Характеристика
сучасних освітянських тенденцій у вітчизняній вищій школі.
Перша половина XX
ст. в усьому світі пройшла під лозунгом гострої критики системи освіти взагалі
та вищої зокрема як такої, що не відповідала рівню вимог виробництва, науки та
культури. Традиційні системи освіти загострювали суперечності між орієнтацією
на систему знань, умінь і навичок як основу підготовки людини до життя та її
особистісним розвитком людини. Криза виявилася передусім у невідповідності
потреб суспільства його можливостей, освітнього і культурного рівня запитів
особистості.
Інновації в системі вищої освіти пов'язані з
внесенням змін у традиційну масову практику. Розглянемо провідні тенденції
оновлення світового освітнього простору.
Перша тенденція — орієнтація
більшості країн на перехід від елітної освіти до високоякісної освіти для всіх.
Друга тенденція — поглиблення
міждержавного співробітництва у галузі освіти, яке залежить від потенціалу
національної системи освіти і від рівня умов партнерства держави й окремих
учасників.
Третя тенденція — збільшення
гуманітарної складової У світовій освіті в цілому за рахунок введення людино
орієнтованих наукових і навчальних дисциплін: політології, психології,
соціології, культурології, екології, ергономіки, економіки.
Четверта тенденція — значне
поширення нововведень засобів збереження національних традицій, що склалися, та
національної ідентичності країн і регіонів.
Реформування вищої освіти передбачає:
• перехід до
динамічної ступеневої системи підготовки фахівців, що дасть змогу задовольняти
можливості особистості в набутті освітнього та кваліфікаційного рівня за бажаним
напрямом відповідно до її здібностей та забезпечити її мобільність на ринку
праці;
• формування
мережі вищих навчальних закладів, яка за формами, програмами, термінами
навчання і джерелами фінансування задовольняла б інтереси особи та потреби
кожної людини і держави в цілому;
• підвищення
освітнього і культурного рівня суспільства, створення умов для навчання
протягом усього життя;
• піднесення
вищої освіти України до рівня вищої освіти в розвинутих країнах світу та її
інтеграція у міжнародне науково-освітнє співтовариство.
Особливості оновлення вищої освіти
України такі:
• структура
вищої освіти за своїми ідеологією та цілями Узгоджена зі структурами освіти
більшості розвинутих країн світу;
• створено
систему вищих навчальних закладів, недержавної форми власності;
• зросла
частка фахівців з таких спеціальностей: економіка, менеджмент, маркетинг,
міжнародне право, банківська справа, обіг цінних паперів, бізнес тощо;
• введено
систему кредитування навчання студентів і правового соціального захисту молоді
щодо можливостей здобуття вищої освіти;
• зміна
політики та соціальних пріоритетів внесла принципово нову парадигму освіти і
виховання, наприклад, відбувся перехід від виховання громадянина певної країни
до виховаваня громадянина світу, людини відповідальної, освіта та мораль якої
відповідають складності завдань, які їй доведеться вирішувати.
Міністерство освіти і науки України, Міжнародна
асоціація університетів та Європейський центр вивчення вищої освіти як
підрозділи ЮНЕСКО, Рада Європи щодо вироблення єдиних вимог до рівня освіти
ведуть активну роботу, спрямовану на введення у вищих навчальних закладах
України Державних стандартів підготовки фахівців з вищою освітою.
Державні стандарти передбачають:
• урахування
європейського рівня вимог до вищої освіти, що сприятиме більш повному входженню
України до світового освітнього простору;
•
гуманістичне спрямування освіти, нормативна частина якої забезпечується
обов'язковим вивченням соціально-гуманітарних дисциплін: права, екології,
етики, філософії, світової та вітчизняної культури тощо;
• надання
гуманістичної спрямованості фундаментальним і спеціальним дисциплінам;
•
забезпечення європейського рівня формування освіти та вироблення
професійних навичок, виховання гармонійно розвиненої, соціально активної
толерантної людини з високими духовними якостями, здатної до саморозвитку і
самовдосконалення;
•
впровадження ступеневої системи вищої освіти і введення нових
освітньо-кваліфікаційних рівнів "бакалавр" та "магістр"'
Окремо слід наголосити на курсі держави на забезпечення
прав національних меншин і на задоволення їх освітніх запитів, які
реалізуються через полікультурність освіти.
Центральне місце в полікультурній освіті займає
принцип гуманізації, тобто виховання людини з гуманістичним світоглядом і
такими властивостями, як цілісність особистості, миролюбність,
добросердечність, самостійність мислення», здатність до вибору в оцінках і
вчинках, толерантність до іншої думки, уміння вести діалог на основі рівних
прав, взаєморозуміння і взаємоповаги.
Основна мета полікультурної освіти — формування
нового менталітету, усвідомлення багатокультурної перспективи розвитку
людського суспільства, розуміння, визнання і забезпечення прав різних культур
на існування.
Отже, в розробці та реалізації нової парадигми вищої
освіти в Україні обґрунтовано ідею зростання духовного й інтелектуального
потенціалу кожної молодої людини, всебічного розвитку її особистості шляхом
втілення гуманістичного типу мислення в усі ланки освітньої діяльності.
Парадигма нестабільності розкриває підходи, що
ґрунтуються на ідеях системності, цілісності, взаємозв'язку хаосу та порядку.
Оскільки з нових позицій світ самоорганізований, відкритий, такий, що постійно
змінюється, безперервно виникає, то це веде до ускладнення самореалізації
особистості і породжує її невпевненість у новому полікультурному просторі.
Отже, світоглядні позиції сучасної молодої людини мають ґрунтуватися на
уявленні про багатовимірність суспільства і, відповідно, людської сутності.
Одним із засадничих принципів сучасної освіти має бути
дотримання принципу світоглядного та культурного самовизначення людини. Тобто
в особистісному ракурсі відбувається заміна стереотипів поведінки й образів
мислення, а моделлю сучасної особистості стає "інноваційна людина",
що перебуває у стані пошуку. Провідною умовою навчання має стати формування в
людині дослідницької позиції, а винахідливість — ар-хетипом життєдіяльності.
Розглянемо характерні особливості оновлення вищої
освіжи, на сучасному етапі в аспекті її професійної спрямованості.
Характерною рисою оновлення професійної підготовки
май-бутніх фахівців стає особистісно орієнтована освіта, спрямована на
індивідуальний професійний розвиток особистості, у ході якої формується
готовність молодої людини до науково обґрунтованого розуміння особистісно-професійних
якостей, внаслідок чого вона будує свою "Я-концепцію" та виробляє
стратегію про-фесійної діяльності. Для реалізації особистісно зорієнтованої
освіти необхідно створювати відповідні умови, які забезпечать самодостатній
розвиток особистості майбутніх фахівців, їх професійну культуру та
самосвідомість.
Одним із ефективних шляхів оновлення професійної
підготовки є психологічна підготовка майбутнього спеціаліста. Спеціальними
дослідженнями було встановлено, що центральною ланкою професіоналізму в
структурі будь-якої діяльності є методологія професійного мислення і
сформовані на її основі моделі ефективних практичних дій.
Особливість сучасного розвитку освіти — її
інформатизація та комп'ютеризація навчання, які набули значного поширення наприкінці
XX ст.
Яскравий приклад удосконалення цілісного
педагогічного процесу вищого навчального закладу — його технологізація.
Технологізація здійснюється за рахунок упровадження нових технологій навчання
та виховання, які значно змінюють природу педагогічного процесу, професійну
діяльність педагога і навчально-пізнавальну діяльність того, хто навчається.
Реалії сьогодення вимагають впровадження таких інновацій у систему освіти у
вигляді технологій, щодо яких чітко доведено доцільність та корисність.
Немає коментарів:
Дописати коментар