Дистанційне
навчання як комплексне оновлення освітньої моделі навчання
Дистанційне навчання — це
універсальна гуманістична форма навчання, що базується на використанні
можливостей широкого спектра традиційних, нових інформаційних, телекомунікаційних
технологій і технічних засобів, які створюють для користувача умови вільного вибору дисциплін,
діалогового обміну з викладачем без урахування відстані та часу.
Характерні риси дистанційного навчання такі:
• гнучкість —
можливість займатися у вигідний для себе час і наявність його
нерегламентованого відрізка, у зручному місці й індивідуальному темпі;
• модульність
— можливість формувати з незалежних навчальних курсів-модулів власний
індивідуальний або груповий навчальний план;
•
паралельність — здійснення навчання паралельно з професійною
діяльністю;
• повнота
інформаційного доступу — одночасне звернення до багатьох джерел навчальної
інформації (електронних бібліотек, банків даних, баз знань тощо) великої
кількості користувачів;
•
економічність — ефективне використання технічних і транспортних засобів,
навчальних площ, концентроване й уніфіковане подання навчальної інформації та
мультидоступ до неї, що знижує витрати на підготовку спеціалістів;
•
технологічність — використання в освітньому процесі нових досягнень
інформаційних і телекомунікаційних технологій, що сприяють просуванню
користувачів у світовий постіндустріальний простір;
• соціальна
рівноправність — однакові можливості для всіх здобути освіту, незважаючи на
місце проживання, стан здоров'я, елітарність і матеріальну забезпеченість;
•
інтернаціональність — експорт та імпорт світових досягань на ринку
освітніх послуг;
• пізнавальна
спрямованість — користувачі мають виявляти вільщу наполегливість до набуття
знань, організованість, уміння працювати самостійно та мати навички роботи з
комп'ютером і телекомунікаційними засобами зв'язку;
•
діагностичність — оцінка рівня розвитку здібностей, пробійних якостей
користувачів, побудова відповідного соціально психологічного портрета з метою
вибору ефективних засобів та методів навчання;
• гуманність — спрямованість навчання на особистість,
урахування її індивідуальних особливостей, створення сприятливих умов для
оволодіння знаннями й розвитку творчих здібностей.
Засоби дистанційного навчання значно ширші від
традиційних. До них належать: електронні видання навчального прц. значення;
комп'ютерні системи навчального призначення-аудіо- та відеонавчальні матеріали;
глобальна мережа Інтернет.
Електронні видання навчального призначення мають всі
ознаки традиційних видань та цілу низку особливостей, зокрема: компактність
збереження в пам'яті комп'ютера або на дискеті; гіпертекстові можливості,
мобільність, тиражованість; можливість оперативно вносити зміни й доповнення;
зручність пересилання електронною поштою. До електронних видань навчального
призначення належать автоматизовані системи навчального призначення, які мають
дидактичні, методичні й інформаційно-довідкові матеріали з навчальної
дисципліни, а також програмне забезпечення, яке дає змогу комплексно їх використовувати
як для самостійної роботи, так і для контролю знань.
Комп'ютерні системи навчального призначення — це програмні
засоби для використання в освітньому процесі, які дають можливість:
диференціювати процес навчання, застосовувати індивідуальний підхід;
контролювати особистість із діагностикою помилок та здійснювати зворотний
зв'язок; забезпечувати самоконтроль й самокоригування навчально-пізнавальної
діяльності; скорочувати час навчання за рахунок виконання комп'ютером складних
обчислень; демонструвати візуальну навчальну інформацію; моделювати та
імітувати процеси і явища, проводити лабораторні роботи, експерименти й
досліди в умовах віртуальної реальності; прищеплювати уміння приймати рішення
тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар