середу, 1 квітня 2015 р.

Модуль. Прийоми виховання

Прийом виховання це своєрідна частина, деталь, складова частина методу виховання, необхідна для більш ефективного застосування методу в умовах конкретної ситуації (наприклад прийом у бесіді, лекції, диспуті).
Існують різні класифікації прийомів виховання.
Прийоми виховання можна поділити на дві групи:
BD21297_  творчі прийоми: доброта, увага і піклування; прояв уміння і переваги вчителя; активізація прихованих почуттів; пробудження гуманних почуттів; прояв засмучення; зміцнення віри в свої сили; довір’я; залучення до цікавої діяльності;
BD21297_  гальмуючі прийоми: паралельна педагогічна дія, наказ, ласкавий докір, натяк, показна байдужість, іронія, розвінчання, прояв обурення, попередження, вибух.
Рекомендації по використанню прийомів виховання
BD14828_ Позитивні наслідки в індивідуальній виховній роботі дає прояв доброти, уважності і піклування з боку педагогів до учнів.
BD14828_ І якщо педагог проявить уміння і знання у тій галузі, яка цікавить вихованця, то це викликає у нього здивування, захоплення, піднімає в його очах авторитет педагога.
BD14828_ У разі втрати віри вихованця в свої сили важливо мобілізувати здібності учня, зміцнити його віру у власні сили. Для цього створюють таку педагогічну ситуацію, в якій він міг би в чому-небудь проявити себе, сам переконатись у тому, що він на щось здатний.
BD14828_ Якщо учні захищають свої помилкові погляди і переконання, педагог ніби погоджується з ними, приймає їх точку зору, але встановивши слабкі і суперечливі місяця в аргументації вихованців, спростовує їх помилкові судження. У такому разі він веде розмову типу: "Я з вами можу погодитись, але як же пояснити ...".
BD14828_ Досвідчені вчителі так намагаються організувати процес виховання і навчання таких учнів, щоб у них виходило, щоб товариші помітили їх перші успіхи. Упевнившись у своїх успіхах, помітивши інтерес до себе і відчувши повагу товаришів, в учня пробуджується почуття гідності тощо.
BD14828_ Прийом довір’я базується на вірі в те, що в кожній людині є щось хороше, на що можна опертися і досягти істотних успіхів.
BD14828_ В індивідуальній роботі використовується прийом залучення учня до цікавої діяльності. Цікава діяльність захоплює вихованця, у ній він "забуває" свої погані потяги, в нього народжуються хороші прагнення, проявляються позитивні якості.
BD14828_ Суть прийому удаваної байдужості полягає в тому, що педагог завдяки своїй витримці робить вигляд, що нічого не помітив, і продовжує почату роботу.
BD14828_ Під час розв’язання моральних проблем можна використати прийоми, які спонукають вихованців переглянути власний погляд, позицію, що сприяє розвитку їх свідомості, збагаченню досвіду, формуванню позитивної поведінки:
BD14868_ альтернативних наслідків (Що станеться, якщо…?);
BD14868_ заміни ролей (Уявіть себе на місці…., як би ви вчинили?);
BD14868_ врахування почуттів дійових осіб (Як би ви себе почували, якщо б…?);
BD14868_ проведення аналогій і співставлень (Подібний до того як…);
BD14868_ використання особистого досвіду (Чи не траплялось щось подібне з вами?) та інші.
BD21338_

j0297749Блок змістового модуля
«Методи виховної роботи»

Семінарські, практичні заняття та завдання
для самостійної роботи студентів

         Ключові слова: метод, виховання, метод виховання, прийом виховання, засіб виховання, свідомість, методи формування свідомості, методи організації діяльності і поведінки, методи стимулювання діяльності і поведінки, самовиховання, методи самовиховання.

Заняття № 1
(семінарське)

Тема: Методи виховання

         Мета: поглибити, розширити, систематизувати знання з теми; ознайомитись з досвідом використання методів виховання в діяльності вихователів, шкіл; формувати уміння аналізувати інформаційний матеріал, застосовувати знання на практиці; розвивати професійний інтерес, дослідницькі, творчі здібності.

План

1.     Методи, прийоми і засоби виховання.
2.     Класифікація методів виховання.
3.     Методи формування свідомості особистості:
3.1.        метод бесіди;
3.2.        метод лекцій;
3.3.        методи дискусійного характеру;
3.4.        метод прикладу;
3.5.        метод навіювання;
3.6.        метод переконання.
4. Методи організації діяльності, спілкування та формування досвіду суспільної поведінки:
4.1.           педагогічна вимога;
4.2.           метод привчання;
4.3.           метод прогнозування; 
4.4.           метод виховуючих ситуацій;
4.5.           метод вправ.
5. Методи стимулювання діяльності і поведінки:
5.1.     змагання, романтика;
5.2        гра, її види;
5.3.     роль методу заохочення в шкільній практиці;
5.4.     характеристика методу покарання.
6.     Методи самовиховання:
6.1.     самоаналіз;
6.2.     самоконтроль;
6.3.     самозобов’язання;
6.4.     самозвіт ін..
7.  Педагогічні умови використання методів виховання.

BD21298_                                      КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ
(Завдання та запитання для самостійної роботи студентів)

1.         Опрацювати рекомендовану літературу та матеріали лекції, підготувавшись до обговорення питань:
1.1.     характеристика понять «метод», «метод виховання», «прийом виховання», «засіб виховання»;
1.2.     класифікація методів виховання в педагогіці;
1.3.     методи формування свідомості особистості, їх суть, види, вимоги до них;
1.4.     методи організації діяльності, спілкування та формування досвіду суспільної поведінки, їх суть, види, вимоги до них;
1.5.     методи стимулювання діяльності і поведінки, їх суть, види, вимоги до них;
1.6.     методи самовиховання, їх суть, види, вимоги до них;
1.7.     прийоми виховання, їх суть, значення та види.
2.         Охарактеризувати методи та прийоми виховання в українській народній педагогіці.
3.         Користуючись предметним покажчиком до творів А.С. Макаренка, виберіть слушні думки педагога про місце і роль методів виховання у формуванні особистості. Із творів «Педагогічна поема», «Прапори на баштах», «Марш тридцятого року» (на вибір) випишіть 2-3- яскравих приклади використання методів виховання.
4.         Користуючись предметним покажчиком до творів В.О. Сухомлинського, виберіть судження педагога про місце і роль методів виховання у формуванні особистості. Із творів «Серце віддаю дітям», «Павлиська середня школа», «Сто порад учителеві» «Народження громадянина» та ін. (на вибір) випишіть 2-3 педагогічні ситуації використання методів (прийомів, засобів) виховання.
5.         Ознайомитись з досвідом використання методів виховання в сучасних системах виховання, роботі вчителів початкової школи. Підготуватись до міні виступу.
6.         Ознайомитись із запропонованими педагогічними ситуаціями та виконати практичне завдання (ситуації додаються).

Заняття № 2
(практичне)

Тема: Методи виховання

         Мета: поглибити, розширити, систематизувати знання з теми шляхом їх практичного застосування; ознайомитись з досвідом використання методів навчання в діяльності педагогів; формувати уміння аналізувати педагогічний досвід, застосовувати знання (про використання методів виховання) на практиці; розвивати професійний інтерес, дослідницькі, творчі здібності.

План

1.           Колективне обговорення визначених теоретичних питань:
1)    Методи, прийоми і засоби виховання.
2)    Класифікація методів виховання.
3)    Методи формування свідомості особистості.
4)    Методи організації діяльності, спілкування та формування досвіду суспільної поведінки.
5)          Методи самовиховання.
2.     Педагогічне інформування.
3.           Робота над педагогічними задачами та ситуаціями.
4.           Висновки про методи виховання та особливості їх використання в сучасній школі.
5.           Аналіз роботи, оцінювання.
6.           Підсумок.

Зміст практичного завдання.
Проаналізувати педагогічні ситуації

Ситуація № 1.
         Учителька 4-го класу зайшла до класу і сказала, що занять не буде, оскільки всім класом підемо на прогулянку. Для цього необхідно швиденько віднести книги додому і зібратися біля школи. Олександр К. вистрибнув у вікно. (Адже треба швидко). Учителька повернула хлопчика і довго, терпляче пояснювала недоречність цього вчинку. На очах у Сашка з’явилися сльози. Учителька вирішила, що це сльози каяття, а хлопчикові стало шкода себе. Вона ж вирішила закріпить виховний ефект, сказала на кінець:
         - Сашко! Твій дід - герой війни! Коли ти прийдеш додому, розпитай бабусю, чи стрибав він коли-небудь із вікна. На другий день Саша підіймає руку.
         - Чого тобі, Сашко?
         - Маріє Володимирівно, ви просили дізнатися, чи стрибав мій дідусь із вікна.
         - Ну й що?
         - То я розпитав.
         - Ну?
         - Ні, не стрибав.
         - Ось бачите, діти, - розпочала переможно вчителька.
         - Але бабуся сказала, що з ним був інший випадок. Одного разу його залишили в класі після уроків і, щоб не втік, закрили на ключ двері. Так він через димар виліз на дах і звідти стрибнув.
Ефект у класі колосальний. Усі із захопленням дивилися на портрет Сашкового дідуся.
         Проаналізуйте, у чому учителька припустилася помилки в керівництві самовихованням школярів.

1.       Проаналізуйте ситуацію з погляду використання методів виховання.
2.       Які методи виховання використовуються і як ви ставитеся до використаного виховного впливу?

Ситуація № 2.
         Учитель фізичної культури відпустив з уроку учня, який був черговий у цей день i мав вимити після заняття підлогу у спортивному залі. Про причини такого дозволу вчитель не зміг сказати товаришам з етичних міркувань. Призначений замість нього черговий учень відмовився мити підлогу, бо, мовляв, це не його черга. Учитель упевнено заявив у присутності усіх учнів:
— Не турбуйтесь, діти, Сергій підлогу помиє.
         Учні розійшлися, а Сергій мовчки усівся на гімнастичну лаву, не виказуючи жодних намірів мити підлогу. Учитель, не подаючи виду, мовчки вів записи у журналі. А час спливав. Що зробити? Накричати? Вдатись до погроз?
         Закінчивши записи, учитель підійшов до хлопця i сказав:
— Слухай, Сергійку! Коли ти відмовився мить підлогу, я міг, певне, призначити іншого. Але чи було б це справедливо? Інший нічим не гірший за тебе. Чи варто було кидати жереб?
— А чому б i ні? — посміхнувся Сергій.
— Добре давай розберемося, хто з нас правий? — учитель присів на лаву поряд. — Поміняємось ролями. Припустимо я згарячу заявив дітям, що ти виконаєш вказівку учителя. А як би ти вчинив на моєму місці?
         Сергій мовчав, опустивши голову, але учитель відчув, що настрій у хлопця міняється, i запитав:
—Тобі що, соромно братися за прибирання?
         Скинувши куртку, учитель викрутив ганчірку над відром. І тут Сергій здався i почав мити сам.
         А на наступному уроці учитель жартома повідомив класу, що він i Сергій підлогу вимили за всіма правилами. Завершення конфлікту зблизило двох людей.

1.       Проаналізуйте цю ситуацію з погляду ефективності використання методів виховання.
2.       Які методи та прийоми виховання використав педагог?
3.       Як би діяли ви у подібній педагогічній ситуації?

Ситуація № 3.
         Петрик уже вчився в 4-му класі. Він старанно виконував усі завдання, був слухняним хлопчиком. Але якось відокремлено тримався по відношенню до своїх товаришів.
         Класний керівник Ганна Сергіївна відвідувала учнів дома. Зайшла й до Петрика. Він був один, щось майстрував. Поговоривши з учнем, Ганна Сергіївна звернула увагу на велику фарфорову кішку на столі:
         Це тобі хтось подарував?
         Ні, це мама купила давно. Скарбничка.
Учителька спробувала підняти. Важкенька. Видно, уже багато грошей туди накидали.
         І багато вже зібрали? Усією сім’єю?
         Багато, - радісно заговорив Петрик. - Це мої з першого класу.
         А ти вже заробляєш гроші? - поцікавилася Ганна Сергіївна.
         А як же ... Ні, це тато й мама дають мені за навчання і за поведінку.
         Як це?
         Якщо отримую п’ятірку, то 15 копійок дають - і кидаю в скарбничку.
         А за четвірку?
         Десять копійок. Якщо отримую трійку - п’ять. За хорошу поведінку в кінці тижня цілу гривню.
         Ого! - задумливо промовила Ганна Сергіївна. - А як же ти збирався витратити ці гроші?
         Ще не знаю. Але мама каже, що так можна і на справжній автомобіль назбирати ...

1.     Проаналізуйте ситуацію з погляду використання методів виховання дитини в сім’ї.
2.     Які методи виховання використовуються і як ви ставитеся до використаного виховного впливу?

Ситуація № 4.
         Учні-підлітки сміялися в школі з кривої прибиральниці. Про це дізналася класний керівник. Одну з класних годин вона розпочала так: «Діти. Підніміться ті, у кого дідусі загинули на фронті. А тепер встаньте ті, чиї батьки, дідусі були поранені і їх спасали санітарки, медсестри».
         І коли у повному мовчанні піднялися в класі кілька учнів, вчителька звернулася до тих, хто ображав криву жінку: «Ось кого ви образили. Тьотя Марія була санітаркою на фронті і після тяжкого поранення залишилась інвалідом. Сідайте!».
         Після цього учні стали з більшою повагою ставитися до тьоті Марії.

1.       У чому причина результативності педагогічного впливу класного керівника?
2.       Які методи і прийоми виховання були використані педагогом?

Ситуація № 5.
         До мене прийшла якось зі скаргою на учня 6-го класу Юру молода учителька іноземної мови. Він на її уроках сидів у шарфі, шапці i рукавицях. Урок розпочинався з того, що вчителька змушувала Юру знімати шарф, шапку i рукавички. Ця процедура «роздягання» завжди викликала сміх учнів.
         Я зайшов до класу у той момент, коли Юра сидів за партою у шапці, шарфі, i рукавичках. Підліток швиденько скинув шапку, рукавички i шарф, засунув їх у парту, випростався i зробив невинний вираз обличчя.
         Я дістав із папки папір i з належною урочистістю прочитав: «Наказ. У зв’язку з тим, що учень 6-го класу Юра Борисов страждає хронічною хворобою холоду, з метою охорони його здоров’я наказую: сидіти йому на уроках у шапці, шарфі i рукавичках. Директор школи».
         Учні сиділи напружені. Юра несміливо запитав: «А як же я буду писати у рукавицях?» «Це твоя справа, — сухо відповів я. - Якщо раніше вони тобі не заважали, то й тепер ти зможеш упоратись. Адже ти сам цього домагався.»
         Клас не сміявся, усі притихли, лише поглядали на Юру чи то з іронією, чи то зі співчуттям. А хлопчик був розгублений. Він, безперечно, не чекав такого перебігу подій. (Белкин А. Трудные педагогические ситуации /Воспитание школьников. — 1983. — № 5. — С. 45 — 46).

1.       Проаналізуйте ефективність використання методів і прийомів виховання.
2.       Які директором школи використані методи і прийоми виховання?
3.       Як би діяли ви у цій ситуації?

Завдання для самостійної роботи студентів
1.     У чому ви вбачаєте взаємозв’язок між методами i прийомами виховання? Наведіть приклади.
2.     У чому полягає сутність методу «переконування»? У чому ви вбачаєте взаємозв’язок між поняттями «переконування» i «переконання»?
3.     Яке місце займає метод «вимога» у системі виховання особистості? Назвіть види вимог і наведіть приклади конкретних вимог.
4.     Яка роль прикладу у вихованні? Чи тотожні поняття «взірець» та «ідеал»?
5.     Розкрийте місце i роль вправ та привчання у вихованні учнів початкових класів.


BD21338_

Немає коментарів:

Дописати коментар