаками. Математичний
синтаксис. Дослідження різних можливостей та різних процесів породження
мережевих відношень між старшокласниками на базі шкільного веб-сайту.
11.
Неодномірна граматика знаків. Матричні
відношення між математичними знаками. Текст
– як матрична модель знаків і
смислів. Дослідження різних можливостей та різних процесів породження матричних
відношень між спільнотами старшокласників на базі шкільного веб-сайту.
12.
Неодномірна граматика знаків. Мозаїчні
відношення між математичними знаками. Якісні контексти – як мозаїчна модель інтерпретацій, сутностей та ясності знань.
Можливості породження мозаїчних відношень як свідомих і несвідомих ознак
поведінки старшокласника на базі шкільного веб-сайту.
13.
Процес розпізнання відношень між знаками і
отримання їх адекватної ясності . Належна структура у тексті. Формальні граматики. Транслятор – як мовний
процесор розпізнавання правильності програм.
14.
Згорнутий
аналіз та розгорнутий аналіз відношень між знаками. Розщеплення ієрархічних систем знаків. Правила композиції знакових математичних моделей і структур – як
виявлення і розпізнавання математичних
теорій.
15.
Дослідження особливостей першого етапу моделювання математичних моделей динамічної
системи: тобто первинний аналіз
властивостей(складність реальних змін, характер операцій, рівень та структура
організації, ієрархія складових системи
та інше) та вибір знакової системи для адекватної оцінки похибок при реалізації досліджень.
16.
Дослідження особливостей другого етапу
моделювання математичних моделей динамічної системи,тобто вияв особливих
подій реальної системи за різними принципами :
рівень взаємодії-ефект,
час-ефект, тощо та вибір компонентів математичної моделі, кількості рівнянь, функцій, матриць, що
описують процес, явище, взаємодію, тощо.
17.
Дослідження особливостей третього етапу
моделювання математичних моделей динамічної системи,тобто встановлення
взаємозв’язків між параметрами математичної моделі. Формалізація математичної моделі і
прогнозування поведінки динамічної
системи за допомогою реалізації її на
обчислювальній та комп’ютерній техніці.
18.
Як розпізнавати поетичну творчість Тараса
Григоровича Шевченка в народній
творчості?
19.
Які особливі засоби конструювання мовних
моделей персонажів у творах Лесі Українки та Ольги Кобилянської?
20.
Як можна за лексикографічною базою творів Михайла Михайловича Коцюбинського
визначати(ідентифікувати) його
авторський стиль?
21.
Про що свідчать назви(ономастика) малих і великих поселень на теренах нашого
краю?
22.
Як розуміти, про що розмовляють між собою
українські річки?
23.
Як можна використати можливості
офісних програм та комп’ютер
для складання суржикового
словника нашої школи?
24.
Як можна використати можливості
офісних програм та комп’ютер для
характеристики іронічного
світосприйняття Івана Котляревського?
25.
Обмежена(
необмежена) кількість знаків мовної системи. Змінність та незмінність
26.
Статичні
властивості знаків. Відношення асоціативності у множинах
знаків. Нормативний синтаксис системи знаків.
27.
Статичні
властивості знаків. Відношення дискурсивності у множинах знаків. Ненормативний
синтаксис системи знаків.
28.
Історичні
властивості знаків. Ретроспекція та історія використання знаків. Мертві мови.
29.
Історичні
властивості знаків. Зміна та збагачення знакових систем. Проблема фонетики
мертвих мов.
Сергій Негода,
учитель-медотист ліцей № 7 м. Вінниці
Технологія
навчання методом творчої мережі
Технологія
(від грец. τέχνη - мистецтво, майстерність, вміння; др.-грец. λόγος - думка, причина) - комплекс
організаційнних мір, управлінських
операцій і створення конкурентноспроможних мереж з різних видів діяльності.
Тобто, це і не тільки ефективні засоби, і не тільки
професіонали і людські ресурси, а головне організуюча ідея, виграшна стратегія
досягнення мети ефективного
керування мережами навчальної, наукової, мистецької,
політично-суспільної чи економічно-виробничої діяльності.
Не підлягає сумніву, що регулярне моделювання учителем
сучасного навчального процесу
орієнтоване на
сучасного учня, чому повинні
підпорядковуватись всі сучасні педагогічні
технології проведення уроку.
Педагогічна технологія –
сукупність психолого-педагогічних прийомів, методів навчання, виховних засобів, що спрямована на досягнення стратегічної освітньої цілі. Вона є
організаційно-методичним інструментом педагогічного процесу (Б. Т. Лихачов).
Педагогічна технологія – це
змістовна техніка реалізації навчального процесу (В. П. Безпалько).
Педагогічна технологія – це продумана у всіх деталях модель
спільної педагогічної діяльності по проектуванню, організації та проведенню навчального
процесу із обов'язковим забезпеченням комфортних умов для учнів і вчителів (В.
М. Монахов).
Педагогічна технологія – це системний метод створення,
впровадження і визначення всього процесу навчання і засвоєння знань з
урахуванням технічних і людських ресурсів, їх взаємодії, яка має забезпечити
оптимізацію форм навчання (ЮНЕСКО).
Ознаки педагогічної технології:
- чітко означена концепція
інтелектуального потенціалу
освітньої технології;
- у цілісних фрагментах
наявне співвідношення штучного
та природнього інтелектів та знань в
освітньому середовищі;
- процесуальний багатоаспектний характер успішної взаємодії учасників в навчально-інформаційному середовищі;
- специфічна сукупність прийомів, методів та
форм взаємодії учасників навчального процесу;
- моделювання зразків і стандартів освіти, проектування
й організація і результативне
втілення культурного діалогу в
освітньому процесі;
- наявність матеріальної
та інформаційної бази
освітнього процесу, відповідних комфортних, екологічних, морально-психологічних умов освітнього процесу;
- наявна система експертизи достовірних знань та розв'язання проблем
освітнього процесу;
- стратегічні та тактичні плани підтримки інформаційної мережі, навчальних програм
«інтелектуального» контролю знань, довідкові бази знань;
- наявний обмін
знаннями та взаємодія з програмними агентами для підтримки багатьох
інтелектуальних функцій освітньої
технології.
- оптимальним чином проінтегрувані всі існуючі
засоби існування освітнього
середовища задля найбільш ефективного функціонування середовища,
оптимізавані процеси керування
діяльністю учасників навчального процесу.
- можливість колективного розв’язування задач у
освітньому середовищі багатьма користувача технології;
- моделювання агента на базі
співіснуючого досвіду і знань у
розвитку, подальша уніфікація,
спеціалізація, універсалізація, формування єдиних стандартів розробки та
впровадження окремих модулів, підсистем та систем навчального призначення
у межах якісно нового інформаційно-навчального простору з елементами швидкодіючого штучного інтелекту;
У поняття «технологія» входять:
- цільова стратегічна спрямованість на отримання освіти;
- наукова ідея, на якій
ґрунтується дана технологія;
- тактична схема різноманітних взаємодій
учасників навчального процесу;
- об’єктивні критерії оцінки результатів компетенцій учасників в подальшій практичній діяльності ;
- спроможність учасником навчального процесу
накопичувати і втілювати і розвивати передовий досвід в подальшій
діяльності.
- суспільні та соціологічні вияви результатів на перспективу.
Виділяють широку групу освітніх технологій в
Україні:
• технології «традиційної школи»;
• технології «школи
розвитку»;
• технології «школи соціалізації».
• креативні
технології;
•
експериментальні технології;
• дистанційні
технології;
• інтерактивні
технології;
• проблемні НЛП-технології.
Проте зараз в очах нашого мінливого
суспільства високий інтелект і компетентність - не стали головною ціллю для
розвитку дитини та свідомості її батьків,
тому в пересічних сім'ях, як правило, не завжди заохочують інтелектуальний розвиток. Простий приклад з
життя: у більшості сімей, як показує дослідження, батьки частіше заохочують
розвиток інтелекту у синів. Але якщо у батька дві доньки, одну з них
можуть виховувати «по-чоловічому», націлюючи на те, щоб вона стала розумною і
успішною в кар'єрі. І та розвивається в інтелектуальному плані нітрохи не
гірше, ніж хлопчик. Навіть при «поганих»
генах можна виховати геніальну дитину, але тільки в тому випадку, якщо батьки і
педагоги готові звалити на себе величезну роботу. «Здібності дитини - як
рослина, яка засохне без правильного поливу і добрива», - з цим погоджується
всі. Високий IQ в дитини - на 70 % річ
спадкова. Але 30% припадає на
соціально-економічні умови середовища в якому відбувається інтелектуальний та фізичний розвиток дитини.
Обдарований, але не «розбуджений» (або просто ледачий) індивідуум
програє в інтелектуальній гонці не так генетично багатому, але наполегливому і
працелюбному. Це повинно заспокоїти майбутні розбрати між прихильниками спадкової
та соціальної залежності.
Дослідження констатують, що у підлітковому віці генетична зумовленість
не відіграє велику роль, в шкільному віці інтелект дитини все одно залишається
скоріше заслугою сумлінного навчання, а не спадковою або національною ознакою. Тому велику роль в освітньому процесі
відіграє його відповідне моделювання
знань(понять, усвідомлень, навичок, умінь) тобто нової інформації чи нового
практичного досвіду про щось.
Моделювання творчої мережі для навчання дітей
Метою навчання дітей методом творчої мережі є безпосередня їх участь в
соціальній мережі, як шукачів шляхів і
засобів розв'язання власних духовних інтересів, запитів, проблем, і
виконання у взаємодії з
ровесниками творчих проектів, протягом тривалого періоду, при цьому міра вкладеної праці дитини не завжди рівна мірі використання
дитиної результатів діяльності. У спільній роботі в творчій мережі
створюються реальні умови для отримання
виграшних результатів діяльності та розвитку такої діяльності, для реалізації інтелектуального потенціалу у
творчій мережі, тому тут відсутні «імітатори», «актори» і «глядачі», всі є учасники творчого процесу, які моделюють і
розвивають його .
Підхід, за якого відбувається
постійна активна взаємодія(а, можливо, і зміна, розвиток)всіх, залучених до
навчання суб'єктів у творчій мережі, не є зовсім новим у вітчизняній
педагогіці. Частково він
використовувався впродовж минулого століття чи не всіма відомими педагогами, що
хотіли привнести у свою працю нові способи організованої, свідомої взаємодії у навачанні, шукали шляхи
оптимізації навчального процесу. Іншими словами, учитель і учень паралельно
усвідомлювали і керували різними
стратегіями взаємодії під час навчання. Серед таких спроб - лабораторно-бригадний,
проектний методи, робота у змінних парах, кооперативне навчання. Виховна мета спільної діяльності не в
перемозі окремої точки зору, а в можливості знайти
спільне, командне рішення, спільний результат
взаємодіяльності. Трохи згодом до ідеї навчання в творчій мережі впритул підійшли й намагалися реалізувати його елементи В.
Сухомлинський, Ш. Амонашвілі, В. Шаталов, Є. Ільїн та інші. Суть такого
навчання виголосив більше двох тисяч років тому ще Конфуцій. Щоправда,
наполягати, що великий китайський філософ мав на увазі інтерактив, було б
некоректно: «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам'ятаю. Те, що я
роблю, я розумію».
У середині XX століття
Курт Левін, починаючи розробляти «теорію поля», висунув такі судження: «Легше
змінити індивідів, які зібрані в групу, ніж змінити кожного з них окремо».
В цьому полягає найважливіша особливість навчання в мережі: процес навчання
відбувається в груповій спільній діяльності.
«Доведено, - підкреслює І.
О. Зимня, - що в порівнянні з індивідуальною
роботою за схемою «учитель - учень» внутрішньогрупове спілкування у розв'язанні тих
же завдань підвищує ефективність не менше, ніж на 10 %. Група по відношенню до
кожного її члена є мікрокосмосом (суспільством у мініатюрі), який відбиває
весь зовнішній світ.
Етапи навчання в творчій
мережі:
1.
Постановка
загальних завдань групової роботи в творчій мережі;
2.
Організація
навчального середовища в творчій мережі;
3.
Знайомство
з правилами співпраці в творчій
мережі;
4.
Розробка
критеріїв оцінювання, які закріплюють інтерактивні вміння і навички учасників творчої мережі;
5.
Формування
готовності до інтерактивного навчання в мережі;
6.
Розвиток
навичок і умінь взаємодії в
навчально-виховних ситуаціях;
7.
Оптимізація
системи оцінювання процесу і результатів спільної діяльності;
8.
Підвищення
пізнавальної і пошукової активності;
9.
Формування
колективу для вирішення проблемних
завдань;
10.
Формування мотиваційної готовності учасників
до міжособистісної взаємодії;
11. Прийняття
учасниками мережі моральних
норм і правил спільної діяльності;
12. Розвиток
групової рефлексії;
13. Формування
групової спільності;
14.
Особистісна готовність до роботи над проблемними завданнями в мережі;
15.
Створення прав і обов'язків учасника
творчої мережі;
16.
Відпрацювання навичок міжособистісної взаємодії в творчій мережі;
17.
Розвиток особистісної рефлексії;
18.
Становлення особистості як суб'єкта творчої діяльності.
Мережева форма навчання, за твердженням зарубіжних
спеціалістів, дозволяє вирішувати одночасно три основні завдання:
·
конкретно-пізнавальне,
що пов'язане з навчальною ситуацією;
·
комунікативно-розвивальне,
у процесі розв'язання якого виробляються основні навички спілкування та
взаємодії;
·
соціально-орієнтаційне,
яке виховує громадянські якості, необхідні для адекватної соціалізації індивіда
в суспільстві.
У творчій мережі
реалізуються дві основні функції навчання:
·
організація і
розв'язання поставлених проблемних завдань;
·
надання підтримки
членам мережі під час спільної роботи та
формування інтелектуальних, психологічних, соціальних запитів.
Фактори, компоненти і види діяльності в творчій мережі:
·
інформування
у вільній формі учасників мережі про нетривіальну проблему і можливі шляхи її вирішення
через відповідний канал внутрішнього та відкритого «мовлення»;
·
ідентифікація та фільтрування повних і
неповних розв’язків нетривіальних та екзотичних проблем, свідома робота над
засвоєння необхідних знань, постійне обновлення набутих умінь та навичок
учасників мережі для вирішення проблеми;
·
постійна пошукова і дослідницька робота
учасників мережі, отримання і відсіювання нової потрібної інформації,
виправлення та аналіз помилок, можлива реконструкція історичного досвіду та
матеріалу, повне розуміння напрямків та можливих способів дій, що забезпечують зміну умов
застосування отриманої інформації;
·
активне оволодіння знаннями у взаємодії, повсякденне читання наукової та популярної літератури з проблемної
тематики;
·
активна участь у створенні власної мінімальної
матеріальної бази , бази даних,
обладнання для повноцінної роботи каналів звязку в творчій мережі, опора на яскраві
позитивні переживання при формуванні творчої мережі;
·
тісна співпраця у створенні позитивного
резонансу в молодіжному середовищі від неординарної й цікавої
самоорганізованної діяльності в творчій мережі;
·
налагодження тісних контактів та координація дій з подібними творчими
мережами та клубами міст України, виявлення наявних опозицій до творчої мережі
та її неформальних лідерів, критичних інтелектуалів, впровадження взаємної
доброзичливості з учасниками, що зайве агресивні чи психічно неврівноважені, проте працьовиті і
мають ефективні спеціальні здібності;
·
якісний творчий
перспективний підхід до
процесу формування власної творчої мережі
на життєстверджуючих принципах;
·
повне розуміння і погодження обов’язків, витоків та змісту та
ієрархії конкретних взаємодій учасників, вміння керувати собою і своїми тривожними та
напруженими почуттями;
·
учасники мережі
проявляють стриманість, тактовність, організованість, зібраність, впевненість,
самоконтроль, урівноваженість, наполегливість, витримку у спілкуванні з
байдужими, грубими, зловтішними,
недовірливими опонентами;
·
складання
портфоліо, літописів успіхів, гнучких
планів діяльності та планів
маршрутів учасника мережі;
·
дотримання
взятого слова, обов’язковість, відповідальність за себе і колектив;
·
різнобічний обмін
досвідом та орієнтування в напрямках проблемної діяльності між учасниками
творчої мережі;
· підбірка матеріалів та хронологічна
розкладка подій, що призвели до розв’язання проблемної задачі;
· укладання творчих
угод між учасниками мережі;
·
створення ситуації
подиву, мотивація вирішення проблем;
·
рoзв’язування практичних та прикладних задач;
·
цілеспрямовано створювання таких ситуації, які сприяють інтеграції зусиль;
·
не критичне
оцінювання, а підтримка учасників творчої мережі під час групової діяльності;
·
розв’язування нестандартних, некласичних задач;
·
виготовлення
приладів та різноманітних речей;
·
визначення стратегії і тактики дій,
які ведуть до успішної діяльності при вирішення проблемних та проектних завдань;
·
надання різноманітної підтримки і допомога учасникам мережі;
·
створення ситуацій успіху;
·
установчо-мотиваційна підтримка починань учасників мережі;
·
спонукання до висловлювань всіх
учасників мережі;
·
прийняття чужих ідей;
·
внесення і прийняття пропозицій, відомостей, думок їх обробка;
·
сприяння згуртуванню учасників мережі через
розподіл ролей, прав та обов’язків в мережі.
·
мобілізація всіх учасників мережі на пошук засобів по досягненню поставленої мети;
·
постановка питання на розуміння, тільки після цього вироблення
висновків;
·
виділення головної організуючої адаптивно-перетворючої ідеї,
концентрація на ній уваги та рефлексій
учасників мережі, системно-узагальнююче осмислення та вивчення;
·
піддаються критиці тільки думки, а не особистості учасників дискусії;
·
мета спільної діяльності не в перемозі окремої точки зору, а в можливості знайти спільне рішення;
·
оволодіння
кращими національними і світовими
культурологічними надбаннями;
·
чергування і поєднання теоретичних та практичних занять учасників;
·
організація
культурного дозвілля, поліпшення психологічного
здоров'я учасників мережі;
·
віддзеркалюється глибини моральності й духовності вчених та
митців, наших предків так і загальнолюдських цінностей.
·
реконструкція досвіду вчених і митців минулих століть.
Ролі учасників творчої мережі:
·
організатор розв'язання проблемних завдань;
·
організатор спілкування у мережі;
·
доповідач;
·
коментатор;
·
інформатор;
·
доброзичливий слухач;
·
ініціатор;
·
конструктор;
·
координатор;
·
контролер;
·
оцінювач;
·
критик;
·
інтерпретатор;
·
інструктор;
·
проектувальник;
·
технолог;
·
програміст;
·
дизайнер;
·
рекламатор;
·
коректор;
·
фантазер;
·
бібліотекар;
·
журналіст;
·
дослідник;
·
експерементатор;
·
практик;
·
експерт.
Які методи та техніки
та форми роботи використовуються в творчій мережі?
Методи, техніки, форми, що використовуються в творчій
мережі:
·
урочистості
з використанням ритуалів і церемоніалів;
·
бали;
·
круглі столи;
·
інсценізації;
·
експедиції;
·
туристичні мандрівки і культпоходи;
·
презентації;
·
виставки;
·
форуми;
·
фестивалі;
·
конкурси;
·
олімпіади;
·
турніри;
·
демонстрації;
·
майстер-класи;
·
дискусії;
·
обговорення в малих
групах;
·
планування
подальших дій.
При навчанні методом творчої мережі спрацьовує
принцип розвиваючого навчання, що передбачає формування в учасників вміння міркувати логічно;
оволодівати прийомами порівняння, узагальнення, абстрагування, класифікації,
систематизації, аналізу, синтезу; навчити учасників доводити
справедливість висунутого положення, аргументувати тези, виділяти головну
думку, розрізняти вагомі та другорядні ознаки, робити висновки на підставі фактичного
матеріалу.
Інноваційні форми роботи та технології
Інноваційна спрямованість моєї методичної роботи, як вчителя математики,
визначається критеріями педагогічних
інновацій, до яких належать:
а) новизна, що дає змогу
визначити рівень педагогічного
досвіду. Я розрізняю абсолютний,
локально-абсолютний, умовний, суб'єктивний рівні новизни;
б)оптимальність, яка сприяє досягненню високих результатів за
найменших витрат фізичних, розумових та матеріальних сил;
в) результативність та ефективність, що означає певну стійкість
позитивних результатів у моїй діяльності, як педагога і вчителя;
г) можливість творчого застосування в
масовому досвіді, що передбачає
придатність мною апробованого досвіду дистанційного навчання для масового
впровадження в інших навчальних закладах через
веб-сайт http://sxz.mylivepage.com/ .
Мною впроваджено в практику
креативні та інтерактивні методики в позакласних курсах «Геометрія трикутника»,
«Найпростіші функціональні рівняння», «Магічні квадрати», результатом чого є
перемоги учнів у різноманітних математичних змаганнях, їхня творчість.
На даний час моя робота учителя математики школи -гімназії відбувається у злагоді з батьками учнів за допомогою:
·
Електронного
листування;
·
Мобільних та телефонних розмов;
·
Батьківських зборів та форумів;
·
Педагогічного консиліуму;
·
Творчих
анкетувань на шкільних
семінарах, форумах, сайтах;
·
Педагогічних спілкувань з членами сім’ї обдарованої дитини;
·
Інформувань батьків через запис у щоденнику та в учнівському портфоліо про досягнення
дитини.
Системність і
постійність проявляється у таких видах роботи:
·
Збирання відомостей про учнів з творчими задатками(характер, фізичні
можливості, здоров’я, сімейний стан) і створенні локальної бази даних про учнів;
·
Вирішення поточних питань з учнями(розклад занять, уроків, змагань, конкурсів, тренінгів, ведення учнем власного портфоліо);
·
Діагностика поведінки учнів(анкетування; виховні
моменти);
·
Індивідуальна відверта бесіда з учнями(у разі коли настає правова відповідальність
за навмисне порушення прав та гідності
особи);
·
Творча
година(розвиток творчого
колективізму);
·
Складання психолого-педагогічних характеристик обдарованих учнів;
·
Допомога
у веденні учнівського портфоліо і
постійна діяльність в творчій
мережі учнів;
·
Корекція відхилень у поведінці учнів та толератна робота з харизматичними проявами в творчому колективі;
·
Проведення інструктажів з безпеки творчої життєдіяльності;
·
Вивчення правил користування творчими мережами в Інтернеті;
·
Боротьба з шкідливими звичками;
·
Допомога обдарованим учням у вирішенні
проблемних питань з фахівцями;
·
Календарне планування
дослідницької роботи
учнів;
·
Організація і проведення творчих заходів;
·
Організація проектів та керівних органів для реалізації їх в творчих мережах;
·
Ведення журналу творчих досягнень учнів.
·
Постійний контроль за відвідуванням учнями конкурсних заходів.
В
школі-гімназії постійно функціонує для учнів локальна творча мережа з метою
встановлення між ними творчих зв’язків. Така мережа об’єднує учнів у творчі групи, формує цілісні учнівські колективи за
інтересами. Локальна мережа
використовується на творчих читаннях, на тренінгах, на формуах, на консиліумах, на презентаціях кафедр, на
засіданнях методичних об’єднань, на засіданнях творчих груп учителів та учнів, під час організації і в підготовці та
інформуванні учнів про різноманітні
змагання, про предметні тижні, про відкриті уроки та заходи фахівців використовується локальна творча мережа
школи-гімназії. Через локальну мережу учні та вчителі зв’язок, отримують доступ до
Інтернету та різних навчальних медіа-ресурсів. В локальній мережі
гімназії автономно функціонують особисті учнівські веб-сторінки, а також
сайти класів, творчих груп учнів і вчителів, методистів і
методичних об’єднань.
Працюючи в творчій мережі, учень не переживає стрес, розвиває моральні
(принциповість, відповідальність) та комунікативні (толерантність, співпереживання)
якості.
Чітко вираженого лідера в творчій мережі немає, кожний змушений
активно працювати в корпоративних стосунках, переконуватися в тому, що це цікаво, почесно і не складно.
Переваги групової
діяльності в
мережі:
1) творча діяльність усіх
учасників освітнього процесу підвищена у 5-6
разів.
2) емоційна
і інтелектуальна підтримка, взаємодопомога при
опрацюванні навчальної інформації; з’ясування
незрозумілих питань, пошук і виправлення помилок в творчих доробках;
3) реалізується вміння учня співпрацювати з однолітками, відбувається розвиток мовлення, культури введення дискусії;
4) демонструється висока
результативність у засвоєнні творчих вмінь і навичок.
Як підсумок всьому вищесказані
слова Г. Форда: «Зібратися разом - це початок, триматися
разом - це процес, працювати
разом - це успіх.»
висновки на підставі фактичного матеріалу.
Література.
1. Антологія адаптованого досвіду. Або для чого існують
програми освітніх обмінів. – Рівне, 2004. – 388 с.
2. Бэгьюли Ф. Управление проектом. – М.: ФАИР-ПРЕСС,
2004. – 208 с.
3. Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Телекомунікаційні
проекти. Стан та перспективи // Комп’ютер в школі та сім’ї. – 1999. - №4. –
С.12-19.
4. Інтел® Навчання для майбутнього. – К.: Видавнича група
BHV, 2004. – 416 с.
5. Лигоцький А.О. Проектування освітніх систем. – К.,
1994. – 50 с.
6. Логвин В. Метод проектів у контексті сучасної освіти
// Сучасні шкільні технології. – Ч.2. – К., 2004.
7. Організація проектної діяльності учнів // Завуч. –
2006. - №19. – С.31-47.
8. Педагогический энциклопедический словарь. – М., 2003.
9. Підласий І. Діагностика та експертиза педагогічних
проектів. – К., 1998.
10. Полат Е.С. Новые педагогические и информационные
технологии в системе образования. – М.: Издательский центр «Академия», 2001. –
272 с.
11. Проектний аналіз / За ред. Москвіна С.О. та ін. – К.:
Лібра, 1998. – 368 с.
12. Д. Пойа, Математика и правдоподобние
рассуждения, "Наука", Москва,
1970.
Немає коментарів:
Дописати коментар