середу, 1 квітня 2015 р.

Застосування тренінгових технологій на заняттях із курсу "Педагогіка"

Застосування тренінгових технологій на заняттях із курсу "Педагогіка"

Адаптація студента до професії вчителя починається з курсів "Психологія", "Педагогіка", "Методика фахової дисципліни" та про­довжується під час педагогічних практик, коли студенти самостійно готують та проводять заняття і позакласні виховні заходи з учнями у базових школах або зі студентами в університеті. Під час обго­ворення результатів педагогічних практик досить часто чуєш від студентів, що вони стикалися з проблемами у спілкуванні зі школя­рами, особливо спілкуючись із підлітками. Саме перша зустріч, знайомство з учнями відіграють важливу роль у подальшій роботі. Тому на заняттях з курсу "Педагогіка" ми застосовуємо метод "ко­мунікативна атака": кожен студент за 1,5 хвилини повинен пред­ставити себе класу. Подання своєрідної самореклами потребує підготовки, відбору тільки такої інформації, яка була б невідомою і змогла б зацікавити учнів. Саме із вправи "знайомство" починається кожне заняття з тренінгу спілкування. Це допомагає сформувати такі відносини, коли враховуються інтереси інших учасників, що взаємодіють, а також їх почуття, емоції, переживання, визначається цінність особистості іншої людини.

На першому практично-семінарському занятті із курсу "Педа­гогіка" ми знайомимо студентів з вправою "Щит", використовуючи досвід освітнього фонду Польщі "Ршкіасіа діа <1ето1ігас]і". Кожен студент на окремому аркуші паперу заповнює таблицю:

Хто я
Чим я пишаюся
Моя таємниця
Моє хобі
У графі "Хто я" необхідно написати одним словом, наприклад, -"людина", "студент", "філолог". У графі "Моя таємниця" можна від­верто написати про себе, свою мрію, якийсь вчинок. У графі "Моє хобі" потрібно намалювати те, чим ви полюбляєте займатися. З інформацією, яка записана у таблиці, ознайомлюємо всіх студентів у групі. Зазначимо, що таку інформацію про себе надає і викладач. Вправа "Щит" допомагає краще пізнати один одного. Ці аркуші паперу студенти приносять і на друге заняття, даючи можливість ознайомитися з ними всім, хто бажає.

Корисною для знайомства зі студентами є вправа-досяідження "Дерево родоводу". Пропонуємо студентам за­повнити анкету "Моє дерево життя". Можна порекомендувати вдома заповнити анкету.

Анкета "Моє дерево життя"

1.  Ґрунт - це Ваше культурне, соціо-економічне оточення. Зосередьтеся на тих галузях, що якнайбільше його окреслюють. Я був вихований з вірою в те, що: Робота - це.... Гроші - це... Релігія - це... Моя національність -це... Моя раса - це ... Чоловік - це... Жінка - це... Шлюб - це... Сім'я-це... Закон - це... Навчання - це... Успіх - це... Друг- це...

2. Коріння дерева життя - це ваше бачення фундаментальних питань життя:

Я вірю, що моє життя походить від ... Істина для мене - це ... Я живу для того, щоб ... Щодня я наближаюсь де...

3. Стовбур дерева життя відображає вашу концепцію людини. Відповідаючи на запитання, Ви зображуєте свій погляд на проблему "що таке людина?" Знайдіть твердження , з яким Ви погоджуєтеся, і дайте своє обґрунтування.

1. Я в основному хороший тому, що...
2. Я в основному поганий тому, що...
3. Я залежний і не відповідаю за свої вчинки тому, що...
4. Я в основному егоїстичний тому, що...
5. Я в основному дбайливий і добрий з іншими тому, що...
6. Мої переконання впливають на мою особистість тому, що...
7. Моя особистість впливає на мої переконання тому, що.

4. Гілля дерева життя - це Ваші етичні цінності. Перелічіть ті, що для Вас є найбільш важливими, поясніть, чому...

5. Квіти дерева життя символізують емоції, які повинно пород­жувати Ваше філософське дерево. Перелічіть бажані й небажані емоції, які Ви відчуваєте щодо себе, інших, навчального закладу (школи).

  Я Інші Навчальний заклад
Бажані емоції
Небажані емоції






6. Плоди дерева життя - це Ваші вчинки. Напишіть, як ви зазвичай поводитеся, виконуючи різні соціальні ролі, займаючись різними видами діяльності. Заповніть табличку.

Бажані вчинки Небажані вчинки                                

Син/дочка
Брат/сестра
Студент
Громадянин
Релігія
Робота
Спорт
Вільний час
Корисними є вправи, які розвивають навички невербального спілкування. Наприклад, на спині одного з учасників, який знахо­диться у центрі кола, прикріплена картка з написом будь-якого поняття (весна, вода, місто). Цю картку учасник не бачить, та за допомогою підказки інших невербальними засобами може здога­датися, що саме написано на ній. Можна складати речі у рюкзак для подорожі, жестами та рухами зображаючи ті речі, які потрібно взяти із собою. Допомагає розвивати жестикуляцію і вправа-привітання невербальними засобами. Такі вправи дають змогу навчити студентів правильно спілкуватися з учнями за допомогою рухів, жестів. Студентам важко даються вправи з невербального спілкування, тому бажано включати їх у практичні заняття з курсу "Основи педагогічної майстерності".

Заняття з тренінгу допомагають студентам засвоїти особливості парної і групової форм роботи. У парі студенти відпрацьовують вправи з передаванням і оволодінням інформацією. "Партнер по парі, вислухавши чергове повідомлення, повинен відреагувати на нього словами або дією, продемонструвавши розуміння змісту прохання, з яким до нього звернулися" [26, с. 146].

Групова форма роботи досить часто використовується під час тренінгу. Цікавою є вправа, де ведеться розмова на вказану тему всіма учасниками. Можна придумати всім разом казку, фантастичне оповідання, детектив, сюжет мультфільму. Будь-хто починає опо­відь, інші за годинниковою стрілкою продовжують її. "Тему можна визначити заздалегідь, однак допускається і спонтанний початок. Можна і заздалегідь домовитися про індивідуальний внесок кожного у групове оповідання: наприклад, кожному дозволяється висловити не менше двох речень протягом однієї хвилини" [26, с. 146]. Після завершення оповідання група оцінює результат спільної творчої праці: оригінальність сюжету, вдалий початок, несподіване закін­чення. Ця вправа корисна для студентів філологів та інших гумані­тарних факультетів, оскільки розвиває метафоричне мовлення і художньо-образне мислення.

Популярним сьогодні є такий засіб тренінгу як сторітеллінг, який вже понад сотню років відомий у Великобританії та США. Це усний переказ відомої казки, анекдота, пригоди, у якому версія опо­відача відрізняється від оригіналу. Вважається, що така інтерпре­тація відомого сюжету стимулює уяву, формує основи літературного смаку, виконує важливу роль у становленні особистості учнів та їх соціальної адаптації [26, с. 147].

Робота у групах активізує учнів, збільшує результативність їхньої діяльності. Це доводять методики, пов'язані зі спільним пригадуванням. Перша методика допомагає разом пригадати вірш чи байку. Спочатку кожен з учасників виконує завдання інди­відуально, фіксує на листку відомі слова або залишає пропуски на місці забутих слів, фраз. Під час спільного пригадування запов­нюються всі пропущені місця. Друга методика допомагає пригадати розташування будинків на окремих вулицях, вулиць в окремих райо­нах міста та ін.

У тренінгу досить поширеним є використання рольових ігор. Кожен тренер може застосовувати сюжети вже відомих ігор або для кожної групи створювати нові.

Багато вправ, зазначених у розділах 'Тренінг сенситивності", 'Тренінг креативності", можуть використати студенти біологічного, географічного, філологічного, математичного, історичного філософ­ського факультетів та факультетів іноземних мов, міжнародних відносин на заняттях з мікровикладання, коли відтворюються етапи засвоєння знань, закріплення нового матеріалу. Отже, студенти можуть, оперуючи конкретним матеріалом своєї дисципліни, засто­совувати ці вправи на заняттях спочатку в аудиторних умовах, а потім і на практиці. Наприклад, використовуючи вправу "Ариф­мометр", можна повторити прості й двозначні числа, відпрацювати дії множення, ділення на швидкість та ін. Багато вправ можна застосовувати на уроках іноземної мови. Вони не лише допоможуть засвоїти нову лексику з конкретної теми, а й розвивають мовлення, вимову тощо. Вправи на асоціації з літературними героями допо­можуть історикам відтворити епоху, історичну подію, окреслити особу діяча тої чи іншої доби і країни, а філологам - проникнути у творчу лабораторію письменника, зрозумівши характер, вчинки літературного героя. Відбір тренінгових вправ, безумовно, залежить від творчості самого педагога, від мети заняття, перш за все розвиваючої: які вміння і навички на занятті потрібно сформувати в учнів.

Отже, досвід засвідчує, що застосування тренінгу на практичних заняттях з курсу "Педагогіка" допомагають викладачеві адаптувати студентів до педагогічної діяльності, навчити їх правильно спілкува­тися зі своїми учнями, показати багатосторонність педагогічного спілкування. Цілі курсу "Педагогіка" і тренінгу збігаються. Насам­перед, тренінгові вправи допомагають розвивати у студентів педа­гогічні здібності та вміння оволодівати таким складним видом діяльності, як діяльність учителя. Впровадження тренінгових вправ на заняттях допомагає практично відтворити комунікативні вміння педагога, що неможливо на звичайних практично-семінарських за­няттях, готує студента до викладання конкретної дисципліни в аудиторних умовах. Тому тренінг можна вважати новою технолотією у навчальному процесі, яка адаптує майбутніх педагогів до професії.

Тренінг як нова педагогічна технологія вбирає у себе зміст усіх визначень оього поняття, бо охоплює різноманітні методи та при­йоми. Тренінг допомагає в організації і проведенні навчального процесу, створює комфортні умови для співпраці вчителя і учнів, викладачів і студентів, виявляє майстерність педагогів.

Література

1. Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія: Підручник. - К.: Либідь, 1998. - 560 с.
2. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. - Л., 1968. -336 с.
3. Атутов П.Р. Технология и современное образование // Педагогика. - 1996.- № 2 - с.37-43.
4. Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества- М, 1979. -378 с.
5. Безпалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. - М., 1989.-178 с.
6. Бехтерев В.М. Общие основы рефлексологии человека.- Л.,-1926.-245 с.
7. Боголюбов В.И. Педагогическая технология: эволюция поня-тия.-Педагогика. - 1991.- № 9.- С. 123.
8. Бордовский Г.А., Извозчиков В.А. Новые технологии обу­чения: Вопросы терминологии // Педагогика. - 1993.-№ 5.
9. Бурлака Я.І., Вихрущ В.О. Про форми організації навчальної діяльності школярів // Рад. школа. — 1984. - № 5.- С. 39-44.
10. Выготский Л.С. Избранные педагогические исследования.-М.: Изд-во АПН ССР, 1956. - 320 с.
11. Выготский Л.С. История развития высших психических функций // Собр. соч. - М., 1983. - Т.4. - С.37-77.
12. Гальперин П.Я. Методы обучения и умственное развитие. -М., 1985.-278 с.
13. Грабовська С.Л. Інтерактивне навчання у вузі: проблеми і перспективи // Вісник Львівського університету. Серія педагогіч­на. -Вип.15.-4.2. -С.171-176.
14. Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. - М., 1996. -324с.
15. Десев Л. Психология малых групп. - М.: Прогресе, 1979. -208с.
16. Дреер А. Преподавание в средней школе США. - М., 1983. -248с.
17. Емельянов Ю.Н. Активное социально-психологическое обу­чение- Л., 1985. - 342 с.
18. Захаров В.П., Хрящева Н.Ю. Социально-психологический тренинг- Л., 1990. - 258 с.
19. Кларин МБ. Инновации в мировой педагогике. - М., 1998. -180с.
20. Кларин М.В. Педагогическая технология в учебном процес­се. - М., 1989. - 225 с.
21. Кларк М. Технология образования или педагогическая технология?// Перспективы. Вопросы образования. - М., 1983. -№2.-С. 78.
22. Ковалев Г.А. Основные направления использования актив­ного социального обучения в странах Запада // Психологический журнал. - 1989-№ 1.-Т.10.-С. 127-136.
23. Кошманова Т. С. Концептуальні моделі розвитку особистості школяра. - Львів, 1994. -23 с.
24. Кошманова Т.С. На шляху до новітньої педагогічної освіти (на прикладі Університету штату Мічіган). - Львів, 2000. -345 с.
25. Кошманова Т.С. Розвиток педагогічної освіти у США (1960-1998 pp.). - Львів: Вид-во "Світ", 1999. - 486 с.
26. Кривулина А.А. Эргодизайн образовательного пространства (размышление психолога). - М: ПЕР СЭ, 2003, - 192 с.
27. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. - М.: Политиздат, 1977. - 304 с.
28. Левитес Д.Г. Практика обучения: современные образо­вательные технологии. - М.; Воронеж, 1998. - 337 с.
29. Лийметс Х.Й. Групповая работа на уроке. - М.: Знание, 1975.-62с.
30. "Моделі навчання" (для студентів педагогічних спеціаль­ностей) / За ред. Т.С. Кашманової. Серія: навчально-методичні мате­ріали — Вип. 5. - Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2002.-22с.
31. Макшанов С.И. Психология тренинга. - СПб., 1997. - 237 с.
32. Матюшин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. - М., 1972. - 354 с.
33. Монахов В.М. Технологические основы проектирования и конструирования учебного процесса. - Волгоград, 1995. - 322 с.
34. Назарова Т.С. Педагогическая технология: новый этап эво­люции // Педагогика. - 1997. - № 3. - С.20.
35. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: Учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров / Е.С. Полат, М.Ю. Бухаркина, М.В. Моисеева, А.Е. Петров. Под ред. Е.С. Полат. - М.: "Академия", 1999. - 65 с.
36. Нор Е.Ф. Технология организации групповой учебной деятельности. - Николаев. 1998. - 75 с.
37. Освітні технології у школі та вузі: Матеріали науково-практичної конференції / За ред. О.М. Пєхотил Миколаїв: МФ На УКМА, 1999.
38. Освітні технології. Навчально-методичний посібник / За заг. ред. О.М. Пєхоти. - К.: А.С.К., 2001. - 348 с.
39. Педагогіка /За ред. М. Д. Ярмаченка. - К.: Вища школа, 1986. - 543 с.
40. Педагогічна технологія: Посібник / І.Ф. Прокопенко, B.I. Євдокимов. - X.: Основа, 1995. - 548 с.
41. Пехота Е.Н. Технологический подход в образовании с позиций педагогики ненасилия и развития. // Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського. - Вип. 4. - Одеса, 1999.
42. Практикум по социально-психологическому тренингу. -СПб., 1997.
43. Психогимнастика в тренинге /Под ред. Н.Ю. Хрящевой. -СПБ., 1999.-256 с.
44. П'ятакова Г.П. Адаптація майбутнього вчителя до педаго­гічної діяльності на практичних заняттях з методики викладання літератури // Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. Вип. 15. Ч.2., 2001. - С. 86-89.
45. П'ятакова Г.П. Застосування інтерактивних методів нав­чання на заняттях із курсу "Історія російської літератури" у вищій школі // Тези доповідей звітної наукової конференції кафедри педагогіки, 19 лютого 2002 p.- Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2002. - С. 41- 47.
46. Роджерс Н. Взгляд на психотерапию, становление человека.-М., 1994.
47. Роджерс Н. Творчество как усиление себя // Вопросы пси­хологии. - 1990. -№ 3. - С. 165.
48. Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: Учебное пособие. - М.: Народное образование, 1998. - 589 с.
49. Чередов ИМ. Формы учебной работы в средней школе. - М.: Педагогика, 1988. - 160 с.
50. Юдин В.В. Педагогическая технология. -Ярославль, 1997.
51. Ярошевский М.Г.  Психология творчества и творчество в психологии // Вопросы психологи. - 1985. - № 6. - С. 16-37.
52.  Ярошенко О.Г.  Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. - К.: Партнер, 1997. - 193 с.

============================================================

Немає коментарів:

Дописати коментар