1. Основні поняття та
терміни
3
2. Опорний конспект
3
а) класифікація методів виховання 3
б) характеристика методів виховання
4
3.
Семінарське заняття
15
4.
Завдання та запитання для самостійної роботи студентів 15
5. Практичне заняття 16
6. Практичні завдання 17
а) педагогічні ситуації
17
7. Завдання для
самостійної роботи студентів 20
8. Основна та додаткова література до теми «Методи виховної роботи» 21
9. Тестові
завдання (варіант 1)
22
10.
Трирівневі
тестові завдання
23
Додаток 1.
Знайомимося з
практичним досвідом А.С. Макаренка 25
Додаток 2.
Педагогічні
задачі «Зробіть свій вибір» 28
Додаток 3.
Класифікація
методів виховання (За М.І. Болдирєвим) 31
Додаток 4.
Структура
процесу самовиховання 32
Додаток 5.
Критерії оцінки
вихованості учнів 33
Метод виховання – це інструмент
впливу педагога на особистість вихованця,
інструмент дотику до особистості.
А.С. Макаренко
Тема: МЕТОДИ ВИХОВАННЯ
Основні поняття та терміни: метод, метод виховання, прийом виховання, засіб
виховання, методи формування свідомості, свідомість, підсвідомість, методи
організації діяльності і поведінки, методи стимулювання діяльності і поведінки,
методи самовиховання, самовиховання, контроль, корекція.

Опорний конспект з теми:
«МЕТОДИ ВИХОВАННЯ»
Під методами виховання розуміють способи взаємопов’язаної
діяльності вихователів і вихованців, спрямованої на формування в останніх
поглядів, переконань, навичок і звичок поведінки.
Прийом виховання — це своєрідна частина,
деталь методу виховання, необхідна для більш ефективного застосування методу в
умовах конкретної ситуації.
Засоби виховання — вид суспільної діяльності,
який може вплинути на особистість у певному напрямку;
Засоби виховання — надбання матеріальної та
духовної культури (художня, наукова література, радіо, телебачення, інтернет,
предмети образотворчого, театрального, кіномистецтва та ін.), форми і види
виховної роботи (збори, бесіди, конференції, гуртки, ігри, спортивна
діяльність), які радіюють під час використання певного методу.
Класифікація методів виховання — це їх групування за певними ознаками, встановлення між
групами зв’язків.
Одна з класифікацій методів виховання:






Характеристика методів виховання


До цієї групи належать такі методи:
а) словесна підгрупа: бесіда, переконування, лекція,
диспут;
б) метод прикладу.
Бесіда – спосіб взаємодії вихователя і вихованців за
допомогою системи питань і відповідей, який спрямований на формування поглядів,
переконань та ідеалів.
Умови ефективності проведення бесіди:
1)
обґрунтування
вчителем теми як життєво важливої, а не надуманої;
2)
формулювання
запитань, які спонукали б до розмови;
3)
спрямування розмови
в правильному напрямку;
4)
залучення учнів до
оцінки подій, вчинків, явищ суспільного життя і на цій основі формування у них
ставлення до навколишньої дійсності, до своїх громадських і моральних
обов’язків;
5)
підсумки бесіди,
формування на їх основі раціонального вирішення проблеми, яка обговорюється,
прийняття конкретної програми дій для закріплення прийнятої в результаті бесіди
норми.


Лекція – вихователь в словесній формі розкриває сутність певних
явищ, понять, положень, які перебувають між собою в логічному зв’язку,
об’єднані загальною темою.
Вимоги до лекції:




Види лекцій за характером


Диспут - метод формування свідомості особистості, який передбачає вільний, живий обмін
думками, колективне обговорення суперечливих, хвилюючих учнів питань.
Тематику диспутів
підбирають з таким розрахунком, щоб спонукати учнів до роздумів про мету життя,
про справжнє щастя, про обов’язок людини перед суспільством.
Для
диспуту важливо:





Приклад – ознайомлення вихованців з позитивним зразком,
еталоном для наслідування.
Особливості використання методу прикладу:



використання негативного прикладу у вихованні.
Виховні
функції прикладу різні:


Об’єктами для позитивного прикладу є: історичні постаті; позитивні герої художніх
творів, кінофільмів; батьки; вчителі; кращі учні, друзі..
При використанні методів цієї групи необхідно:







До цієї групи
належать такі методи:
а) педагогічно
доцільна самопрезентація;
б) навіювання.
Педагогічно
доцільна самопрезентація –
намагання вихователя вплинути на формування в учнів позитивного враження про
нього.
Особливості:



Стратегії самопрезентації:
w продуктивні (позитивна – показ себе у позитивному
світлі: описування себе, своїх здібностей, талантів; своєї готовності на значні
жертви заради учнів);
w непродуктивні (негативна – створення враження про
власну слабкість і безпомічність з метою викликати жалість у учнів).
Загальні вимоги до самопрезентації вчителя:




Навіювання – безпосередній вплив на особистість (її емоційний
стан, установки), який зумовлює некритичне і несвідоме засвоєння нею певних
поглядів чи виконання дій.
Види:


Ефективність навіювання залежить від:





До цієї групи
належать такі методи:
а) педагогічна
вимога;
б) громадська
думка;
в) вправа;
г) привчання;
ґ) доручення;
д) гра;
є) створення
виховуючих ситуацій та ін..
Педагогічна вимога - педагогічний вплив на свідомість вихованця з метою
спонукати його до позитивної діяльності або гальмування його дій і вчинків,
якщо вони мають негативний характер.
Вимога впливає не тільки на свідомість учнів, а й активізує їх вольові
якості, перебудовує мотиваційну і почуттєву сферу діяльності в позитивному
напрямку, сприяючи цим самим виробленню позитивних навичок і звичок поведінки.
Вимога повинна бути:









Педагогічна вимога має
випереджувати розвиток особистості.
Форми пред’явлення вимоги:


Опосередковані вимоги можна розділити на три групи.
Перша група - виражає
позитивне ставлення педагога до вихованця (прохання, довір’я, схвалення). Першу
групу опосередкованих вимог можна назвати позитивними, другу — нейтральними,
третю — негативними.
Друга група — не виявляє
чіткого ставлення вихователя до дітей, але базується на вже існуючому ставленні
вихованця до стимульованої діяльності (порада, натяк, умовна вимога, вимога в ігровій
формі).
Третя група демонструє
негативне ставлення педагога до діяльності вихованця, до прояву тих чи інших
його моральних якостей (осуд, вияв недовір’я і погрози).
Види опосередкованих вимог за формою постановки:








Громадська думка - це колективна вимога, виконання якої
забезпечує засвоєння певних форм та способів поведінки вихованцем, соціального
досвіду.
Громадська думка повинна:





Керування громадською думкою у класному колективі
здійснюється через такі канали:





Шляхи формування громадської думки:









Етапи формування громадської думки:



Вправи як
метод виховання полягають
у поступовій організації таких умов, в яких учень виконує певні дії з метою
вироблення необхідних і закріплення позитивних форм поведінки.
Загальні вимоги до використання вправ





Не можна придумати наперед вправи, які можна було б
рекомендувати педагогу на всі випадки життя. Тут потрібен вдумливий підхід,
творчість і майстерність вихователя.
Привчання – це спосіб багаторазового виконання певних дій, діяльності
з метою їх засвоєння та використання.
Вимоги при використанні
привчання можна розподілити
на групи:




Доручення – визначення завдання для вихованця по виконанню
певних дій чи вчинків, метою яких є вправляння учня в позитивних діях і вчинках.
Умови ефективності доручення:









Види доручень:



Гра – імітація, умовне відтворення силами вихованців
реальних життєвих ситуацій через активну діяльність – гру (в школі найбільш
характерна для учнів початкових класів).
Значення
гри:







Види ігор (за
змістом, формою, рівнем активності учнів, їх кількості):
інтелектуальні;
спортивні;
морально-етичні;
естетичні;
сюжетно-рольові;
народні;
розвиваючі;
творчі;
масові;
групові;
парні.











Створення виховуючих ситуацій – це спеціальна організація обставин, які стимулюють
виявлення та розвиток у вихованців певних якостей, переконань, ціннісних
орієнтацій.
Вимоги до створення виховуючих ситуацій:



Види виховуючи ситуацій:


Типи виховуючи ситуацій
(авансування довіри, вільного вибору, невимушеної примусовості та ін.):




До цієї групи належать такі методи:
а) змагання;
б) заохочення;
в) покарання;
г) «вибух» (А.С. Макаренко).
Змагання – спосіб, в основі якого лежить спеціально створена ситуація
здорового суперництва, що забезпечує спонукання вихованців до бажаних дій,
способів поведінки.
Особливості змагання як методу виховання:






Заохочення — це
схвалення позитивних дій і вчинків з метою спонукання вихованців до їх
повторення. Види заохочень у школі:



Покарання — несхвалення,
осуд негативних дій та вчинків з метою їх припинення або недопущення в
майбутньому.
Покарання, як і заохочення, повинні використовуватися
тільки як виховний засіб.
Види покарань до порушників
правил поведінки, дисципліни, режиму праці:



Умовно їх можна поділити на:



У кожній групі є конкретні форми покарання, які можна звести
до таких:



Умови ефективності застосовування покарання:




Вимоги до використання заохочень і покарань:




«Вибух» - спосіб особливого (нестандартного, неочікуваного) впливу вихователя
на вихованця, який спрямований на перебудову, гальмування або усунення
небажаних дій, вчинків, поведінки вихованця.


До цієї групи належать такі методи:
а) самоконтроль – регулярне фіксування своєї
поведінки з метою виявлення нових якостей характеру і боротьби з недоліками;
б) самооцінка – зваження та оцінка своїх
можливостей, погляд на себе з боку, що дозволяє дати об’єктивну характеристику
розвитку окремих якостей особистості та особистості в цілому;
в) самозобов’язання
– перелік добровільних завдань самому собі на певний період часу (обіцянка);
г) самозвіт – звіт про власну роботу перед
іншими та ін..
Умови ефективності використання методів самовиховання:


- моральна;
- психологічна;
- теоретична;



- зовнішнє (суспільство, сім’я);
- внутрішнє (духовні, матеріальні потреби,
цінності, інтереси);




До цієї групи належать такі методи:
а) педагогічне спостереження;
б) бесіда, опитування (анкетне,
усне);
в) аналіз результатів
громадсько корисної роботи;
г) виконання доручень;
ґ) створення ситуацій для
вивчення поведінки вихованців.

Умови оптимального вибору методів виховання:








Немає коментарів:
Дописати коментар