пʼятниця, 3 квітня 2015 р.

Якість навчальної літератури



           19.10.04 № 1/9-516
     На № _______від ____________
Ректорам вищих
навчальних закладів
Про дотримання вимог щодо якості навчальної літератури

     Протягом останніх років значно зросла кількість видань навчальної літератури для вищої школи, зокрема з грифами “підручник”, “навчальний посібник”, наданими Міністерством освіти і науки України, іншими центральними органами виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні вищі навчальні заклади. Цьому сприяє постійне збільшення видатків з державного бюджету, залучення коштів вищих навчальних закладів, спонсорів та авторів.
     У той же час трапляються непоодинокі порушення встановлених вимог до якості навчальної літератури, процедури попереднього розгляду у вищих навчальних закладах рукописів щодо рекомендації їх до видання, формального та неякісного рецензування, що призводить до випадків плагіату, тенденційного висвітлення історичних фактів та економічної політики держави, невідповідності рукописів навчальним планам та програмам.
     Вищі навчальні заклади самостійно планують та видають велику кількість допоміжних видань за планами випуску інструктивно-методичної літератури (методичні рекомендації з теоретичним матеріалом, конспекти, тексти лекцій, пам’ятки, програми, плани, графіки тощо). Неодноразові перевірки міністерства засвідчили, що не завжди якість таких видань відповідає встановленим вимогам.
     Міністерство звертає вашу увагу на необхідність значного підвищення ролі і відповідальності вчених рад вищих навчальних закладів щодо якості рекомендованих до видання рукописів підручників і навчальних посібників, відповідальності кафедр за попередній розгляд їх змісту, науково-методичного та виховного рівня, підбір рецензентів та якість рецензій.
     Рекомендуємо вивчити протягом ІV кварталу поточного року стан забезпечення навчального закладу підручниками і навчальними посібниками, розглянувши порушене питання на засіданнях кафедр, вчених радах факультетів та вищого навчального закладу, передбачити заходи підвищення відповідальності авторів і рецензентів щодо дотримання вимог, встановлених до навчальної літератури, недопущення використання неякісних навчально-методичних матеріалів у педагогічній практиці. Про проведену роботу і розроблені заходи просимо інформувати міністерство до 15.01.2005 року.
     Наголошуємо на персональній відповідальності керівників вищих навчальних закладів за допущення до використання у навчально-виховному процесі неякісної навчально-методичної літератури та несертифікованих засобів навчання.


      Міністр                                                                                В.Г. Кремень

 
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ


           19.10.04 № 1/9-516
     На № _______від ____________
Головам комісій Науково-методичної ради
Міністерства освіти і науки України

 
Про дотримання вимог щодо
якості навчальної літератури

     Важливу роль у подальшому розвитку освіти, підвищенні її рівня відіграє забезпечення закладів освіти якісною сучасною навчально-методичною літературою. Останніми роками діяльність у цій сфері значно пожвавилась, щорічно друком виходять сотні назв підручників і навчальних посібників з грифом Міністерства освіти і науки України, інших центральних органів виконавчої влади, які мають у своєму підпорядкуванні навчальні заклади.
     Значною мірою якість рекомендованих до видання підручників та навчальних посібників визначається об’єктивністю їх експертизи, що здійснюється комісіями Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України.
     У той же час непоодинокі випадки плагіату, необ’єктивного тенденційного висвітлення історичних фактів, економічної політики держави, низького науково-методичного рівня навчальних книг, що виходять друком і рекомендовані до використання у навчально-виховному процесі, свідчать про необхідність підвищення уваги до попереднього розгляду рукописів на усіх рівнях, зокрема, під час їх експертизи комісіями Науково-методичної ради.
     Доручаємо вам забезпечити високий науково-теоретичний та фаховий рівень експертизи, відповідальність експертів за висновки і рекомендації під час розгляду рукописів з метою недопущення випуску неякісної навчально-методичної літератури.
     Зазначені проблеми необхідно розглянути на засіданнях комісій, здійснивши попередній аналіз якості навчальних книг, які були рекомендовані комісіями до видання, одержали відповідний гриф міністерства та вийшли друком протягом 2001–2004 років, внести корективи до механізму призначення експертів і процедури розгляду рукописів.


      Міністр                                                                       В.Г. Кремень


 


           10.12.04 № 1/9-634
     На № _______від ____________
Ректорам (директорам)
вищих навчальних закладів
І–IV рівнів акредитації, головам
робочих груп з розробки
стандартів вищої освіти
Про зміну назви навчальної дисципліни

     З метою приведення назви дисципліни у відповідність з законодавчою та нормативно-правовою базою в галузі освіти, фізичного виховання і спорту в навчальних планах (цикл гуманітарної та соціально-економічної підготовки молодшого спеціаліста та бакалавра), освітньо-кваліфікаційних характеристиках (ОКХ), освітньо-професійних програмах (ОПП), а також в Інформаційному віснику “Вища освіта” № 11, 2003 рік, змінити назву навчальної дисципліни “Фізична культура” на “Фізичне виховання”.
     Головам комісій Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України та Науково-методичному центру вищої освіти врахувати зазначену зміну при погодженні і проведенні експертизи галузевих стандартів вищої освіти та навчальних планів.


      Міністр                                                                                                                               В.Г. Кремень


Зразок рецензії



Р Е Ц Е Н З І Я

на  програму спецкурсу “Соціальна робота за кордоном” для студентів факультетів і відділень соціальної роботи вищих навчальних закладів України
(автори: Пуховська Л.П. (д.п.н., проф.), Тименко В.М. (мл. наук. сп.).

            Програма спецкурсу “Соціальна робота за кордоном” призначена для викладачів і студентів університетів і педагогічних інститутів, які прагнуть оволодіти спеціальністю «Соціальна робота» і «Соціальна педагогіка». В умовах динамічного розвитку соціальної роботи і соціальної педагогіки як нових видів професійної діяльності і як спеціальностей у системі вищої освіти України  необхідно аналізувати і осмислювати  зарубіжний досвід.
            Багаторічний досвід  країн Північної Америки, Західної Європи, Скандинавії свідчить, як важливо сформувати  відкритий освітній простір, якому притаманна різноманітність термінів навчання, варіативність програм, форм атестації і дипломів, багатоманітність методів і форм навчання тощо.
            Спецкурс «Соціальна робота за кордоном» загальним обсягом 24 навч. год. (12 - лекційних і 12 - семінарських)  збагатить процес підготовки майбутніх соціальних працівників і допоможе майбутнім фахівцям розширити їхні професійні знання і уміння.
            Структура курсу логічна і послідовна. Автори виділяють провідні проблеми соціальної роботи і підготовки фахівців для цієї сфери. Доцільними є також теми семінарських занять, які зосереджені в цілому на специфіці національного досвіду соціальної роботи у розвинених країнах. Особливо цікавою видається тема «Становлення і розвиток сучасної системи соціального обслуговування населення у Російській Федерації та Україні: порівняльний аналіз”.
            Враховуючи актуальність, новизну і практичну значимість рецензованого спецкурсу для професійної підготовки майбутніх соціальних працівників і соціальних педагогів у нашій країні, вважаємо за доцільне його видання і практичне впровадження у практику вищої школи.
                        
20 листопада 2003 р.


доктор педагогічних наук,                                   
старший науковий співробітник                                      Лактіонова Г.М.



Немає коментарів:

Дописати коментар