ОРІЄНТОВНЕ
календарно-тематичне
планування
занять факультативу
«Математична
лінгвістика»
учитель математики
Негода Сергія Петровича
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
ТА ВИМОГИ ДО ОСНОВНОГО РІВНЯ ПІДГОТОВКИ
Після
вивчення курсу «Математична лінгвістика» учень отримує:
·
досвід проектної, пошуково-дослідної діяльності
та самоосвіти;
·
уміння користуватися основними прийомами
та методами розв’язування дослідницьких проблем;
·
усвідомлене розуміння сутності
математичних методів та моделей в мовознавстві та їхнє значення для соціальних
мереж і творчих спільнот;
·
досвід прогнозування власних завдань на
перспективу продуктивного дослідження;
·
досвід системної технологічної
організації власної дослідницької діяльності;
·
досвід творчості в соціальних спільнотах.
Особливу
увагу в програмі курсу «Математична лінгвістика» приділено розвитку задатків та
здатностей учнів під час дослідницької діяльності – розпізнаванню, визначенню своїх навчальних
потреб, знаходженню потрібних для саморозвитку ресурсів, вмінню визначати
пріоритети та ставити навчальні завдання без сторонньої допомоги. Старшокласник
стає здатним навчатися протягом всього життя. Старшокласник отримує глибоке самоусвідомлення
того, що під час навчання постійно відбувається зміна пріоритетів за такою
ієрархією власних знань:
·
те, що я знаю про себе і це те, що про
мене знає моє оточення;
·
те, що я знаю про себе, але це те, що
про мене не знає моє оточення;
·
те, що я не знаю про себе, але це те, що
про мене знає моє оточення;
·
те, що я не знаю про себе але це те, що
про мене не знає моє оточення.
Комп’ютерні
технології в програмі курсу використані як засіб розвитку і формування життєво
необхідних навичок самовизначення, самоаналізу, самооцінки, саморозвитку.
Комплексність та системність підходу у цьому курсі є характерною рисою дослідницької діяльності
старшокласників, оскільки в них не тільки формуються комп’ютерні навички, а
також відбувається цілеспрямований розвиток
навичок, пов’язаних з успішною адаптацією в суспільстві, навичок роботи
з проектами.
Особливістю
програми курсу «Математична лінгвістика» є те, що вона орієнтована перш за все
на усвідомлення своїх знань, досягнень, умінь та навичок, що раніше не
систематично використовувалися в самонавчанні при роботі з персональним
комп’ютером.
Програма курсу «Математична лінгвістика» ставить за мету формування ініціативної
дослідницької та винахідницької продуктивної діяльності старшокласника,
належного набуття компетенції з обраної теми, подальшого збагачення духовної складової індивідуальності
учня в його саморозвитку та самовираженні у власних інтелектуальних здобутках.
Навчальна
дослідницька діяльність є однією з складових навчанню групової творчості, коли старшокласник
використовує не тільки свої природні задатки і самодіяльність, а й груповий
інтелект, свідомо відкриває для себе «нові» знання, відкриті саме ним,
пунктуально перевіряє їх достовірність, демонструє їх якість, старанно
дотримується умов та меж застосування
знань на практиці. Зрозуміло, що ці
«нові»знання відомі людству, але для самого старшокласника невідомі, проте для старшокласника важливо отримати
особистий досвід цих «відкриттів» і
зрозуміти, як робили такі відкриття
відомі вчені.
Власна дослідницька діяльність за програмою
курсу «Математична лінгвістика»
допомагає дітям краще запам’ятовувати знання та вирішує проблему
мотивації, тому що робити щось самим набагато цікавіше, ніж заучувати те, що
пропонується. Сама можливість досліджень, і наявність реального вибору серед
декількох альтернатив стимулює розвиток різних видів мислення, площинної,
просторової, абстрактної уяву, інтелектуальної інтуїції дитини. Не останнім
чинником є і те, що різноманітна дослідницька та пошукова діяльність веде до
виробленню в учнів власної виграшної стратегії поведінки, коли аналітична
робота мислення здійснюється над
явищами, об’єктами, процесами, структурами, які не діють безпосередньо на
органи відчуттів у даний момент. При аналізі результатів пошуку та дослідів
здійснюється вихід за межі наявної майстерності в простір двозначностей,
невизначеностей, відбувається зміна критеріїв, пріоритетів. Розширюється
не тільки поле розумової діяльності
учнів, а й досвід використання комунікаційних мереж, досвід використання
інформаційних баз даних для успішного виконання і створення продукту, як
результату діяльності.
Державні освітні стандарти та навчальні програми:
|
-
формування технічного світогляду і відповідний рівень
освіти, закріплення на практиці знань про технологічну діяльність, спираючись
на закони та закономірності розвитку природи, суспільства, виробництва і
людини;
-
ознайомлення учнів з місцем і роллю
інформаційно-комунікаційних технологій в сучасному виробництві, науці,
повсякденному житті та їх підготовка до раціонального використання
комп'ютерних засобів при розв'язуванні задач, пов'язаних з опрацюванням
інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, поданням, передаванням;
-
ознайомлення та залучення учнів до різних видів
діяльності, формування необхідних для цього знань і вмінь, навчання учнів
способів поводження з різноманітними засобами праці;
-
створення умов для професійного самовизначення, обґрунтованого вибору професії
з урахуванням власних здібностей, уподобань і інтересів;
-
формування в учнів культури праці, навичок
раціонального ведення
домашнього господарства, культури побуту, відповідальності за результати власної
діяльності, комплексу особистісних якостей,
-
потрібних людині як суб'єкту сучасного виробництва і
культурного розвитку
суспільства;
-
виховання активної життєвої позиції, професійної
адаптивності, готовності до безперервної професійної освіти, конкурентної
боротьби на ринку праці, потреби ініціативно включатися в систему нових
економічних відносин, в підприємницьку діяльність;
-
створення умов для реалізації особистісно-орієнтованого підходу до навчання, виховання
та розвитку особистості.
Вирішення загальноосвітніх завдань освітньої галузі зумовлює необхідність
формування в учнів певної сукупності знань, умінь і навичок. Основою для їх
формування повинно стати відповідне змістове наповнення галузі.
Структурування змістового наповнення галузі відбувається на основі таких змістових ліній:
-
людина в технічному середовищі;
-
технологічна діяльність людини;
-
соціально-професійне орієнтування людини на ринку
праці;
-
людина та інформаційна діяльність (елементи
інформології, основи інформаційних технологій, основи алгоритмізації і
програмування);
-
проектна діяльність людини у сфері матеріальної
культури.
Усі змістові лінії є наскрізними для реалізації змісту галузі в основній
і старшій школі та основані на наступності між початковою, основною, старшою
та вищою освітою.
Основою реалізації змістових ліній
є проектно-технологічна та інформаційна діяльність, яка інтегрує всі види
сучасної діяльності людини: від появи творчого задуму до реалізації готового
продукту.
Проектно-технологічний підхід дасть можливість реалізувати варіативність у змісті трудової
підготовки учнів.
Змістове наповнення предметів освітньої галузі має чітко виражену
прикладну спрямованість і реалізовується головним чином на основі практичних
форм і методів організації занять.
|
Навчальні цілі та очікувані результати навчання:
|
1.Вчитель та учні вирішують, як презентувати початок проекту: створивши
учнівську мультимедійну презентацію „
Звідки виникла життєва проблема?”.
2.Вчитель
та учні у тісній співпраці створюють інформаційний бюлетень „Творче поле”, в
якому відображають опорні знання про креативну систему
пізнання проблемної ситуації.
3.Вчитель
та учні у тісній інтерактивній співпраці створюють веб-сайт „Логік”, в якому пропонують
старшокласникам психологічний та соціометричний тест. Якісно оцінюють та
аналізують тенденції варіативного вирішення запропонованої в тесті життєвої
проблеми, яка під час вирішення
потребує творчого(креативного)
підходу. Вчаться класифікувати та виправляти допущені помилки, коригувати свою
діяльність і творчість в залежності від критеріїв та умов оцінювання.
Учні
проводять пошук в Інтернеті для збору наукової , методологічної , естетичної
інформації, систематизують її за відповідними критеріями.
Учні
навчаються доцільно та оптимально використовувати програмні середовища Excel, Word, Power Point, Publisher для повідомлення, систематизації та
узагальнення отриманих знань чи
результатів, прогнозування подальшої діяльності.
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
ФАКУЛЬТАТИВНОГО КУРСУ
«МАТЕМАТИЧНА ЛІНГВІСТИКА»
№
п/п
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Основні
вимоги
до
підготовки учнів
|
Усього
годин
|
У
тому числі
|
|
Теоретичні роботи
|
Практичні роботи
|
||||
1
|
Вступ.
Математична лінгвістика як галузь прикладної математики та прикладної
лінгвістики.
Штучні
граматики для комп’ютерної мови. Різні види альтернативних аналізів тексту з
точки зору структурної лінгвістики:
·
фонетичний;
·
морфологічний;
·
лексичний;
·
синтаксичний;
·
семантичний;
·
прагматичний;
·
логічний(смисловий).
Математична парадигма
аналізу:
·
семантика - область істинності висловлювань;
·
прагматика – область вражень, думок,
оцінок, установок;
·
синтактика – область формальних
моделювань висновків.
Формалізовані
способи передачі думок, почуттів, сигналів в комп’ютерній техніці. Складні
системи обслуговування ЕОМ засобами мови. Пряма мова людини з
комп’ютером-роботом. Клас штучних мов. Універсальні, діалогові та спеціальні
мови програмування (штучного інтелекту) високого(лісп, пролог, паскаль та
інші) та низького рівня(асемблер).
|
Учні повинні:
мати
уявлення про об’єкт вивчення математичної
лінгвістики та її цілі; виявляти зв’язок
математичної лінгвістики з ІТ;
усвідомити практичне значення комп’ютерної лінгвістики для сучасної людини;
знати
визначення математичної лінгвістики як прикладної науки.
називати предмет вивчення математичної лінгвістки;
пояснювати зв'язок математичної лінгвістики з іншими науками;
усвідомлювати практичне значення математичної лінгвістики;
уміти
знаходити
інформацію про поняття:
· синтез мови;
· обробка мови штучним інтелектом;
· пита́льно-відповіда́льна система.
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Інформація, дані, знання. Інформація
та дані на прикладі математичної та лінгвістичної моделі абстрактного «уявного»
діалогу письменника і читача засобами художнього твору.
Художній твір – як знаковий опис
можливої повноти та сутності світу.
Формальні властивості творів як
особливі візії письменника, їхні маркери на різних рівнях верифікації(моделювання
уявної дійсності) інформації в художньому
творі. Жанр твору. Форма та метрика твору. Регулярність мови думок
у творі. Стиль мислення у творі. Етикет і проблематика у творі. Повнота тотожностей
мови персонажів і їх мислення у творі. Цінність парадоксів твору – як гіпотеза
існування протилежностей. Актуальність мовних норм твору, як потенційна сума
усіх варіантів потрактувань. Стилістика, естетика, зарозумілість та ясність
твору. Фабула реального і спотвореного.
Сюжет ірреального і магічного. Поетика,смислова символіка твору. Композиція твору.
Часо-просторова мережа твору(авторські пріоритети, ієрархії, точки зору
оповідача, що виражені у творі
засобами знакового маркування художньої системи). Звукова імпресія,
архітектоніка твору. Вірогідне, уявне і сюрреальне у творі. Психологія взаємовпливів
персонажів, їхній інтеракційний режим
поведінки, свідома симптоматика (підтверджень, заперечень, перекручувань,
дистанціювань з середовищем), наявні магічні події, характер їх взаємодій. Цілісна
структура бінарних відношень між знаковими одиницями твору(суб’єктивне-об’єктивне,
дійсне-уявне, благородне-потворне, трагічне-комічне та інше), як система
мистецьких знаків автора художнього образу світу. Джерела катарсису, неоднозначного
переживання та мислення читача твору
крізь призму відносних потрактувань зображених знаків, сутностей, понять
твору.
Історія становлення сучасної української
мови. Три основі говори сучасної української мови: південно-східний;
південно-західний; північно-центральний.
|
Учні повинні:
мати
уявлення про види, функції, характер, способи
вивчення , моделювання, відтворення, використання,
перетворення
інформації;
виявляти
і пояснювати зв’язок між термінами, знак, явище,
модель, система, процеси ;
усвідомити практичне значення знакових систем для кодування інформації;
знати
двійкову систему числення.
уміти
знаходити
інформацію про поняття:
· шифрування;
· інформаційна модель;
·
інформаційні процеси та система;
·
властивість інформації.
|
4
|
4
|
4
|
3
|
Математична
та лінгвістична модель. Прикладне
моделювання знаків(маркерів) сутностей.
Моделювання
як основний метод математичної лінгвістики. Цифрова обробка інформації.
Системи
числення. Алфавіт системи
числення. Основа системи числення.
Позиційна система числення. Двійкова система числення та її арифметика.
Кількість інформації: біт, байт, кілобайт, мегабайт, гігабайт, терабайт.
Етапи
конструювання математичної моделі як основний метод математичної лінгвістики.
|
Учні повинні:
мати
уявлення про моделі
МЛ та їх властивості з точки зору ІТ, цілі моделювання і способи використання
моделей;
виявляти
і пояснювати зв’язки між математичною та лінгвістичною
моделями , як знакових систем;
характеризувати загальні принципи і вимоги до побудови лінгвістичної моделі;
усвідомити практичне значення математичної лінгвістики для проектної діяльності
людини;
знати
етапи проектної діяльності;
уміти
знаходити і
застосовувати інформацію про:
· веб-сайти та портали;
· обробку текстів штучним інтелектом;
· знакові системи.
|
4
|
4
|
4
|
4
|
Сучасні
комп’ютерні лінгвістичні системи.
Практикум
пошуково-дослідницької діяльності.
Комп’ютерні
лексикографічні системи «Словники
України»: структура, основні можливості, мінімальні системні вимоги,
джерельна база, режими роботи з системою, характеристика типів одержуваної
лінгвістичної інформації.
Вимоги
до побудови математичної моделі
об’єкту дослідження і
визначення її типології. Дослідження
особливостей третього етапу моделювання математичних моделей динамічної
лінгвістичної системи, тобто встановлення взаємозв’язків та різних видів відношень
між параметрами математичної моделі.
Формалізація математичної моделі і прогнозування поведінки динамічної системи за допомогою реалізації її на обчислювальній та
комп’ютерній техніці.
Український
лінгвістичний портал в мережі Інтернет.
Використання
можливостей ІТ у дослідженнях.
|
Учні повинні:
мати
уявлення про текстові процесори та їх цільове
використання;
виявляти
і пояснювати зв’язок між інформаційними та лінгвістичними системами;
усвідомити практичне значення дослідницької діяльності для сучасної людини.
знати
основні етапи пошуково-дослідницької технології.
уміти
знаходити
і застосовувати інформацію про:
· Машинний переклад мов;
· структуру бази знань;
· принципи прикладного моделювання;
розрізняти комп’ютерну версію традиційного словника та комп’ютерну
копію;
з’ясовувати тип і склад словозмінної парадигми;
визначати транскрипцію слова,
його частиномовну належність;
називати типи інформації про
слово, які подають різні словники та способи цих даних у базі;
знаходити синоніми певного
слова, його антоніми, фразеологізми з ним;
користуватися машинним перекладом,
задавати параметри перекладу;
активізувати можливості
редагування тексту перекладу.
|
22
|
16
|
20
|
5
|
Світочі українського мовознавства:
Михайло Максимович, Олександр Потебня, Павло Житецький, Агатангел Кримський,
Леонід Булаховський, Петро Горецький, Іван Білодід, Юрій
Шевельов та інші.
Світочі української математично-лінгвістичної
термінології:
Й.З.Штокало, Н. Ф. Клименко, Є.А.
Карпіловська та інші.
Захист учнівських проектів. Створення та укладання учнівського
портфоліо проекту. Укладання та робота над учнівським веб-сайтом.
|
Учні повинні:
мати
уявлення про портфоліо;
виявляти
і пояснювати зв’язок між розділами портфоліо;
усвідомити практичне значення презентації своєї діяльності для сучасної людини;
знати
основні етапи створення і проведення презентацій,
коференцій .
уміти
знаходити
і застосовувати інформацію про:
· редагування і друк текстів;
· структура портфоліо;
· принципи рекламного
моделювання наукової діяльності.
|
3
|
3
|
3
|
«Математична лінгвістика»
(35 годин на рік)
(1 ГОД НА ТИЖДЕНЬ - 1 СЕМЕСТР (16 тижнів 16 годин),
1 ГОД НА ТИЖДЕНЬ - 2 СЕМЕСТР(19
тижнів 19 годин))
Заняття проводяться в
кабінеті 34 кожної середи з 14.45
до 16.25
№
|
ТЕМА, ЗМІСТ ЗАНЯТЬ,
ПРАКТИЧНІ РОБОТИ
|
ГОДИН
|
ДАТА
|
|
2
|
||
1
|
Математична лінгвістика як галузь
прикладної лінгвістики.
Математична лінгвістика охоплює
ряд галузей теоретичного і прикладного мовознавства, в яких
використовуються поняття і методи математики (теорії імовірностей, математичної
статистики, теорії інформації, математичної логіки, теорії алгоритмів тощо).
Математичне(комп’ютерне) розуміння
природньої мови (тексту), як граматичної структури. Поняття граматичної
структури речення за допомогою деревоподібних графів або діаграм Ейлера-Вена.
Штучні
граматики для комп’ютерної
мови. Різні види альтернативних аналізів тексту з точки зору структурної лінгвістики:
фонетичний, морфологічний, лексичний, синтаксичний, семантичний,
прагматичний, логічний(смисловий). Розпізнавання
тексту природньої мови (тексту). Машинний переклад мови.
Практична робота 1. Створення учнівського проектного
портфоліо.
Проект – це послідовність
взаємопов’язаних подій, які відбуваються впродовж встановленого обмеженого
проміжку часу та спрямовані на досягнення неповторного і водночас певного
результату.
1.
Обрання теми майбутнього проекту, дослідження,
дослідної, пошукової, експериментальної роботи на основі корпусу творів
сучасної української літератури.
2.
Визначення матеріалу і напряму прикладного
лінгвістичного дослідження під час проекту.
3.
Конкретизація пошукової теми та планування поетапного
виконання завдань, затвердження робочого варіанта теми проекту.
4.
Визначення мети
і завдань та прикладних результатів дослідження з чітко вираженою прикладною
спрямованістю і реалізацією головним чином на основі практичних форм і
методів організації пошукової роботи.
|
1
|
02.09
|
2
|
Зв’язок математичної лінгвістики з іншими
науками.
Практичне значення математичної
лінгвістики. Формалізовані способи передачі думок, почуттів, сигналів в комп’ютерній техніці.
Практична робота 2. Створення інформаційної бази для
здійснення учнівського проекту.
1.
Здійснення пошуків потрібної літератури, інформації,
сайтів, довідників, словників термінів з теми проекту, дослідження.
2.
Збір та систематизація матеріалів для проектної та дослідної роботи
у власних порт фоліо та на електронних носіях.
|
1
|
08.09
|
2.
ІНФОРМАЦІЯ, ДАНІ, ЗНАННЯ, ЗНАКОВІ
СИСТЕМИ
|
4
|
||
3
|
Інформація та дані на прикладі математичної
моделі художнього твору. Властивості
інформації художнього твору. Повнота
твору. Цінність твору. Актуальність твору. Зрозумілість та ясність твору. Фабула.
Сюжет. Композиція. Часо-просторова мережа твору. Звукова архітектоніка. Вірогідність,
уявність і дійсність у творі. Риси та ролі персонажів, їхній режим поведінки, психічна симптоматика,
наявні знання, характер взаємодії, структура відношень між знаковими
одиницями твору. Система мистецьких знаків художнього твору.
Практична робота 3. Створення та укладання
навчальних контрактів між учасниками учнівської проектної мережі.
1. Тема контракту.
2. Цілі, характер і мотиви
експериментів, дослідження, творчості за контрактом.
3. Строки роботи за темою контракту. Кількість завдань
і критерії
якості результатів дослідження, експериментів, творчості.
4. Види дослідницької,
експериментальної, творчої роботи, які необхідно виконати.
5. Методичні рекомендації, що
містять пояснення, як технологічно
виконувати дослідницькі та експериментальні
завдання.
6. Функції та обов’язки керівника
дослідницького проекту творчого контракту.
7. Функції та обов’язки головних учасників проекту, творчого контракту.
8. Зміст діяльності другорядних
учасників творчого контракту.
9. Джерела, кошторис, фінансування й
витратні матеріали.
10. Особливості та санкції контракту в разі
недотримання строків і критеріїв виконання контракту.
11. Форс-мажорні обставини під
час виконання контракту.
12. Зобов¢язання у виконанні та
підписи всіх учасників контракту.
|
1
|
15.09
|
4
|
Змістовний
компонент і матеріальний носій інформації. Види інформації. За способами
сприйняття: візуальна, аудіальна, тактильна, нюхова, смакова. За способом
відображення: текстова, числова, графічна, музична, комбінована. За
суспільним значенням: масова, спеціальна. Функції інформації: зберігання, перекодування,
передавання, опрацювання. Інформаційні
процеси: сприйняття, збирання, пошук, перетворення, фільтрація, сортування,
архівація, шифрування, передавання, кодування, захист, опрацювання. Інформаційні
системи: управлінські, адміністративні, дослідницькі, пошукові, навчальні,
медичні, проектувальні, комерційні.
Інженерна обробка даних тазнань за допомого ІТ.
Практична робота 4. Укладання словника термінів за темою навчального проекту.
1. Організація пошуків, дослідів, експериментів
та потрібної інформації для поетапної реалізації проекту.
2. Дослідна та пошукова робота з
довідниками, літературою та
документальними джерелами (у бібліотеці, (пошук даних у системі Інтернат
тощо).
3. Складання словника термінів(учнівського довідника)
за темою проекту, занесення його в учнівське портфоліо.
4. Постановка мети та обґрунтування
актуальності наступних експериментів, дослідів за темою проекту.
5. Складання плану експериментальної частини
проекту.
|
1
|
22.09
|
5
|
Розвиток передавання інформації. Звуки.
Міміка. Жести. Мова. Писемність. Друкарство. Телеграф. Телебачення.
Електронні мережі. Типи носіїв інформації: мозок людини, паперові книги, магнітні
диски та стрічки, оптичні диски, нанотехнологічні флеш-пристрої. Структурування
та формалізація інформації. Математична символіка – як знакова система запису
структури та властивостей моделей.
Практична робота 5. Створення картотеки ресурсів та літератури.
1. Створення тематичної картотеки ресурсів та
літератури і занесення її в учнівське портфоліо.
2. Обробка здобутих відомостей з аналізу використаних
джерел.
3. Опис процесу вирішення завдань, постановка
експериментів, накопичення та опрацювання отриманих даних.
|
1
|
29.09
|
6
|
Мовні дані. Математичні дані і математичні знання. Число
– як дискретний сигнал для кодування
та шифрування інформації. Мовлення – як аналоговий сигнал мови високого рівня.
Практична робота 6. Оформлення робочого варіанта основної теоретичної частини дослідної роботи учасниками проекту.
1. Оформлення списку використаних ресурсів, джерел.
2. Оформлення робочого варіанта теоретичної частини
проекту, опис відомих знань, історії розвитку дослідної,
експериментальної та пошукової
роботи (з переглядом цитат, їх аналізом , вказівкою на
використані ресерси, літературу).
3. Обмін досвідом та знаннями проектної діяльності учнів.
|
1
|
06.10
|
|
4
|
||
7
|
Комунікація. Синтез мов. Моделювання як
основний метод математичної лінгвістики. Цифрова обробка інформації.
Системи числення. Алфавіт системи числення. Основа системи числення. Позиційна система
числення. Двійкова система числення та її арифметика. Кількість інформації:
біт, байт, кілобайт, мегабайт, гігабайт, терабайт.
Практична робота 7. Створення експериментальних
лінгвістичних моделей, математичне моделювання
різних робочих варіантів основної частини проекту.
1.
Змоделювати різні точки зору та різні ситуації в описах
своєї роботи над проектом, виявити приховані можливості створеної
лінгвістичної моделі учнівського проекту;
2.
Збагатити лінгвістичну модель власним творчим дорбком,
досвідом, узагальнити, установити різноманітні взаємозв’язки
між компонентами лінгвістичної моделі через включення їх в різні життєві
ситуації і переживання їх;
3.
Збереження лінгвістичних моделей в учнівському портфоліо.
|
1
|
13.10
|
8
|
Етапи
конструювання математичної моделі як основний метод математичної лінгвістики. Дослідження
особливостей першого етапу моделювання математичних моделей динамічної
системи: тобто первинний аналіз
властивостей(складність реальних змін, характер операцій, рівень та структура
організації, ієрархія складових системи
та інше) та вибір знакової системи для адекватної оцінки похибок при реалізації досліджень.
Практична робота 8. Конструювання математичного моделі об’єкту дослідження та
ресурсної довідникової бази. Проектування
учнівського веб-сайту для
дослідницького проекту.
1.
Планування , проектування та структурування макету
учнівського веб-сайту.
2.
Створення і кодування головних сторінок учнівського
веб-сайту на комп’ютері.
3.
Збереження первинної версії веб-сайту в учнівському портфоліо.
4.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
20.10
|
9
|
Лінгвістична модель об’єкту дослідження. Вимоги до побудови математичної моделі об’єкту дослідження і визначення її типології. Протиставлення розуміння
знаку:
абстрактне-конкретне, кодування – факт, норма-стиль,
породження-пророджуване.
Дослідження
особливостей другого етапу моделювання математичних моделей динамічної
системи, тобто вияв особливих подій реальної системи за різними принципами: рівень взаємодії-ефект, час-ефект,
тощо та вибір компонентів
математичної моделі, кількості
рівнянь, функцій, матриць, що описують
процес, явище, взаємодію, тощо.
Практична робота 9. Пошук
і аналіз мовних явищ в лінгвістичній моделі об’єкту дослідження і розміщення її на веб-сайті та налагодження взаємозв’язків між складовими
елементами та способи уявлення лінгвістичної моделі.
1.
Кодування та налагодження гіперпосилань та взаємозв’язків між сторінками веб-сайту учнівського проекту.
2.
Тестування гіперпосилань та взаємозв’язків між сторінками веб-сайту учнівського проекту.
3.
Збереження поточної версії веб-сайту в учнівському портфоліо.
4.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
03.11
|
10
|
Математична модель об’єкту дослідження. Вимоги до побудови математичної моделі об’єкту дослідження і визначення її типології. Дослідження особливостей третього етапу
моделювання математичних моделей динамічної системи, тобто
встановлення взаємозв’язків між параметрами математичної моделі. Формалізація математичної моделі і
прогнозування поведінки динамічної
системи за допомогою реалізації її на
обчислювальній та комп’ютерній
техніці.
Практична робота 10. Створення
математичної моделі об’єкту дослідження і розміщення її на веб-сайті та налагодження взаємозв’язків між складовими
елементами та способи уявлення математичної
моделі.
Встановлення для зацікавлених учнів правил мовної поведінки на учнівському
веб-сайті.
1.
Кодування та налагодження ресурсної бази для математичної моделі. Утворення сторінки спільнот
зацікавлених учнів і встановлення зв’язків між сторінками
спільнот веб-сайту учнівського проекту.
2.
Тестування гіперпосилань та взаємозв’язків між сторінками спільнот веб-сайту учнівського
проекту.
3.
Збереження поточної версії веб-сайту в учнівському портфоліо.
4.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
10.11
|
СУЧАСНІ КОМП’ЮТЕРНІ ЛІНГВІСТИЧНІ СИСТЕМИ
|
22
|
||
11
|
Математична лексикографія: предмет,
завдання. Вивід. Конструювання процесів
штучного інтелекту. Експертні системи – як інформаційно-логічні
системи знань. Способи індексування інформації(бази знань) в експертних
системах.
Практична робота 11. Створення
умов для користувача комп’ютерних
математичних та технічних словників на учнівському веб-сайті.
1. Кодування та налагодження ресурсної бази для словників і встановлення зв’язків між
термінами, сторінками словників веб-сайту учнівського проекту.
2. Тестування гіперпосилань та взаємозв’язків між
термінами, сторінками словника
веб-сайту учнівського проекту.
3. Збереження поточної версії веб-сайту в учнівському портфоліо.
4.
Обмін досвідом
проектної діяльності учнів.
|
1
|
17.11
|
12
|
Комп’ютерні технології в українській науковій
лексикографії. Загальна характеристика комп’ютерного словника (словник, укладений за
допомогою комп’ютера, та традиційний словник у комп’ютерній формі). Моделі бази даних:
ієрархічна(рівні), реляційна(масиви), мережева(бінарні відношення).
Практична робота 12. Укладання комп’ютерних словників на учнівському веб-сайті.
1.
Кодування та налагодження традиційних словників у комп’ютерній формі і встановлення зв’язків між термінами,
сторінками словників веб-сайту учнівського проекту.
2. Тестування гіперпосилань та взаємозв’язків між
термінами, сторінками словника веб-сайту учнівського проекту.
3. Збереження поточної версії веб-сайту в учнівському портфоліо.
4.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
24.11
|
13
|
Напрями комп’ютерної та математичної лексикографії.
Словник математичних термінів.
Практична робота 13. Оформлення
і виконання робочого
варіанта практичної частини
проекту.
1.
Завершення
роботи над дослідженням математичної моделі.
2.
Підготовка і оформлення робочого варіанта практичної частини.
3.
Підготовка до
друку основної
теоретичної частини проекту.
4.
Формулювання
висновків.
5.
Остаточне
редагування написаного.
|
1
|
1.12
|
14
|
Інтегрована лексографічна система
«Словники України».
Її словники-джерела, будова та режими
роботи з нею.
Практична робота 14. Оформлення
і виконання основного варіанта
практичної частини проекта.
1.
Завершення
роботи над практичною частиною
проекту.
2.
Підготовка і оформлення основного варіанта практичної частини.
3.
Підготовка до
друку основної
практичної частини проекту.
4.
Формулювання
висновків.
5.
Остаточне редагування написаного з використанням
словників.
|
1
|
08.12
|
15
|
Режими, можливості та принципи роботи з
програмним продуктом Lingvo.
Практична робота 15. Виготовлення атрибутики учнівського
проекту. Марка, емблема, девіз, епіграф, значок, диплом, прайс-листи,
буклети, альбоми, музичне супровід(або гімн),
візитки учасників проекту для розповсюдження між іноземними друзями за
темою проекту.
1.
Обговорення та проектування атрибутики для проекту.
2.
Підготовка і оформлення основних атрибутів.
3.
Виготовлення і
друк
основної атрибутики для проекту.
4.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
15.12
|
16
|
Математичний фонд України в
Інституті математики НАН України та
засоби роботи з ним. Загальна характеристика дослідницької системи.
Практична робота 16. Розміщення основної атрибутики учнівського
проекту на учнівському веб-сайті. Марка, емблема, девіз, епіграф, значок,
диплом, прайс-листи, буклети, альбоми, музичне супровід(або гімн), візитки учасників проекту для
розповсюдження між іноземними друзями за темою проекту.
1.
Оцифровка
атрибутики для веб-сайту
проекту.
2.
Підготовка до оформлення основних атрибутів на
веб-сайті.
3.
Перевірка і тестування основної атрибутики на веб-сайті .для проекту.
4.
Обмін досвідом проектної діяльності
учнів.
|
1
|
22.12
|
17
|
Принципи створення запитів у базі даних математичного
фонду.
Практична робота 17. Створення творчої мережі для інтерактивного
спілкування учасників проекту на учнівському веб-сайті.
1. Збір
інформації та створення анкет про
усіх учасників для
інтерактивного спілкування в творчій мережі веб-сайту проекту.
2. Підготовка та оформлення сторінок творчої мережі на
веб-сайті.
3. Перевірка і тестування сторінок на веб-сайті .для проекту.
4.
Обмін досвідом
проектної діяльності учнів.
|
1
|
29.12
|
18
|
Досягнення української математичної
лексикографії за останні десятиріччя. Загальна характеристика різних типів
комп’ютерних, лінгвістичних, математичних словників(довідників), що
надруковані українською мовою.
Практична робота 18. Створення музею та архіву для
інтерактивного спілкування учасників проекту на учнівському веб-сайті.
1.
Збір інформації
та створення музею даних про корифеїв
та відомих людей в українській лінгвістиці для
створення їхньої повної біографії,
повної бібліографії, архіву праць і
розміщення її в творчій мережі веб-сайту проекту.
2. Підготовка та оформлення сторінок музею творчої мережі на веб-сайті.
3. Перевірка і тестування сторінок музею на веб-сайті
. проекту.
4.
Обмін досвідом
проектної діяльності учнів.
|
1
|
12.01
|
19
|
Комп’ютерні системи опрацювання математичного
тексту. Математичні моделі в системах опрацювання тексту. Поняття дерева.
Практична робота 19. Дослідження текстів із корпусу класичної математичної
літератури та лінгвістики в комп’ютерних
системах.
1.
Збір інформації
та створення даних про тексти корифеїв
та відомих людей в українській літературі та лінгвістиці
для створення повної уяви про їхню плідну діяльність, і розміщення її в творчій мережі веб-сайту
проекту.
2. Підготовка та оформлення сторінок даних про тексти
корифеїв у творчої мережі на веб-сайті.
3. Перевірка і тестування сторінок даних про тексти
корифеїв на веб-сайті .для проекту.
|
1
|
19.01
|
20
|
ПроЛінг Офіс для WINDOWS
Практична робота 20. Дослідження текстів із корпусу класичної математичної
літератури та лінгвістики з комп’ютерних
систем.
1.
Збір інформації
та створення даних про тексти корифеїв
та відомих людей в світовій літературі та лінгвістиці
для створення повної уяви про їхню плідну діяльність, і розміщення інформації в творчій мережі
веб-сайту проекту.
2. Підготовка та оформлення сторінок даних про тексти
корифеїв у творчої мережі на веб-сайті.
3. Перевірка і тестування сторінок даних про тексти
корифеїв на веб-сайті .для проекту.
4. Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
26.01
|
21
|
Cистеми машинного
перекладу: принципи створення і можливості.
Практична робота 21. Машинний переклад текстів із корпусу
класичної математичної літератури та
лінгвістики в комп’ютерних
системах українською мовою.
1.
Збір інформації про
машинні перекладачі та створення даних
про їхнє розміщення в мережі Інтернет для створення повної картини про їх
можливості, і розміщення інформації в
творчій мережі веб-сайту проекту.
2. Підготовка до машинного перекладу текстів із корпусу
класичної світової літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах
українською
мовою.
3. Перевірка і тестування перекладених українською мовою сторінок текстів корифеїв світової
літератури.
4. Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
2.02
|
22
|
Етапи становлення систем машинного
перекладу.
Практична робота 22. Машинний переклад текстів із корпусу
класичної математичної літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах українською мовою.
1.
Збір інформації про
машинні перекладачі та створення даних
про їхнє розміщення в мережі Інтернет для створення повної картини про їх
можливості, і розміщення інформації в
творчій мережі веб-сайту проекту.
2. Підготовка до машинного перекладу текстів із корпусу
класичної світової літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах
українською
мовою.
3. Перевірка і тестування перекладених українською мовою сторінок текстів корифеїв світової
літератури.
4. Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
9.02
|
23
|
Людино-машинний
переклад як проблема математичної лінгвістики( на прикладі системи машинного російсько-українського та
українсько-російського перекладу ПЛАЙ)
Практична робота 23. Машинний переклад текстів із корпусу
класичної математичної літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах на українську мову.
1.
Збір інформації про
машинні перекладачі та створення даних
про їхнє розміщення в мережі Інтернет для створення повної картини про їх
можливості, і розміщення інформації в
творчій мережі веб-сайту проекту.
2. Підготовка до машинного перекладу текстів із корпусу
класичної російської літератури та
лінгвістики в комп’ютерних системах українською мовою.
3. Перевірка і тестування перекладених українською мовою сторінок текстів корифеїв світової
літератури.
4.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
16.02
|
24
|
Інтелектуальні комп’ютерні лінгвістичні системи, їх типи.
Штучний інтелект як комп’ютерна модель інтелекту людини.
Практична робота 24. Проведення експертизи текстів із корпусу
класичної української літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах.
1.
Збір інформації про
експертизи авторства та створення
даних про їхнє розміщення в мережі
Інтернет для створення повної картини
про їх можливості, і розміщення
інформації в творчій мережі веб-сайту проекту.
2. Підготовка до експертизи текстів із корпусу класичної математичної літератури та
лінгвістики в комп’ютерних системах українською мовою.
3. Перевірка і тестування проведених експертиз українською мовою сторінок текстів світових корифеїв математичної літератури.
4.
Обмін досвідом
проектної діяльності учнів.
|
1
|
23.02
|
25
|
Бази даних і бази
математичних знань.
Практична робота 25. Проведення експертизи текстів із корпусу
класичної математичної літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах.
1. Збір інформації про експертизи авторства та створення даних про їхнє розміщення в мережі Інтернет для створення повної картини про їх
можливості, і розміщення інформації в
творчій мережі веб-сайту проекту.
2.
Підготовка до експертизи текстів із
корпусу класичної математичної літератури та лінгвістики в комп’ютерних
системах українською мовою.
3.
Перевірка і
тестування проведених експертиз українською
мовою сторінок текстів світових
корифеїв математичної літератури.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
2.03
|
26
|
Лінгвістичні проблеми
створення баз математичних знань.
Практична робота 26. Проведення експертизи текстів із корпусу
класичної математичної літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах.
1. Збір інформації про експертизи авторства та створення даних про їхнє розміщення в мережі Інтернет для створення повної картини про їх
можливості, і розміщення інформації в
творчій мережі веб-сайту проекту.
2.
Підготовка до експертизи текстів із
корпусу класичної математичної літератури та лінгвістики в комп’ютерних
системах українською мовою.
3.
Перевірка і
тестування проведених експертиз українською
мовою сторінок текстів світових
корифеїв математичної літератури.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
9.03
|
27
|
База даних про дослідження і досягнення
українських математиків.
Практична робота 27. Проведення експертизи текстів із корпусу
класичної математичної літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах.
1. Збір інформації про експертизи авторства та створення даних про їхнє розміщення в мережі Інтернет для створення повної картини про їх
можливості, і розміщення інформації в
творчій мережі веб-сайту проекту.
2.
Підготовка до експертизи текстів із
корпусу класичної математичної літератури та лінгвістики в комп’ютерних
системах українською мовою.
3.
Перевірка і
тестування проведених експертиз українською
мовою сторінок текстів світових
корифеїв математичної літератури.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
16.03
|
28
|
Корпус математичних текстів як
текстозорієнтована база математичних даних.
Практична робота 28. Проведення пошуку корпусу текстів класичної
математичної літератури та лінгвістики в комп’ютерних системах.
1. Збір інформації про експертизи авторства та створення даних про їхнє розміщення в мережі Інтернет для створення повної картини про їх
можливості, і розміщення інформації в
творчій мережі веб-сайту проекту.
2.
Підготовка до експертизи текстів із
корпусу класичної математичної літератури та лінгвістики в комп’ютерних
системах українською мовою.
3.
Перевірка і
тестування проведених експертиз українською
мовою сторінок текстів світових
корифеїв математичної літератури.
Обмін досвідом проектної діяльності учнів.
|
1
|
23.03
|
29
|
Основні типи корпусів текстів з сучасної математики.
Дослідницька робота 29. Історії друкарських пристроїв.
|
1
|
06.04
|
30
|
Використання можливостей мережі Інтернет
у математичних та лінгвістичних дослідженнях.
Дослідницька робота 30. Історії лінгвістики.
|
1
|
13.04
|
31
|
Автоматичний
морфологічний аналіз тексту( на прикладі систем РУТА і ПЛАЙ).
Дослідницька робота 31. Історія розвитку комп’ютерної техніки, зокрема текстових
редакторів, та процесорів.
|
1
|
20.04
|
32
|
Автоматичний
синтаксичний аналіз тексту( на прикладі систем РУТА і ПЛАЙ).
Дослідницька робота 32. Історія розвитку комп’ютерної техніки, зокрема видавничих процесорів.
|
1
|
27.04
|
ПРАКТИКУМ
|
|||
33
|
Укладання
учнівського портфоліо, робота над учнівським веб-сайтом.
|
1
|
4.05
|
34
|
Оформлення
основної частини дослідження у формі презентації.
|
1
|
11.05
|
35
|
Конференція.
Захист пошуково-дослідних проектів.
|
1
|
18.05
|
Немає коментарів:
Дописати коментар