середу, 1 квітня 2015 р.

Модуль «Методи виховної роботи»



1.  Основні поняття та терміни                                                         3

2.  Опорний конспект                                                                             3
а) класифікація методів виховання                                  3
б) характеристика методів виховання                           4

3.  Семінарське заняття                                                                      15

4.  Завдання та запитання для самостійної роботи студентів 15

5.  Практичне заняття                                                                       16

6.  Практичні завдання                                                                        17
а) педагогічні ситуації                                                       17

7.  Завдання для самостійної роботи студентів                            20

8.  Основна та додаткова література до теми «Методи виховної роботи»                                                                                              21

9.  Тестові завдання (варіант 1)                                                          22

10.          Трирівневі тестові завдання                                                     23

Додаток 1.
Знайомимося з практичним досвідом А.С. Макаренка             25

Додаток 2.
Педагогічні задачі «Зробіть свій вибір»                                        28

Додаток 3.
Класифікація методів виховання (За М.І. Болдирєвим)            31

Додаток 4.
Структура процесу самовиховання                                              32

Додаток 5.
Критерії оцінки вихованості учнів                                               33
Метод виховання – це інструмент
впливу педагога на особистість вихованця,
інструмент дотику до особистості.
А.С. Макаренко

Тема: МЕТОДИ ВИХОВАННЯ

         Основні поняття та терміни: метод, метод виховання, прийом виховання, засіб виховання, методи формування свідомості, свідомість, підсвідомість, методи організації діяльності і поведінки, методи стимулювання діяльності і поведінки, методи самовиховання, самовиховання, контроль, корекція.
BD21338_

Опорний конспект з теми:
«МЕТОДИ ВИХОВАННЯ»

Під методами виховання розуміють способи взаємопов’язаної діяльності вихователів і вихованців, спрямованої на формування в останніх поглядів, переконань, навичок і звичок поведінки.
Прийом виховання це своєрідна частина, деталь методу виховання, необхідна для більш ефективного застосування методу в умовах конкретної ситуації.
Засоби виховання вид суспільної діяльності, який може вплинути на особистість у певному напрямку;
Засоби виховання надбання матеріальної та духовної культури (художня, наукова література, радіо, телебачення, інтернет, предмети образотворчого, театрального, кіномистецтва та ін.), форми і види виховної роботи (збори, бесіди, конференції, гуртки, ігри, спортивна діяльність), які радіюють під час використання певного методу.
Класифікація методів виховання — це їх групування за певними ознаками, встановлення між групами зв’язків.
Одна з класифікацій методів виховання:
BD21295_ методи формування суспільної свідомості вихованця (методи впливу на свідомість та підсвідомість вихованців);
BD21295_ методи організації діяльності та формування досвіду суспільної поведінки (охарактеризовані в третій групі методів виховання);
BD21295_ методи стимулювання поведінки і діяльності вихованців (охарактеризовані в четвертій групі методів виховання);
BD21295_ методи самовиховання (охарактеризовані в п’ятій групі методів виховання);
BD21295_ методи контролю і аналізу ефективності виховного процесу (охарактеризовані в шостій групі методів виховання).
BD21338_
Характеристика методів виховання
BD10290_
*    Перша група методів виховання включає методи різнобічного впливу на свідомість, почуття і волю учнів з метою формування у них поглядів і переконань.
До цієї групи належать такі методи:
а) словесна підгрупа: бесіда, переконування, лекція, диспут;
б) метод прикладу.

Бесідаспосіб взаємодії вихователя і вихованців за допомогою системи питань і відповідей, який спрямований на формування поглядів, переконань та ідеалів.
Умови ефективності проведення бесіди:
1)                   обґрунтування вчителем теми як життєво важливої, а не надуманої;
2)                   формулювання запитань, які спонукали б до розмови;
3)                   спрямування розмови в правильному напрямку;
4)                   залучення учнів до оцінки подій, вчинків, явищ суспільного життя і на цій основі формування у них ставлення до навколишньої дійсності, до своїх громадських і моральних обов’язків;
5)                   підсумки бесіди, формування на їх основі раціонального вирішення проблеми, яка обговорюється, прийняття конкретної програми дій для закріплення прийнятої в результаті бесіди норми.
BD10335_ Фронтальна бесіда (колективна) - спосіб взаємодії з класом. Тематика її спрямована на: політичне виховання; моральне виховання, правове виховання, статеве виховання, естетичне виховання, екологічне виховання та інші.
BD10335_ Індивідуальна бесіда - спосіб взаємодії з окремим учнем, її треба проводити так, щоб ніхто не заважав. При цьому важливо підібрати такий психічний стан учня, щоб він був здатний на відвертість. Бесіду треба проводити за наперед наміченим планом, важливо, щоб учень не тільки усвідомив зміст моральних сентенцій, які доводять до його свідомості, а й переживав його. З цією метою доцільно використовувати переконливі приклади. Доцільно вияснити причини порушення, мотиви негативного вчинку, правильно визначити міру педагогічного впливу.

Лекція – вихователь в словесній формі розкриває сутність певних явищ, понять, положень, які перебувають між собою в логічному зв’язку, об’єднані загальною темою.
Вимоги до лекції:
BD10336_ композиційна побудова лекції;
BD10336_ переконливість доказів і аргументів;
BD10336_ жива, емоційна мова вчителя, власна оцінка подій, фактів, явищ;
BD10336_ використання різних прийомів для підтримання уваги учнів.
Види лекцій за характером
BD15272_ Епізодичні — дає по суті закінчене уявлення про якесь одне питання чи проблему, належить до певного тематичного циклу або кінолекторію, і використовується в середніх і старших класах. Їй повинні бути характерні: науковість, повнота, точність викладу, доступність термінології, насиченість новою інформацією, емоційність мови тощо.
BD15272_ Цикл лекцій — це група лекцій присвячених одній проблемі. Обсяг такого циклу залежить від характеру самої проблеми, складу слухачів, конкретних умов і можливостей. Важливе значення має наповнення лекцій цікавим змістом, висвітлення в лекції тих моментів, які для учнів даної школи є найбільш суттєвими і актуальними.

Диспут - метод формування свідомості особистості, який передбачає вільний, живий обмін думками, колективне обговорення суперечливих, хвилюючих учнів питань.
Тематику диспутів підбирають з таким розрахунком, щоб спонукати учнів до роздумів про мету життя, про справжнє щастя, про обов’язок людини перед суспільством.
Для диспуту важливо:
BD21399_ підбір цікавих для школярів тем диспутів, які б хвилювали, спонукали їх до відвертої розмови;
BD21399_ вміле ведення дискусії, зіткнення різних думок, поглядів;
BD21399_ відвертість — до кінця, ніяких замовчувань і заборон;
BD21399_ вміння сперечатись, не ображаючи опонентів;
BD21399_ на диспуті важливо досягти не певних і кінцевих рішень, а домогтися аналізу школярами понять, вміння захищати свої погляди, переконувати в них інших людей.

Прикладознайомлення вихованців з позитивним зразком, еталоном для наслідування.
Особливості використання методу прикладу:
BD14528_ врахування специфіки наслідування прикладу різними віковими групами;
BD14528_ етапність наслідування (на першому етапі на основі сприймання конкретного прикладу виникає суб’єктивний образ цього прикладу, бажання наслідувати його; на другому —діє зв’язок між прикладом для наслідування і поведінкою вихованця, на третьому — здійснюється синтез наслідувальних та самостійних дій і вчинків);
BD14528_ різноманітність джерел для наслідування (товариші, батьки, вчителі, літературні герої);
використання негативного прикладу у вихованні.
Виховні функції прикладу різні:
BD14793_ він може служити педагогу для конкретизації того чи іншого теоретичного положення; на прикладі можна довести істинність певної моральної норми; приклад є переконливим аргументом;
BD14793_ приклад може спонукати до певного типу поведінки. Особливість виховного впливу прикладу полягає в тому, що він діє своєю наочністю і конкретністю. Чим ближчий і зрозуміліший учневі приклад, тим більша його виховна сила.
Об’єктами для позитивного прикладу є: історичні постаті; позитивні герої художніх творів, кінофільмів; батьки; вчителі; кращі учні, друзі..
При використанні методів цієї групи необхідно:
BD10299_ під час формування конкретних світоглядних понять, поглядів і переконань враховувати ту "базу", яка вже сформована у вихованців;
BD10299_ у процесі переконання впливати не тільки на розум, а й на емоційну сферу вихованців;
BD10299_ враховувати переконаність самого педагога;
BD10299_ наводити дітям приклади, близькі і зрозумілі їм;
BD10299_ домогтися, щоб учні не тільки зрозуміли вихователя, а й погодились з ним.
BD10290_
*       Друга група методів виховання передбачає вплив на підсвідомість вихованця з метою формування у нього поглядів, переконань, ідеалів.
До цієї групи належать такі методи:
а) педагогічно доцільна самопрезентація;
б) навіювання.

Педагогічно доцільна самопрезентаціянамагання вихователя вплинути на формування в учнів позитивного враження про нього.
Особливості:
BD15060_ формується авторитет вчителя;
BD15060_ вчитель викликає позитивне ставлення до себе: довіру, симпатію, повагу;
BD15060_ само презентація здійснюється у процесу взаємодії з учнями.
Стратегії самопрезентації:
w продуктивні (позитивна – показ себе у позитивному світлі: описування себе, своїх здібностей, талантів; своєї готовності на значні жертви заради учнів);
w непродуктивні (негативна – створення враження про власну слабкість і безпомічність з метою викликати жалість у учнів).
Загальні вимоги до самопрезентації вчителя:
BD14531_ виявляти зацікавленість, доброзичливість, чуйне ставлення до учнів, готовність зрозуміти їхню точку зору;
BD14531_ професійна компетентність вчителя, ґрунтовність його знань, уміння викладати навчальні предмети, ерудованість;
BD14531_ поєднання поваги до учня з справедливою вимогливістю, єдність вимог;
BD14531_ оптимальна соціально – психологічна дистанція між учителем та учнями.

Навіюваннябезпосередній вплив на особистість (її емоційний стан, установки), який зумовлює некритичне і несвідоме засвоєння нею певних поглядів чи виконання дій.
Види:
BD10337_ пряме (команда, наказ, настанова);
BD10337_ непряме (натяк, опис – не в наказовій формі).
Ефективність навіювання залежить від:
BD10298_      особливостей вихователя (авторитет, привабливість, зовнішній вигляд, інтонація, міміка);
BD10298_      особливостей вихованця (вік, стать, критичність, особливості мислення тощо);
BD10298_      умов та особливостей виховного впливу (місце, кількість учнів, психологічна атмосфера, час тощо).
BD10290_
*       Третя група методів виховання передбачає організацію різноманітної діяльності вихованців і формування на цій основі досвіду суспільної поведінки.
До цієї групи належать такі методи:
а) педагогічна вимога;
б) громадська думка;
в) вправа;
г) привчання;
ґ) доручення;
д) гра;
є) створення виховуючих ситуацій та ін..

Педагогічна вимога - педагогічний вплив на свідомість вихованця з метою спонукати його до позитивної діяльності або гальмування його дій і вчинків, якщо вони мають негативний характер.
Вимога впливає не тільки на свідомість учнів, а й активізує їх вольові якості, перебудовує мотиваційну і почуттєву сферу діяльності в позитивному напрямку, сприяючи цим самим виробленню позитивних навичок і звичок поведінки.
Вимога повинна бути:
BD21480_  доцільною;                                            BD21480_  зрозумілою;
BD21480_  посильною;                                           BD21480_  справедливою;
BD21480_  короткою;                                            BD21480_  чіткою;
BD21480_ систематичною;                                  BD21480_  послідовною;
BD21480_ визначеною (де, в якому обсязі, до якого часу, якими засобами і кому саме треба виконати).
Педагогічна вимога має випереджувати розвиток особистості.
Форми пред’явлення вимоги:
BD21295_ пряма – чітко визначене завдання;
BD21295_ опосередкована.
Опосередковані вимоги можна розділити на три групи.
Перша група - виражає позитивне ставлення педагога до вихованця (прохання, довір’я, схвалення). Першу групу опосередкованих вимог можна назвати позитивними, другу — нейтральними, третю — негативними.
Друга група — не виявляє чіткого ставлення вихователя до дітей, але базується на вже існуючому ставленні вихованця до стимульованої діяльності (порада, натяк, умовна вимога, вимога в ігровій формі).
Третя група демонструє негативне ставлення педагога до діяльності вихованця, до прояву тих чи інших його моральних якостей (осуд, вияв недовір’я і погрози).
Види опосередкованих вимог за формою постановки:
BD21301_ прохання: пред’являється тоді, коли між педагогом і учнями встановилися хороші взаємини, довір’я і взаємна повага, коли вихованцю здається, що він виконує прохання за власним бажанням;
BD21301_ довір’я: застосовується у вигляді різного типу доручень, які викликають у вихованця переживання почуття поваги до нього з боку педагога, думкою якого він дорожить;
BD21301_ схвалення: використовується в тих випадках, коли учень домігся певних успіхів, а похвала педагога спонукає його до поліпшення діяльності, сприяє появі почуття задоволення результатами цієї діяльності, почуття власної гідності.
BD21301_ натяку: застосовується в основному тоді, коли для одержання бажаного результату потрібен незначний виховний вплив (жарт, докір, погляд або жест);
BD21301_ умови: ставиться учням тоді, коли для виконання бажаної для них діяльності їм необхідно спочатку зробити щось інше (покращили навчання — займатимешся в оркестрі);
BD21301_ недовір’я: полягає в тому, що педагог усуває учня від виконання певного виду діяльності, тому що останній не виконав або погано виконав свої обов’язки;
BD21301_ осуду: полягає в негативній оцінці педагогом конкретних дій і вчинків учня та розрахована на гальмування небажаних вчинків і стимулювання позитивних (виражатися докором, закидом або проявом гніву чи обурення);
BD21301_ погроза - різка форма вимоги, має бути обґрунтованою, а невиконання вимог повинно привести до реалізації погрози до кінця.

Громадська думка - це колективна вимога, виконання якої забезпечує засвоєння певних форм та способів поведінки вихованцем, соціального досвіду.
Громадська думка повинна:
BD15020_ виступати як колективна вимога (активу, класу);
BD15020_ формуватися "наперед", не чекаючи прояву негативного явища, мати попереджувальний характер;
BD15020_ бути спрямованою на тих, хто з нею рахується;
BD15020_ обережно використовуватися щодо учнів підвищеної емоційності;
BD15020_ не тільки критикувати, а й показати вихід із становища.
Керування громадською думкою у класному колективі здійснюється через такі канали:
BD21300_  педагоги — учнівський колектив — громадська думка;
BD21300_  педагогічний колектив (учитель) — орган самоврядування — громадська думка;
BD21300_ педагогічний колектив (учитель) — учнівський актив (офіційні і неофіційні наради) — громадська думка;
BD21300_ педагогічний колектив (учитель) — мікрогрупа (в класі) — громадська думка;
BD21300_ педагогічний колектив (учитель) — батьки — громадська думка.
Шляхи формування громадської думки:
*    забезпечення єдиних педагогічних вимог до учнів;
*    наявність чіткої системи учнівського самоврядування;
*    робота з учнівським активом;
*    організація спільної громадської діяльності колективу учнів;
*    оцінка різних явищ громадського і культурного життя країни;
*    аналіз життя і діяльності школярів у світлі моральних норм;
*    стимулювання учнів до висловлення власної думки;
*    колективний аналіз конфліктних ситуацій і їх вирішення;
*    привчання учнів критично самостійно оцінювати думки і явища, аргументовано відстоювати свою думку.
Етапи формування громадської думки:
*    виявлення і вивчення індивідуальних думок — вироблення правильних остаточних суджень;
*    узагальнення і об’єднання думок;
*    матеріалізація сформованої громадської думки в цілеспрямовану діяльність і творчість колективу.

Вправи як метод виховання полягають у поступовій організації таких умов, в яких учень виконує певні дії з метою вироблення необхідних і закріплення позитивних форм поведінки.

Загальні вимоги до використання вправ
BD10300_ обґрунтування необхідності вправляння;
BD10300_ доступність вправ;
BD10300_ їх систематичність;
BD10300_достатня кількість вправ для формування певних навичок і вмінь поведінки;
BD10300_ різноманітність.
Не можна придумати наперед вправи, які можна було б рекомендувати педагогу на всі випадки життя. Тут потрібен вдумливий підхід, творчість і майстерність вихователя.

Привчання – це спосіб багаторазового виконання певних дій, діяльності з метою їх засвоєння та використання.
Вимоги при використанні привчання можна розподілити на групи:
BD15019_ привчання і вікові особливості вихованців;
BD15019_ привчання і регламент життя і діяльності учнів:
BD14985_ режим: точність, доцільність, загальність, визначеність. ін.;
BD15019_ місце контролю у привчанні.

Доручення визначення завдання для вихованця по виконанню певних дій чи вчинків, метою яких є вправляння учня в позитивних діях і вчинках.
Умови ефективності доручення:
BD14578_ посильність для учня. Нескладне завдання виховує самовпевненість, непосильне — підриває віру в свої сили і можливості.
BD14578_ визначити педагогом саме доручення;
BD14578_ навчити учня його виконувати;
BD14578_ допомогти йому довести справу до кінця;
BD14578_ різноманітність;
BD14578_ ускладнювати за змістом і методикою його виконання;
BD14578_ організація контролю за його виконанням;
BD14578_ індивідуальний характер доручення;
BD14578_ доручень повинно оцінюватись.
Види доручень:
BD14982_ постійні (доцільно давати тим учням, які вже мають необхідний досвід їх виконання, а також розвинене почуття відповідальності);
BD14982_ тимчасові;
BD14982_ епізодичні.

Граімітація, умовне відтворення силами вихованців реальних життєвих ситуацій через активну діяльність – гру (в школі найбільш характерна для учнів початкових класів).
Значення гри:
BD21308_ учень пізнає світ, себе;
BD21308_ формуються різні способи поведінки;
BD21308_ планувати власну поведінку та іншого;
BD21308_ розвивається уміння контролювати свої вчинки, дії;
BD21308_ формуються уміння і навички спілкування;
BD21308_ гра привчає до співробітництва і партнерства;
BD21308_ запобігання у вихованців шкідливих звичок, які виникають під впливом однолітків тощо.
Види ігор (за змістом, формою, рівнем активності учнів, їх кількості): BD14582_ інтелектуальні;  BD14582_ спортивні;  BD14582_ морально-етичні;  BD14582_ естетичні;  BD14582_ сюжетно-рольові;  BD14582_ народні;  BD14582_ розвиваючі;  BD14582_ творчі;  BD14582_ масові; BD14582_ групові;  BD14582_ парні.

Створення виховуючих ситуаційце спеціальна організація обставин, які стимулюють виявлення та розвиток у вихованців певних якостей, переконань, ціннісних орієнтацій.
Вимоги до створення виховуючих ситуацій:
BD10301_ визначення педагогом умов, необхідних для здійснення задуманого;
BD10301_ продумування вихователем своїх дій і поведінки в новій ситуації;
BD10301_ виникнення в учнів нових почуттів, породжених новою педагогічною ситуацією, які стають основою виникнення нових думок, мотивів поведінки і подолання власних недоліків.
Види виховуючи ситуацій:
BD10302_ природні – використання вчителем з виховно. метою ситуацій, які періодично виникають у житті вихованців;
BD10302_ штучні – спеціально створені, змодельовані вчителем ситуації, які характерні для життя дітей.
                                      Типи виховуючи ситуацій (авансування довіри, вільного вибору, невимушеної примусовості та ін.):
BD15171_ ситуації конфлікту – використання конфліктних ситуацій, що виникають (в окремих випадках спеціально створені) з метою спонукання до бажаної поведінки або усунення небажаної;
BD15171_ ситуації успіху – це цілеспрямована організація вихователем умов, які забезпечують досягнення вихованцем успіху в певній діяльності як механізму для його розвитку.
BD10290_

*    Четверта група методів виконує функції регулювання, коригування і стимулювання поведінки і діяльності вихованців.
До цієї групи належать такі методи:
а) змагання;
б) заохочення;
в) покарання;
г) «вибух» (А.С. Макаренко).

Змаганняспосіб, в основі якого лежить спеціально створена ситуація здорового суперництва, що забезпечує спонукання вихованців до бажаних дій, способів поведінки.
Особливості змагання як методу виховання:
BD14790_ імпонує бажанню дітей і підлітків до здорового суперництва, самоутвердження;
BD14790_ колективне й індивідуальне змагання;
BD14790_ знання учнями його умов і регулярне підбиття підсумків змагання:
BD14794_ залучення учнів до обліку ходу змагання і підбиття підсумків;
BD14790_гласність змагання; наочне оформлення його ходу і результатів;
BD14790_матеріальне і моральне стимулювання.

Заохоченняце схвалення позитивних дій і вчинків з метою спонукання вихованців до їх повторення. Види заохочень у школі:
BD14829_ подяка директора школи (за наказом);
BD14829_ вміщення портрета на дошці відмінників навчання;
BD14829_ нагородження грамотою, цінним подарунком золотою чи срібною медаллю після закінчення школи.
Покараннянесхвалення, осуд негативних дій та вчинків з метою їх припинення або недопущення в майбутньому.
Покарання, як і заохочення, повинні використовуватися тільки як виховний засіб.
Види покарань до порушників правил поведінки, дисципліни, режиму праці:
BD14831_ догана за наказом директора школи;
BD14831_ усне зауваження (директора, його заступників, вчителя, класного керівника);
BD14831_ зауваження у щоденнику та ін..
Умовно їх можна поділити на:
BD14830_ пов’язані з накладенням додаткових обов’язків;
BD14830_ пов’язані з позбавленням або обмеженням певних прав;
BD14830_ пов’язані з вираженням морального осуду.
У кожній групі є конкретні форми покарання, які можна звести до таких:
BD14832_ покарання, що здійснюються за логікою "природних наслідків" (Ж.-Ж. Руссо);
BD14832_ традиційні покарання;
BD14832_ покарання-експромт.
Умови ефективності застосовування покарання:
BD14757_ щоб воно викликало в учня переживання, почуття вини;
BD14757_ збуджувало докори совісті і прагнення змінити поведінку;
BD14757_ підвищувало в учня почуття відповідальності за свою поведінку;
BD14757_ зміцнювало його дисциплінованість, несприйнятливість до негативного, здатність протистояти негідним бажанням.
Вимоги до використання заохочень і покарань:
*     мають бути справедливими, враховувати міру вчинку;
*     не повинні бути частими;
*    використовуватися в міру їх зростання, від найменшого до найбільшого;
*     мати гуманний характер, не повинні ображати людську гідність.

«Вибух» - спосіб особливого (нестандартного, неочікуваного) впливу вихователя на вихованця, який спрямований на перебудову, гальмування або усунення небажаних дій, вчинків, поведінки вихованця.
BD10290_
*    П’ята група методів - методи самовиховання, які передбачають цілеспрямовану, планомірну, усвідомлену роботу вихованця над удосконаленням власних рис, якостей, форм та способів поведінки.
До цієї групи належать такі методи:
а) самоконтроль – регулярне фіксування своєї поведінки з метою виявлення нових якостей характеру і боротьби з недоліками;
б) самооцінка – зваження та оцінка своїх можливостей, погляд на себе з боку, що дозволяє дати об’єктивну характеристику розвитку окремих якостей особистості та особистості в цілому;
в) самозобов’язання – перелік добровільних завдань самому собі на певний період часу (обіцянка);
г) самозвіт – звіт про власну роботу перед іншими та ін..
Умови ефективності використання методів самовиховання:
BD21304_ бажання, прагнення до самовдосконалення самого учня;
BD21304_ підготовка учня:
     -        моральна;
     -        психологічна;
     -        теоретична;
BD21304_ роль сім’ї;
BD21304_ охоплювати різні сфери діяльності та розвитку учня (інтелектуальну, моральну, естетичну, правову ін.);
BD21304_ стимулювання:
     -        зовнішнє (суспільство, сім’я);
     -        внутрішнє (духовні, матеріальні потреби, цінності, інтереси);
BD21304_ наступність, планомірність, послідовність.
BD21304_ роль учителя (підготовка, програмування, підбір методів тощо).
BD10290_
*    Шоста група методівметоди контролю і аналізу ефективності виховного процесу.
До цієї групи належать такі методи:
а) педагогічне спостереження;
б) бесіда, опитування (анкетне, усне);
в) аналіз результатів громадсько корисної роботи;
г) виконання доручень;
ґ) створення ситуацій для вивчення поведінки вихованців.
BD14710_
Умови оптимального вибору методів виховання:
*     має органічно пов’язуватись з метою, яка стоїть перед школою, вчителем;
*     не універсалізувати якийсь із них, має бути система методів;
*     вибір методу диктується конкретними завданнями і змістом виховного заходу;
*     залежить від конкретних умов, в яких здійснюється виховний вплив;
*     враховуються індивідуальні і вікові особливості учнів;
*     динаміка, зрілість, організованість колективу;
*     органічний зв’язок методу впливу і особистості вихователя.
BD21338_


Немає коментарів:

Дописати коментар