ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ
ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ
Невміння використати таке природжене
багатство, як
здатність до творчості, чи
то через незнання, що вона є, чи через
байдужість або
острах видатися смішним
— це є не просто
марнотратство, це
зрада самого себе.
Масатоші Йошимура
Що повинна зробити школа для розвитку творчої
особистості?
І. Історія виникнення технології
Життя висунуло
суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної, на відміну від
людини-виконавця, самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати
сміливі, нестандартні рішення. Але психологи констатують, що випускники шкіл,
які приходять на виробництво, ще не здатні самостійно розв'язувати проблеми, не
можуть мислити діалектично, системно, легко переходити від одного виду
діяльності до іншого. Їм бракує творчої уяви, ініціативи, винахідливості. Такий
стан справ потребує якісно нового підходу до підготовки молоді до життя.
Орієнтиром змісту освіти є робота на особистість.
У вихованні маємо прагнути навчити самостійності мислення і винахідництва,
адже і розум людини розвивається самостійно у дії, наголошував Квінтіліан (30—96 рр. до н.е.).
Взірцем педагогічної думки вважається "Повчання
Володимира Мономаха дітям" (1053—1125), де вперше, в епоху Київської
Русі, обґрунтовано необхідність зв'язку освіти з потребами життя
особистості. При цьому
особливу увагу автор звертає на
важливість розвитку в дітей ініціативи, працелюбства, додержання гуманістичних
стосунків між людьми [1, с.72].
Ще французький філософ Мішель
Монтень (1553—1592) у своїй праці "Досліди" теоретично
обґрунтував методи навчання та виховання, спрямовані на активізацію і розвиток
творчого мислення, ініціативи дитини. Важливого значення він надавав заняттям,
проведеним з учнями "не на слух, але шляхом досвіду, направляючи і формуючи
їхні душі" не стільки настановами, словами, скільки прикладами і ділами.
Пізніше бельгійський педагог, психолог та лікар Овід Декролі (1871—1932) висунув концепцію, виражену в назві школи,
створеної ним у 1907 році, — "Школа для життя через життя". Він обґрунтував
принцип концентрації шкільної програми навколо так званих центрів інтересів:
"Дитина та її організм", "Дитина і всесвіт". Таким чином,
навчальна програма будувалась за принципом "від дитини до світу",
тобто він намагався пристосувати школу виключно до потреб та інтересів дитини.
На той час це було кроком до особистісно орієнтованої технології, яка ставить у
центр всієї шкільної освітньої системи особистість дитини.
Генріх Шаррельман (1871—1940) обґрунтував особистісно
орієнтовану педагогіку. Педагогічне керівництво
сприймалося ним як творча співпраця вчителя з учнями. Навчання повинно
викликати в учнів радісне світосприйняття, а цьому можуть прислужитися, за
його визначенням, різні види самостійних творчих робіт.
Аналогічно Фріц Гансберг (1871—1950) вбачав
формування особистості в процесі творчого саморозвитку через викладання
різних видів мистецтва [16, с.54].
Спираючись на
досвід багатьох представників передової педагогічної думки — Я. Коменського,
Ж.-Ж. Руссо, Дж. Локка, Й. Песталоцці, Ф. Фребеля, Г. Спенсера, П. Лесгафта та
інших, С. Русова переконалася, що
майбутня українська школа повинна звернути "велику увагу на формування
розуму, на впорядкування розумових сил, на вироблення самого розуму й активної
думки, а не на накидання в голову учня різноманітних знань" [11].
Григорій Ващенко вважав,
що школа, з одного боку, мусить дати учням певну суму наукових знань, виробити
в них науковий світогляд, а з другого, — "виховати у них формальні
здібності інтелекту", без яких людина "не зможе рухати культури
вперед", їй потрібні "логічне мислення і творча фантазія" [4,
с.61].
У бурхливі 20-ті роки, коли метою суспільства і школи було формування нової
людини, з'явилася "нова філософія" освіти — педагогіка розвитку
особистості, яку було покладено в основу реформи. Форми і методи навчання
набули діяльного характеру. Саме в цей час виникли дослідницький та евристичний
методи, метод проектів. Висунуте в 1931 році гасло: "Школа — цех заводу
або відділення колгоспу", нестандартні заняття ("урок-ярмарок,"
"урок-диспут", "урок-суд", "урок у бібліотеці"),
застосування зарубіжних систем Френе, Дьюї внесли багато нового в класичну
шкільну систему. І хоча в наступні роки відбулося повернення до "школи
навчання", що ізолювало учня від впливу довкілля, ідея активності
суб'єкта у навчанні, пристосування форми і методів відповідно до його мети і
далі жила і розвивалась.
Пізніше
реформаторський поступ, який народжувався знизу, посилений активністю
липецьких, ростовських, новосибірських, казанських педагогів-новаторів,
визначив деякий прогрес у впровадженні нових форм і методів навчання,
підвищення наукового рівня навчання. Проте, незважаючи на це, стратегія освіти
здійснювалась у плані вирішення проблеми "яка дитина потрібна
школі", хоча природнішим був би підхід — "яка школа потрібна
дитині" [17, с.79].
Лише в 50—60-х
роках виникли і почали розвиватись педагогічні концепції формування духовних
потреб особистості школяра (Ю. Шаров), концепція пізнавального інтересу (Г.
Щукіна), педагогічного стимулювання (А. Кондратюк, З. Равкін, Л. Гордін),
розвивального навчання (В. Давидов, Д. Ельконін), створення проблемної ситуації
(І. Лернер), самостійності і творчої ініціативи учнів (М. О. Данилов, М. Н.
Скаткін, Б. П. Єсипов).
Найхарактерніші тенденції цього процесу проявились у специфіці та
особливостях тих педагогічних технологій, які, спираючись на відповідні
теоретичні основи, набули яскраво вираженої особистісно орієнтованої
гуманістичної спрямованості (система комплексів виховної дії та
індивідуально-диференційованих завдань, методика стимулюючих ситуацій у
концепції педагогічного стимулювання; впровадження психолого-педагогічних
діагностик, що дають змогу виявити реальне коло інтересів та запитів учня,
широке використання засобів емоційно-вольового впливу через впровадження у
процес навчання елементів нового та несподіваного) [23, с.87].
Неоднозначно характеризується технологічний апарат педагогіки співпраці, в
якому визначилось два аспекти: перший,розрахований на оптимальну
результативність навчального процесу, являє собою жорстку технологічну схему
(В. Ф. Шаталов, С. Н. Лисенкова та інші); другий, більш гнучкий, являє собою
технологічну систему, націлену на створення сприятливих умов для повнішої
самореалізації особистості учня (Є. Н. Ільїн, І. П. Волков, М. П. Щетінін та
інші). Ці аспекти були альтернативами єдиного гуманістичного, особистісно
орієнтованого технологічного апарату педагогіки співпраці, спадкоємно
пов'язаного з прогресивними педагогічними технологіями 20-х та 60-х років.
Загальною методологічною основою для них є антрополого-гуманістичний підхід до
особистості учня, на основі авторитарно-адміністративних "силових методів
педагогічної дії" [23, с.87].
У 70-ті роки певне місце посіла технологія розвивального навчання,
пов'язана з іменами В. Давидова, Д. Ельконіна. Але саму технологію
розвивального навчання при створенні цілісних навчальних предметів — математики
і мови — розробляли в основному в Україні. Це копітка праця таких
учених-психологів, як П. Зінченка, Ф. Богданського, С. Максименка та інших.
Система розвивального навчання — досягнення вітчизняної психологічної науки, —
за словами О. К. Дусавицького, "є унікальним явищем", бо вона є цілісною
і впливає не лише на розвиток мислення, а й на особистість дитини загалом. В
умовах кризових явищ у суспільстві розвивальне навчання дозволяє не лише
зберегти інтелектуальний потенціал підростаючого покоління, а й примножити
його без особливих утруднень [10, с.4].
Педагоги ведуть пошук і експериментують, спираючись на теоретичні розробки
вчених-педагогів В. І. Андреєва, Ю. К. Богоявленської, Р. М. Грановської, Н. В.
Кузьміної, Я. О. Понамарьова, Н. Ф. Тализіної та інших, які досліджували проблему
творчості, послуговуючись працями З. Фрейда, А. Бергсона, Е. Фромма, Е.
Торренга, К. Юнга.
II. Концептуальні положення
1. Сутність та специфіка творчої діяльності
"У своїх
думках, десь у собі він відкриває новий, ще дивовижніший світ. А надалі
потрібно знайти себе в суспільстві, себе в людстві, себе у Всесвіті", —
так характеризує В. Леві ступені творчості.
Будучи ще дітьми,
ми починаємо мислити творчо. Кожна ситуація для нас була нова і потребувала
нового (творчого) вирішення.
Але поступово, як
зауважує Джеральд Ніренберг, "ми стаємо обмеженими і забуваємо, що можемо
бути творчою особистістю. Багато з нас впродовж свого життя і далі так само
наслідують усталені стереотипи" [14, с.8].
У своїх
дослідженнях Фрейд також вказував на великі розбіжності між блискучим розумом
дитини та тліючою ментальністю дорослого.
За визначенням Дж.
Ніренберга, творче мислення — це "пізнання чогось нового. Воно є складовою
частиною людського інтелекту" [14, с.7].
Існують різні тлумачення творчості. Доктор Едвард Ленд (винахідник камери
"Поляроїд") описує її як "раптовий відступ глупості", а
доктор Маргарет Мід вважає, що коли людина працює, конструює або видумує дещо
нове для себе, можна говорити, що вона здійснює акт творчості".
Слово "нове" присутнє або припускається у більшості визначень
творчості.
Багато дослідників
намагалися створити теорію творчості, але підходи та трактування їх істотно
відрізнялись.
Філософія вбачає,
що внутрішній світ людини становить те, що вона розвинула та вдосконалила в
собі: якості активнодіючих здібностей. Філософський словник трактує творчість
як діяльність, що породжує щось якісно нове, чого ніколи не було [19].
Психологи розглядають творчість як вищий рівень логічного мислення, яка є
поштовхом до діяльності, "результатом якої є створені матеріальні і
духовні цінності" [7].
Визначенню поняття
творчої особистості у філософській, педагогічній та психологічній літературі
приділяється багато уваги (В. І. Андреєв, Д. Б. Богоявленська, Р. М.
Грановська, А. З. Зак, В. А. Кан-Калик, Н. В. Кичук, Н. В. Кузьміна, А. Н. Лук,
С. О. Сисоєва, В. А. Цапок та інші).
Більшість авторів погоджуються з тим, що творча особистість — це індивід,
який володіє високим рівнем знань, має потяг до нового, оригінального. Для
творчої особистості творча діяльність є життєвою потребою, а творчий стиль
поведінки — найбільш характерний. Головним показником творчої особистості, її
найголовнішою ознакою вважають наявність творчих здібностей, які розглядаються
як індивідуально-психологічні здібності людини, що відповідають вимогам
творчої діяльності і є умовою її успішного виконання. Творчі здібності
пов'язані із створенням нового, оригінального продукту, з пошуком нових засобів
діяльності [18].
Н. В. Кичук визначає творчу особистість через її інтелектуальну
активність, творче мислення та творчий потенціал [12].
Слід звернути увагу
на те, що у психолого-педагогічній літературі поряд із терміном "творча
особистість" трапляється термін "креативна особистість".
Найбільш вдалий
підхід до цього визначення запропонувала С. О. Сисоєва. Під креативною
особистістю слід розуміти таку, яка має внутрішні передумови (особистісні утворення,
нейрофізіологічні задатки), що забезпечують її творчу активність, тобто
нестимульовану ззовні пошукову та перетворювальну діяльність. Але творча
активність не завжди є продуктивною. Продуктивну творчу активність називаємо творчою діяльністю, тобто таким творчим
процесом, унаслідок якого виникає нове досягнення.
Творча особистість
— це креативна особистість, яка внаслідок впливу зовнішніх факторів набула
необхідних для актуалізації творчого потенціалу людини додаткових мотивів,
особистісних утворень, здібностей, що сприяють досягненню творчих результатів в
одному чи кількох видах творчої діяльності [18, с.22].
Кожна людина
повинна вдосконалювати навички творчого мислення та керувати ними, щоб
повністю використати можливості процесу творчості.
2. Механізми організації творчої діяльності
Проблема
школи, її головне завдання — формувати цільові мотиви, що дають змогу
прищеплювати навички, завдяки яким людина самостійно керуватиме своєю
пізнавальною активністю. Треба, щоб учні оволоділи цією технологією. Як
показують дослідження, лише у 13% учнів формуються цільові установки на
виявлення нового, раніше невідомого, а в решти — на механічне запам'ятовування
текстів. Щоб вирішити цю проблему, вчителю потрібно організувати роботу з
учнями за трьома напрямками:
1) правильно формулювати цільову настанову (відзначати, перелічувати факти,
все, що підлягає засвоєнню; давати загальне уявлення про тему, яку потрібно
вивчити; звертати увагу на новизну виучуваного матеріалу; приділяти увагу
критиці, критичному ставленню до підручника; робити прогнозування);
2)
активізувати
контроль за сприйняттям (незрозуміле, суперечливе, неправильне);
3)
підвищувати темп уявних операцій, звертати увагу на
глибину та чіткість їх усвідомлення, на зорове уявлення фактів, вилучення
головного, прогнозування прочитаного, установлення причинно-наслідкових
зв'язків, критичне ставлення до тексту.
Крім того, варто
нагадати, що хороший результат дає дотримання вчителем принципів навчально-виховного
процесу, які, в свою чергу, сприяють формуванню творчих здібностей учнів. Серед
них можна назвати:
—
принцип розвитку, який припускає врахування вікових та
індивідуальних особливостей учнів;
—
принцип самодіяльності, що має на меті діяльний підхід,
коли учні відчувають себе співучасниками навчального процесу, а ідеї вчителя
повністю оволодівають ними;
—
принцип самоорганізації, який повинен бути добре
відпрацьований учителем.
Місце вчителя на
кожному етапі уроку, його діяльність можна охарактеризувати дієсловами: навчає, спрямовує, допомагає.
Не менш важливе місце в розвитку дитини посідають здібності, які
забезпечують продуктивність праці з інтелектуальним навантаженням. Спираючись
на дослідження С. О. Сисоєвої, можемо назвати такі здібності: проблемне бачення;
здібності до висування гіпотез, оригінальних ідей; здатність до виявлення
протиріч; уміння аналізувати, інтегрувати та синтезувати інформацію;
пошуково-перетворювальний стиль мислення; здатність до міжособистісного
спілкування; здатність до дослідницької діяльності; дивергентність мислення
тощо.
Зауважимо, що
дивергентність мислення учня можна долучити до психічних процесів. Дивергентне
мислення — це такий тип пошуково-проблемного стилю мислення, який характеризується
швидкістю, гнучкістю та оригінальністю.
Саме дивергентність
мислення і його точність забезпечують успіх дитини в самостійному процесі
творчості, який характеризується трьома взаємозумовленими чинниками:
—
учень ставить завдання і вишукує потрібну інформацію;
—
учень розглядає завдання з різних боків;
—
учень доводить почату роботу до логічного завершення.
Потрібно пам'ятати,
що кожна людина — неповторна
індивідуальність, і тому вона характеризується своїм унікальним набором
перелічених вище якостей. Вчитель повинен стимулювати розвиток забраклих у
дитини здібностей — рис, які сприяють успішній творчій діяльності. При цьому
велике значення надається діагностичній діяльності вчителя. Найвагомішою стає
ця діяльність, коли вчитель отримує новий класний колектив. Можна запропонувати
такий критерій оцінки рівня творчої діяльності учнів: ініціатива, активність;
впевненість у своїх силах та здібностях; нестандартні дії; вміння довести
справу до кінця; потяг до самостійної роботи; логіка мислення; імпровізація.
Поняття
обдарованості і творчості взаємопов'язані: спрямованість на творчість є
виразною ознакою обдарованості, а обдарованість завжди виявляє себе в певній
сфері творчої діяльності. Сутність і специфіка творчості узагальнено відображається
двома ознаками: перетворення явищ, речей, процесів дійсності або їх образів;
новизна, оригінальність ідей. Стосовно учнівської творчості новизна продукту
діяльності може мати не тільки об'єктивний, а й суб'єктивний характер [18].
Творчо обдарована
дитина, за даними світової психології, виявляє себе найбільш виразно в
академічній, інтелектуальній, руховій, комунікативній, художній сферах
діяльності [22, с.52].
Розбудова
внутрішніх передумов, які забезпечують творчу активність учня, може бути
здійснена завдяки:
1)
формуванню нового педагогічного мислення вчителя;
2)
глибокому вивченню особистісних творчих можливостей
учнів та оцінці їх сформованості;
3)
вдосконаленню навчально-виховного процесу через:
—
реалізацію психологічних аспектів засвоєння знань;
—
задоволення навчальних домагань учнів;
—
проблемно-діалогічний підхід;
—
нестандартний урок тощо.
III. Мета і
завдання технології
Визнання учня
головною дійовою фігурою навчально-виховного процесу, реалізація проблем
творчого розвитку особистості потребують розробки педагогічних технологій,
метою яких є не накопичення знань та вмінь, а постійне збагачення творчим
досвідом і формування механізму самоорганізації кожного учня [18].
У науці й досі
дискутується проблема, чи можна навчитися творчості, творчого мислення. Проте
досвід роботи експериментальних шкіл, ліцеїв дає змогу ствердно відповідати на
це питання. Головна мета цих навчальних закладів — подолання відчуження учня
від довкілля та надання йому можливості самому активно освоювати його. Тільки в
процесі самостійної діяльності в дитини можуть бути сформовані навички
безперервного інтелектуального саморозвитку.
Прийшовши до школи,
діти повинні заглиблюватись в атмосферу творчості, пошуку нового, піддавати
сумнівам сталі істини [3].
Створення
такої атмосфери — справа складна, але необхідна. В літературі знаходимо різні
поняття: "педагогічне середовище пізнання" [15], "середовище
продуктивного пізнання", "середовище учіння" [6]. Ми будемо
вважати, що це середовище взаємодії інформаційного, психологічного,
пізнавального, педагогічного. Завдяки збалансованості функцій того, хто
навчає, і того, хто навчається, і створюються комфортні умови для творчого
розвитку дитини.
"Стартовим
майданчиком" успішного навчання та формування творчої особистості є
наявність трьох складових інтелектуальної діяльності, спрямованої на засвоєння
чогось принципово нового [8]:
1)
високого рівня
сформованості елементарних пізнавальних процесів;
2)
високого рівня
активного мислення;
3)
високого рівня організованості і цілеспрямованості
пізнавальних процесів.
Цього можна
досягти за допомогою внутрішнього плану дій: планування, аналізу, рефлексій.
Учитель,
вихователь повинні спрямовувати розвиток дитини за напрямками:
а) дитина пізнає, сприймає та засвоює довкілля;
б) дитина впливає на довкілля;
в) дитина набуває здатності до
орієнтації та саморегуляції, в неї формується особистий підхід до явищ,
середовища, вчинків, а знання стають практично спрямованими. При цьому вчитель
повинен виховувати культ знання, застосовуючи широку інформованість, тому що
розвиток особи породжує незалежність, свободомислення.
Тобто вчитель
повинен сам оволодіти моделлю продуктивного пізнання і впроваджувати її в
своїй діяльності, пізніше її може бути покладено в основу розвитку творчого
потенціалу учнів.
При цьому вчитель
повинен усвідомити зміст та значення кожної ланки моделі, бо за цим алгоритмом
повинно йти пізнання:
а) пізнання — знайомство з ідеєю, проблемою;
б) сприйняття — зіставлення нового зі
своїм досвідом, переробка інформації;
в) засвоєння — зіставлення власного
досвіду з досвідом довкілля, встановлення причинно-наслідкових зв'язків, перегляд
нагромадженого, наявних засобів, методів, бажання вдосконалити те, що вже
існує;
г) вплив — вибір
засобів, методів нової дії, реалізація, порівняння результатів особистісного
впливу.
Важливим для вчителя є опанування вміннями повсякчас
ставити учня в такі умови, коли він самостійно прийме рішення.
У центрі уваги педагогів повинен перебувати не середній учень, а кожен
школяр як особистість у своїй унікальності. Навчання повинно орієнтуватися на
учня, який свідомо ставиться до всіляких засобів пізнання.
IV.
Ключові
слова
Творчість, творча особистість, творче мислення, творчі
інтереси, творчі здібності, пізнавальна перспектива, продуктивне середовище
пізнання, креативна особистість.
V. Понятійний
апарат
Креативна
особистість — особистість,
яка має внутрішні передумови (особистісні утворення, нейрофізичні задатки, специфіку
когнітивної сфери), що забезпечують її творчу активність, тобто не
стимульовану зовні пошукову та перетворювальну діяльність.
Пізнавальна
перспектива — наявність
широкого орієнтування у виучуваному матеріалі та моделі майбутньої пізнавальної
діяльності.
Продуктивне
середовище пізнання — це особливе
середовище взаємодії інформаційного, пізнавального, психологічного,
педагогічного, яке створює комфортні умови продуктивно-творчій діяльності.
Творча
особистість — це індивід,
який володіє високим рівнем знань, потягом до нового, оригінального, який вміє
відкинути звичайне, шаблонне. Потреба в творчості є життєвою потребою.
Творче
мислення — це пізнання
чогось нового. Воно є складовою людського інтелекту.
Творчі здібності — це вміння, а також можливості творчо виконувати якусь роботу,
справляти якісь дії, спрямовані на конкретний результат для поліпшення
чого-небудь або кого-небудь.
Творчі
можливості — якості і
здібності, вміння й особливості мотиваційної сфери учнів, що розвиваються і
ведуть до формування творчої особистості, розкриття потенційних можливостей
кожної дитини.
Творчість — це діяльність людини, яка породжує щось нове,
відрізняється неповторністю, оригінальністю та суспільно-історичною
унікальністю.
Творчий
інтерес — увага,
викликана чимось значним, принадним, цікавим, таким, що спонукає до
самостійної творчої діяльності, результатом якої є відкриття чогось нового,
вирішення якоїсь проблеми.
VI. Зміст
технології
Розвиток творчої
особистості потребує впровадження нових дидактико-методичних засобів, що
допомагають моделювати навчально-виховний процес, виходячи із поставленої мети.
Проаналізуємо деякі технології, які сприяють формуванню творчої
особистості.
Технологія створення психологічних умов підготовки школярів до творчої
діяльності тісно переплітається з іншими технологіями, проте можна визначити
такий алгоритм дій [5]:
—
діяльність учня не повинна регламентуватись, а її процес
повинен бути організований так, щоб у ньому були елементи творчості, які
передбачають комбінування, аналогізування, універсалізацію, випадкові
видозміни;
—
потрібно викликати інтереси, крізь які проходять усі
зовнішні впливи, породжуючи внутрішні стимули, що й є збудниками активності
особистості.
Поряд з цим
інтереси виступають важливою умовою творчої діяльності. У дитини з'являється
захопленість, потяг проникнути у сутність того, що пізнається. Воля,
уважність, почуття індивіда, пошук зливаються воєдино, а творча діяльність
стає потребою особистості. Важливу роль у стимуляції в школярів інтересу до
праці відіграють завдання:
— підбір вчителем завдань, що потребують творчої
переробки, узагальнення, систематизації, вмінь та навичок порівнювати й
аналізувати вже відоме, експериментування; пошуку;
—
створення умов для розвитку ситуативного інтересу, який
відіграє роль "пускового" механізму в здійсненні діяльності;
—
використання ігрових моментів, що стимулюють прояви
самостійності учнів, їх творчих можливостей;
—
розв'язання творчих завдань.
Проте слід зауважити, що одне й те саме завдання може стимулювати розвиток
творчих можливостей одних учнів і гальмувати — інших. Тобто для одних це
завдання — творче, а для інших — навчальне. Це залежить від розвитку школярів.
Майстерність педагога і полягає в тому, щоб усіх учнів залучити до розв'язання
різноманітних творчих завдань. Наприклад, тип завдань на виявлення протиріччя,
на проблемне бачення як навчальне завдання вміщує завдання прихованого питання,
завдання на конструювання заданих ситуацій, завдання на викриття уявлених
протиріч, а як навчально-творче завдання вміщує завдання-головоломки,
завдання-проблеми, завдання-парадокси, завдання-анимонії, завдання на формування
проблем. Завдання на винахідливість можуть бути тільки навчально-творчими.
Технологія
використання на уроці начальних і навчально-творчих завдань така [2,18]:
1)
проаналізуйте запитання задачі і з'ясуйте, що дано, що
потрібно знайти;
2)
визначте, які дані необхідні для відповіді на запитання
задачі;
3)
з'ясуйте, чи
всі необхідні дані наведено в умові задачі; якщо ні, визначте засіб знаходження
відповідних величин;
4)
сплануйте послідовність операцій, спрямованих на знаходження
відповіді (алгоритм розв'язання);
5)
реалізуйте запланований шлях розв'язку;
6)
перевірте розв'язок задачі.
Така організація
творчої навчальної діяльності учнів дає змогу кожному працювати в оптимальному
темпі, не відчуваючи своєї "інтелектуальної неповноцінності",
поступово навчатися узагальнених прийомів розумової діяльності, методів
розв'язання широкого кола задач.
Розглядаючи поняття
технології навчально-виховного процесу як моделювання його змісту, форм,
методів відповідно до поставленої мети (формування творчої особистості), наведемо
декілька технологічних схем [16].
1. Технологічна
схема узагальненого заняття пошукового типу (за В. Шубинським), яка сприяє
творчому розвитку учнів:
1)
висунення логічної суперечності, парадоксу;
2)
постановка проблеми;
3)
розв'язання проблеми;
4)
аналіз проблеми, висунення гіпотез;
5)
роздуми,; задуми, синтез нових знань, породження нового;
6)
творче моделювання;
7)
критичний аналіз і теоретичне обґрунтування результатів
розв'язання проблеми;
8)
експериментальна перевірка результатів творчої діяльності
та впровадження їх у життя.
2. Технологічна
схема уроку, яка сприяє розвитку продуктивної пізнавальної діяльності.
На підготовчому етапі вчитель розподіляє матеріал на блоки. До кожного
блоку готується 4—5 головних проблемних питань. Відповіддю на ці питання є
опорні конспекти (не більше однієї сторінки). Кожний конспект-опора вміщує 3— 4
ключових слова-понять. Урок починається з рейтингу-опитування (на основі нових
понять), який триває п'ять хвилин. Оцінюється відповідь за п'ятибальною
системою. Максимум балів під час рейтингу-опитування — 25. Відповіді миттєві,
короткі. За опанування матеріалу блоку виставляється оцінка. Кожний урок
будується таким чином:
1)
стартовий рейтинг (5 хв);
2)
оголошується тема, мета, план уроку;
3)
учням надається конспект-опора, який вивчається у групах
(10 хв);
4)
вивчення теми завершується дискусією за змістом вивченого
матеріалу за допомогою опор, головних понять (20 хв);
5)
час, який залишився, відводиться на самостійну роботу з
теми.
Таким чином, технологія формування продуктивної пізнавальної атмосфери
сприяє формуванню творчої особистості, діяльність якої відрізняється новизною,
неповторністю, оригінальністю, для якої потреба в творчості є життєвою потребою,
а творчий стиль діяльності — найбільш характерним. І цьому допоможуть
інновації, впроваджені в життя.
VII. Вимоги до особистості вчителя
Технологія
формування творчого учня орієнтована на особистість. Це означає максимальну
індивідуалізацію і диференціацію навчального процесу, побудову його на діагностичній
основі.
Але ми знаємо, що кожний учитель має свою систему роботи. Це його
особистий шлях в професійній діяльності, його особистий набір психологічних,
змістових, конструктивних компонентів, дослідницьких умінь, здібностей, рівнів
їх виявлення тощо.
Готовність учителя
до творчого пошуку разом з учнями, уміння створювати атмосферу продуктивного
пізнання на уроці залежать від його обізнаності та володіння арсеналом
педагогічних умінь та навичок, знання предмета, глибокого інтересу до нього.
Лише на основі цього вчитель може творчо використовувати навчальні та виховні
прийоми, комбінувати їх, впроваджувати нові методики, виробляти нові, нестандартні
прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів. Це здійснюється на основі
особистісного підходу у навчанні до кожного учня, використанні можливостей предметних
модулів, розвитку ініціативи і творчості, використанні нестандартних форм
навчання.
Важливими для
активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку творчого підходу до
опрацьовуваних завдань є проблемні ситуації, завдання і питання, з якими вони
стикаються. Тому вчитель повинен сам вигадувати, раціоналізувати, бути
винахідливим, щоб створити атмосферу пошуку.
А. С.
Макаренко стверджував, що кожний учитель, якщо він добре підготовлений та
виявляє старанність, може досягти педагогічної майстерності та проявити
творчість.
Учитель, який
творчо реалізує свої педагогічні здібності, розвиває й укріплює внутрішній
потяг до самовдосконалення, вбачає сенс не тільки в самостійному творчому
пошуку, а й в колективному, разом з учнями.
Під час спільної
праці він формує в учнів:
•
культуру навчальної праці;
•
реалізує принцип переконаності учнів у дієвості та
необхідності знань;
•
розвиває самостійність учнів як засобу їх інтелектуального
розвитку;
•
навчає вміння самостійно регулювати свою розумову діяльність,
тобто визначати мету, виробляти стратегію дій з її реалізації, керувати
процесом мислення;
•
навчає таких прийомів мислення, як порівняння, узагальнення,
класифікація, встановлення причинно-наслідкових зв'язків тощо;
•
в повній мірі використовує виховний потенціал мотивування
оцінки, створює ситуацію успіху та просування учня в творчому пошуку;
•
створює необхідну психологічну атмосферу підтримки та
розвитку особистості.
Учитель, який
формує творчу особистість, повинен бути новатором по суті своїй. Тільки тоді
нові ідеї, прогресивні принципи та прийоми допоможуть йому створювати нові педагогічні
технології, впроваджувати різноманітні інновації в навчально-виховний процес. І
тільки тоді буде перебудовано всю систему виховання і навчання у бік підвищення
її ефективності.
VIII.
З
досвіду роботи
Формування
творчої особистості учня можливе не тільки завдяки впровадженню нових
педагогічних технологій уроку, а й завдяки цілісній системі організації
діяльності учнів у школі.
Для прикладу
розглянемо програму авторської школи № 52 м. Миколаєва. Вчитель-методист В. О.
Душенко разом з колегами розробила програму "Школа для життя та через
життя". Головна мета програми — як навчати дітей без примусу; як
розвивати в них стійку зацікавленість до знань і потребу в їхньому самостійному
пошуку. У роботі з дітьми, вважають учителі, повинні переважати такі фактори
самореалізації особистості учнів:
—
фактор відносин — це характер стосунків, які складаються
між учителем і учнями;
—
фактор емоційної самореалізації — різнорівнева і диференційована
за змістом організація навчального процесу;
—
фактор здоров'я — формування здорового способу життя
школярів;
—
фактор творчості — розвиток творчих здібностей кожної
дитини, максимальний розвиток самодіяльності, вільне вираження свого
"Я".
Така система роботи
дає змогу формувати особистість дитини, яка в житті, спілкуванні здатна
правильно сприйняти інформацію, переосмислити її, висловлювати думки, почуття,
відстоювати свою точку зору.
Творчість дітей починається з казки, подорожей до країни фантазії. Навчання
на уроках відбувається через гру. Улюблені іграшки дітей і казкові персонажі
приходять у гості на уроки, приносять у загадкових конвертах цікаві завдання та
листи. Тоді ручка перетворюється на чарівну паличку, а самі діти — на
чарівників. Вони складають казки, пишуть твори про те, що уявляють, оформлюють
збірки казок. Часто в класі відбуваються свята, поетична хвилинка, конкурси
"Спроба пера" [10].
Психологи
вважають, що творчій особистості притаманна фантазія. Саме фантазія, як
каталізатор, у десятки разів прискорює творчий процес [13, с.46]. Починати
роботу з розвитку творчого мислення треба ще в початковій школі. Тут у пригоді
стає сучасна технологія творчості — ТРВЗ (технологія розв'язання
винахідницьких завдань).
Учителі шкіл
Запоріжжя впроваджують у початкових класах окремий курс — "Розвиток
творчої уяви на основі ТРВЗ" [13].
Наведемо
технологію уроків, розроблених Л. В. Левіною.
1.
Інтелектуальна розминка. Знайомство з предметами. Гра
"Нове призначення предмета".
2.
Перевірка домашнього завдання:
—
обговорення творчого завдання і створення моделей борщу,
гриба, хліба, суниць;
—
вибір найкращих моделей.
3.
Відгадування загадок. Створення моделей відгадок.
4.
Навчання прийомів фантазування (оживлення, збільшення —
зменшення, об'єднання, зміна законів природи, внесення нової якості,
запозиченої з інших об'єктів).
5.
Робота в групах. Складання оповідань (5 хвилин).
6.
Захист творчих робіт (фантастичних оповідань та казок)
учнів.
7.
Творче домашнє завдання: підготувати малюнки до своєї розповіді,
зробити книжку-малятко зі своєю розповіддю та малюнками.
Творчі педагогічні
колективи України вважають за необхідне вдосконалювати урок, урізноманітнювати
його форми. Згідно з досвідом роботи Українського коледжу м. Києва [17, с.55],
пошук шляхів удосконалення уроку слід здійснювати, зацікавлюючи учнів
матеріалом чи формою проведення уроку, тобто його зовнішніми ознаками. Це,
наприклад, проведення уроку — поетичної свічки, уроку-подорожі, уроку-вистави,
уроку — "брейн-рингу";
—
поглиблення знань матеріалу уроку за рахунок реалізації
міжпредметних зв'язків. Це — інтегровані, бінарні уроки, уроки-панорами;
—
розвиток творчості учнів, реалізація їхніх потреб у
спілкуванні, формування ідеалу. Це — уроки словесності, риторики, відмітні не
лише за змістом, а й за формою проведення: творча майстерня, прес-конференція
тощо;
—
реалізація проблемно-пошукової, науково-дослідницької,
експериментальної роботи учнів. Це стосується уроків природничого циклу та тих,
на яких учні розв'язують поставлену проблему, захищають реферати;
—
удосконалення форм контролю знань. Урок-залік,
урок-екзамен, урок-консультація;
—
пробудження фантазії, розвиток емоційного сприймання
навчального матеріалу. Це — урок-казка, урок-гра.
Спонукає до
творчості і нова триблочна організація навчального процесу в коледжі: 30 хв —
вивчення нового, 30 хв — осмислення, закріплення, 30 хв — творча робота.
Педагогічні
колективи України намагаються впроваджувати в свою діяльність ідеї гуманізації
і гуманітаризації освіти, орієнтації на особистість, максимально можливий
розвиток її унікальних здібностей, пріоритет людського і особистісного над
іншими сферами і соціальними цінностями. Таким чином відроджується класична
освіта, що ґрунтується на античній літературі та найкращих здобутках людства і має
завдання розвивати мислення, естетичні смаки, формувати світогляд з метою
виховання всебічно розвинутої творчої особистості.
IX.
Завдання для обговорення та перевірки знань
1.
Французький психолог Т. Рібо наприкінці минулого століття
визначив залежність здатності до фантазії, творчої уяви від віку. Розкрийте
зміст цього твердження та перелічіть прийоми, методи, які сприяють розвиткові
такого важливого компонента творчості.
2.
У чому полягає творчість учителя в створенні продуктивого
середовища пізнання на уроці? Ваш банк ідей, прийомів створення продуктивого
середовища пізнання.
3.
Проаналізуйте шляхи розв'язання проблеми розвитку творчих
здібностей школярів.
4.
Який зміст вкладаєте в поняття "творчі
інтереси"? Визначте залежність рівня творчості від творчих інтересів.
5.
"Пізнавальна перспектива" і "перспективні
завдання" — спільне і відмінне цих понять. Поясніть їх місце у формуванні
творчої особистості.
Практичні завдання
Під час педагогічної практики:
1. Проведіть діагностику творчого ставлення учнів до навчальної діяльності
за такими напрямками:
— чи намагається учень піддавати сумніву
запропоновані вчителем шляхи вирішення навчальних завдань?
—
чи
намагається знайти особисте
рішення, більш раціональні
засоби вирішення навчальних завдань?
—
чи може оцінити оригінальність,
своєрідність рішень, запропонованих іншими учнями?
—
чи намагається переглянути
результати своєї діяльності, віднайти засоби вдосконалення?
— чи допомагає отримана
інформація краще орієнтуватися в рівні наукових досягнень?
2. Розробіть критерії оцінки творчих можливостей учнів та оцінки рівня їх
сформованості.
X. Література
1.
Барбіна Є. Професійна майстерність учителя в історії педагогічної
думки // Рідна школа. — 1998. — № 2. — С.71—74.
2.
Барко В. І., Тютюнникова А.М. Як визначити творчі
здібності дитини? — К., 1991. — 79 с.
3.
Битюков К. О., Кочетков И. Б. Школа учебы и школа
творчества. Научно-иссл. работа в системе подготовки учителя инновационного
типа: Сб. науч. тр. / Ленинград. гос. пед. ин-т им. А. И. Герцена; [Редкол.: И.
А. Колесникова (отв. ред.) и др.]. — Л.: ЛГПИ, 1990. — 111 с.
4.
Ващенко Г. Загальні методи навчання: Підручник для педагогів. —
Вид. перше. — К.: Українська Видавнича Спілка, 1997. — 441 с.
5.
Вержихоеская А.Т., Литвинова Н.И., Ходочок А.В. Психологические условия подготовки школьников к творческой деятельности //
Психология. Респ. науч.-метод, сборник. Вып. 37. —
1997. — С. 20—24.
6.
Вейс Роберт Н. Індивідуум і "Е"-теорія освіти: попередні начерки
нової науки // Рідна школа. — 1997. — № 1. — С. 21—29.
7.
Давыдов В. В., Запорожец А. В. Психологический
словарь. — М., 1983. — С. 178.
8.
Дараган О. Розвитку мислительної активності сприяє психолог //
Рідна школа. — 1997. — №6. -^ С. 37.
9.
Дробноход М. Освітні системи майбутнього творяться сьогодні.
(Матеріали "Круглого столу") // Рідна школа. — 1997. — № 2. — С. 4.
10.
Душенко В. О. Виховання особистості у процесі навчання // Початкова
школа. — 1998. — № 7. — С. 10—12.
11.
Зайченко Л. В. Деякі проблеми розвитку української національної школи в
педагогічній спадщині С. Р. Русової // Вісник Академії пед. наук України. —
1993. — № 1. — С. 80—90.
12.
Кичук Н. В. От творчества учителя к творчеству ученика. — Измаил,
1992. — 96 с.
13.
Макрідіна Л. Сучасні технології навчання (Формування творчої
особистості) // Рідна школа. — 1997. — № 6. — С. 46—49.
14.
Ниренберг Джеральд И. Искусство творческого мышления:
Пер. с англ. — Мн.: ООО "Попурри". — 1996. — 210 с.
15. Околетов О.П. Педагогическая среда
познания // Педагогика. — 1992. — № 9—10. — С. 60—64.
16.
Паламарчук В., Рудаківська С. Від творчої
особистості до нових технологій навчання // Рідна школа. — 1998. — № 2. — С.
52—62.
17.
Пряникова О. Г., Равкин 3. И. История образования
и педагогической мысли: Учебник-справочник. — М.: Новая школа. — 1994. — 96 с.
18.
Сисоева С.О. Основи педагогічної творчості вчителя: Навч. посібник. —
К.: ІСДОУ. — 1994. — 112 с.
19.
Цапок В,А. Творчество (Философский аспект проблемы). — Кишинев,
1989. — С. 7.
Немає коментарів:
Дописати коментар