четвер, 2 квітня 2015 р.

Особливості педоцентристської концепції навчання.

Особливості педоцентристської концепції навчання.
Педагогічні поняття концепції навчання і дидактичні сис­теми тотожні за змістом, у зв'язку з цим правомірним є ви­користання як першого, так і другого поняття. І. П. Підла­сий виділяє три дидактичні системи, які принципово різняться між собою: «1) система Й.-Ф. Гербарта; 2) дидак­тична система Дж. Дьюї; 3) досконала система»2. Отже, можна виділити три групи концепцій навчання: традиційну, педоцентристську, сучасну.
У педоцентристській концепції головний акцент робить­ся на учінні — діяльності учня. В основі цієї концепції — педоцентризм Дж. Дьюї. До цієї групи можна віднести кон­цепцію трудової школи німецького педагога, теоретика тру­дової школи Г. Кершенштайнера (1854—1932), концепцію школи дії німецького педагога, теоретика експериментальної педагогіки В. Лая (1862—1926).
Прихильники педоцентризму англійський вчений Д.Адамс, американські - Х.Рагг та А.Шумахер головними принципами шкільного навчання вважали свободу на противагу авторитарному контролю, дитячу ініціативу на противагу ініціа­тиві учителя, інтерес дитини як головний критерій при створенні шкільних програм.
Керуючись ідеями педоцентризму, англійські педагоги А.Нейл і Б.Рассел розробили програму перетворення школи у вільний демократичний навчально-виховний заклад. Ця програма втілювалась А.Нейлом у школі, створеній ним у Саммерхілі у 1924 р.
Провідною ідеєю цієї школи стала ідея "абсолютної свободи" учнів. Відвідування занять із загальноосвітніх дисциплін не було обов'язковим. Проте дуже швидко "абсолютна свобода" прийшла у невідповідність з реальними вимогами часу: необхідністю набуття системи наукових знань для підготовки до життя.
Самі учні стали вимагати введення обов'язкового відвідування занять, оскільки "свобода" у цьому питанні заважала всім, навіть тим, хто нею безпосередньо не користувався, просуватися вперед в оволодінні навчальним матеріалом в оптимальному темпі. Осно­вна мета діяльності школи Саммерхіл була сформульована як фо­рмування соціально активної особистості. Особлива увага приді­лялась і шкільному самоврядуванню, оскільки без нього, як вва­жав А.Нейл, школа не може вважатися прогресивною.
Одним із напрямків реформаторської педагогіки стала конце­пція педагогічного прагматизму Джона Дьюї - американського філософа-прагматиста і педагога. Розроблена ним різновидність прагматизму, так званий інструменталізм, стала основою для по­будови його педагогічної системи. Цей напрям виходить з того, що будь-яка теорія є, по суті, засобом пристосування, "інструме­нтом для дії" і виправдовується практичною корисністю.
Основою концепції Дж.Дьюї є педоцентризму. Тому функ­цію педагога він вбачав у керівництві самостійною діяльністю дітей, у розвитку їх допитливості. Він писав, що дитина - це ви­хідна точка, центр і кінець всього, тому необхідно завжди мати на увазі її ріст та розвиток, оскільки тільки вони можуть слугува­ти мірилом виховання.
Діяльність експериментальної Лабораторної школи, заснова­ної Дж.Дьюї у Чікаго у 1896 році, мала на меті задоволення по-треб і розвиток здібностей дітей. В організації шкільної роботи він вимагав урахування основних імпульсів природного росту дитини: соціальний (потреба у спілкуванні з іншими людьми), конструктивний (потреба у русі, в грі), дослідницький (потреба у пізнанні і розумінні речей); експресивний (потреба у самовиразі).
Суттєве місце у навчальній програмі Лабораторної школи по­сідали суспільні дисципліни, на які відводилось до 25% часу. Та­ким чином, навчанню намагались надати суспільного характеру, спрямувати індивідуальні інтереси до спільної мети. Іншими ва­жливими компонентами навчального процесу були природознав­ство і праця, що включала різноманітні види діяльності.
Провідним принципом роботи початкової школи Дж.Дьюї вважав принцип "навчання через діяльність". Праця виступала і як мотив навчання (задоволення конструктивного та експресив­ного імпульсів) і як його метод. В цілому ідеї американського педагога сприяли більшому урахуванню сутності дитячої приро­ди в навчальному процесі, пошуку нових форм навчальної роботи (результатами таких пошуків були комплексні програми, метод проектів тощо). Разом з тим, з ім'ям Дж.Дьюї пов'язують ідею практицизму навчання в американській школі, тобто зниження її інтелектуальної насиченості для більшості школярів.

Немає коментарів:

Дописати коментар