Основна та додаткова література
до блоку змістового модуля
«Методи виховної роботи»
1.
Алексюк А.М.
Педагогіка вищої школи. Історія. Проблеми. – К.: Либідь. – 1998. – 558 с.
2.
Амонашвили Ш.А.
Личностно-гуманная основа педагогического процесса. – Минск. – 1990
3.
Амонашвили Ш.А.
Психологические основы педагогики сотрудничества. – К. – 1991
4.
Бех І. Д. Виховання
особистості: Сходження до духовності: Наукове видавництво. - К.: Либідь. –
2006. – 272 с.
5.
Иванов И.П.
Методика коммунарского воспитания: Книга для учителя. – М. – 1990
6.
Локк Дж. Мысли о
воспитании //Коменский Я.А., Локк Дж., Руссо Ж.-Ж., Песталоцци И.Г.
Педагогическое наследие. – М.: Педагогика. – 1988. – С. 154 - 178
7.
Лубенець Т.Г. Про
покарання в дитячому віці і шкільну дисципліну //Педагогіка: Хрестоматія
/Уклад.: А.І. Кузьмінський, В.Л. Омеляненко. – К.: Знання-Прес. – 2006. – С.
368 - 374
8.
Макаренко А.С.
Деякі висновки з мого педагогічного досвіду //Твори: В 7 т. – Т. 5. – К.: Рад.
шк.. – 1954. С. 220 - 226
9.
Макаренко А.С.
Методика шкільного виховання //Твори: В 7 т. – Т. 5. – К.: Рад. шк.. – 1954. -
С. 136 - 227; 246 - 284. – С. 76 - 79; 202 - 203; 214
10.
Омеляненко В.Л.,
Кузьмінський А.І., Вовк Л.П. Педагогіка: завдання і ситуації: Практикум. – К.:
Знання-Прес. – 2006. – С. 157 - 184
11.
Основи
національного виховання: концептуальні положення /За ред. В.Г. Кузя та ін. – К.
– 1993
12.
Педагогіка:
Хрестоматія /Уклад.: А.І. Кузьмінський, В.Л. Омеляненко. – К.: Знання-Прес. –
2006. – С. 347 - 405
13.
Руссо Ж.-Ж. Эмиль,
или О воспитании //Коменский Я.А., Локк Дж., Руссо Ж.-Ж., Песталоцци И.Г.
Педагогическое наследие. – М.: Педагогика. – 1988. – С. 202 - 210
14.
Стельмахович М.Г.
Українська народна педагогіка. – К.: Рад. школа. – 1995. – С. 171 - 180
15.
Сухомлинський В.О.
Казки Школи під блакитним небом. – К. – 1991
16.
Сухомлинський В.О.
Методика виховання колективу //Вибрані твори: В 5 т. – Т. 1. – К.: Рад. шк.. –
1976. – С. 403 - 604
17.
Сухомлинський В.О.
Народження громадянина //Вибрані твори: В 5 т. – Т. 3. – К.: Рад. шк.. – 1976.
– С. 601 - 602
18.
Сухомлинський В.О.
Серце віддаю дітям //Вибрані твори: В 5 т. – Т. 3. – К.: Рад. шк.. – 1976. – С.
243 - 246
19.
Сухомлинський В.О.
Слово вчителя в моральному вихованні //Вибрані твори: В 5 т. – Т. 5. – К.: Рад.
шк.. – 1977. – С. 324 - 328
20.
Сухомлинський В.О.
Сто порад учителеві //Вибрані твори: В 5 т. – Т. 5. – К.: Рад. шк.. – 1977. –
Поради 88, 89
21.
Трухін І.О., Шпак
О.Т. Основи шкільного виховання: Навчальний посібник. – К.: «Центр навчальної
літератури». – 2004. – С. 101 - 225
22.
Это принадлежит
вечности. Теория и методика воспитания в педагогическом наследии А.С. Макаренко
/Под. ред. М.Ю. Красовицкого. – К. – 2002
23.
Ушинський К.Д.
Людина як предмет виховання //Вибрані педагогічні твори: У 2 т. – Т. 1 – К.:
Рад. шк.. – 1983. – С. 409-463; 230-240
24.
Фіцула М.М.
Педагогіка: Навчальний посібник. – К. – 2006. – С. 330 - 355; 356 – 371
Тестові
завдання
ТЕМА: МЕТОДИ
ВИХОВАННЯ
(варіант І)
1. Що ви
розумієте під методами виховання? Із пропонованих відповідей оберіть правильну,
вказавши на помилковість інших.
1.1.
Метод виховання — це спосіб впливу вихователя на
свідомість i волю вихованця з метою формування у нього бажаних якостей.
1.2.
Метод виховання — це діяльність вихователя, в результаті
чого вихованці засвоюють необхідні правила поведінки.
1.3.
Під методами виховання варто розуміти діяльність учителя
i учнів з метою активізації їх громадської діяльності.
1.4.
Правильної відповіді немає.
2.
Із названих понять виберіть ті, які належать до методів
виховання. Згрупуйте їх за функціональними особливостями.
1)
Заохочення. 7)
«Вибух». 13) Привчання.
2)
Спостереження. 8)
Переконання. 14)
Режим.
3)
Екскурсія. 9)
Покарання. 15)
Приклад.
4)
Вимога. 10)
Диспут. 16) Гра.
5)
Переконування.
11) Вправи. 17)
Навіювання.
6)
Туристський похід.
12) Інструктаж.
18) Бесіда.
3.
Що таке заохочення? Із пропонованих відповідей виберіть
правильну, обґрунтувавши помилковість або неповноту інших.
3.1.
Заохочення — це метод виховання, який передбачає
винагороду учневі.
3.2.
Під заохоченням треба розуміти такий метод виховання,
коли учитель заохочує дитину до певно дії.
3.3.
Заохочення має викликати у вихованця цікавість до певного
виду діяльності, озброїти його методами розв’язання певних завдань.
3.4.
Правильно відповіді немає.
4. Який зміст ви
вкладаєте у поняття «покарання?». Із наведених відповідей оберіть правильну,
доведіть помилковість окремих з них.
4.1.
Покарання — це вирішальний фактор гальмування негативних
дій вихованця з метою формування в нього страху за свої помилкові дії.
4.2.
Покарання — це метод виховання, який є формою вимог до
вихованців, засобом залякування їх з приводу помилкових дій.
4.3.
Під покаранням варто розуміти засіб впливу вихователя на
вихованця з метою гальмування його негативних вчинків.
4.4.
Правильно відповіді немає.
5. Що ви
розумієте під самовихованням? Із наведених відповідей оберіть правильну,
проаналізуйте помилковість інших.
5.1.
Самовиховання передбачає вплив на те біологічне та соціальне
середовище, в якому функціонує людина.
5.2.
Під самовихованням розуміють таку діяльність вихователя,
яка сприяє гальмуванню у вихованця негативних якостей.
5.3.
Під самовихованням розуміють свідому і самостійну
діяльність вихованця, яка спрямована на удосконалення власних рис, якостей,
способів поведінки.
5.4.
Самовиховання – це цілеспрямована взаємодія особистості з
оточуючим середовищем з метою порівняльного аналізу власних вчинків.
5.5.
Правильно відповіді немає.
Трирівневі тестові завдання
ТЕМА: МЕТОДИ
ВИХОВАННЯ
ЗАВДАННЯ І СТУПЕНЯ СКЛАДНОСТІ
1. Напишіть номери правильних відповідей.
Які з перерахованих методів
виховання використовуються для формування
свідомості?
1.
Розповідь.
4. Особистий приклад.
2.
Привчання. 5. Змагання.
3.
Бесіда. 6.
Диспут.
2. Напишіть
пропущені терміни.
Методи стимулювання і мотивації
діяльності та поведінки:
1.
Заохочення.
3. „Вибух“ (А.С. Макаренко).
2. . . .
.
4. . . . .
3. Напишіть пропущені терміни.
До методів організації діяльності і
поведінки належать:
1.
Вправи.
4. Доручення.
2. . . . . 5. Створення виховуючи
ситуацій.
3. Громадська
думка. 6. . . .
.
4. Напишіть пропущені слова.
На які групи поділяються методи виховання (за загальною класифікацією Г.І.
Щукіної)?
|
МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ
. . .
МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ . . .
МЕТОДИ . .
. ТА МОТИВАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ І ПОВЕДІНКИ
5. Напишіть номер правильної відповіді.
Кому належить
ідея „методу природних наслідків“?
1. Я.А.
Коменський. 3.
В.О. Сухомлинський.
2. Ж.-Ж. Руссо. 4. А.С.
Макаренко.
6. Напишіть
номери правильних відповідей за відповідними групами.
У якій з
наведених груп знаходяться прийоми
самовиховання:
А.
психологічні: . . . ;
Б. практичні: . .
. .
1.
Самосхвалення, самопереконання, завдання самому собі.
2.
Крок за кроком, самопідбадьорювання, самооцінка,
самоосуд.
3.
Самосхвалення, самозаохочення, самоосуд, самопокарання,
самонаказ, самонавіювання, самопереконання.
4.
Оцінка прожитого дня, самопереконання, крок за кроком,
самозобов’язання, самохарактеристика.
5.
Впізнай себе, самохарактеристика, самозобов’язання,
оцінка прожитого дня.
ЗАВДАННЯ ІІ СТУПЕНЯ СКЛАДНОСТІ
1. Напишіть номери правильних
відповідей.
Які з наведених педагогічних способів впливу є непрямими за формою?
1. Наказ.
5. Натяк.
2.
Порада.
6. Розпорядження.
3.
Прохання. 7.
Іронія.
4.
Вказівка.
8. Рекомендація.
2. Напишіть номери правильних
відповідей.
Які з
наведених видів покарання є непедагогічними?
1.
Зауваження.
6. Виклик учня на засідання
2. Запис у
щоденнику.
педагогічної ради.
3. Видалення з
класу. 7. Обмеження
прав дитини.
4. Фізичне
покарання. 8. Дзвінок
батькам додому.
5. Виклик
батьків. 9. Залишити на
другий рік.
3. Напишіть номери правильних відповідей.
Які з
наведених понять є засобами виховання?
1.
Змагання. 5.
Особистий приклад.
2. Гра.
6. Заохочення.
3. Книги.
7. Кінофільми.
4.
Вправи.
8. Природа.
4. Укажіть номер правильної відповіді.
Метод виховання являє собою
сукупність:
1. Засобів
виховання. 3.
Педагогічних прийомів.
2. Виховних
заходів. 4. Педагогічних вимог.
5. Напишіть пропущене слово.
Повчання
Володимира Мономаха дітям великого значення у вихованні дітей
надає такому методу як .
. . .
6. Напишіть
номери правильних відповідей.
Дотримання
яких вимог забезпечує ефективність заохочення?
1.
Учні заохочуються у відповідності з затраченими
зусиллями.
2.
Здійснюється оперативно, без попередніх обіцянок.
3.
Завчасно попереджаються учні, щоб спонукати їх до певної
поведінки.
4.
Учень заохочується загалом, а не за конкретні справи.
5.
Супроводжується поясненням, що саме заохочується.
6.
Досягнення учня враховуються у порівнянні з успіхами
інших.
7.
Вихователь порівнює минулі та теперішні досягнення
дитини.
7. Напишіть номер правильної відповіді.
Який метод
виховання охарактеризований?
„Безпосередній вплив вихователя на особистість, її
емоційний стан, установки, що зумовлює несвідоме засвоєння нею певних поглядів
чи виконання дій“:
1.
Переконування.
3. Приклад.
2.
Навіювання.
4. Самопрезентація.
8. Вкажіть номер правильної відповіді.
Який метод виховання використовується?
„Вихователь спеціально організував
умови, які забезпечили виявлення певних якостей, досягнення дитиною успіху в діяльності“.
1.
Привчання. 3. Створення виховних ситуацій.
2.
Доручення.
4. Рольова гра.
9. Напишіть
номери правильних відповідей.
Яким правилом
доцільно керуватися у вихованні дітей-сангвініків?
1. Ні хвилини
спокою. 3. Не підганяй.
2. Довіряй,
але перевіряй.
4. Не нашкодь.
ЗАВДАННЯ ІІІ
СТУПЕНЯ СКЛАДНОСТІ
1. Напишіть
номери правильних відповідей у відповідні групи.
А. Методи виховання : . .
. , . . . , .
. . , .
. .
Б. Прийоми виховання : . .
. , . .
. , .
. .
В. Засоби виховання : . .
. , . . . , .
. .
1. Книги. 6.
Кінофільми.
2. Вправи. 7.
Самонавіювання.
3. Ігри. 8.
Особистий приклад.
4. Виховуючі
ситуації 9. Заміна ролей.
5.
Аналогії.
10. Спілкування.
2. Напишіть
пропущені компоненти виховного процесу.
.
. . виховання є системоутворюючим фактором
виховного процесу. Методи щодо .
. . виконують функціональну роль. Яка.
. . , такі і методи, які методи, такий
і . . . виховання.
Додатки
Додаток 1.
Інформаційно –
практичний матеріал до теми
«Методи
виховання»
! Знайомимося з досвідом А.С. Макаренка
Ситуація 1.
Біля входу до комуни імені
Ф.Е. Дзержинського завжди стояв вартовий з гвинтівкою. Я навіть боявся про це
казати. Патронів у нього, звичайно, не було, але він мав велику владу. Часто
стояв тринадцяти-чотирнадцятилітній хлопчик. Стояли за чергою. Вартовий кожного
стороннього перевіряв при вході – хто він такий, чого йому треба, за чим іде, і
мав право заступити йому дорогу гвинтівкою. Вночі двері до комуни не
запиралися, він стояв теж на варті, іноді боявся, але все ж стояв дві години. (Макаренко
А.С. Твори: В 7 т. — Т. 5. — К.: Рад. школа. - 1954. — С. 118).
1.
Які методи виховання були використані у цій ситуації?
2.
Формування яких якостей вихованців сприяло використання
цих методів?
Ситуація
2.
У комуні імені Дзержинського було
неписане правило: в їдальню всі були зобов’язані з’являтися точно за сигналом.
Той, хто запізнювався на п’ять хвилин, заходити туди не мав права. Дехто,
особливо старші, все ж інколи затримувалися i приходили в їдальню пізніше.
Макаренко не піднімав з цього приводу ніяких розмов. Він, зачекавши після
сигналу п’ять хвилин, підходив до дверей їдальні, де у вестибюлі висіла дошка
оголошень, i робив вигляд, нібито його привертає увагу тільки ця дошка. Усі,
хто запізнився, збігши сходами i помітивши Макаренка надавали своїм обличчям
стурбованого виразу i, проминувши їдальню, йшли прямо на завод.
Так Антон Семенович привчив усіх ходить в
їдальню своєчасно.
Але одного разу трапилося так, що комунар
Саша Качаєв запізнився на сніданок. У цей час Макаренко випадково проходив
коридором. Нічого не залишалося робить, як привітатися з ним і залишити
приміщення. Саша так і зробив. А на вулиці у нього сяйнула думка: «навколо ні
душі, вікна їдальні розчинені...» За кілька секунд він уже сидів на своєму
місці, наче ні чого не сталося. Сусіди по столу добродушно посміхалися. Але
черговий усе помітив i записав до рапорту.
…Накази по комуні у більшості випадків
зачитувалися в їдальні. Ми їх вислухали стоячи. Так було і на цей раз. Як
тільки всі зібралися на обід, почулося команда:
До наказу встати!
На середину вийшов секретар ради
командирів: «Сьогодні, запізнившись на сніданок, комунар Качаєв заліз до
їдальні через вікно. Наказую із сьогоднішнього дня заборонити Качаєву заходити
до їдальні через двері, а дозволити заходити тільки через вікно. За виконання
цього наказу несе відповідальність черговий».
Обід проходив галасливо. Сміялися,
обговорюючи надто незвичне розпорядження. А Саша зовсім втратив апетит. Не
дочекавшись кінця обіду, він пішов.
Вечеряти Качаєв не з’явився. Не прийшов він
на другий день i снідати.
Викликав його Антон Семенович.
— Чому не
ходили до їдальні?
— Ви ж
заборонили.
— Чому говориш
неправду? Я заборонив тобі ходити через двері. Через вікно — будь ласка.
— Що я,
дурень, щоб через вікно лазити?
— А це тобі
видніше. Ти сам обрав такий шлях. йди снідати.
— У вікно я не
полізу.
— Ну як хочеш.
Перед обідом Качаєв прийшов до Макаренка
уже сам:
— Антоне
Семеновичу, скасуйте наказ...
— Не бачу в
цьому ніякої необхідності. Залізти у вікно для тебе дрібниця.
Качаєв насурмачився.
— Антоне
Семеновичу, я більше ніколи не буду. По дурості так вчинив.
— По дурості?
— недовірливо перепитав Антон Семенович, але погляд його був таким добрим i
трошки пустотливим, що у Качаєва мимовільно вирвався подих полегшення.
— Мені від
глузування проходу немає, — зізнався він.
— Значить все
зрозумів?
Саша кивнув головою.
— Добре, —
після невеликої паузи сказав Макаренко.— Наказ я скасовую. Йди. (Зайцев В.
Рассказы о Макаренко. — Мурманськ. - 1974. — С. 37 — 39).
Ситуація 3.
А.С. Макаренко пригадував: «Петренко запізнився на завод. Увечері я одержую про
це рапорт. Викликаю командира того загону, в якому знаходиться Петренко, і
кажу:
— У тебе
спізнення на завод.
— Так,
Петренко спізнився.
— Щоб більше
цього не було.
— Єсть. Так
більше не буде.
Наступного разу Петренко знову запізнився.
Я збираю загін.
— У вас
Петренко запізнюється вдруге на завод. Я роблю зауваження всьому загону.
Вони
кажуть, що цього не буде.
— Можете йти».
1.
Проаналізуйте цю ситуацію, щодо ефективності виховного
впливу вихователя.
2.
Які методи виховання використовуються?
Додаток 2.
Педагогічні
задачі
«Зробіть свій
вибір»
Задача 1.
Урок
української мови. Учні 4-го класу працюють над самостійною роботою. Раптом
Сашко вигукнув: «А он по сосні скаче білочка?» (Сосна росла під вікнами школи).
Всі учні залишили роботу i почали дивитися у вікно, коментуючи дії білочки.
Ваші дії:
1)
суворо зроблю зауваження усім учням, аби не відволікали
увагу від роботи;
2)
зроблю зауваження Сашкові, аби не збуджував клас;
3)
запрошу учнів припинити на хвилину роботу i помилуватися
красою білочки;
4)
запропонуйте свій варіант.
Обґрунтуйте
свої дії.
Задача 2.
Ви з колегою
переводите молодших школярів через вулицю з інтенсивним транспортним рухом.
Діти переходять дорогу за всіма правилами безпеки. У той час, коли колега з
червоною хусткою була на одному боці вулиці, а ви — на другому замикали колону,
один з учнів ненароком упустив м’яча, який покотився під автомобіль. Ваші
подальші дії:
1)
дозволите учневі, який упустив м’яч, витягти його з-під
коліс автомобіля;
2)
зупинитеся перед автомобілем, а дістати м’яч запропонуєте
наступному хлопчикові;
3)
З) витягнете м’яч разом з учнем, котрий упустив його;
4)
попросите шофера, під автомобілем котрого знаходиться
м’яч, щоб він дістав його вам;
5)
після того, як діти перейдуть вулицю, витягнете м’яч
з-під автомобіля разом з колегою;
6)
б) розгніваєтесь i кинетеся під автомобіль, щоб узяти
м’яч;
7)
зупините колону дітей посеред дороги, разом із колегою
дістанете з-під автомобіля м’яч i рушите далі;
8)
перейдете з учнями дорогу, зачекаєте, доки дорога
звільниться від транспорту, i заберете м’яч.
Задача 3.
Ви
проводите у 5-му класі урок з української мови. Пояснюєте навчальний матеріал.
Відвернувшись від дошки, на якій писали, побачили, що по проходу між партами до
дошки «мандрує» цуцик. Які Ваші дії? Обґрунтуйте їх:
1)
припиню пояснення i з’ясую, хто це вдався до такого
грубого порушення дисципліни i накажу негайно вивести цуценя з класу;
2)
візьму цуценя за шкіру, відчиню вікно i викину на вулицю,
а після уроків розберусь, хто з учнів вдався до такого вчинку;
3)
уважно з посмішкою подивлюсь на цуценя, погладжу його,
спитаю учнів, як його звати, чий він. А потім пожартую: «Бачте, діти, Пушок теж
хоче дещо дізнатися про правопис числівників. Сергійку, посади його біля себе —
хай вчиться»;
4)
запропонуйте свій варіант.
Задача 4.
Щойно
закінчилося новорічне свято в учнів вашого класу. Вже пізно. Потрібно прибрати
класну кімнату. Ваші пропозиції i дії:
1)
залишите класну кімнату неприбраною, але призначите
чергових, які наведуть порядок наступного дня;
2)
залишите все як є, а наступного дня запропонуєте
зібратися всім колективом i навести порядок у класі;
3)
зобов’язати учнів, котрі живуть поблизу школа, прибрати;
4)
зобов’яжете колектив класу призначати чергових, які й приберуть
у класі;
5)
запропонувати усім, хто бажає, залишитися прибрати класну
кімнату, надасте повну свободу у виборі виду робота, регламентуючи при цьому
тільки час виконання окремих завдань;
6)
таємно від учнів приготуєте призи i після закінченні
вечора організуєте гру-змагання: хто буде найбільш активним під час прибирання
класної кімнати;
7)
завчасно організуєте групу слухняніших учнів, з нами
приберете класну кімнату;
8)
скласти графік чергування учнів на півріччя, тому ніяких
проблем не буде.
Задача 5.
Учень з крейдою
i ганчіркою відповідає біля дошки. Учитель підсумовує: «Отримуєш п’ять балів»
(за дванадцятибальною системою). Учень вкрай незадоволений. Перш, ніж сісти за
парту, він кидає ганчірку на поличку дошки, але вона падає на підлогу. Ваші
дії:
1)
поверну учня назад i примушу підняти ганчірку;
2)
зупиню учня i запропоную йому виправити оцінку, поставлю
перед ним ще одне завдання, щоб він виконав на дошці;
3)
зроблю вигляд, що не помітила вчинку учня перейду до
наступного етапу уроку;
4)
спеціально не привертатиму уваги дітей до вчинку
товариша, а викличу ще одного учня, котрий буде виконувати завдання на дошці;
5)
спочатку зроблю вигляд, що не помітила того вчинку,
витримаю паузу, а потім запропоную учневі з першої парти и витерти дошку;
6)
поверну учня до дошки, висловлю невдоволення його
реакцією на справедливу оцінку i примушу підняти ганчірку з підлоги;
7)
зроблю вигляд, що не помітила душевного стану підлітка, а
запропоную йому краще витерти дошку i написати наступне зав дання для всього
класу;
8)
висловлю своє невдоволення поведінкою учня. Примушу
підняти ганчірку з підлоги, зроблю відповідний запис у його щоденнику.
Задача 6.
Один із
восьмикласників постійно порушує дисципліну. Нарешті ви, втративши терпіння,
наказуєте йому залишити клас. «А ви не маєте права виставляти мене з класу. Я
не вийду», каже хлопець. Якою буде ваша реакція на таку поведінку учня?
1)
Ви наполягаєте на своєму.
2)
Погрожуєте, що інакше залишите клас ви.
3)
Нагадуєте учневі, що в нього, крім прав, є ще й
обов’язки.
4)
Запропонуйте власний варіант.
Задача 7.
Перерва. Ви
черговий учитель на шкільному подвір’ї. Бачите, що на газонах біля школи чимало
папірців. Ваші дії:
1)
самі нічого робити не будете, а згодом скажете про
«паперове сміття» представникові дирекції школи;
2)
покричите школярів, що стоять найближче i примусите їх
підняти папірці;
3)
покричите до себе найменших дітей i попросите їх прибрати
подвір’я;
4)
заведете розмову з підлітками i запропонуєте їм разом з
вами зробити добру справу — прибрати територію школи;
5)
покличете до себе слухнянішого, на вашу думку, учня i доручите
йому прибрати папірці;
6)
підійдете до групи старшокласників і запропонуєте їм
прибрати папірці: якщо ж вони відмовляться, то іронічно погрозите їм
відповідною оцінкою;
7)
запропонуєте двом-трьом учням зібрати за хорошу оцінку з
того предмета, який ви викладаєте;
8)
почнете розмову з кількома учнями на вільну тему:
похвалите їх за хорошу поведінку (не важливо чи є вона такою насправді),
звернете увагу на папірці і підведете учнів до рішення прибрати їх, допоможете
їм у цій роботі.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Ситуація 1. Ось
як чинив В.О.Сухомлинський в Павлиській школі:
Коли в школу приходив
першокласник, він під керівництвом учителя саджав яблуньку «за маму», потім –
«за тата» і т.п. Дитина доглядала за деревами, а коли вони починали родити,
перше яблуко ніс мамі…
1.
Проаналізуйте ефективність такої роботи.
2.
Які завдання трудового виховання реалізуються?
Обґрунтуйте свою думку.
3.
Зробіть висновки щодо зв’язку ланок виховання.
4.
Зробіть висновки щодо особливостей виховання учнів
початкових класів.
5.
Запропонуйте свої види та способи виховання учнів.
Ситуація 2. Шестирічна
помічниця разом з мамою прибирає кімнату. Наташа охоче робить усе, як мама. І
хоча дівчинці й не встигнути за мамою, та все ж вона намагається від неї не
відстати. Коли робота закінчена, вони обидві прискіпливо оглядають кімнату:
- Ось тепер красиво, гарно
стало, - відзначає мама. - Перевіримо нашу роботу - оглянемося навколо!
Разом вони оглядають чисту
кімнату: ніде ні смітинки, паркет виблискує, ніби дзеркало, усі речі на місцях,
книги складені, на столі у вазі гілка бузку.
1.
Назвіть вид праці, до якого залучається дитина.
2.
У чому її виховна цінність?
3.
Яка роль сім’ї у формуванні особистості дитини?
4.
Які завдання трудового виховання реалізуються? А саме? Обґрунтуйте
свою думку.
5.
Зробіть окремі висновки щодо мети і завдань виховання
дітей і молоді на сучасному етапі.
Ситуація 3. Учням 3–ого класу було
доручено згребти опале листя з дерев у шкільному сквері. Класовод оголосив, що
після уроків буде суботник. В сквері після роздачі необхідного інвентарю,
класовод дав кожному завдання і сказав: «Коли закінчите, здасте свою ділянку
роботи і можете бути вільними». Фізично витриваліші учні швидко справились з
роботою і заявили: «Все, норму свою виконали. Прийміть роботу. Ми підемо
додому». Коли учитель попросив їх допомогти іншим. Вони відмовились.
1.
Назвіть вид праці, до якого залучаються учні.
2.
Які завдання трудового виховання реалізуються? А саме?
Обґрунтуйте свою думку.
3.
Які помилки допустив учитель?
4.
Зробіть окремі висновки щодо реалізації завдань виховання
молодших школярів в сучасній школі.
Немає коментарів:
Дописати коментар