ТЕХНОЛОГІЯ
КОЛЕКТИВНОГО
ТВОРЧОГО ВИХОВАННЯ
(за І. П.
Івановим)
Кожна справа — з користю, інакше
— навіщо.
Кожна справа — людям, інакше —
навіщо.
Кожна справа — творчо, інакше —
навіщо.
Наша мета — щастя людей!
Ми переможемо — інакше бути не
може!
Із заповідей
комунарівців
І. Історія виникнення технології
Освіта,
навчання, виховання... Три головні частини педагогічного процесу. Так було,
так є і так буде. Однак кожна епоха висуває з названої триєдності на перший
план одну з основних частин, яка в певний історичний момент є визначальною.
В сьогоднішніх умовах зростає ціна моральної спрямованості здобутих знань.
Ще Я. А. Коменський говорив: "Діти допитливі, з гострим розумом при
правильному вихованні стають великими людьми". Ось чому чим багатша на
знання людина, тим гостріше ставиться питання про рівень розвитку її
загальнолюдських цінностей, наприклад таких, як громадянська активність,
відповідальне ставлення до справи, вміння враховувати загальні інтереси, вміння
підкорятися і керувати. Ці та інші якості можуть формуватися при діяльнішому
спрямуванні процесу виховання особистості, що розвивається. У зв'язку з цим
перед педагогами постає завдання — навчитися мистецтва виховної роботи,
оволодіти новими технологіями виховного процесу. Однією з таких технологій є
колективне творче виховання, колективна організація творчої діяльності.
Першим у педагогічній діяльності використав технологію колективного
творчого виховання А. С. Макаренко. Вся діяльність його колонії імені М.
Горького та комуни імені Ф. Дзержинського була заснована на ідеях цієї технології:
колективне рішення і виконання всіх
дій; зміна складів зведених загонів;
система перспективних ліній.
Згодом санкт-петербурзький учитель І. П. Іванов, узагальнивши ідеї А. С. Макаренка, розробив
та апробував технологію колективного
творчого виховання.
У становленні технології колективного творчого виховання вирізняють п'ять періодів:
1)
1956—1959 рр. — період зародження
ідей на базі декількох шкіл і дружин м. Ленінграда;
2) 1959—1962 рр. — створення експериментальних колективів та створення цілісної комунарської
технології, яка охоплює клуб юних фрунзенців
"Орлятко", клуб нових комунарів;
3)
1962—1966 рр. — поширення
технології;
4)
1966—1986 рр. — період консервації;
5) 1986 рр. — до теперішніх часів — період
відродження.
Створення технології колективного творчого виховання стало вимогою часу. В
середині 50-х років у країні відбулося відродження гуманістичних ідеалів і
цінностей, творчого духу народу, змінилися акценти у вихованні.
До початку 60-х років визначилися два напрями у вихованні. Сутнісно-самодіяльний
підхід, що спирався на творчу думку та моральну активність самих дітей, втілював І. П. Іванов. Емоційно-романтичний мажорний
стиль у житті дитячого колективу
здійснював С. Шмаков.
У дитячому таборі "Орлятко" 1962 року вперше зібрались 50 представників шкільних комунарських секцій. Після 1963 року комунарські збори було проведено в
Салехарді, Горлівці, Києві,
Архангельську та десятках інших міст.
Однак вже 1964 року поширення технології пішло на
спад, бо розроблена в "Орлятку"
структура учнівського самоврядування не відповідала офіційній структурі
шкільних організацій. З 1986 року почався період відродження технології колективного творчого
виховання, яка все ширше входила в життя школи. Цьому сприяла активна її пропаганда на сторінках
"Учительской
газеты" та журналу "Воспитание школьников".
II. Концептуальні положення
Сутність технології колективного творчого виховання — формування
особистості в процесі роботи на користь інших людей; в організації певного
способу життя колективу, де все ґрунтується на засадах моральності та соціальної
творчості.
Технологія колективного творчого виховання дасть
можливість удосконалювати
пізнавально-світоглядну, емоційно-вольову та дієву сфери особистості учня й педагога.
Ця технологія — особистісно орієнтована, бо кожній дитині знайдеться справа для душі, яку вона може організувати,
зробити краще, ніж інші. Сьогодні учень керує, організовує, творить спільно з іншими такими ж зацікавленими
людьми. Завтра він же з такою самою зацікавленістю візьме участь у новій колективній творчій справі, але вже в ролі виконавця. Ця технологія об'єднує ділову та
міжособистісну сфери діяльності людини.
Особливість технології полягає в тому, що між вихователями та вихованцями складаються в
процесі діяльності суб'єкт-суб'єктні
взаємини, в силу яких і вчитель, і учень рівною
мірою почуваються відповідальними за якісне виконання поставлених
завдань.
Одна з головних ідей методики колективного
творчого виховання —
формування особистості через єдиний виховний колектив, з однаковими вимогами до старших і
молодших. Творчий підхід до процесу виховання забезпечується як групою засобів дружньої виховної
турботи (збудження, переконання, привчання, дружньої поваги, довіри, схвалення, "секретного договору"),
співдружності старших та молодших колективів,
роботи з рідними вихованців, співдружності педагогів,
так і основними виховними засобами (колективна організаторська діяльність, колективні творчі справи, творчі ігри,
творчі свята).
Колективні творчі справи — це, передусім, прояв життєво-практичної громадської турботи про
поліпшення спільного життя, це
сукупність певних дій на загальну користь та радість. Це справа колективна, тому що планується, готується, здійснюється і обговорюється всіма
учасниками. Вона — творча, тому що на
кожній стадії її здійснення і учні, і педагоги ведуть пошук найкращих
шляхів вирішення спільного завдання; бо
справа не робиться по шаблону, завжди розкриває нові можливості її
учасників. Колективні творчі справи
розрізняються за напрямками виховання: громадські, трудові, пізнавальні, спортивні, оздоровчі, художньо-естетичної
творчості тощо.
Технологія колективного творчого виховання припускає:
— створення колективу на основі прагнення до
високих ідеалів, привабливих для дітей, які формуються життєвою позицією педагога та справами,
скерованими на громадську турботу про поліпшення навколишнього життя;
—
побудову колективу на принципах
змінності всього активу, колективного планування,
організації та аналізу спільних справ, взаємин, вчинків;
—
організацію діяльності, суспільно
значимої (для людей), особистісно значимої ("творчо
— інакше навіщо"), художньо-інструментованої (ритуалами, законами, традиціями),
одухотвореної щирістю, гумором і
розумінням дорослими потреб дитинства;
—
особливу позицію
педагога, як старшого товариша, здатного до співпраці з вихованцями, позицію, що забезпечує повне взаєморозуміння, взаємодію колективів
педагогічного (старших друзів) та
дитячого (друзів молодших).
Основними умовами виховної ефективності колективних творчих справ є:
—
єдність життєво-практичного та
виховного спрямування для поліпшення життя всередині колективу та навколишнього
життя;
—
творчий характер кожної справи:
здійснення неперервного пошуку найкращих рішень життєво важливих завдань на
всіх стадіях організації;
—
єдність окремих стадій організації
кожної справи.
У технології колективного творчого
виховання головне — "жити заради усмішки іншого", що і
породжує радість творчого
самовираження в поєднанні з потребою бути корисним людям.
Основний педагогічний результат технолога — розвиток громадянської самосвідомості та
здібностей до соціальної творчості.
III. Мета і
завдання
Мета технології — забезпечувати соціальне замовлення на людину нового, демократичного
суспільства, якій притаманна активна
життєва позиція.
Здійснення життєво-практичної сторони кожної
колективної творчої справи визначає реалізацію таких виховних завдань:
— виховні
завдання, які ставлять вихователі в процесі організації коллективної творчої
діяльності, вирішуються непомітно для вихованців, їх відкривають вихованці — в тій чи іншій мірі — при обговоренні
результатів колективної творчої справи, і вони стають їхніми вимогами до себе; — у процесі колективної творчої діяльності здійснюються в тісній єдності завдання різноманітних частин виховання:
і громадянського, морального, трудового,
розумового, фізичного, естетичного;
— у
процесі колективної творчої діяльності розвиваються в єдності всі три сторони
особистості: пізнавально-світоглядні (знання, погляди, переконання, ідеали),
емоційно-вольова (почуття, прагнення, інтереси, потреби), діяльнісна (уміння, навички, звички, здібності, риси характеру);
— у процесі колективної творчої діяльності реалізуються різні функції виховної діяльності:
вихователі передають готовий суспільно цінний досвід вихованцям, ті оволодівають цим досвідом і створюють новий досвід
разом з вихователями та під їх керівництвом; відбувається поєднання цього досвіду з попереднім,
обмін поєднаним досвідом, його закріплення та нагромадження у вигляді позитивних традицій,
подальший їхній розвиток;
— у процесі колективної творчої діяльності взаємопов'язано здійснюються різні ланки
спрямованого виховання: виховання та самовиховання учнів і педагогів як особистісне, так і взаємне.
IV. Ключові слова
Технологія колективного творчого
виховання, колективна методика, колективна організація
творчої діяльності, колективна творча справа, комунарський
збір, закони-заповіді, колективне планування, загальний збір,
рада справи, чергування творчих доручень.
V. Понятійний
апарат
Великий загальний збір — поєднання зборів — "вогника" та "старту". Проводиться,
коли від обговорення зробленого можна відразу ж перейти до складання плану
загальних справ на наступний термін, до виконання деяких справ, тут-таки на зборі.
День
народження колективу — щорічне
свято, під час якого в теплій, невимушеній
атмосфері відбувається творчий огляд
вірності традиціям та ідеалам колективу, турботи про його гідність, красу життя, єдність, про його
друзів — близьких та далеких.
Загальний збір — вищий орган колективу, де вихованцями та їхніми
старшими товаришами обговорюються і спільно вирішуються найважливіші питання
колективного життя.
Загальний збір
"Відверта розмова" — всі члени
колективу по колу говорять про одного з товаришів або про кожного. Закон такої
розмови: всю правду в очі — про гарне та про погане, і жодних образ!
Загальний збір
— "вогник" — обговорюють проведену справу або життя колективу за
якийсь час, досвід інших колективів. Розмова проходить у мікрогрупах (Що було
гарного? Що вдалося? Чому? Що пропонуємо на майбутнє?), а після цього —
"по колу", з заключним словом ведучого.
Загальний збір
— "старт" — перспективне планування колективного життя,
розробляється план наступної творчої справи, обираються штаб свята, ради
справи.
Закони-заповіді — правила-девізи, за якими будується життя у колективі,
проводиться вся робота.
Збір
народження колективу — закладають
перші традиції колективу: назва, девіз, емблема, пісня-гімн тощо.
Колективна
організаторська діяльність — безпосередня
участь вихователів та вихованців у плануванні життя колективу, в організації
виконання плану, у підбитті підсумків зробленого для поліпшення свого та
навколишнього життя.
Колективне
планування — творча
організаторська справа, коли кожний член колективу бере участь у розкритті перспектив,
у пошуку та виборі спільних дій на новий період, у розробці конкретного плану
таких дій.
Колективна
творча справа (КТС) — це засіб
організації життя дітей та дорослих, це основний виховний засіб (інструмент)
комунарської методики.
Комунарська
методика — методику
виховної роботи можна вважати комунарською, якщо її суттю є така організація
спільної діяльності дорослих і дітей, за якої всі члени колективу беруть участь
у плануванні та аналізі, діяльність має характер колективної творчості та
направлена на користь і радість далеким і близьким людям.
Орлятське коло — традиція виконання пісень на зборі, поклавши руки на
плечі друзям, що сидять поруч.
Рада справи — тимчасовий керівний орган, до якого входять
представники всіх мікрогруп колективу.
|
Стадії КТС — етапи організації та проведення колективної творчої
справи. Їх налічують шість: колективне цілепокладання, колективне планування,
колективна підготовка справи, проведення справи, колективний аналіз, найближча
післядія.
Терміновий
загальний збір — обговорюється
будь-яка подія, що потребує негайного колективного рішення. Скликається за
ініціативою ради колективу.
Чергування
творчих доручень (ЧТД) — один із
прийомів колективного організаторського життя. Являє собою поєднання (серію)
декількох постійних справ, які виконує по черзі кожний первинний колектив для
загального колективу та для навколишніх людей.ї
VI. Зміст технології
До основи
організації колективного творчого виховання покладено такі структурні
компоненти технології:
1. Колективна організаторська діяльність.
2. Колективна творчість.
3. Колективна постановка мети.
4. Ситуацїї-взірці.
5. Емоційне насичення колективного життя.
6.
Суспільне спрямування діяльності колективу.
Базовим
компонентом технології є колективна
організація діяльності, тобто такий спосіб її організації, за якого всі члени колективу
залучаються до процесу планування, підготовки, виконання та аналізу спільних
справ. Така методика роботи формує в учнів навички побудови ефективних
міжособистісних відносин у колективі, вміння вирішувати завдання, враховуючи
інтереси і кожного члена колективу, і справи в цілому.
Показником
рівня розвитку колективного мислення є колективна творчість, що дає можливість спілкуватися у колективі
не за шаблоном, не за заданим сценарієм, а з вигадкою, фантазією,
імпровізацією, грою, відкриває нове саме для цих дітей, для цього колективу.
Будь-яка діяльність повинна починатися з попереднього цілепокладання. У цій
технології — це колективна постановка мети.
Діти та дорослі спільно виробляють мету колективного життя. Колективне
цілепокладання має два напрямки: вироблення загальної довгострокової мети та
визначення конкретних дій на певний період часу.
Обов'язковим
компонентом технології є ситуації-взірці. Це обмежений у часі (від декількох годин до місяця) відрізок колективного
життя, в якому діти та дорослі живуть підвищено інтенсивним, напруженим
колективним життям згідно з принципами демократизації, гуманізму, творчості.
Особливе значення надається емоційній насиченості колективного життя, тобто набору засобів, спеціально
спрямованих на збільшення емоційної напруги, збудження почуттів єднання,
довіри, душевного підйому. Ці засоби поділяються на дві групи — символи та
обряди. Символами є значки й емблеми, форма і девізи, символічні жести. Обряди,
як прийнята форма поведінки у конкретних ситуаціях, тісно пов'язані з
емоційним життям колективу та сприяють духовному єднанню учасників діяльності.
Характерним компонентом технології називають суспільне спрямування діяльності
колективу. Важливо, щоб діти
у процесі діяльності, здійснюваної на користь людям, розуміли стан цих людей і
хотіли допомогти їм. Необхідно, щоб у роботі поряд з формуванням в учнів таких
якостей, як творчість, відповідальність, діловитість, комунікативність,
розвивався і гуманістичний, моральний сенс діяльності.
Докладніше
розглянемо стадії (етапи) організації
колективної творчої діяльності
Етап І.
Попередня робота колективу або колективне цілепокладання: визначення теми, мети, завдань майбутньої діяльності, висування перспектив перед учнями, вироблення у них переконання в суспільній
значущості та необхідності майбутньої діяльності, захоплення всіх загальною
справою. Починається будь-яка колективна
творча справа з попередньої роботи вихователів: класних керівників, педагогів,
батьків, шефів. Вони визначають виховні завдання наступної КТС, намічають
вихідні дії для розробки спільними зусиллями дорослих і дітей оптимального
проекту майбутньої КТС. У ході стартової бесіди старші розповідають, які колективні
творчі справи можна здійснити, відповідають на запитання дітей. Іде
обговорення: що можна зробити? Для кого? Де? Коли? Хто братиме участь? З ким
разом? Кому бути організатором?
Етап II. Колективне планування справи: обговорення різноманітних пропозицій, варіантів плану,
конкурс на кращу розробку плану, визначення оптимального для даних умов
варіанту, підбір матеріалу, складання запитань-завдань, вибір ради справи. На
цьому етапі головна роль відводиться дітям. Відповідь на поставлені
запитання-завдання учні шукають спочатку в мікроколективах. Після цього
збирається весь колектив і уважно слухає представника кожного мікроколективу.
Це обговорення можна назвати "збором-стартом".
Етап ІІІ.
Колективна підготовка справи: розподіл доручень
між учасниками, визначення завдань мікроколективам, вибори відповідальних,
проведення анкети, організація контролю за виконанням завдань. Створений
спільно проект колективної творчої справи уточнюється та конкретизується
спочатку радою справи, яку спрямовує керівник колективу, після цього — у мікроколективах,
які самі планують виконання справи і починають роботу зі втілення окремих
частин загального задуму, враховуючи пропозиції, висловлені й обговорені на
загальному зборі-старті. При цьому вихованці застосовують не тільки досвід,
здобутий під час колективного планування, а й ті знання, вміння і навички, що
набули в начальному процесі або в позаурочний час.
Етап IV. Проведення справи: зміст і
методика проведення справи залежать від її форми, мети і завдань: збір, ділова
гра, конференція, диспут, ярмарок тощо.
Етап V. Колективний аналіз: чи була
користь, радість від діяльності навколишнім людям? Чи був колектив дружнім,
організованим, доброзичливим? Чи була колективна справа проведена з фантазією
та витівкою? Хто показав себе з кращого боку і в чому? Кому можна висловити
загальну подяку? Що треба врахувати в майбутній роботі? Головне, щоб кожний
брав участь в аналізі досвіду (і свого власного, і своїх товаришів) проведеної
КТС, навчався оцінювати, аналізувати, брати уроки на майбутнє. Спираючись на
той позитивний досвід, який учасники КТС набули в організації колективної
творчої справи, враховуючи уроки з помилок, дорослий по-дружньому переконує
вихованців в необхідності подальшої роботи по поліпшенню навколишнього життя.
Слово дорослого — це роздум вголос, це нова ідея, нове завдання, нова
пропозиція.
Етап VI. Найближча післядія: виконання
рішень, прийнятих після аналізу справи. Тут керівник спрямовує на використання
вихованцями в навчальній роботі, в позанавчальному житті і діяльності колективу
досвіду, набутого при плануванні, підготовці, проведенні КТС і обговоренні
результатів. Відразу ж після підбиття підсумків слід докласти максимум зусиль
до колективного втілення пропозицій, висловлених на підсумковому зборі,
колективно накреслити програму наступних дій.
"Портфель учителя" (глосарій колективних
творчих справ)
Атака — операція, яка має за мету швидке виправлення тих
помічених у навколишньому житті недоліків, які можна усунути силою свого
колективу та його друзів. Такі атаки здійснюються в короткий термін, протягом
однієї або декількох годин.
Вечір веселих
завдань — декілька
пізнавальних ігор-оглядів, які переходять одна в одну і становлять своєрідну
ігрову сюїту. Учасники цієї сюїти, об'єднані в невеликі команди (не більше
10—15 осіб у кожній), виконують творчі завдання і по черзі виступають зі своїми
рішеннями-експромтами. До сюїти можуть входити гра в оркестр, естафета веселих
завдань, пісенне коло.
Вечір-подорож — пізнавальний огляд, учасники діляться один з одним
своїми знаннями, враженнями, припущеннями щодо навколишнього життя. Прикметною
особливістю такої зустрічі є використання прийому рольової гри в подорож, що
дає змогу обмінюватися досвідом, колективно відкривати світ у жвавій,
захоплюючій формі, розвивати допитливість, винахідливість, творчу уяву,
товариську взаємодопомогу.
Вечір
розгаданих і нерозкритих таємниць — захоплююча
гра, що дозволяє у жвавій, невимушеній формі обмінюватися знаннями, думками,
здогадками; вона навчає ставити питання, доводити і спростовувати, вести колективний
пошук істини, спираючись на відомості, отримані з найрізноманітніших джерел —
підручників, книжок, журналів, газет, кіно, радіо, телебачення.
Естафета
улюблених занять —
справа-огляд, під час якої кожний з членів колективу по черзі знайомить інших
зі своїм улюбленим заняттям, розповідає про те, як він ним займається, про свої
пошуки, удачі та невдачі, про свої плани, показує, чого він досяг, відповідає
на запитання, дає поради.
Захист
фантастичних проектів — пізнавальна
справа-огляд, під час якої кожна група учасників демонструє підготовлений нею
проект, де втілено уявлення авторів про одну зі сторін життя в майбутньому і
дано відповіді на запитання інших учасників, і намагається якомога
переконливіше обґрунтувати свої пропозиції.
Збори-диспут — пізнавальна творча справа, мета якої — поставити перед
учасниками життєво важливе, складне, справді спірне питання (або декілька таких
питань, об'єднаних однією темою), виявити і зіставити різні думки, захоплюючи
всіх колективним пошуком найкращого рішення.
Місто веселих
майстрів — масова
рольова гра, що задовольняє і розвиває інтерес школярів до діяльності людей
різноманітних професій і залучає до романтики колективного творчого життя.
Пісенне коло — масова гра-огляд, учасники якої діляться на декілька
команд, почергово (по колу) виконують пісні на обрану тему.
Прес-конференція — пізнавальна творча справа-огляд, що організується у
формі рольової гри-бесіди членів певної делегації з представниками мас-медіа.
Рейд — операція-похід, яка здійснюється силами добровольців
(дітей і дорослих). Триває декілька днів, а інколи і довше (2—3 тижні),
наприклад під час літніх канікул.
Сюрприз — колективна трудова справа-операція: творчий подарунок,
підготовлений дітьми та їх старшими друзями на радість іншим.
Турнір-вікторина — пізнавальна справа-огляд, в якій беруть участь
декілька команд, і кожна команда колективно готує запитання і відповіді за
обраною темою або за декількома темами.
Турнір знавців — пізнавальна справа-огляд, проводиться декількома
колективами, кожний з яких по черзі організує творче змагання (свій тур) між
іншими учасниками. Турнір знавців можна проводити в класі або між класними
колективами, а також між зведеними командами старших і молодших.
VII. Вимоги до особистості педагога
Для того щоб ідеї технології колективного виховання впроваджувати в
діяльність якого-небудь колективу, в першу чергу необхідно знайти в цьому
колективі особу особливого типу, лідера, що може захопити і повести за собою
дітей. Педагог, працюючи з дітьми за цією технологією, повинен мати високий
рівень розвитку творчого потенціалу, широкий світогляд, глибокі знання з
психології дитини, розвинену рефлексію та емпатію, володіти достатніми
вміннями у сфері організаторської та комунікативної діяльності. Своє спілкування
з вихованцями вчитель повинен будувати на основі дружньої прихильності та
захопленості спільною творчою діяльністю, бути прикладом для дітей у дотриманні
законів— заповідей колективу, серйозно ставитися до обрядів і символів, до
самої форми життєдіяльності колективу. Учні повинні
відчути, побачити спорідненість діяльності вихователів і учнів, зрозуміти, що
для педагогів колективна організація творчої діяльності є не тільки технологією
виховання, а й особистою життєвою позицією.
Розглянемо особливості діяльності педагогів на кожному етапі підготовки і
проведення колективної творчої справи.
При проведенні колективного цілепокладання дорослі не диктують, не нав'язують своїх думок, а міркують разом з дітьми, роз'яснюють щось не до кінця зрозуміле, відповідають
на всі запитання. Тон розмови повинен бути доброзичливим, зацікавленим,
товариським.
На етапі колективного планування успіх збору-старту багато в
чому залежить від
особистості ведучого. Педагог зіставляє висунуті варіанти, ставить
навідні, уточнювальні запитання. Пропонує обґрунтувати висунуті ідеї або їхню
критику, ставить додаткові "завдання для обмірковування".
Визначальну роль на цьому етапі відіграє взаємне переконання і дорослого, і
самих дітей у необхідності запропонованої справи. В
цей період діти навчаються
творчого пошуку найкращого варіанта
рішення завдання, а педагоги привчають кожного до такого пошуку, використовуючи
різні прийоми. Не менш важлива роль педагога і на етапі колективної
підготовки справи, характер
його впливу на
вихованця і взаємодія з ним. Не можна допускати тиску на дитину, він не
викличе ентузіазму в підлітка, скоріше навпаки: він перестане вважати нинішнє
діло своїм, втратить до нього інтерес. Педагог повинен уміти користуватися
засобами, які збуджують вихованців до сумлінної, творчої і самостійної участі
в здійсненні загальної справи: захоплення добрим сюрпризом (виконання мікроколективом частини
загальної справи по секрету від інших),
допомога дружньою порадою (пропозиція декількох
варіантів виконання — на вибір), захоплення "секретним договором" ("Давай разом підготуємо це по
секрету від усіх?!"), довіра відповідальним дорученням ("Тільки ти це можеш
зробити"), звертання до вихованців по допомогу, з проханням навчити ("Покажи мені, будь ласка, як це краще
зробити..."), товариська вимога від імені
колективу ("Раз вирішили
всі разом, то треба..."), товариське заохочення всіма формами схвалення, а також
похвалою (розгорнутим схваленням) і винагородою морального характеру від імені
колективу.
На етапі проведення справи педагоги захоплюють вихованців особистим
прикладом бадьорого настрою, мажорного тону,
добрим жартом, радісною
перспективою близького успіху,
перемоги у боротьбі з власними слабкостями, а у разі потреби — рішучою вимогою
від імені колективу, повністю серйозним або з відтінком гумору ("Слухайте
наказ — носа не вішати!").
Якомога більше педагогічного такту до особи учня педагог повинен виявити
на етапі колективного підбиття підсумків. Він повинен проявити чуйність,
дипломатичність у разі програшу, не дати образити учасників КТС. Зуміти
об'єктивно оцінити ситуацію, логічно викласти низку помилок і дати адекватну
оцінку роботи — ось основне завдання керівника на цьому етапі.
Педагогу необхідно виявити свої організаторські здібності та конструктивні
вміння, далекоглядність для реалізації у найближчій післядії висунутих у ході
аналізу КТС завдань.
VIII. З досвіду
роботи
Деякі шкільні
колективи м. Миколаєва працюють за методикою колективного творчого виховання,
наприклад гуманітарна гімназія №2, загальноосвітня школа №50. Вони переробили
методику колективного творчого виховання, пристосувавши до наших днів. І в цій
якості вона своєчасна і вкрай потрібна.
Шкільний
колектив — це складна система різноманітних за типами колективів і об'єднань. У
шкільному колективі учень вступає в спілкування і взаємодію з багатьма дорослими,
вчителями, школярами різного віку, що відкриває великі можливості для спільної
творчої діяльності.
У цих школах
досягнуто єдності дорослих і дітей різного віку. Спільно вирішувати завдання
різних видів вони починають з 1 вересня, коли для розробки річного плану
роботи збираються на "велику раду"
керівники школи (директор, його
заступники) і керівники учнівського колективу. І потім цілий рік дорослі й діти
діють за виробленим спільними зусиллями планом. Тут скасовано цілу низку
дитячих "посад без роботи". Замість старости працюють чергові
командири, що обираються на певний період. їх наділено більшими повноваженнями,
отже, вони несуть більшу відповідальність. Це дозволяє дітям бути як у ролі
тих, які віддають накази (і відповідають за них), так і в ролі виконувача
наказів. Щороку проводиться
декілька комплексних колективних
творчих справ. Гуманний, довірливий
стиль стосунків, доброзичливість і емоційна щирість, без
підкресленої учительської вищості, однакова
зацікавленість і захопленість учасників — усе це максимально зближує дітей і дорослих, дає їм
задоволення.
Цікавою формою в технології колективних творчих спр є Великий збір, що проводиться на
виїзді один раз в навчальному році. Наведемо
опис Великого збору в школі №50.
День перший. Біля
входу в школу дітей зустрічає старший —
представник загону, що агітує щойно прибулих вступати в його загін. Після
комплектації загонів було проведено операцію "Затишок". Наступним у плані стояли
"вогники знайомства" у
загонах. У "колі орлят" діти знайомляться одне з одним,
вирішують, яким бути їхньому загону (назва, девіз, пісня), виготовляють
"візитки" з тими іменами, які вони для себе обрали, обирають
чергового командира, розробляють проект заповідей збору, грають і
співають. Ввечері збираються на
"Загальний вогник". Загони захищають своє ім'я, обраний девіз і
пісню; в театралізованій формі роблять свої заявки на творчість до загальної
"Скарбниці талантів збору";
обирають раду командирів.
По закінченні заходу збирається
Велика рада. Підбиваються
підсумки: "більше творчості";
"педагогам не нав'язувати свою точку зору, позбуватися шаблонів";
"позбуватися командирства й окриків"; "вожатим не залишатися осторонь"; "думати і робити
разом"; "раді справи
закінчити доопрацьовування заповідей збору до ранку".
День другий. Урочисте
відкриття збору, затвердження заповідей: 1. Закон території — нога
розумної людини не ступає туди, куди не радить вожатий. 2. Закон доброти —
давайте поважати одне одного і створювати атмосферу загальних радощів. 3.
Закон тиші — тихо, слід спати, хто не хоче, не заважати. 4. Закон точного часу
— хто запізнився, просимо не ображатися. 5. Закон піднятої руки — хочу висловитися.
Після сніданку — туристичний похід у пошуках скарбів. Перед обідом — година
експромту "За сторінками улюблених
телепередач". Відпочиваємо. Готуємося до колективної творчої справи "Бабусина скриня"
за планом: 1) фотомонтаж "Історія сім'ї"; 2) листи воєнних років; 3)
нове життя народного костюма; 4) улюблена пісня бабусі; 5) бабусине рукоділля. Завершили захід
віночком народних пісень. Ввечері у кінозалі перегляд мультфільмів із серії
"Як козаки...". У Великій раді робиться аналіз цього дня і
обговорюється план на наступний.
День третій. Підйом на півгодини раніше за
тривогою. Замість
ранкової фіззарядки шукають викрадених друзів за маршрутними листами. Після сніданку — трудовий
десант на різних
об'єктах. Перед обідом — година експромтів "Жарт і праця поруч ідуть". Показували
з гумором, як загони працювали. Після обіду готували творчу справу: "Вулкан чемності": чемні вітання; "Аукціон на
чемні слова" ("атака віялом"); пісенний конкурс "Не варто
подяки"; ситуаційний конкурс "Дай чемну відсіч"; конкурс капітанів (чемно
дати зрозуміти супернику, що
перемога буде на вашому боці). Проведена після вечері КТС показала найвищу
точку творчості. На засіданні Великої ради
вперше не було претензій та критичних
зауважень, діти стали дослухатися до дорослих, дорослі стали уважнішими
до дітей.
День четвертий. Взаєморозуміння між дорослими і
дітьми досягло епогею. Відбувається
підготовка до прощального карнавалу "На три дні всі забудьте про мене": вітання "Наше вам..."; сюрпризи-подарунки з
танцем на знак подяки; розминка; домашнє
завдання з теми карнавалу; конкурс уболівальників
"Здоровенькі були і до побаченння" (прощання і зустріч з
батьками); "Сюрприз" (придумати 10 слів на одну літеру і скласти оповідання, всі речення в якому починалися б з цих слів); вимпели з побажаннями
загонів і прощальним словом;
"Лебедина пісня" вожатих.
От і закрито
Великий збір. Пролунали пісні. Але ніхто не
квапиться додому. Жаль розлучатися з новими друзями. Діти відчули смак нового життя, нових стосунків,
прагнули зрозуміти одне одного і
дорослих, педагоги почали прислухатися до дітей, думати разом із ними,
їхніми категоріями.
IX. Питання для
обговорення і перевірки
1. Проаналізуйте історичні віхи в розвитку технології
колективних творчих справ.
2. Які, на вашу думку, основні передумови звернення до технології у наш час?
3. Розкрийте основні концептуальні положення
технології колективних творчих справ.
4. Яку мету ставить перед собою педагог, працюючи за технологією колективних
творчих справ?
5. Розкрийте зміст основних ключових понять
технології.
6.
Які виховні завдання допомагає вирішувати
технологія?
7.
Опишіть шість основних ідей, що
лежать в основі технології колективних творчих справ.
8.
За якими етапами
організується колективна творча діяльність? Зробіть аналіз кожного з
них.
9.
Технологія чергування творчих доручень мікроколективам.
Як вона організується?
10.
Які вимоги висуває ця технологія до особистості педагога?
11.
Який досвід роботи за технологією колективного творчого
виховання ви здобули в період навчання у школі, проходження педагогічних
практик?
X.
Література
1. Иванов И.
П. Методика коммунарского воспитания:
Кн. для учителя. — М.: Просвещение, 1990. — 144 с.
2. Иванов И.
П. Энциклопедия коллективных
творческих дел. — М.: Педагогика, 1989. — 208 с: ил.
3. Караковский
В. А. Воспитай гражданина. Записки
директора школы. — М.: Московский рабочий, 1987.
4. Коллективное творческое воспитание в работе классного руководителя /
Сост. Пехота Е. Н., Гринченко В.П. и др. — Хабаровск, 1990. — 56 с.
5. Щуркова
Н. Е. Собранье пестрых дел: Методический
материал для работы с детьми. — 2-е изд., перераб. — М.: Новая
школа, 1994. — 96 с.
6. Карпенчук
С. Г. Теорія і методика виховання: Навч.
посіб. — К.: Вища шк., 1997. — 304 с: іл.
7. Кацинська
Л. Л. Виховний процес в сучасній школі. — Рівне,1997. —156 с.
8. Поляков С.Д. О новом воспитании — М., 1990. — 158 с.
9. Коммунар. Методические рекомендации в помощь учителям / Сост. Глухов
О. А. — Киров, 1989. — 35 с.
10. Организаторам коммунарских сборов (Методический
бюллетень) / Сост. Горбова Т. А., Жильцова В.П. м др. — Николаев, 1990. — 46 с.
11. Орієнтація школярів на педагогічны професії.
Методичні рекомендації для педагогічних працівників / Пєхота О. М.,
Олексюк О. Є., Іванова Л. В. — Київ,
ІСДС, 1994. — 36 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар