НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
КУРСУ «МАТЕМАТИЧНА ЛІНГВІСТИКА»
ДЛЯ УЧНІВ
СТАРШОЇ ШКОЛИ
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Програма
курсу «Математична лінгвістика» є профільним навчальним пошуково-дослідницьким
проектом в освітньому середовищі старшої
ланки загальноосвітніх шкіл-гімназій, гімназій, ліцей з фізико-математичним та
гуманітарним профілем навчання. Програма
курсу створена у співробітництві з освітніми організаціями різних країн Польщі,
Угорщини, Германії, США. Програму адаптовано до Державних освітніх стандартів України
та навчальних програм, до вимог та основних положень «Концепції профільного
навчання» та «Галузевої програми впровадження профільного навчання на 2008-2010
роки».
Навчальний
курс «Математична лінгвістика» за програмою призначений для роботи з учнями
10-11 класів школи загальноосвітніх навчальних закладів за рахунок варіативної
частини навчальних планів (факультативи, курси за вибором, спецкурси). Можливе
впровадження програми за рахунок годин, відведених в школі на гурткову роботу,
а також для позашкільних навчальних закладів та під час навчальної
практики.
Завдання курсу за допомогою «ефекту генерації» формування
в старшокласників внутрішнього процесу знань-суджень, уявлень
морально-духовного змісту, коли здобуті самостійно знання емоційно збагачуються,
, забарвлюються, набувають особистісного сенсу спрямовувати свої захоплення та
бажання учнів пізнавати інформаційний світ,
його кваліфікаційні характеристики інформації, ринок праці та можливості
використання інформаційно-комунікаційних технологій в різних професіях. Одним
із завдань курсу є культивування у старшокласників практичного досвіду свободи
самому вирішувати різні проблеми, діючи згідно з певними етичними нормами,
займаючи при цьому активну позицію в
подоланні опору під час узгодження чи конфронтації з соціальних середовищем. Створюючи проблемні пошуково-дослідні теми,
проекти, трансформувати соціальні взаємозв’язки між старшокласниками в руслі відповідальності
за свої вчинки, через сукупність особистісних рішень в напрямі об’єднання своїх інтересів та
претензій з іншими на основі спільної пошуко-дослідної діяльності,
спонукати до чутливості в груповій
діяльності, зміцнювати творчі задатки, здібності, бажання усвідомлювати себе як
особистість, котра саморегулюється під впливом життєвих ідеалів, цілей,
ціннісних орієнтацій, зняття перешкод до
самонавчання. Спонукання до почуття
власної гідності через заохочення до вияву власних можливостей, сутності людини, яка самоорганізовується,
самозмінюється, самокерується, самовизначається на основі пізнання себе самої
через усвідомлення актів своєї успішної діяльності, яка самопідбадьорюється під
впливом соціалізації набутого життєвого досвіду, знань, початкових навичок з самодіагностики, вміння ідентифікувати та визначати за
допомогою тестів своїх інтересів, нахилів,
використовуючи для цього різноманітні ресурси.
Під впливом різноманітних пізнавальних потреб старшокласників здійснювати
формування та оволодіння життєвими та
прикладними особистісно-життєтворчими, соціалізуючими, комунікативними,
інтелектуально-інформаційними навичками. Метою вдосконалення прикладних умінь і
розвитку в учнів самостійності за допомогою ведення цього курсу є ознайомлення
і використання різноманітних ресурсів (Інтернет, друкований словник та електронний
довідники, інші учасники курсу), що сприяє швидкому опановуванню комп’ютерних
технологій для вирішення конкретних завдань;
Систематичне і цілеспрямоване культивування в учнів самостимулюючих
зусиль та умінь застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для розв’язання
проектних завдань з дослідження проблемних
тем штучного інтелекту під час виконання проектів, пов’язаних з професійним
розвитком людяної особистості за принципом «Якщо не я, то хто ж?»
Формування в руслі добрих намірів
та вольової емоційно-оціночної діяльності в процесі спільних дій позитивних
якостей, важливих для успішної діяльності навичок прямого та опосередкованого оцінювання,
само та взаємоперевірки згідно визначених та наданих критеріїв оцінювання
виконаної роботи, яку старшокласник вибрав самостійно, виявляючи при цьому
рівень інтересів, претензій, самооцінки, самообмеження на користь «хорошого
іншого».
Своєчасність
і актуальність курсу «Математична лінгвістика» полягає в розширенні навчального
та творчого досвіду учнів й поглибленні відомостей про складну системну
організацію інформаційних технологій в пошуково-дослідницькій діяльності.
Супроводження курсу у старших класах дає можливість різко підвищити загальну
базову математичну та лінгвістичну культуру, сформувати уміння та навики,
необхідні для успішного навчання протягом усього життя. Після вивчення курсу «Математична лінгвістика»
учень отримує практичний досвід:
·
проектної діяльності та самоосвіти;
·
користування основними прийомами та
методами розв’язування дослідницьких проблем;
·
зрозуміння сутність математичних методів
в мовознавстві та їхнє значення для творчих спільнот;
·
прогнозування власних завдань на
перспективу продуктивного дослідження;
·
правильної, технологічної організації
власної дослідницької діяльності;
·
творчості в спільнотах.
Особливу
увагу під час проведення курсу «Математична лінгвістика» приділено розвитку
задатків та здатностей учнів під час самостійної дослідницької діяльності. Через подолання скептицизму до розпізнавання,
визначення своїх навчальних потреб, знаходження потрібних для саморозвитку
ресурсів, вмінню визначати пріоритети та ставити навчальні завдання без
сторонньої допомоги, що формує бажання і
здатність навчатися протягом всього життя. Самоусвідомлення учня під час курсу
відбувається за такою ієрархією власних знань:
·
те, що я знаю про себе і це те, що про
мене знає моє оточення;
·
те, що я знаю про себе, але це те, що
про мене не знає моє оточення;
·
те, що я не знаю про себе, але це те, що
про мене знає моє оточення;
·
те, що я не знаю про себе але це те, що
про мене не знає моє оточення.
Комп’ютерні
технології в програмі використані як засіб розвитку і формування життєво
необхідних навичок самовизначення, самоаналізу, самооцінки, саморозвитку.
Комплексність та системність підходу є характерною рисою програми курсу,
оскільки в учнів не тільки формуються комп’ютерні навички програмувати
діяльність, а також відбувається цілеспрямований розвиток навичок, пов’язаних з успішною адаптацією в
суспільстві, навичок роботи з проблемними дослідницькими проектами. Програма сприяє
самовизначенню учнів при виборі профілю подальшого навчання та щодо
вибору майбутньої професії.
Особливістю
програми курсу «Математична лінгвістика» є те, що вона орієнтована перш за все
на дітей, що раніше не систематично використовували в самонавчанні свій персональний
комп’ютер, у яких ресурс і діапазон використання
комп’ютерів був обмежений, що відповідає
реальним умовам навчання та розвитку дітей сіл та малих міст України.
Програма курсу «Математична лінгвістика» ставить за мету формування ініціативної
винахідницької продуктивної діяльності старшокласника, належного розвитку
компетентної індивідуальності учня в його саморозвитку та самовираженні у
власних інтелектуальних здобутках. Навчальна дослідницька діяльність є однією з
складових навчанню групової творчості, коли дитина використовує не тільки свої
природні задатки і самодіяльність, а й груповий інтелект, свідомо відкриває для
себе «нововідкриті» знання, пунктуально перевіряє їх достовірність, демонструє
їх якість, старанно дотримується умов та меж
застосування на практиці. які
раніше їй були для неї невідомі, хоча для суспільства ці «відкриття» зробили
відомі вчені минулого. Власна винахідницька
діяльність за програмою курсу «Математична лінгвістика» допомагає дітям краще запам’ятовувати знання
та вирішує проблему мотивації, тому що робити щось самим набагато цікавіше, ніж
заучувати те, що пропонується. Сама можливість досліджень, і наявність
реального вибору серед декількох альтернатив стимулює розвиток різних видів
мислення, площинної, просторової, абстрактної уяву, інтелектуальної інтуїції
дитини. Не останнім чинником є і те, що різноманітна дослідницька та пошукова
діяльність веде до виробленню в учнів власної виграшної стратегії поведінки,
коли аналітична робота мислення здійснюється
над явищами, об’єктами, процесами, структурами, які не діють
безпосередньо на органи відчуттів у даний момент. При аналізі результатів
пошуку та дослідів здійснюється вихід за межі наявної майстерності в простір
двозначностей, невизначеностей, відбувається зміна критеріїв, пріоритетів.
Розширюється не тільки поле розумової
діяльності учнів, а й досвід використання комунікаційних мереж, досвід
використання інформаційних баз даних для успішного виконання і створення
продукту, як результату діяльності.
Програма
курсу «Математична лінгвістика» складається з двох частин: «Комп’ютерні
технології для пошукової та дослідницької діяльності» (І семестр) та
«Комп’ютерні технології для творчості» (ІІ семестр).
У першій
частині основна увага приділяється:
·
використанню комп’ютерних технологій як
інструменту для накопичення матеріальної та інформаційної бази дослідницької
діяльності;
·
належної організації і технології
проведення пошуків та дослідів;
·
виробленню якісних критеріїв оцінювання
отриманих знань, етичних та правових питань та їх розбіжностей при конфліктах;
·
правильному використання відомостей про
обрану дослідницьку проблему в інших навчальних мережах(середовищах);
·
визначенню основних навчальних завдань,
цілей, результатів проекту(пошуку, дослідження);
·
виділенню головних складових етапів
дослідницького проекту;
·
укладання творчих контрактів між
учасниками дослідницького проекту;
·
укладання планів діяльності, визначенню
та розподілу термінів та шляхів ефективного виконання проекту;
У другій
частині основна увага звертається на:
·
різні способи організації творчих
спільнот або сукупного інтелекту групи учнів;
·
використання комп’ютерних технологій як
інструменту для створення творчих спільнот, які працюють над дослідницькими
проектами з відповідних тем;
·
використання навичок і умінь кожного
учня для вирішення різних проблем, для позитивного впливу на інших учасників
спільноти;
·
використання учасниками спільнот
лідерських якостей та сильних сторін інших для досягнення спільної мети
дослідницького проекту;
·
виявлення здатності до порозуміння на
базі широких інтересів творчої спільноти;
·
вироблення соціальних навиків
співіснування в різних культурних та мовних середовищах глобальних мереж;
·
розуміння потреби навчатися протягом
усього життя;
·
встановлення позитивної творчої
атмосфери в учнівській мережі;
·
пристосування учасників спільнот до
різних ролей та рівнів відповідальності за отриманий результат.
Програма
курсу передбачає диференційоване та дистанційне навчання за курсом теоретичної
частини. Для кожного дослідницького завдання та пошуку передбачений базовий
рівень знань і виконання завдань та додаткові практичні завдання, які мають
кращі комп’ютерні навички учнів.
Для
викладання цього курсу педагоги мають володіти методикою моделювання творчої
мережі учнівських спільнот і бути вправними фасилітаторами.
Беручи до уваги, що дослідницька діяльність – вища форма самоосвітньої діяльності старшокласника, формування
науково-дослідницьких умінь у школярів –
процес дуже складний й досить тривалий. А тому завдання вчителя-керівника:
·
поступово
й методично правильно формувати пошуково-дослідницькі
навички;
·
здійснювати постійний контроль за підготовкою учнями
пошуково-дослідних робіт;
·
аналізувати
і виправляти помилки всім учнівським колективом;
·
визначати найкращі, найефективніші шляхи виконання роботи, розчленовувати її на певні складові та розділи,
навчаючи учнів поєднувати дослідницьку
діяльність з науковою;
·
з'ясовувати
можливості подальшого застосування результатів
роботи.
Однією з умов успішного виконання
пошуково-дослідної роботи учнів є
дослідження методами навчання з
елементами наукових методів
пізнання, і при цьому дотримуватись відповідності з віковим та розумовим
особливостям розвитку старшокласника.
Занадто складні та довготривалі для
розуміння проблеми юним дослідником або ж зовсім недоступні, або їх
методи розв'язання настільки проблемні, що можуть спричинити втрату в нього
інтересу до виконання пошуково-дослідної
діяльності (ПДЦ).
Одним із перших кроків учителя-керівника ПДД є вивчення
науково-пізнавальних інтересів учнів,
що впливає як на вибір теми дослідження, так
і на саму роботу. Не секрет, що навіть надзвичайно
цікава тема, зумовлена лише
потребами часу або нав'язана учневі вчителем, не сприятиме успішному
виконанню роботи. Пріоритетним, визначальним
фактором у виборі теми є стійкий пізнавальний інтерес до неї
дослідника і його бажання внести щось нове в
її розкриття.
В організації пошуково-дослідної роботи учнів слід дотримуватися кількох принципів:
·
дослідницька
діяльність учнів наближена до науково-дослідницької
діяльності, є її початком і, як правило, має продовження в подальшій науковій діяльності;
·
зміст
дослідження обов'язково має поєднуватися з навчальною метою, загальними потребами суспільства та проблемами сьогодення;
·
наукове дослідження – неперервний процес, його не можна виконати за декілька
днів;
·
науково-дослідницька
діяльність – обов'язково керований
процес.
Учитель-наставник:
·
навчає
методики дослідження;
·
консультує
учня в процесі пошукової та дослідницької роботи;
·
визначає методику, шляхи розв'язання поставлених проблем, враховуючи інтелектуальні та психологічні особливості дитини;
·
оцінює здобуті результати.
У здійсненні продуктивного учнівського дослідження обов'язкове
поєднання керованої дослідницької діяльності
із самостійною, самоосвітньою діяльністю учня, яка є основою інтелектуального зростання дитини, формування її творчої
особистості.
Велике значення у вивченні
навчального матеріалу і проблематики
курсів за вибором має самостійна робота учнів, що є однією з форм навчально-дослідницької діяльності. Вона ґрунтується
на вивченні навчальної, наукової, науково-популярної літератури, мемуаристики,
публікацій у газетах, журналах, архівних,
музейних матеріалів.
Завдання дослідницької роботи –
не лише дати учням певні знання, а й навчити їх використовувати, а
в разі необхідності – творчо опрацьовувати, аналізувати отриману інформацію. У зв'язку з цим
здійснення пошукових досліджень у творчій мережі доцільно поєднувати з розвитком творчої особистості.
Пошуково-дослідницька діяльність учнів у гімназії здійснюється за трьома основними напрямами.
Перший – це розвиток наукового та
інтелектуального мислення учня і
майбутнього спеціаліста, що досягається
низкою спеціальних заходів, методів і дій під час навчального процесу: відповідні завдання, різноманітні
формати творчої співпраці учнів і вчителів в гімназії тощо.
Другим напрямом розвитку наукової роботи слід вважати позаурочну діяльність: олімпіади,
інтелектуальні ігри, конкурси, екскурсії тощо. Так здійснюється постійний розвиток колективного наукового
мислення, який значною реалізує творчий
потенціал обдарованих дітей гімназії.
Третім самостійним напрямом пошуково-діяльності школярів, є їхня участь у конференціях та роботі МАНу. Тут ідеться вже про індивідуальну наукову діяльність,
яку треба вважати найвищим рівнем
вияву творчості для гімназистів. Вона регламентована спеціальними
вимогами.
Четвертий – це дослідження в галузі педагогічного процесу моделювання
лабораторій та інформаційно-дослідницького середовища, де об'єктами вивчення є
креативні якості вчителя і творчий потенціал обдарованої дитини. Створення
портфоліо дитини і учителем за результами досліджень.
Отже, концептуально пошуково-дослідницьку діяльність слід розглядати як цілісну гнучку індивідуальну педагогічно-виховну
систему, в процесі функціонування якої
здійснюється розвиток творчих здібностей, самостійного здобування знань, реалізація особистістю права на становлення, значущість і вплив.
Педагогічне керівництво організацією
пошуково-дослідної роботи в гімназії визначене Положенням про індивідуальну пошуково-дослідницьку
діяльність учнів гімназії і побудоване на принципах:
·
мотиваційно-цільовому, що ґрунтується на важливості вияву бажання пізнавати нове самими вчителями та учнями. Для цього необхідно спиратися на їхні потреби та інтереси;
·
гуманізації та рівноправності у спілкуванні педагогів та гімназистів – «іду на Ви», виховання взаємоповаги, взаємо-довіри, віри в значущість пошуково-дослідницької діяльності, довіри
особистості, прийняття її особистих поглядів, запитів та інтересів, створення
максимально сприятливих умов для розкриття та реалізації здібностей кожної
дитини;
·
самореалізації та самовизначення особистості – зосередження зусиль на мобілізації самостійної активності
гімназистів, здатності визначати мету та завдання найбільше відповідають її внутрішній сутності,
реалізувати свої здібності, таланти та
індивідуальність;
·
розвивальної зорієнтованості – спрямованості всіх компонентів освітнього процесу на досягнення найефективнішого розвитку пізнавальних,
пошукових і дослідницьких можливостей
дитини з урахуванням рівня її особистісного розвитку та особливостей;
· зустрічних зусиль учителя та учня в процесі пошуково-дослідницької діяльності – перетворення вчителя (наукового керівника) на партнера, який допомагає і навчає дитину
пошуково-дослідницької діяльності: визначати мету і зміст діяльності, способи досягнення мети, напрями
пошуку необхідної інформації з теми та шляхів її отримання;
·
індивідуалізації та персоніфікації — навчання й набуття необхідних знань за індивідуальною програмою відносно
особистісних успіхів учнів, орієнтованої на
мету, поставлену перед дослідником, його індивідуальні потреби, яка враховує досвід та рівень підготовки
дитини, її здібності та інші осо-бистісні чинники;
·
розвитку творчого потенціалу особистості — становлення та розвитку цілісної особистості, для якої творче ставлення до обраної справи є органічною складовою,
що поєднує процес навчання й
самостійного набуття знань з розвитком пошуково-дослідницьких умінь, емоційної сфери,
вихованням та виявом почуттів, абсолютною свободою творчих дій, рішень тощо;
·
розвитку морально-вольової сфери особистості — здатності самостійно вирішувати поставлені завдання, визначати
проблему, бачити найоптимальніші шляхи її
реалізації, брати на себе
відповідальність за обрану справу, її кінцевий результат, володіти
своїми почуттями як у разі перемоги, так і в разі невдачі.
Психологічний аспект керівництва науково-дослідницькою діяльністю полягає у вихованні особистості, становленні її самоствердження. Саме в основі психологічного аспекту виявляється розвиток індивідуальних
особливостей дитини, які формуються протягом
пошуково-дослідницької діяльності учня.
Інтелектуальний аспект становлення юного дослідника визначається через такі цінності, як уява, аналітичність, критичність, уміння порівнювати і робити особисті висновки й т. ін.,
що, безперечно, впливає на результати всіх етапів дослідження.
Емоційно-мотиваційний аспект перетворює пізнавальний дослідницький інтерес на стимул, який допомагає гімназистові свідомо та емоційно залучатися в
процес пошукового дослідження.
З метою визначення та аналізу
інтересів та захоплення гімназистів, мотивації й стимулювання їхньої пошуково-дослідницької
діяльності на початку і наприкінці навчального року здійснюється
психолого-педагогічне спостереження та аналіз, що передбачає:
·
Анкетування (тестування).
·
Визначення
інтересів та захоплень гімназистів.
·
Діагностику.
·
Мотивацію
діяльності та обраної теми.
·
Прогнозування
результатів.
·
Спостереження
за процесом дослідження.
·
Консультативну
допомогу.
·
Корекцію процесу
та основних моментів дослідження.
Формування пошуково-дослідницьких умінь учнів 10 – 11-х класів
гімназії – процес копіткий, складний і тривалий, тому його
успіх значною мірою залежить від самоорганізації школярів. Зазначимо, що завдання вчителя – підготувати
дитину до значущої процесуальності дослідження. Зрозуміло, педагог-керівник,
повинен не тільки володіти сукупністю сучасних знань, добре орієнтуватися в
сучасних методиках і технологіях, знати історію й нинішні тенденції розвитку
предмета дослідження, а й передусім бути вправним соціальним психологом, що
вміло вибудовує свої стосунки з школярами.
Від стосунків, які складаються між керівником та дослідником, залежить емоційне самопочуття,
психофізіологічна адаптація до нового виду діяльності – пошуково-дослідницької, формування працездатності,
самостійності, пізнавальних інтересів, прагнення дитини до досягнення
найкращого результату, що активізує вибір напряму дослідної роботи.
З метою підготовки до організації та якісного керівництва
індивідуальною пошуково-дослідницькою діяльністю старшокласників проводять першочергові
вхідні тести або колективне обговорення з таких психофізіологічних питань:
·
рівень
розвитку ключових компетентностей старшокласників;
·
задатки
та особливості мислення старшокласників;
·
з'ясування
науково-пізнавальних інтересів старшокласників;
·
можливість
створення умов для самовияву, самореалізації, самовизначення й саморозвитку
старшокласників протягом пошуково-дослідницької діяльності;
·
шляхи
і форми організації пошуково-дослідницької діяльності, її мотивація тощо.
Однією з основних функцій учителя-керівника є
стимулювання позитивної «Я-концепції» старшокласників.
Аналіз вхідного анкетування і спостереження обґрунтовують
напрями вибору предмету і мети дослідження старшокласників, схильними до пошукової
роботи. Залучати до дослідницької діяльності бажано тих старшокласників, які виявляють:
•
гнучку
розумову активність, рухливість, логіку мислення, передбачення,
фантазування;
• підвищення пізнавального рівня, що виходить за рамки шкільної програми; інтерес
до певного предмета;
• яскраво виражену спрямованість на здобуття наукових
знань, генерування нових ідей;
•
володіння
значним обсягом інформації, критичне мислення, відчуття нового;
•
оригінальність і незалежність думок, суджень, уміння поєднувати об'єктивний і
суб'єктивний підходи до проблеми;
•
велику
допитливість, високий рівень самодостатності, емоційну стабільність;
•
здатність
до сприйняття оригінального, незвичайного;
•
нестандартне
бачення подій, фактів, явищ, уміння визначати перспективу і встановлювати
причинно-наслідкові зв'язки.
Зрозуміло, що викликати в старшокласників інтерес,
спонукати її до відкриттів, пошуків, знахідок, роздумів може лише обізнаний,
високоорганізований та інтелектуально активний педагог. Не забуваймо, що головним
чинником виховання дослідника виступає особистість керівника.
Основні вимоги до учасників
індивідуальної
пошуково-дослідної роботи
1. Наявність мовної
культури, творчого світогляду, потреби в постійному самовдосконаленні. Грамотність, знання особливостей предмету дослідження, що передбачає абстрагований погляд на предмет, його
сутність та місце в природі, суспільстві, виокремлення
особливостей, спрямованих на
розкриття природних відмінностей і індивідуальних
ознак.
2. Уміння розуміти, відчувати свій внутрішній
емоційний стан. Уміння організувати
продуктивне навчально-дослідницьке та
комфортне загальнолюдське
спілкування, формуючи ґрунтовний
загальнокультурний розвиток спільноти;
3. Уникання будь-якого тиску на товаришів, цілковита
відмова від авторитарних методів впливу на
них, невтручання без необхідності в процес пошуково-дослідницької та творчої діяльності
дитини, надання юному досліднику
самостійності пошуку.
4. Уміла та правильна організація дослідницької
діяльності старшокласників заснована
на співпраці та партнерських стосунках,
цілеспрямованості, здатності до самовизначення, самоаналізу, самооцінки
і саморозвитку.
5. Оволодіння новітніми технологіями і методиками дослідження, тактовна їх пропозиція, вміле формулювання та постановка мети співпраці в
спільноті, прогнозування кінцевих
результатів роботи.
6. Прогнозування нових завдань, під час виконання яких
старшокласник виходитиме на нову значущу перспективу продуктивного дослідження, вивчення результатів і планування нових напрямів пошукової роботи.
7. Пошуково-дослідницька діяльність –
неперервний свідомо керований процес, зміст якого
слід поєднувати з метою, нагальними потребами суспільства та проблемами сьогодення.
8. Починаючи дослідницьку роботу, старшокласник має необхідну
інформаційну та матеріальну базу, загальне уявлення про методику її ведення.
9. У здійсненні продуктивного пошукового дослідження
обов'язково поєднувати керовану пошуково-дослідницьку діяльність з
самостійною, самоосвітньою діяльністю, спрямовуючи
його на опрацювання великої кількості літератури, документів та інших джерел.
10. Для якісного
здійснення продуктивної пошуково-дослідницької діяльності слід враховувати поступове ускладнення роботи.
Етапи пошуково-дослідницької діяльності старшокласників
Успіх дослідницької діяльності прямо залежить від чіткості та ефективної
організації діяльності учня. Правильна організація
забезпечує впорядкованість усіх дій у майбутній роботі старшокласників.
Дослідницька діяльність старшокласників
здійснюється поетапно.
1 етап – загальноознайомлювальний
1. Обрання напряму майбутньої роботи:
•
ознайомлення
з досвідом пошукової роботи гімназії попередніх років (робота з матеріалами науково-практичних конференцій);
•
консультування фахівців, керівників;
•
робота в Інтернеті.
Вивчення методики складання різного типу конспектів (простий, цитатний, вільний
тощо), уміння правильно робити
виписки.
Опанування вмінь здійснювати аналіз, синтез, порівняння,
узагальнення, інші види мисленнєвих
операцій.
Самостійна робота з науковою та науково-популярною літературою.
На першому етапі гімназисти, спілкуючись з учителями, намагаються визначитися з напрямами
майбутньої роботи. Для багатьох із них – це альтернатива вибору між улюбленими предметами. Тут важливо правильно оцінити свої реальні можливості,
виважено підійти до цього питання.
Далі розпочинається теоретична робота. Учні ознайомлюються з актуальними проблемами
теорії та практики обраної науки, з
методами наукових досліджень.
Учителі спонукають своїх вихованців
до самостійної роботи з науково-популярною та науковою літературою. З
цією метою керівники прагнуть навчити гімназистів правильно працювати з
першоджерелами, складати різні тили планів, робити виписки, аналізувати і критично оцінювати прочитане, визначити найважливіші наукові напрями та
ідеї, бачити різні підходи до розв'язання наукових проблем.
Під час консультації відбувається активне обговорення опрацьованої літератури, інших джерел
інформації. Це дає змогу побачити, як у науковій літературі визначають
проблему та тему дослідження, об'єкт та предмет,
як моделюють явища і процеси, які
конкретні методики дослідження
використовують.
2 етап – підготовчий
•
Визначення об'єкта і предмета дослідження. Вибір теми.
•
Формулювання мети і завдань дослідження.
•
Вибір
методики дослідження.
•
Збирання наукових даних, їх опрацювання, узагальнення та систематизація.
У багатьох випадках гімназист самостійно формулює тему майбутнього дослідження. Під
керівництвом учителя-консультанта він визначає завдання консультанта і визначає
завдання дослідження. Далі в робочому варіанті складає орієнтовний план, у який згодом можуть бути внесені певні корективи. Цей етап
також передбачає збирання та систематизацію наукових даних. Це етап пошуку і
консультацій. Педагог-керівник допомагає старшокласникам згідно з темою знайти
відповідну літературу, учень вивчає різні
джерела інформації: довідники, енциклопедії, наукові та
науково-популярні журнали, підручники вищої школи тощо. Доцільно робити
відповідні виписки, не забуваючи при цьому посилатися на літературні джерела.
Самостійна робота учня з літературою є
одним з найефективніших засобів
розвитку потреби в майбутній самоосвіті. Зібрані дані учень аналізує
самостійно або разом з учителем.
Необхідну контрольну інформацію про методику статистичної обробки результатів
дослідів.
3 етап — дослідна робота
•
Дослідна
частина роботи.
•
Оформлення
роботи відповідно до вимог.
•
Підготовка презентації дослідження.
У пошуковій роботі гімназистів найвагоміше місце має безпосередньо дослідна робота,
що становить третій етап. Основна роль
цього етапу полягає в розвитку
логічного мислення, умінь
інтелектуального проникнення в суть досліджуваного явища, в пробудженні інтересу до науки, в
залученні до пошукової роботи. На цьому етапі реалізуються експериментальні навички, формується культура експериментування. І роль педагога-консультанта тут полягає в наданні допомоги під час планування роботи, в розробці гіпотези дослідження, в проведенні експериментальної роботи.
Під час роботи над експериментальною частиною важливо передбачити величезну варіативність способів виконання експерименту.
Учень має продумати план виконання експериментальної частини так, щоб з мінімальними
витратами сил і часу отримати максимальну інформацію для обробки і осмислення.
4 етап — конкурс пошуково-дослідних робіт
Рецензування підготовленої роботи вчителем-керівником та
науковим консультантом.
Захист-презентація пошукових робіт.
5 етап — заключний
Він передбачає наявність дослідження та підготовку до презентації роботи на науково-практичній конференції гімназії. Під час захисту-презентації учень називає тему і мету дослідження, план роботи і стисло викладає зміст роботи, звертаючи особливу увагу на практичну частину роботи. Наприкінці свого виступу гімназист формулює висновки.
Він передбачає наявність дослідження та підготовку до презентації роботи на науково-практичній конференції гімназії. Під час захисту-презентації учень називає тему і мету дослідження, план роботи і стисло викладає зміст роботи, звертаючи особливу увагу на практичну частину роботи. Наприкінці свого виступу гімназист формулює висновки.
ЦИКЛОГРАМА
ПОШУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ ДЛЯ КЕРІВНИКА НА 2009/2010 Н. Р.
Місяць
|
Зміст роботи
|
Термін виконання
|
Позначка про виконання
|
Вересень
|
1. Обрання теми майбутнього дослідження.
2. Визначення матеріалу і напряму дослідження.
3. Конкретизація теми і затвердження її робочого
варіанта.
4. Визначення мети та завдань дослідження
5. Створення
робочого портфоліо учня з теми
дослідження.
|
|
|
Жовтень
|
1. Організація пошуків потрібної літератури.
2. Робота з літературою та документальними джерелами
(у бібліотеці, (пошук даних у системі Інтернат тощо).
3. Складання плану роботи.
4. Постановка мети та обґрунтування актуальності
теми.
5. Складання плану експериментальної частини.
|
|
|
Листопад
|
1. Створення картотеки літератури.
2. Обробка здобутих відомостей з аналізу використаних
джерел.
3. Опис процесу вирішення завдань, постановка
експериментів, накопичення та опрацювання отриманих даних.
|
|
|
Грудень
|
1. Оформлення списку використаних джерел.
2. Оформлення робочого варіанта основної частини
роботи (огляд та аналіз використаної літератури).
|
|
|
Січень
|
1. Завершення роботи над дослідженням.
2. Підготовка до оформлення робочого варіанта
практичної частини.
3. Підготовка до друку теоретичної частини.
4. Формулювання висновків.
5. Остаточне редагування написаного.
|
|
|
Лютий
|
1. Оформлення основної частини (практичний
розділ) в друкованому вигляді.
2. Написання вступу.
3. Оформлення роботи в друкованому вигляді.
|
|
|
Березень
|
1. Оформлення додатків до роботи.
2. Складання тез до роботи.
3. Рецензування роботи науковим керівником.
|
|
|
Квітень
|
1. Підготовка презентації.
2. Підготовка до захисту.
3. Конференція
4. Створення остаточного портфоліо
теми дослідження.
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар