Постановка проблеми сценарію.
В умовах, коли суспільство України болісно переживає етап зміни економічної та політичної системи, в умовах "ідеологічного вакууму " і різкого зменшення впливу духовних і моральних орієнтирів особливо потерпає найбільш чутлива до фальші і емоційно вразлива частина суспільства - діти й молодь. Справжній обєктивний стан суспільної моралі , що є головною
складовою частиною державотворення або замовчується , або підмінюється сумнівної моральної якості розважальними шоу , або формально -паперовим підходом.В силу відомих всім цілого ряду обставин процес виховання молоді зіткнувся з неймовірними труднощами.
Тому особливого соціального значення
і державної ваги
набуває не формальне моралізаторство, якісний
творчий перспективний
підхід до
процесу формування громадянського суспільства на життєстверджуючих принципах.
Мета програми.
Освітня мета - дослідження , розуміння походження і змісту конкретних норм етикету.
Розвиваюча мета -
підвищення інтересу до гарної поведінки , формування
переконань і бажання (мотивації) гідної людської поведінки .моральне і фізичне здоровя (гарні вчинки поєднуються з наукою , спортом і мистецтвом ).
переконань і бажання (мотивації) гідної людської поведінки .моральне і фізичне здоровя (гарні вчинки поєднуються з наукою , спортом і мистецтвом ).
Виховна мета - формування найнеобхідніших для суспільства людських і
громадських якостей - дотримання слова , обовязковість , відповідальність за себе і колектив , відчуття міри і краси.
громадських якостей - дотримання слова , обовязковість , відповідальність за себе і колектив , відчуття міри і краси.
Перспективи.
Започаткувати цікаві і значні традиції в житті шкіл і міста. Запровадити
на постійно діючій основі конкурс на кращий вчинок в школі, міста (можливо під назвою лицарський , джентельменський) з періодичним підведенням підсумків;започаткувати молодіжну телепередачу на ВДТ;
запровадити наробки данної програми в молодіжних дискотеках,
загальноміських міроприємствах , в урочистостях з використанням ритуалів і церемоніалів.
на постійно діючій основі конкурс на кращий вчинок в школі, міста (можливо під назвою лицарський , джентельменський) з періодичним підведенням підсумків;започаткувати молодіжну телепередачу на ВДТ;
запровадити наробки данної програми в молодіжних дискотеках,
загальноміських міроприємствах , в урочистостях з використанням ритуалів і церемоніалів.
Форми і методи
реалізації програми
За інтерактивною методикою ( ділові ігри спільної дії) - вікторини /турніри
інтелектуально-етично -спортивного характеру , засідання "круглого столу", музикальні вечори та бали, інсценізації, експедиції, туристичні мандрівки і походи та інші КТС ( колективно-творчі справи ).
інтелектуально-етично -спортивного характеру , засідання "круглого столу", музикальні вечори та бали, інсценізації, експедиції, туристичні мандрівки і походи та інші КТС ( колективно-творчі справи ).
СПОРТИВНИЙ КЛУБ ЛИЦАРІВ
В ПРОГРАМІ:
Техніка дихальних вправ.
Вправи внутрішньої енергії.
Фізична підготовка.
Техніка роботи з палицею і мечем.
Техніка захисту від ударів.
Філософія і психологія особистої безпеки.
Етика та етикет історичних епох в конкурсах, турнірах.
Рицарське фехтування, рицарські турніри в обладунках.
Дослідження родоводів, в тому числі української
знаті.
Дослідження і виготовлення костюмів різних
історичних епох.
Бал в традиціях східно - та західноєвропейського етикету.
Історичне краєзнавство.
Зустрічі та обмін досвідом з лицарськими клубами
міст Києва, Луцька , Кам'янець- Подільська, Мінська.
Напрямки діяльності.
Туристично -
краєзнавчий : оволодіння знаннями комплексної генетичної картини Поділля.
Патріотичний : формування громадянина.
Патріотичний : формування громадянина.
Еколого - природничий : формування
екологічної
культури особистості.
Дослідницький : науково - дослідницька, пошукова діяльність з історичного краєзнавства.
Фізкультурно - оздоровчий :
формування фізичного та
духовного
здоров'я особистості.
Художньо - естетичний : оволодіння кращими національними і світовими культурологічними надбаннями.
Дозвільно - розважальний : організація культурного
дозвілля, поліпшення психологічного здоров'я.
КЛУБ ІСТОРИЧНОЇ РЕКОНСТРУКЦІЇ.
Сценарій заходу: "Історія виникнення ідеології середньовічного рицарства".
*
Звучить урочиста класична музика : Й.С.Бах.(орган).
*
На сцену виходять один за одним по колу: прапороносець з прапором клубу;
зброєносець з мечем на витягнутих руках;
зброєносець з мечем на витягнутих руках;
пажі з шоломом , щитом;
старший сеньйор і юнак в довгих плащах.
*
Ведучий (голос за сценою) Клуб історичної реконструкції представляє одну зі
сторінок середньовіччя - виникнення ідеології рицарства 1Х-Х сторіччя.Всього через кілька епізодів — частину ритуалів і церемоніалів посвяти у рицарі, прослідкуємо ідеологію високого духу , що породжував гідну поведінку , благородні вчинки у різних куточках світу - від Західної Європи до далекої Японії. Навіть символ меча - це далеко не символ війни і не примусова дисципліна - а духовно - моральний стан , відчуття відповідальності за стан справ , за свою країну , тобто порядок, або , як його називали у Західній Європі - огсіо.
сторінок середньовіччя - виникнення ідеології рицарства 1Х-Х сторіччя.Всього через кілька епізодів — частину ритуалів і церемоніалів посвяти у рицарі, прослідкуємо ідеологію високого духу , що породжував гідну поведінку , благородні вчинки у різних куточках світу - від Західної Європи до далекої Японії. Навіть символ меча - це далеко не символ війни і не примусова дисципліна - а духовно - моральний стан , відчуття відповідальності за стан справ , за свою країну , тобто порядок, або , як його називали у Західній Європі - огсіо.
*
Звучать позивні гаральда:
(горн , труба , сигнальний р іжок)
Сценка 1. Ритуал благословення рицаря.
З крісла , що символізує т0рон , піднімається Старший (сеньор) у плащі і шляпі
знатного. Юнак стає перед ним на коліна ставить свої долоні в руки сеньйора.
Сеньйор :
Чи готовий і будеш оберігати рідну віру - віру своїх предків і звєршуБгти
справедливість?
Юнак: Я докладу всіх сил , щоб оберігати рідну віру і звершувати справедливість.
Сеньйор : Чи готовий і будеш захищати сиріт , вдов , беззбройних і всіх , хто
потребує захисту від сил зла і пітьми?
Юнак повторює.
Сеньйор : Чи готовий і будеш захищати батьківщину , недоторканість її майна і майно
кожної її людини і всіх людей доброї волі?
Юнак повторює.
Після третього речення і повтору Сеньйор ставить свої долоні зверху над долонями
юнака (ознака ієрархічного порядку).
Юнак торкається рукою свого серця і у поклоні схиляє голову.
Сеньйор : Опоясь ( препояшь) себе по бедру мечем твоїм , сильний , і нехай не
затмарює його загроза війни , а якщо таке станеться , то бути йому в доблесті. Нехай
цей удар (вдаряє юнака по спині мечем) буде перший і останній .Прийми меч цей -
символ праведного суду і примусу
Юнак урочисто бере двома руками меч і цілує його.
Поки рицар прикріпить меч до пояса і опоясить себе-т юнак встає з колін
і робить це
на краю сцени .
Ведучий : пояс - символ обов"язку ; носити пояс - означає мати і виконувати
обов"язок .Вручення меча - ще в більшій мірі, ніж вручення корони , скипетра .кольцар означає , що володар його має обов'язки по відношенню до інших. Так , ви вірно помітили , що символ пояса , корони, кольца той самий - це обов'язок , який виникає з права володіння. Функції обов"язку володаря меча - це захист внутрішнього і зовнішнього миру , майна кожного - відіростої людини до князя. Меч дозволено носити для захисту беззбройних. Долоні юнака в руках сеньора - ознака батьківської турботи старшого над молодшим. Долоні сеньйора зверху - вказує ,що становище рицаря-юнака схоже на становище сина, він повинен слухатись. Таким чином , сердечна згадка- основа ієрархічного порядку.
Цікаво , що Генріх
Другий Плантогенет , могутній англійський король і водночас
найбільший французський феодал (граф Анжуйський), як його батько і сини , цей
ритуал посвяти в рицарі здійснювали між заручинами і весіллям.Тому юнак - рицар
урочисто проводить по сцені дівчину його серця , приділяючи їй особливі знаки
люб"язності і вишуканого етикету.
Сценка 2.
Благословення прапора. Юнак - рицар на одному коліні перед прапором.
Священник: Нехай дух святих покровителів воїнства - Св. Маврикія, Св. Георгія ,
Св. Михаїла Архангела оберігає і допомагає у праведних ділах.
Юнак: Присягаюсь цією клятвою служити своєму священному рицарському обов"язку.
А священними знаками - емблемами мого обов"язку будуть цей меч і цей прапор і це моє серце.
Звучить урочиста музика.
Сценка 3. Церемоніал - молитва.
Священник: прийми знак доблесті і справедливості, за допомогою якого ти зможеш здійснювати милість достойним й устрашити нечестивих , вказати шлях заблудшим , упокорювати пихатих і зарозумілих і возвеличувати смиренних. В одному знакові учись любити справедливість і ненавидіти беззаконня. Господь тебе вінчає короною слави , милосердя і справедливості. Одягає корону рицарю .
Звучить урочиста музика. Священник: у мікрофон три заклики
По- перше , нехай церква і весь нарід зберігають істинний мир. Амен (всі повторюють).
По- друге , нехай людям всіх станів буде заборонено звершувати грабежі і несправедливість. Амен (всі повторюють) По- третє , нехай всі судді будуть справедливими і милосердними. Амен (всі повторюють)
Звучить урочиста музика.
Всі в строгому порядку , урочисто по колу залишають сцену: прапороносець,
сеньйор, священник, рицар , пажі.
Закріплення.
Питання до залу.
Питання до залу.
Що спільного символізують пояс, кольцо , корона?
Сценка 1
Княжа Русь. Впевнено, чітко, урочисто Князь
у червоному плащі, замислений, пише. Вбігає юнак.
Юнак: Дозвольте , княже, слово мовить (робить уклін)
Юнак: Дозвольте , княже, слово мовить (робить уклін)
Князь:
- Говори (уважно)
Юнак: - Звертаюсь до Вас, як до державного мужа і як до батька - навчіть
Юнак: - Звертаюсь до Вас, як до державного мужа і як до батька - навчіть
розуму, щоб як прийде час, мати повагу від людей та
зберігати лад у людських душах й державі. Як цього досягти?
Князь: - (князь встає, підходить до юнака, руку кладе йому на плече)
Князь: - (князь встає, підходить до юнака, руку кладе йому на плече)
не легка це справа - важка шапка Мономаха. Але я
вже пишаюсь тобою, хоча б тому, що запитуєш, (підходять до краю сцени).
Князь: - подивись у вікно, бачиш, кожний робить своє діло, - хлібороб,
будівничий, книжник, - якщо вони робитимуть по
правді, то буде благодать у їхніх домівках і держава буде міцною
Юнак: - А як цього домогтися?
Князь: - Спочатку запам'ятаємо вічні істини: треба мати душі чисті,
непорочні; при старих - мовчати; мудрих - слухати;
старшим -покорятися; з рівними і меншими - приязнь мати; без
лукавства розмовляти, не лютувати словом. Якщо можеш іншим помогти
- от Бога нагороди тоді сподівайся. А ще старих шануй як отця,
а молодих, як братів.
Юнак: - чому ви кажете, що байдужа людина - це не добре, а особливо, якщо ця людина
княжа?
Князь: - тому, що байдужа людина своїм мовчанням,
невтручанням, дурною глухотою, зневірою, люте зло привабить на поріг.
Юнак: - а як з братами ділитиму владу, майно?
Князь: -
запам'ятай найголовніше - дивись і розмірковуй...
( князь пропонує розламати оберемок хмизу: одночасно всі, а потім по одній гілячці окремо - що легко переломлюються)
Юнак: - здається зрозумів.
Князь: -
отож - не буде злагоди - погубите і себе, і землю занапастите
прадідів своїх. А з пихими людьми будь суворим,
але праведним. Лихих пильнуй і не давай їм поширювати зло - а все розумне -підтримай - у
тому воля Божья, а отже й правда.
Сценка 2
Він і вона у середньовічних костюмах доби
розквіту рицарства.
Юнак: - Ох! Який достойний вчинок мені вчинити, щоб заслужити на увагу
Юнак: - Ох! Який достойний вчинок мені вчинити, щоб заслужити на увагу
прекрасної леді?
Вона: - (дещо заграваючи) Це не так просто, як вважає ваша честь. Шлях до
Вона: - (дещо заграваючи) Це не так просто, як вважає ваша честь. Шлях до
серця дами не
такий вже короткий та легкий!
Юнак: - Тоді я негайно вирушаю в пошуках доблесних подвигів на честь
Юнак: - Тоді я негайно вирушаю в пошуках доблесних подвигів на честь
юної леді, і ще не раз почуєте моє ім'я овіяне славою і
благородними
вчинками.
Вона: - Ось тоді можливо й поговоримо. А ще не менш важливо декому
Вона: - Ось тоді можливо й поговоримо. А ще не менш важливо декому
навчитись чемності і взагалі пристойної поведінки
при знайомстві з
леді.
Юнак: - О! Я стільки часу і зусиль доклав у тренуванні щоб правильно наблизитись до Вас. Дозвольте, на згадку про Вас, пройтись поруч,
Юнак: - О! Я стільки часу і зусиль доклав у тренуванні щоб правильно наблизитись до Вас. Дозвольте, на згадку про Вас, пройтись поруч,
це мені дуже допоможе і надасть ще більшої відваги у скрутну
хвилину!
(Юнак і леді обмінюються
жестами-реверансами, він проводить
її тримаючи за руку по колу і знову завершують дійство
благородними жестами)
Сценка З
Ритуал благословення рицаря, (звучить гори-сигнал "Увага" Мелодія орган). З крісла, що символізує трон,
піднімається Старший ( Сеньйор) у
плащі і шляпі знатного. Юнак стає перед ним на коліна, ставить свої долоні в руки сеньйора.
Сеньйор: - Чи готовий і будеш оберігати рідну віру - віру своїх предків і звершувати
справедливість?
Юнак: - Я докладу всіх сил, щоб оберігати рідну віру і звершувати справедливість.
Сеньйор: - Чи готовий і
будеш захищати сиріт, вдов, беззбройних і всіх, хто потребує захисту від
сил зла і пітьми?
Юнак повторює.
Сеньйор: - Чи готовий і будеш захищати батьківщину, недоторканість її майна і майно
кожної її людини і всіх людей доброї волі?
Юнак повторює.
Після третього речення і повтору, Сеньйор ставить
свої долоні зверху над долонями юнака (ознака ієрархічного
порядку). Юнак торкається рукою свого серця і у поклоні схиляє
голову.
Сеньйор: - Опоясь (препоясь)
себе по бедру мечем твоїм, сильним, і нехай не затмарює його
загроза війни, а якщо таке станеться, то бути йому в доблесті. Нехай цей
удар (вдаряє юнака по спині мечем) буде перший
і останній. Прийми меч цей - символ праведного суду і примусу.
Юнак урочисто бере двома руками меч
і цілує його.
Юнак: - Присягаюсь цією клятвою служити своєму священному
рицарському обов'язку, а священними знаками - мого
обов'язку
будуть цей меч і
цей прапор і це моє серце. Звучить урочиста музика.
Ділова гра „Леді і джентльмени" або етикет
на всі випадки
звучить музика Моцарта, Бетховена
Ведучий.
Знатне
походження і гроші далеко не головна ознака цивілізованого суспільства і окремої людини. І
французи, і японці, і англійці, і поляки, і італійці і сотня інших міцних етносів підкреслюють самоповагу і світову
авторитетність насамперед своїм вишуканим
етикетом, приємною тактовністю - в яких віддзеркалюється глибина моральності й духовності як їхніх предків так і
загальнолюдських цінностей.
Україна потребує і
сюди будуть повертатись незмінні істини: честь, тактовність, порядність - ознаки, що перетворюють людину з істоти
у справжню повноцінну людину.
Нас всіх це особливо зобов'язує ще і тому, що школа
стала на шлях гімназії.
Наш
клуб історичної реконструкції поєднує науку, спорт, мистецтво пропонує ділову
гру по правилам хорошого тону в різних ситуаціях: при знайомстві, у приміщенні, на вулиці, у гостях, за столом - і в будь якому випадку ми
чинимо як леді і джентльмени, тобто гарно, приємно всім, тому цікаво
і користь від цього буде очевидною.
Хід турніру.
Хід турніру.
Командам
пропонується вибрати розділ або це робиться за допомогою рулетки (поле чудес). При цьому оголошується правила, за яким, гравець може
скористатись З підказками: друга, команди, всіх присутніх. Використовуються
підказки тільки у такій послідовності і з кожною підказкою вартість відповіді
знижується на 0,25 її ціни. За правильну відповідь надаються „гроші", що дасть
змогу журі визначити переможців і в індивідуальному
заліку і в командному. Переможці фотографуються в історичних костюмах рицаря, леді, мушкетера. Переможці в
індивідуальному заліку отримують медалі джентльмен і леді (розумник і
розумниця). Загальний розділ.
•
Незважаючи навіть на свій настрій з
людьми завжди вітай ся...(як)?
[привітно, тепло, ввічливо].
[привітно, тепло, ввічливо].
•
Щоб не вдаватись до насильства за
будь - яких обставин, Ви знаєте, що злість і
непривітність можуть перемогти [доброта і дружелюбність].
непривітність можуть перемогти [доброта і дружелюбність].
•
Дівчина, яку проводжає джентльмен,
мусить йти з якого боку?
Чому виникло таке
правило? [по праву руку від нього, тому що з лівого шпага]. Знайомство.
•
Якщо Ви хочете познайомити між собою
людей різного віку і статі рекомендувати
починаєте... [молодшого старшому; чоловіка жінці].
починаєте... [молодшого старшому; чоловіка жінці].
•
Якщо Ви вперше завітали до установи
то Ваші дії такі:
(розставте у послідовності) - пояснити мету;
назвати себе; привітатись.
• Першим подає руку при вітанні - Бліцтурнір -
відповідь
Розстав по парам: чоловік, старший, керівник,
жінка, (зараховується тільки при правильних трьох відповідях.
[старший - молодшому], [керівник - підлеглому], [жінка - чоловікові].
В гостях.
• По правилам ввічливості у вихідні дні в гості
ходять не раніше..
якої години? і не пізніше ... [не раніше 12-ї і не пізніше 20-ї].
• Що означає
шведський стіл? Назвіть кілька ознак. [Стіл самообслуговування з
холодними блюдами і гості можуть кілька разів з нього наповнювати свої тарілки].
холодними блюдами і гості можуть кілька разів з нього наповнювати свої тарілки].
У транспорті.
• Просуваючись
до виходу з трамваю (тролейбуса) Ви ввічливо звертаєтесь до
пасажирів [Будь ласка, дозвольте пройти].
пасажирів [Будь ласка, дозвольте пройти].
За столом.
•
В якій руці тримають ніж і виделку? [Виделку у лівій, ніж
у правій].
•
Після того, як запросили до столу, для
джентльмена це не означає стартовий постріл, а зачекає поки за стіл сядуть...[старші, жінки і
дівчата й при нагоді допоможе
їм у цьому].
•
За столом кісточка у роті - ніколи не випльовуйте, а ...[піднесіть до
губ виделку або ложку і викладіть кісточку губами і прилаштуйте її на
краю тарілки].
•
Покажіть як розміщенні Ваші руки за
столом під час обіду... [на столі тільки кісті рук].
• В який бік нахиляти тарілку, коли суп
закінчується [взагалі тарілки не нахиляють].
В театрі.
В театрі.
• Проходячи
на своє місце в театрі, вихована людина повертається обличчям до... [хто сидить у цьому ряду].
• Якщо Ви з
дамою заходите на свій ряд у театрі, то попереду... [джентльмен] .
Народна мудрість.
Народна мудрість.
Греція.
Вислів Демокріта: „Хорошими людьми стають не стільки від природи, скільки від [тривалих вправ]"
Притча:
Поради батька. Живи так, щоб у кожному селі була у тебе хата, кожний день нові чоботи, кожного ранку тобі з повагою вклонялись люди. На що натякав батько? [на
товаришів; чистку чоботів; вставай рано і йди на роботу]
Японія.
Про Сенсея Фунакосі. Пояси у карате - чим темніший, тим уміліший майстер. Одного разу сенсей
прийшов на заняття у білому поясі, як новачок. Учні його не зрозуміли і сліпо все скопіювали його вчинку, що
засмутило вчителя. На що натякнув
учитель? [Новий рівень, більш високий, тому на цьому рівні знову треба багато вчитись, ніби починаючи досягати
нових вершин майстерності, більш
високих]
Як з'явилось слово етикет? На балу у французького
короля мало хто знав, що по правилам „гарного тону" слід робити, а чого ні.
Від цього залежали кар'єра.
Етікет -
Королівський міністр роздав
всім карточки з правилами поведінки за строго встановленим
зразком.
Ці карточки так і назвали - етикетки, а дійства за встановленим зразком - церемоніали, що складались з ритуалів.
Ці карточки так і назвали - етикетки, а дійства за встановленим зразком - церемоніали, що складались з ритуалів.
Немає коментарів:
Дописати коментар