ПРОЕКТНА
ТЕХНОЛОГІЯ
І. Історія
виникнення технології
Навчальне
проектування не є принципово новою технологією. Метод проектів виник у 20-ті
роки нинішнього століття у США. Спершу його називали "методом
проблем" і розвивався він у межах гуманістичного напряму у філософії та
освіті, в педагогічних поглядах та експериментальній роботі Джона Дьюї. У ньому
містилися ідеї побудови навчання на активній основі, через доцільну діяльність
учня, у співвідношенні з його особистим інтересом саме в цих знаннях.
Надзвичайно важливо було показати дитині її особисту зацікавленість у здобутті
цих знань, де і яким чином вони можуть їй знадобитись у житті. Проблема мусить
бути з реального життя, знайома і значуща для дитини, для її розв'язання
дитині необхідно застосовувати здобуті знання або ті, що їх належить здобути.
Одному з
послідовників Дж. Дьюї — В. X.
Кілпатрику вдалося вдосконалити систему роботи над
проектами. Під проектом у той час мався на увазі цільовий акт діяльності, в
основі якого лежить інтерес дитини. В. X. Кілпатрик дав
таку класифікацію проектів:
—
створюваний (продуктивний) проект, пов'язаний з трудовою
діяльністю — доглядом за рослинами і тваринами, підготовкою макета,
конструкторською діяльністю тощо;
—
споживчий (його метою є споживання у найширшому
розумінні, включаючи розваги) — підготовка екскурсій, розробка і надання
різних послуг (ремонт одягу, взуття, інформаційні послуги тощо), проекти
розв'язання проблем життєзабезпечення табору тощо;
—
проект розв'язання проблеми (науково-дослідницький
проект);
—
дослідження впливу умов догляду за рослинами на врожайність,
фізико-математичні проекти, технічні проекти, проекти розв'язання історичних
або літературних проблем (які, як правило, поєднуються з дискусійними формами
роботи) тощо;
—
проект-вправа (проекти навчання і тренування для
оволодіння певними навичками).
Робота над проектом
включає усвідомлення учнем мети, оформлення задуму, розробку організаційного
плану, роботу за планом, підбиття підсумків у вигляді письмового звіту [3].
Метод проектів
привернув увагу і російських педагогів початку XX ст. Ідеї проектного навчання виникли в Росії практично
паралельно з розробками американських вчених. У 1905 р. під керівництвом
російського педагога С. Т. Шацького було організовано невелику групу
працівників, які намагалися активно запроваджувати проектні методи у практику
викладання.
Пізніше, вже за
радянської влади, ідеї проектування почали широко використовувати і включати в
навчально-виховний процес школи. Але, на жаль, недостатньо продумано і
послідовно, через що постановою ЦК ВКП(б) 1931 року метод проектів було
засуджено і заборонено. Відтоді і в Росії, і в Україні більше не робилося
якихось серйозних спроб відродити метод в освітянській практиці. На жаль,
повернення до методу проектів сьогодні відбувається повільно, використовуються
лише окремі елементи технології.
У школах США, Великої Британії, Бельгії, Ізраїлю, Фінляндії, Німеччини,
Італії, Нідерландів ідеї гуманістичного підходу Дж. Дьюї набули більшого
поширення і популярності завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань з їх
практичним застосуванням для розв'язання конкретних проблем довкілля у
спільній діяльності школярів. Згодом ідея методу проектів зазнала достатньої
еволюції. Народившись з ідеї вільного виховання, у наш час проектування стає
інтегрованим компонентом цілком розробленої і структурованої системи освіти.
ІІ. Концептуальні положення
Робота над
проектом — практика особистісно орієнтованого навчання в процесі конкретної
праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. У
свідомості учня це має такий вигляд: "Все, що я пізнаю, я знаю, для чого
це мені треба і де я можу ці знання застосувати". Для педагога — це
прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями,
уміннями та навичками.
Навчальне
проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учнів — індивідуальну,
парну або групову, яку учні виконують впродовж визначеного відрізка часу.
Технологія
проектування передбачає розв'язання учнем або групою учнів якої-небудь
проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів,
засобів навчання, а з другого — інтегрування знань, умінь з різних галузей
науки, техніки, творчості.
Результати
виконання проектів повинні бути "відчутні": якщо це теоретична
проблема, то конкретне її рішення, якщо практична — конкретний результат,
готовий до впровадження.
Проектна технологія
передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих
за своєю суттю методів, прийомів, засобів.
Таким чином, суть
проектної технології — стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають
володіння визначеною сумою знань, та через проектну діяльність, яка передбачає
розв'язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування
надбаних знань. Від теорії до практики, гармонійно поєднуючи академічні знання
з прагматичними, дотримуючи відповідний їх баланс на кожному етапі навчання.
III. Мета і
завдання
Метою
навчального проектування є створення педагогом таких умов під час освітнього
процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності
учня.
Продуктивна діяльність, перш за все, плідна для освіти, є індивідуальною
дією, результатом якої може бути корисний матеріал або нематеріальний продукт,
отже, вона має практичну цінність. Оскільки таке навчання розвивається у продуктивній
діяльності, воно розширює сферу суб'єктивності в процесі самовизначення,
творчості і конкретної участі (Новые ценности образования: тезариус для
учителей и школьных психологов. — Москва, 1995).
Під час використання технології вирішується ціла низка різнорівневих дидактичних,
виховних і розвивальних завдань: розвиваються пізнавальні навички учнів,
формується вміння самостійно конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в
інформаційному
просторі, активно розвивається критичне мислення, сфера комунікації тощо,
Основні завдання.
1. Не лише передати учням суму тих чи інших знань, а навчити здобувати ці
знання самостійно, вміти застосовувати їх для розв'язання нових пізнавальних і
практичних завдань.
2.
Сприяти учневі у здобутті комунікативних навичок, тобто
здатності працювати у різноманітних групах,
виконуючи всілякі соціальні ролі (лідера, виконавця, посередника тощо).
3.
Розширити коло спілкування дітей, знайомство з іншими
культурами, різними точками зору на одну проблему.
4.
Прищепити учням уміння користуватися дослідницькими
прийомами: збирати необхідну інформацію, вміти її аналізувати з різних точок
зору, висувати різні гіпотези, уміти робити висновки.
IV. Ключові
слова
Проект, проектна діяльність, продуктивна діяльність,
Інтегрування знань, пізнавальний інтерес, суб'єкт діяльності.
V. Понятійний
апарат
Діяльність
учня — активна
взаємодія з довкіллям, під час якої індивід виступає як суб'єкт, який
цілеспрямовано впливає на об'єкт і тим самим задовольняє свої потреби.
Інтегрування
знань — процес
наближення, об'єднання окремих наук.
Інтерес — ставлення особистості до предмета як до чогось для неї
цінного, привабливого.
Потреба — стан організму, соціальної групи, суспільства в цілому,
який виражає залежність від об'єктивного змісту умов існування і розвитку; порив,
потяг, дискомфорт; джерело активності особистості. Динаміка потреби полягає в
усвідомленні мети, що передує мобілізації засобів.
Проект — цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси
дитини.
Суб'єкт
діяльності — індивід,
який володіє свідомістю та волею, здатний діяти цілеспрямовано, який має
потребу в діяльності та мотиви до виконання дій.
VI.
Зміст
технології
Перш за все
вчитель повинен знати основні вимоги, які висуває проектна технологія до її
організації:
1)
наявність значущої у дослідницькому, творчому плані
проблеми (завдання), що потребує інтегрованих знань, дослідницького пошуку для
її розв'язання (наприклад, дослідження демографічної проблеми у різних регіонах
світу; проблема впливу кислотних дощів на довкілля тощо);
2)
практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних
результатів (наприклад, доповідь у відповідні служби про демографічний стан
певного регіону, фактори, що впливають на цей стан, тенденції, простежувані у
розвитку цієї проблеми, спільний випуск газети, альманаху з репортажами з місця
подій);
3)
самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність
учнів;
4)
структурування змістової частини проекту (з указуванням
поетапних результатів);
5)
використання дослідницьких методів: визначення проблеми
досліджуваних завдань, що випливають з неї, висунення гіпотези їх розв'язання,
обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз
отриманих даних, підбиття підсумків, коректування, висновки [3, с. 59].
Можуть бути різні підстави для вибору тематики проекту, її може бути
сформульовано фахівцями. Висунено вчителями з урахуванням навчальної ситуації
зі свого предмета, інтересів і здібностей учнів. Тематику проекту можуть
запропоновати і самі учні.
Результати проектів
повинні бути матеріальними, тобто відповідно оформленими — відеофільм, альбом,
бортжурнал, комп'ютерна газета, альманах тощо.
Розрізняють
такі типи проектів.
Дослідницькі проекти — потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності
предмета дослідження для всіх учасників, соціальної значущості, продуманості
методів, у тому числі експериментальних методів обробки результатів. Вони
повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру:
визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета
й об'єкта, завдань і методів, визначення методології дослідження, висунення
гіпотез розв'язання проблеми і намічення шляхів її розв'язання.
Творчі проекти —
не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона
розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій групою логіці
спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати
і форму їх представлення — рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм,
вечір, свято тощо. І тоді потрібні сценарій фільму, програма свята, макет
журналу, альбому, газети.
Ігрові проекти —
учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту.
Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості,
імітуються їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими
учасниками ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже високий, але домінуючим
видом діяльності все-таки є гра.
Інформаційні проекти — спрямовані на збирання інформації про який-небудь об'єкт, явище, на
ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення
фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості
систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого проекту
можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; методи отримання
(літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й
електронні, інтерв'ю, анкетування тощо) та обробки інформації (її аналіз,
узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки);
результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, у
тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти
можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
Практико-орієнтовані проекти — результат діяльності учасників чітко визначено з
самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси учасників (документ,
програма, рекомендації, проект закону, словник, проект шкільного саду). Проект
потребує складання сценарію всієї діяльності його учасників з визначенням
функцій кожного з них. Особливо важливими є хороша організація координаційної
роботи у вигляді поетапних обговорень та презентація одержаних результатів і
можливих засобів їх упровадження у практику.
За характером контактів проекти поділяються на внутрішні та міжнародні. Внутрішніми називають проекти, організовані або всередині однієї
школи, або між школами, класами всередині регіону, країни. У міжнародних
проектах беруть участь представники різних країн, для їх реалізації можуть
застосовуватися засоби інформаційних технологій.
За кількістю
учасників проекти поділяються на особистісні, парні та групові
За тривалістю проведення проекти розрізняють короткодіючі (кілька
уроків з програми одного предмета), середньої тривалості (від
тижня до місяця),
довготривалі (кілька місяців).
На практиці частіше доводиться мати справу зі змішаними типами проектів.
Дуже важливо організувати зовнішню оцінку виконання проекту, що дозволяє підвищити
ефективність його виконання, усунути труднощі, вносити вчасну корекцію. В ігрових проектах, що мають характер
змагання, може використовуватися бальна система. Важко оцінювати проміжні результати у творчих проектах. Але здійснювати
моніторинг все одно необхідно, щоб
допомогти, коли це потрібно.
Загальну схему технології проектного навчання можна зобразити у вигляді такої таблиці:
№ пор.
|
Етапи
діяльності
|
Зміст
діяльності
|
1.
|
Підготовка. Визначення теми і мети
проекту.
|
Учні: обговорення, пошук інформації. Вчитель: заява задуму, мотивація, допомога у постановці завдань.
|
2.
|
Планування: а) визначення
джерел, засобів збору, методів аналізу
інформації,засобів представлення результатів;
б) установлення критеріїв оцінки результату
і процесу.
|
Учні: формулюють завдання і виробляють план дій.
Вчитель:
коректує, пропонує ідеї, висуває пропозиції.
|
3.
|
Збір інформації
(спостереження,
робота з літературою, анкетування, експеримент).
|
Учні: збирають інформацію.
Вчитель:
спостерігає, непрямо керує
діяльністю.
|
4.
|
Аналіз.
Аналіз інформації, формулювання
висновків.
|
Учні: аналізують інформацію. Вчитель:
коректує, спостерігає, радить.
|
5.
|
Подання й оцінка результатів (усний,
письмовий звіт та оцінка результатів і процесу дослідження за вчасно
встановленими критеріями).
|
Вчитель і учні беруть участь у
колективному обговоренні, оцінюють зусилля, використані можливості, творчий
підхід.
|
Схема оформлення проекту
І етап
Вибір напряму і формування назви проекту: включає узагальнену назву проблеми, коло питань; визначення (виділення) загального напряму або пріоритетних
(окремих) напрямів, оформлених у підпроекти.
Визначають напрям і формують назву проекту всі
члени колективу спільно, включаючи педагогів та учнів. Наприклад, назва
загального проекту — "Формування громадянина демократичного суспільства,
який знає свої права, вміє ними користуватися, поважає права інших людей".
Підпроекти (окремі напрями):
—
виховання в дусі миру;
—
права людини і права дитини;
—
мирне розв'язання конфліктів;
—
виховання у дусі толерантності;
—
вміння цивілізовано вести диспути,
бесіди, суперечки.
II етап
Написання
проекту. Розділи
проекту:
1. Актуальність, необхідність, значущість обраного
напряму (чому саме цей).
2.
Мета і завдання проекту:
а) довготривалі:
а) довготривалі:
—
створення чогось нового (за структурою, підходами,
концепцією навчально-виховного процесу);
—
можлива розробка дослідження за проектом;
—
визначення очікуваних результатів;
—
планування "продукту" в результаті виконання
програми (посібника, сценарію, технології, плану, нової програми);
б) короткодіюча мета, завдання — визначення конкретної мети, завдань на
визначений період.
3. Визначення етапів реалізації проекту:
а) зазначаються терміни початку і закінчення
проекту;
б) закінчення проекту визначається
етапністю реалізації проекту;
в) зазначаються часові інтервали кожного
етапу: запису проекту, І етапу, II
етапу тощо.
4.
Механізм реалізації проекту. Пояснення — Як? Яким чином?
За допомогою яких засобів буде реалізовувано проект? Плани апробації
конкретних справ, акцій, заходів згідно з визначеними етапами.
5.
Обов'язки та відповідальність учасників реалізації
проекту:
—
хто відповідає за проект?
—
хто і за що відповідає всередині проекту?
—
хто допомагає в реалізації проекту?
6. Очікувані результати:
— які конкретні результати ви очікуєте одержати
на кожному етапі і після завершення проекту?
7. Оцінка й самооцінка проекту.
Коли та з якою періодичністю будуть оцінювати виконання проекту (один, два,
три, чотири рази на рік). Хто візьме участь в оцінюванні: самі учасники,
експерти, управлінські структури. Форми контролю (самоконтролю) й оцінки
(самооцінки). В якій формі буде подано інформацію про хід проекту (звіт,
конкретні матеріали, сценарії, розробки, нові проекти тощо)?
8. Бюджет, ресурсне забезпечення
(приблизний бюджет, ураховуючи всі види витрат, необхідних для успішної
реалізації проекту).
VII. Вимоги до особистості педагога
Вміння
користуватися проектною технологією є показником високої кваліфікації
педагога, його інноваційного мислення, орієнтації на особистісний і
професійний розвиток дитини у процесі навчання.
Під час організації
навчального проектування вчитель виконує такі функції:
—допомагає учням у пошуку джерел, необхідних їм у роботі над проектом;
—
сам є джерелом інформації;
—координує
весь процес роботи над проектом;
— підтримує і заохочує учнів;
—
підтримує неперервний рух учнів у роботі над проектом. Треба вміти допомогти
учневі, не виконуючи роботи замість нього.
Вчитель повинен не
лише добре знати свій навчальний предмет, а й бути компетентним в інших галузях
науки, бачити точки їх зіткнення.
Педагог повинен
добре знати своїх учнів, їхні можливості, інтереси, бажання. Психологічна
грамотність і компетентність учителя вкрай важливі для організації проектної
діяльності учнів.
Педагог повинен
бути комунікабельним, особливо під час організації міжрегіональних проектів,
емпатійним, толерантним.
Особливу роль відіграють креативні здібності вчителя, його творчий
потенціал, досвід творчої діяльності. Педагогічна професія — одна з найбільш
творчих. Від педагога очікують не тільки досконалого володіння предметом, який
він викладає, а й володіння педагогічною психологією, мистецтвом акторської
майстерності. Вчитель впливає на учнів яскравістю власної індивідуальності.
Самоцінність особистості важлива у цій технології як в жодній іншій.
VIII. З досвіду
роботи
Проект
Міжнародний форум дітей і дорослих в
"Артеку"
"Крок у XXI століття"
Проект розроблено завідувачем
лабораторії проблем дитинства
Міжнародного дитячого центру "Артек" Т. Г. Кручиніною
Світ на рубежі
епох
Це час
роздумів про минулі та майбутні шляхи розвитку суспільства не тільки для
економістів, політиків, громадських діячів, а й для тих, хто з повною
відповідальністю розуміє, що майбутнє формується сьогодні, воно в руках наших
дітей.
У XX ст., мабуть, вперше в історії людства було зроблено
спробу на світовому рівні відрегулювати відносини держави й інституту
дитинства, дорослих і дітей. Ухвалена в 1989 р. Конвенція ООН "Про права
дитини" стала юридичною основою міжнародного права, визнаною більшістю
держав планети.
30 вересня 1990 р.
на Раді голів держав і урядів, що проходила в Нью-Йорку під егідою ООН, було
прийнято Всесвітню декларацію про забезпечення виживання, захисту і розвитку
дітей. Відповідно до неї багато держав розробили та впроваджують національні
програми в галузі дитинства. Однак потрібно відзначити, що соціально-економічна
ситуація в багатьох країнах не сприяє їх успішній реалізації.
На порозі XXI ст. і нового
тисячоліття виникає потреба підбити деякі підсумки, визначити дальшу стратегію
у вирішенні проблем дитинства всім, хто до цього причетний: батькам, педагогам,
ученим, громадським і державним діячам — всій світовій спільноті, та й самим
дітям, бо власне від них залежить, яким бути наступному століттю.
Запропонований
проект
«Міжнародний
форум дітей і дорослих
"Крок у XXI століття"»
—
це можливість підбити деякі підсумки теми "XX століття — дітям
планети";
—
це прагнення привернути увагу голів держав, урядів,
громадськості до проблем дитинства;
—
це спроба всією громадою виступити на захист дитинства;
—
це спільний пошук дітьми і дорослими нових моделей і
рішень проблем дитинства в майбутньому.
Проект
виступає за:
—
об'єднання зусиль міжнародних, регіональних організацій,
рухів, асоціацій незалежно від політичних пристрастей, національної належності
та віросповідання;
—
створення в усіх країнах світу нових довгострокових
програм виживання і розвитку дітей за їх безпосередньою участю;
—
регулярні зустрічі дітей і дорослих різних країн під
егідою міжнародних організацій.
Проект
сприятиме:
—розробці нових стратегій у вирішенні проблем дитинства;виробленню основних
документів, прийнятих форумом під егідою міжнародних організацій;
—розширенню банку інноваційних ідей;
— спілкуванню дітей і дорослих різних країн світу.
Девіз форуму:
"За рівні права і можливості розвитку" або "У наших руках
майбутнє — створимо його самі".
Терміни проведення форуму: липень—серпень 1999 р.
Місце проведення:
Україна, Крим, МДЦ "Артек".
Цільова стратегія проекту.
Актуалізація проблем дитинства в сучасному світі. Організація конкретних
дій дітей і дорослих для вирішення існуючих проблем у сфері життя і прав дітей.
Провідна
ідея проекту.
Діти і дорослі на
форумі і поза ним різноманітними діями, акціями привертають увагу громадськості
до проблем дитинства, сприяють проведенню аналізу, підбиттю підсумків політики
своїх держав у сфері дитинства, беруть участь у визначенні нових напрямків і
дальших шляхів забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей, сприяють
охороні прав дітей.
Пріоритетні
ідеї:
—миролюбності;
—гуманізму;
—демократії;
— неухильного розвитку;
—добросусідства;
—милосердя;
—толерантності;
—забезпечення прав дітей.
Стратегічне завдання проекту.
Форум "Крок у XXI століття" покликаний об'єднати громадськість усіх
країн, актуалізувати проблеми дитинства, сприяти їх позитивному розв'язанню в
окремих організаціях, рухах, товариствах, країнах.
Крім
того, форум вирішує такі завдання:
—сприяє контактам структур, що займаються проблемами дитинства;
—дає можливість об'єднати зусилля дітей і дорослих у практичній діяльності і
спілкуванні;
—
дає можливість дитині відчути причетність до розв'язання
важливих проблем, формує в ній аналітико-прогностичне мислення;
—активізує пошук інтенсивних форм
залучення дітей до громадської діяльності;
—сприяє обміну досвідом і інформацією;
—пропагує права дітей.
Основні характеристики,
принципи побудови й
участі в проекті.
Статус
проекту:
—міжнародний, недержавний. Здійснюється шляхом інтеграції офіційних і
громадських організацій різних країн при підтримці фінансових структур і
держав;
—будується на основі процесів, що реально відбуваються у сфері дитинства в
різних країнах.
Загальні принципи:
—добровільність участі в проекті на основі прийнятих його головних ідей,
принципів, змісту і форми організації;
—свобода вибору. Надання учасникам можливості вибору проблематики
обговорення, участі в різних акціях, заходах, справах;
—свобода спілкування на принципах прагнення до взаєморозуміння, до взаємотерпимості,
конструктивності;
—повага до поглядів, ідей, підходів і діяльності учасників форуму.
Основні психолого-педагогічні і методологічні
принципи проекту:
— особистісно-діяльнісний підхід, визнання самоцінності особистості дитини,
сприйняття її як суб'єкта діяльності спілкування;
—
варіативно-програмний підхід. Надання можливостей для
здійснення дитиною вільного й усвідомленого вибору ідей, норм, цінностей,
моделей поведінки, рішень тощо;
— партнерство, рівноправна співпраця дітей і дорослих. Голоси дитини і
дорослого рівнозначні.
Основний метод
форуму — метод змістовної
дії.
Учасники
проекту.
Учасниками проекту можуть стати діти і дорослі всіх країн світу, що
відгукнуться на ідеї форуму, всі існуючі на сьогоднішній день дитячі та
підліткові:
—
організації (піонерські, скаутські, екологічні, добродійні,
релігійні);
—
рухи; спільноти;
—
дитячі і молодіжні центри;
—
асоціації;
—
клуби;
—
навчальні заклади;
—
асоційовані школи і клуби ЮНЕСКО;
—
усі, хто поділяє занепокоєння проблемами дитинства.
Серед дорослих учасників форуму хотілося б бачити:
Серед дорослих учасників форуму хотілося б бачити:
—
керівників міжнародних і регіональних дитячих організацій
і рухів;
— політичних і громадських діячів різних країн;
— представників культури і мистецтва;
—
спеціалістів міжнародних юридичних служб з питань захисту
прав дітей.
Форум
має свою символіку й атрибутику:
—
прапор;
—
емблему;
— символ — дитина, новий паросток у світі, що розвивається; образ якоїсь
дитини, що потребує підтримки і допомоги (сімейний дитячий будинок у Криму).
IX.
Питання
для обговорення і перевірки
1. Кому належить створення методу проектів? Хто розвинув ідеї автора?
2. Чи мало проектування успіх у Росії та в Україні?
3. Які ідеї лежали в основі навчального проектування?
4. Що притягує у проектній технології педагогів?
5. Які сучасні вимоги до проектної технології?
6. Що може стати проектною технологією?
7. Які види проектів вам відомі?
8. За якими ознаками можна класифікувати проекти?
9. Які типи проектів можна виділити за домінуючим у них методом?
10.Назвіть типи і приклади проектів за характером контактів.
11.Які типи проектів можна виділити за кількістю учасників і тривалістю
проведення?
12.Як здійснюється зовнішня оцінка проекту?
Творчі завдання
1. Запропонуйте теми проектів з вашого навчального предмета.
2. Запропонуйте теми міждисциплінарних проектів з урахуванням специфіки
вашого навчального предмета.
3.
Запропонуйте можливі результати
проекту.
4.
Обговоріть у групі різні ідеї
проекту. Виберіть одну і обґрунтуйте цей вибір. Сформулюйте ідею проекту.
Визначте тип проекту. Позначте знання з інших
галузей, які будуть потрібні у роботі над проектом. Покажіть варіанти оформлення проекту.
X. Література
1.Кручинина Т. Г. Проектная деятельность. — Вестник НМЛ Международного детского центра
"Артек". — 1998. — № 1. — С. 4—7.
2.Левитес Д. Г. Практика обучения; современные образовательные технологии. — М.; Воронеж,
1998.
3.Новые педагогические и информационные технологии в системе образования /Под
ред. Е. С. Полат. — М., 1999.
4. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии. — М., 1998.
Немає коментарів:
Дописати коментар