Особливості
педоцентристської концепції навчання.
Педагогічні поняття концепції навчання і дидактичні
системи тотожні за змістом, у зв'язку з цим правомірним є використання як
першого, так і другого поняття. І. П. Підласий виділяє три дидактичні системи,
які принципово різняться між собою: «1) система Й.-Ф. Гербарта; 2) дидактична
система Дж. Дьюї; 3) досконала система»2. Отже, можна виділити три
групи концепцій навчання: традиційну, педоцентристську, сучасну.
У педоцентристській концепції головний акцент
робиться на учінні — діяльності учня. В основі цієї концепції — педоцентризм
Дж. Дьюї. До цієї групи можна віднести концепцію трудової школи німецького
педагога, теоретика трудової школи Г. Кершенштайнера (1854—1932), концепцію
школи дії німецького педагога, теоретика експериментальної педагогіки В.
Лая (1862—1926).
Прихильники педоцентризму англійський
вчений Д.Адамс, американські - Х.Рагг та А.Шумахер головними
принципами шкільного навчання вважали свободу на противагу авторитарному
контролю, дитячу ініціативу на противагу ініціативі учителя, інтерес дитини як
головний критерій при створенні шкільних програм.
Керуючись ідеями педоцентризму, англійські педагоги А.Нейл
і Б.Рассел розробили програму перетворення школи у вільний
демократичний навчально-виховний заклад. Ця програма втілювалась А.Нейлом у
школі, створеній ним у Саммерхілі у 1924 р.
Провідною ідеєю цієї школи стала ідея
"абсолютної свободи" учнів. Відвідування занять із загальноосвітніх
дисциплін не було обов'язковим. Проте дуже швидко "абсолютна свобода"
прийшла у невідповідність з реальними вимогами часу: необхідністю набуття системи
наукових знань для підготовки до життя.
Самі учні стали вимагати введення обов'язкового
відвідування занять, оскільки "свобода" у цьому питанні заважала
всім, навіть тим, хто нею безпосередньо не користувався, просуватися вперед в
оволодінні навчальним матеріалом в оптимальному темпі. Основна мета
діяльності школи Саммерхіл була сформульована як формування соціально
активної особистості. Особлива увага приділялась і шкільному
самоврядуванню, оскільки без нього, як вважав А.Нейл, школа не може вважатися
прогресивною.
Одним із напрямків реформаторської педагогіки стала концепція
педагогічного прагматизму Джона Дьюї - американського
філософа-прагматиста і педагога. Розроблена ним різновидність прагматизму, так
званий інструменталізм, стала основою для побудови його педагогічної системи.
Цей напрям виходить з того, що будь-яка теорія є, по суті, засобом
пристосування, "інструментом для дії" і виправдовується практичною
корисністю.
Основою концепції Дж.Дьюї є педоцентризму. Тому
функцію педагога він вбачав у керівництві самостійною діяльністю дітей, у
розвитку їх допитливості. Він писав, що дитина - це вихідна точка, центр і
кінець всього, тому необхідно завжди мати на увазі її ріст та розвиток,
оскільки тільки вони можуть слугувати мірилом виховання.
Діяльність експериментальної Лабораторної школи,
заснованої Дж.Дьюї у Чікаго у 1896 році, мала на меті задоволення по-треб і
розвиток здібностей дітей. В організації шкільної роботи він вимагав урахування
основних імпульсів природного росту дитини: соціальний (потреба у спілкуванні з
іншими людьми), конструктивний (потреба у русі, в грі), дослідницький (потреба
у пізнанні і розумінні речей); експресивний (потреба у самовиразі).
Суттєве місце у навчальній програмі Лабораторної
школи посідали суспільні дисципліни, на які відводилось до 25% часу. Таким
чином, навчанню намагались надати суспільного характеру, спрямувати
індивідуальні інтереси до спільної мети. Іншими важливими компонентами
навчального процесу були природознавство і праця, що включала різноманітні
види діяльності.
Провідним принципом роботи початкової школи Дж.Дьюї
вважав принцип "навчання через діяльність". Праця виступала і як
мотив навчання (задоволення конструктивного та експресивного імпульсів) і як
його метод. В цілому ідеї американського педагога сприяли більшому урахуванню
сутності дитячої природи в навчальному процесі, пошуку нових форм навчальної
роботи (результатами таких пошуків були комплексні програми, метод проектів
тощо). Разом з тим, з ім'ям Дж.Дьюї пов'язують ідею практицизму навчання в
американській школі, тобто зниження її інтелектуальної насиченості для
більшості школярів.
Немає коментарів:
Дописати коментар